Kontrollrummet

Dividend - Fuga no 2 i A dur (Oves fuga)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok, då blev den (i princip tror jag klar). Den är omgjord en del från verren igår. Nu rockar den! ;)

Ta gärna en lyssna och påpeka missförhållanden!

Tack
Per
« Senast ändrad: 02.08.2015, 14:02:44 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Per!
Ett jättebra intro, inget som surar, rytmiskt bra så det är ju bara att klämma på huvudlåten.
(pst, vad är "codetta"?)

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gillar egentligen inte fugor speciellt, men det här låter fint!
Har tyvärr inget konstruktivt att komma med...mer än kör på!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låter som en mycket bra början, kan inte heller komma med nå´t konstruktivt.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
NY VERSION I TRÅDHUVUDET!
---
Uppdaterad en kväll och natt för ett par dagar sen och nu är det bara nästan avslutet (upprepning av inledningen + coda) kvar.
Slänger upp den ändå för er som är intelligenta nog att uppskatta avancerade saker :D ;)
-----------

Tjou Per!
Ett jättebra intro, inget som surar, rytmiskt bra så det är ju bara att klämma på huvudlåten.
(pst, vad är "codetta"?)

h.    johan

Kul att introt funkar.
codetta är ett kort mellanspel som modulerar tillbaka till (tonikatonarten, Adur i detta fall)

Gillar egentligen inte fugor speciellt, men det här låter fint!
Har tyvärr inget konstruktivt att komma med...mer än kör på!  :)
/Asti

Fugor är bland det högsta inom musikskapande (anser många kända historiska kompositörer). Du har missat något ;)

Tack för uppmuntran och lyssningen!

Låter som en mycket bra början, kan inte heller komma med nå´t konstruktivt.
/Roffe H

Svårt att komma med något konstruktivt när man bara har introt. ;) Tack för din lyssning!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Uppskattar och känner mig intelligent.  :) Bach-vibbar som sig bör (min favvo bland "gubbarna") men även moderna  dissharmonier - kul! Fint komponerat och skall bli spännande att höra fortsättningen. Aningen "midi-stelt" men du brukar ju fixa till sånt när det verkligen gäller.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Suverän, spännande och intressant hela vägen utan att ge avkall på det musikaliska flödet. Gillar denna.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Gillar skarpt dom disharmoniska vandringarna  ....lägg in nån kagge/puka trumbetoning här å där ?.. skulle jag digga iaf  :D Keep going den blir o är finfin  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Uppskattar och känner mig intelligent.  :) Bach-vibbar som sig bör (min favvo bland "gubbarna") men även moderna  dissharmonier - kul! Fint komponerat och skall bli spännande att höra fortsättningen. Aningen "midi-stelt" men du brukar ju fixa till sånt när det verkligen gäller.

Kul Eq! Tack för lyssning och uppmuntran! Ska fixa midi-aktigheten, när jag är klar! :)

Suverän, spännande och intressant hela vägen utan att ge avkall på det musikaliska flödet. Gillar denna.

mvh

Kul Paxom! Det ska vara komplext, eller hur? :D Inte nån jäkla popdänga!

Gillar skarpt dom disharmoniska vandringarna  ....lägg in nån kagge/puka trumbetoning här å där ?.. skulle jag digga iaf  :D Keep going den blir o är finfin  :)

Historiskt sett använder man inte perkussion, eftersom rytmiken är uppenbar för oss fug-gubbar ;) Tack för lyssning och förslaget!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Disharmoniska vandringar skrev Marshal - låter som, om inte Bach så kanske Bosch.
Kör så det ryker. Får följa utvecklingen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack Max. Uppdatering kommer troligen ikväll!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Massvist omarbetad fuga. Försöker följa barockens metodik för polyfoni, vilket jag inte gjorde riktigt på förra versionen.
Fugan är tre stämmig.
Nu är det bara codan kvar. (Slutet.) Det låter inte bra som det är nu.

Säg vad ni tycker och kritisera hur mycket ni vill!
Per


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tjabba

Ingen länk i första .. :(

gillade iaf din 1a fuga" den var som en röd o vitmålad sommarstuga" o mig verkligen duga"... rock on"  :D B)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nu ligger fugan på plats :-)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Som jag sa i förra inlägget är jag inte så förtjust i fugor. Tycker dom oftast
är tjatiga och för regelbundna för att vara riktigt intressanta.
Här blir det dock mer spännande tack vare dom ibland lite "atonala" samklangerna
mellan bas och melodispel. Slutet känns kanske lite "ofärdigt", som du var inne på...  :)
Har du tänkt utöka arret eller blir det enbart piano? Funkar bra i mitt tycke.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jag tycker du fångar årets sommar i handsken ..låter som regndroppar som faller o sen spricker himlen upp o sen regn som faller ...Hade inte slutet nämnst så hade jag inte tänkt på det .. Visst lite söka avslutssätt kanske Men jag blev ju påverkad av att det togs upp... Kanske ett snabbare klinkande pang pang avslut istället kanske?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fixat mer idag, sista juli,  mängder med irritabla småsaker. Nu låter den mer som jag hör den i skallen.

Den förra (upptankad igår) jiddrade lite för mycket. Ta gärna en lyssning!

----------------------------

Jag tycker du fångar årets sommar i handsken ..låter som regndroppar som faller o sen spricker himlen upp o sen regn som faller ...Hade inte slutet nämnst så hade jag inte tänkt på det .. Visst lite söka avslutssätt kanske Men jag blev ju påverkad av att det togs upp... Kanske ett snabbare klinkande pang pang avslut istället kanske?

Gillar dina associationer. :)Har gjort nån halvmesyr på slutet på nya verren jag lade upp nu :D Tack för förslagen!


Som jag sa i förra inlägget är jag inte så förtjust i fugor. Tycker dom oftast
är tjatiga och för regelbundna för att vara riktigt intressanta.
Här blir det dock mer spännande tack vare dom ibland lite "atonala" samklangerna
mellan bas och melodispel. Slutet känns kanske lite "ofärdigt", som du var inne på...  :)
Har du tänkt utöka arret eller blir det enbart piano? Funkar bra i mitt tycke.
/Asti

Men hur regelbunden struktur och form har en pop-, visa eller rocklåt? ;) Fugor är rätt fria, det behöver inte vara kontrapunkt hela tiden. Men (jag behöver) fokus för att uppskatta dem, det är ingen bakgrundsmusik i bilen.
Pianot funkar bra, vill inte mixa tilll t ex en stråkkvartett, efter allt jobb med harmoniken. Fugor är ju 3-4-5 stämmiga melodier som samverkar. Mycket mödosamt att få det att funka tillsammans.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
"Men hur regelbunden struktur och form har en pop-, visa eller rocklåt? Wink Fugor är rätt fria, det behöver inte vara kontrapunkt hela tiden. Men (jag behöver) fokus för att uppskatta dem, det är ingen bakgrundsmusik i bilen."
Nej, du har helt rätt Per!  :) Populärmusiken är ju ofta väldigt enkelspårig och förutsägbar!
Med den begränsade erfarenhet jag har av fugor tycker jag dock oftast att jag upplevt dom
som tjatiga och förutsägbara, ungefär på samma sätt som dragspelslåtar med t.ex Kalle Jularbo.  :rolleyes:
Men, som sagt, jag kan för lite om detta (fugor) för att ge mig in i någon djupare diskussion utan återger
bara vad jag känner... B) Som jag sa upplever jag inte Oves fuga på detta sätt, utan i stället att den har spännande
och ej förutsägbara klanger i samspelet mellan bas och "melodispel".
Bakgrundsmusik är inget jag tycker om överhuvudtaget. När jag lyssnar på musik så vill jag koncentrera mig på det.
Och musik i bilen undviker jag om möjligt.  :)  Föredrar stilla kontemplation under bilkörning.  ;)
OK, du tänker inte arra på något annat sätt. Det tycker jag är rätt. Jag gillar pianosoundet du får fram. Kör på det!
Ska absolut följa utvecklingen av denna och se hur t.ex du gör med avslutningen.
/Asti
« Senast ändrad: 01.08.2015, 16:19:59 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Per!
Denna har ju ändrat mycket sen senaste lyssningen. Nu "rullar" den på riktigt snyggt och tempo förändringarna gillas för dom har du fixat fint.
Det finns några ställen där basregistret inte helt synkar med melodin men dom ställen vet du säkert själv om, pyttesmå greijer.
Ställena där basdelen lirar nära melodidelen i skalan sitter snyggt, ställena där melodidelen ligger högt ovan basen är kanske dom ställen som jag uppfattar lite hmm.. några toner som inte sitter bra.
Bara små detaljer att såga på för Fugan e väldigt snygg och lyssningsvänlig, gillas!

ha det gott Per!

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
NY VERSION I TRÅDHUVUDET!

"Men hur regelbunden struktur och form har en pop-, visa eller rocklåt? Wink Fugor är rätt fria, det behöver inte vara kontrapunkt hela tiden. Men (jag behöver) fokus för att uppskatta dem, det är ingen bakgrundsmusik i bilen."
Nej, du har helt rätt Per!  :) Populärmusiken är ju ofta väldigt enkelspårig och förutsägbar!
Med den begränsade erfarenhet jag har av fugor tycker jag dock oftast att jag upplevt dom
som tjatiga och förutsägbara, ungefär på samma sätt som dragspelslåtar med t.ex Kalle Jularbo.  :rolleyes:
Men, som sagt, jag kan för lite om detta (fugor) för att ge mig in i någon djupare diskussion utan återger
bara vad jag känner... B) Som jag sa upplever jag inte Oves fuga på detta sätt, utan i stället att den har spännande
och ej förutsägbara klanger i samspelet mellan bas och "melodispel".
Bakgrundsmusik är inget jag tycker om överhuvudtaget. När jag lyssnar på musik så vill jag koncentrera mig på det.
Och musik i bilen undviker jag om möjligt.  :)  Föredrar stilla kontemplation under bilkörning.  ;)
OK, du tänker inte arra på något annat sätt. Det tycker jag är rätt. Jag gillar pianosoundet du får fram. Kör på det!
Ska absolut följa utvecklingen av denna och se hur t.ex du gör med avslutningen.
/Asti

Då är vi ense om det mesta ;) Fugor bygger på repetition (det gör all musik), men i fugor sker det på ett speciellt sätt, stämman återkommer i olika former och tonarter och ombildas med metoder som inte är vanligt i vanlig klassisk musik.
Kul att du följer utvecklingen! Laddade upp en ny verre nu :D Ha det!

Tjou Per!
Denna har ju ändrat mycket sen senaste lyssningen. Nu "rullar" den på riktigt snyggt och tempo förändringarna gillas för dom har du fixat fint.
Det finns några ställen där basregistret inte helt synkar med melodin men dom ställen vet du säkert själv om, pyttesmå greijer.
Ställena där basdelen lirar nära melodidelen i skalan sitter snyggt, ställena där melodidelen ligger högt ovan basen är kanske dom ställen som jag uppfattar lite hmm.. några toner som inte sitter bra.
Bara små detaljer att såga på för Fugan e väldigt snygg och lyssningsvänlig, gillas!

ha det gott Per!

h.    johan

JA, de där dissonanta partierna har jag väntat med att fixa. Det var vissa som gillade det, så jag drog ut på det... Ska kolla falsknoter, tror inte det ska vara sådant i denna. Må väl Johan!

Tack till er båda för lyssning och feed!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo den här var intressant rullar på bra men kanske kanske har du inte hittat slutet ännu borde vara en dubbeluppgång där tycker jag. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Sköna comes. ger bra genomföringar.....Den är välarbeted och känns genomtänkt.  :)
Fugan är intressant att lyssna på, soundet i  mixen är mycket bra......Tycker att slutet
fungerar nu....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/