Forum > Demolåtar

Bribedant - D.I.Y lirar Genesis: Carpet Crawlers

(1/4) > >>

Bribedant:
LÅTNAMN: Carpet Crawlers (Genesis, The Lamb Lies Down On Broadway)
GENRE: Progressive Rock
SÅNG/Backing: MaxB (+ några anonyma gäster)
TRUMMOR: hagis
RESTEN: Bribedant

[mp3=200,20,0,center]http://www.wheelstream.se/Media/Capet%20Crawlers%20060515.mp3[/mp3]

Dags för en cover igen. Det går inte så fort men tickar på.
Den här var bedrägligt enkel. Intro vers,reffe,vers,reffe...körbreak, reffe outro. 32delars piano arpeggio till höger och 32delars plock på 12an av Rutherford till vänster. Han är fan grym, Rutherford  :ph34r: Det knepiga var att distansera Carpet från originalet. Det är nog den Genesis låt det gjort flest covers på av mer eller mindre kända band, bl.a av grabbarna själva -99 för att tjäna lite stålar kan man tänka. Med tanke på att Max ska göra en 25 årig Peter Gabriels sångstämma borde denna ha transponerats ned ett par tonsteg. Inte riktigt rättvist alltså men  skön jävlaranamma av Max, igen. Hagis fick trumma efter en metronom som svajade hit&dit under låtens gång, oops glömde stabilisera tempot. Ett instrument lär jag få sätta om hör jag själv med några dagars distans till den här versionen. Får se om KR kritikerna kan gissa vilket  :unsure:

Eddi:
Fantastiskt pyssel detta som kräver noggrannhet och återhållsamhet av stor skala. Hur länge har ni gnetat på denna nu - mer än ett halvår va? Resultatet blir ju därefter fantastiskt också tycker att keyboarden ligger helt rätt sologuran aningens upp i volym rätt rum annars, basen lite för påträngande i mina porta fel rum eller för hög volym hm.. Vet inte.. Maxen ligger lite utanför på nåt sätt i början låter han lite för murrigt och lite för reverberad kan jag tycka fenomenet försvinner nästan efter 120 med Carpet....
Lite småjusteringar så tror jag den kommer att låta ännu mera kalas. Nåt felspel hörde jag inte.

Clemens:
Snyggt! Gabriel själv säger ju att en del av låtarna borde ha spelats i en lägre tonart, men Banks och Rutherford vägrade sänka, låtarna var ju skriven så  :D De hade tydligen problem med tonarter även när de testade sångare efter Gabriel. Basen vid 188 tror jag det var, låter lite skumt. Annars snygg instrumentering över lag. Det som svajar är väl sången om än riktigt bra gjort. Falsetterna spårar ur lite, melodyna lite kanske? Alternativt sänka låten något? Sången kan nog mixas in lite mer, känns lite utanför nu. Otroligt bra jobbat alla hur som helst!  :)

Dividend:
Bra cover. Max sjunger jättebra.

Trevlig lyssning.

bjurte:
Imponerande hantverk, verkligen!!
Sången ställer till det lite, den finns en jobbig resonans med i de lägre frekvenserna, och antagligen den som även Eddi hänvisar som 'Murrig'
Reverbet känns lite fel och förstort, kanske några toner skulle må bra av en Melodyne genomgång, men det känns mest som dessa
grejjer är en fråga om mixning, sånginsatserna fungerar nog.
Kämpa på..  ;) 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion