Kontrollrummet

Bribedant - D.I.Y lirar Genesis: Carpet Crawlers

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
LÅTNAMN: Carpet Crawlers (Genesis, The Lamb Lies Down On Broadway)
GENRE: Progressive Rock
SÅNG/Backing: MaxB (+ några anonyma gäster)
TRUMMOR: hagis
RESTEN: Bribedant

[mp3=200,20,0,center]http://www.wheelstream.se/Media/Capet%20Crawlers%20060515.mp3[/mp3]

Dags för en cover igen. Det går inte så fort men tickar på.
Den här var bedrägligt enkel. Intro vers,reffe,vers,reffe...körbreak, reffe outro. 32delars piano arpeggio till höger och 32delars plock på 12an av Rutherford till vänster. Han är fan grym, Rutherford  :ph34r: Det knepiga var att distansera Carpet från originalet. Det är nog den Genesis låt det gjort flest covers på av mer eller mindre kända band, bl.a av grabbarna själva -99 för att tjäna lite stålar kan man tänka. Med tanke på att Max ska göra en 25 årig Peter Gabriels sångstämma borde denna ha transponerats ned ett par tonsteg. Inte riktigt rättvist alltså men  skön jävlaranamma av Max, igen. Hagis fick trumma efter en metronom som svajade hit&dit under låtens gång, oops glömde stabilisera tempot. Ett instrument lär jag få sätta om hör jag själv med några dagars distans till den här versionen. Får se om KR kritikerna kan gissa vilket  :unsure:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fantastiskt pyssel detta som kräver noggrannhet och återhållsamhet av stor skala. Hur länge har ni gnetat på denna nu - mer än ett halvår va? Resultatet blir ju därefter fantastiskt också tycker att keyboarden ligger helt rätt sologuran aningens upp i volym rätt rum annars, basen lite för påträngande i mina porta fel rum eller för hög volym hm.. Vet inte.. Maxen ligger lite utanför på nåt sätt i början låter han lite för murrigt och lite för reverberad kan jag tycka fenomenet försvinner nästan efter 120 med Carpet....
Lite småjusteringar så tror jag den kommer att låta ännu mera kalas. Nåt felspel hörde jag inte.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snyggt! Gabriel själv säger ju att en del av låtarna borde ha spelats i en lägre tonart, men Banks och Rutherford vägrade sänka, låtarna var ju skriven så  :D De hade tydligen problem med tonarter även när de testade sångare efter Gabriel. Basen vid 188 tror jag det var, låter lite skumt. Annars snygg instrumentering över lag. Det som svajar är väl sången om än riktigt bra gjort. Falsetterna spårar ur lite, melodyna lite kanske? Alternativt sänka låten något? Sången kan nog mixas in lite mer, känns lite utanför nu. Otroligt bra jobbat alla hur som helst!  :)
 


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra cover. Max sjunger jättebra.

Trevlig lyssning.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Imponerande hantverk, verkligen!!
Sången ställer till det lite, den finns en jobbig resonans med i de lägre frekvenserna, och antagligen den som även Eddi hänvisar som 'Murrig'
Reverbet känns lite fel och förstort, kanske några toner skulle må bra av en Melodyne genomgång, men det känns mest som dessa
grejjer är en fråga om mixning, sånginsatserna fungerar nog.
Kämpa på..  ;) 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Snubbekpost.. :wacko:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snubbekpost.. :wacko:

Snubbelpost är nog "my move"...

Jag kan intyga att sången inte är lätt att sätta. Har säkert sjungit Carpet Crawler 500-1000 gånger men vissa partier är supersvåra.
Det är få gånger jag sätter "out" i: "You got to get in - to get out" där out sjungs "ooooooooooooooouuuuuutttttt".

Massor med toner som man vill sätta spikrakt, både högt och lågt men det är mycket tufft för mig.
Med tanke på hur mitt sångspår lät då jag skickade det till Bribben, kan jag konstatera att han lyckats maskera en hel del osäkerhet, ganska bra.
Sen vet han att jag inte gillar melodyne, vi har till och med låtit bli att släppa en Genesis-låt som var klar, för att jag inte köpte Melodyne-åtgärden.

Jag kanske ska sjunga om en eller annan del för att sätta tonerna bättre med vilad stämma?
Kom gärna med tidsangivelse var mina värsta synder finns avseende sången, så skulle jag kunna prova att sjunga om dessa.
« Senast ändrad: 07.05.2015, 15:39:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Fantastiskt pyssel detta som kräver noggrannhet och återhållsamhet av stor skala. Hur länge har ni gnetat på denna nu - mer än ett halvår va? Resultatet blir ju därefter fantastiskt också tycker att keyboarden ligger helt rätt sologuran aningens upp i volym rätt rum annars, basen lite för påträngande i mina porta fel rum eller för hög volym hm.. Vet inte.. Maxen ligger lite utanför på nåt sätt i början låter han lite för murrigt och lite för reverberad kan jag tycka fenomenet försvinner nästan efter 120 med Carpet....
Lite småjusteringar så tror jag den kommer att låta ännu mera kalas. Nåt felspel hörde jag inte.

Alla rätt Eddi. Det du påpekar är det jag känner behöver ses över lite till. Speciellt sångens sound och rum. Det som ska bytas ut är basliret. Slarvar igenom basliret fast basist jag är. Bagarns barn... osv. Har alltid haft skitsvårt att få mitt bas spel att låta bra i egna öron. Plunkigt och eländigt, obalanserat mellan botten och mellanregister. Och då har jag grunkor och tillbehör som borde gå att få låta bra. Blir att jag lämnar skiten att bero för jag får aldrig till det  <_<

Snyggt! Gabriel själv säger ju att en del av låtarna borde ha spelats i en lägre tonart, men Banks och Rutherford vägrade sänka, låtarna var ju skriven så  :D De hade tydligen problem med tonarter även när de testade sångare efter Gabriel. Basen vid 188 tror jag det var, låter lite skumt. Annars snygg instrumentering över lag. Det som svajar är väl sången om än riktigt bra gjort. Falsetterna spårar ur lite, melodyna lite kanske? Alternativt sänka låten något? Sången kan nog mixas in lite mer, känns lite utanför nu. Otroligt bra jobbat alla hur som helst!  :)

Det där med originaltonhöjd får jag nog ta och se över om vi klämmer ur oss fler covers, vilket jag hoppas vi gör. Sista 5 minuterna av Supper's Ready ligger iallfall i pipeline. Det är ju enkelt att transponera ned hela rasket. Svårare för Max att transponera upp sig  :D liksom. Melodynen har vi nog argumenterat bort till 95% vilket är ok för mig. Hellre en ärlig och aningen ruffig tagning än ett syntetiskt "fixed in the mix" sound. Sen finns det såna där fantastiskt tagningar, gäller alla instrument, som kan ha en liten fuck-up som går att fixa, där finns de 5% Melodyne...  :D

Bra cover. Max sjunger jättebra.

Trevlig lyssning.

Tackar. Jo jag har sån jäkla tur att ha Max med på resan. Att orka med mig och materialet, puh  :P

Imponerande hantverk, verkligen!!
Sången ställer till det lite, den finns en jobbig resonans med i de lägre frekvenserna, och antagligen den som även Eddi hänvisar som 'Murrig'
Reverbet känns lite fel och förstort, kanske några toner skulle må bra av en Melodyne genomgång, men det känns mest som dessa
grejjer är en fråga om mixning, sånginsatserna fungerar nog.
Kämpa på..  ;) 

Tack bjurte.
Jo det är nog för mycket låga frekvenser i både sång och reverb. Det är nog en sån där darling man får ta kål på. Jag Tyckte Max lät så jäkla bra i de låga registret så jag fläskade på med för mycket av allt. Entusiastkraning i mixen man får sota för. Ska ta och backa en aning.

Snubbekpost.. :wacko:

Snubbelpost är nog "my move"...

Jag kan intyga att sången inte är lätt att sätta. Har säkert sjungit Carpet Crawler 500-1000 gånger men vissa partier är supersvåra.
Det är få gånger jag sätter "out" i: "You got to get in - to get out" där out sjungs "ooooooooooooooouuuuuutttttt".

Massor med toner som man vill sätta spikrakt, både högt och lågt men det är mycket tufft för mig.
Med tanke på hur mitt sångspår lät då jag skickade det till Bribben, kan jag konstatera att han lyckats maskera en hel del osäkerhet, ganska bra.
Sen vet han att jag inte gillar melodyne, vi har till och med låtit bli att släppa en Genesis-låt som var klar, för att jag inte köpte Melodyne-åtgärden.

Jag kanske ska sjunga om en eller annan del för att sätta tonerna bättre med vilad stämma?
Kom gärna med tidsangivelse var mina värsta synder finns avseende sången, så skulle jag kunna prova att sjunga om dessa.

Undrar hur många morgonpendlare som funderat på vilket låt du går och sjunger på  :lol:
Den där Lilywhite Lilith låten ska vi nog få ordning på. Det hakar mer upp sig på mina tillkortakommanden. Inte alls tillfreds med, igen det bannade elbas soundet. Skulle behöva en sån där fuzz burk du har...
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Ännu ett fantastiskt hantverk i denna cover!  :wub:

Mycket av samma känsla som i originalet - ungerfär som om Genesis anno 1974 fått kliva in i en modern inspelningsstudio och därmed slippa sunket från undermålig inspelningsutrustning och tillika reproduktion på billig plast  :rolleyes:

Synpunkter:

- Sångljudet, främst i början, borde mejslas fram bättre. Den tar mycket plats i signalen men hörs inte så bra.

- En eloge till Max goda sånginsats givetvis - men tonarten gör delar av sånginsatsen "omöjlig" - de vilda hoppen låter bara fel IMHO - mer biskop Brask än personligt...


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil
En av favoritlåtarna som ni gör med den äran! :) Otroligt svårsjungen då den verkligen spänner över ett stort register men Max, jag tycker du lyckas bra!
Så många tummar-upp från mig!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Är ju inte stor vän av coveralster men men men...
Denna plockar du hem Max. Sade för en stund sen åt vår nya medlem Albin att man glömmer alstrets komp när man lyssnar på sånginsatsen, och här gäller samma sak. Jisses va snyggt sjunget Max, fulla poäng av mig!
Detta betyder ju inte att kompet är uselt, tvärtom är det proffsigt ihopsvarvat men Max tar hem segern.

Snyggt collab.

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Visst känner man igen den (har dock personligen svårt för covers då jag hellre lyssnar på originalet liksom) - men det låter bra. Det är för mycket reverb på sången
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Naturligtvis bra! Detaljerna sitter där de ska - men med en egen touch som jag personligen tycker är skitviktiga när man gör ett cover. Att hitta balansen i en mix av det här är inte lätt, men det här funkar ju galant. Pill, pill, pill kan jag föreställa mig :)
Om man skulle kunna fnula med något, så är det att "runda av" keyboarden i starten - det skulle kunna ge en aningen med utrymme för sången - men det är en kommentar i marginalen. Detta är kul att lyssna på!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Tack för lyssning och kommentarer. Jag hör vad ni säger, reviderad mix enl. ovan finns. Jag ska bara ta mig i kragen och lägga en schysstare bas också. Max insats är egentlige till 95% på banan på den här. Får se om det blir någon revidering av den ioför sig rätt viktiga detaljen.

Naturligtvis bra! Detaljerna sitter där de ska - men med en egen touch som jag personligen tycker är skitviktiga när man gör ett cover. Att hitta balansen i en mix av det här är inte lätt, men det här funkar ju galant. Pill, pill, pill kan jag föreställa mig :)
Om man skulle kunna fnula med något, så är det att "runda av" keyboarden i starten - det skulle kunna ge en aningen med utrymme för sången - men det är en kommentar i marginalen. Detta är kul att lyssna på!

Appropå pillande i Cubase (eller Reaper i detta fall) så har jag tänk ut att du och jag, Mr MOMA, ska göra en cover på I Know what I Like från Selling England plattan. Live dessutom, utan pixelpillande alltså  B)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
It's one a'clock and it's time for lunch...
Säg till om ni behöver kör på den!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
WoW! I´m in.
Måste in och analysera lead - den rullar faktiskt hemma ganska ofta - hela den plattan är unik, mixen har tveklöst något lätt, naturligt och friskt över sig. Redan från "Can you tell me where my country lies..." så är man liksom ljusare i huvudet :)
evergreeeeen.


MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Grattis till ett fint colabb! Är inte så bevandrad i Genesis låtar,
men förstår att det ligger massor av jobb bakom det här.
Fin sånginsats av Max i en väldigt svårsjungen låt och mixen låter bra!
/Asti
« Senast ändrad: 13.05.2015, 20:25:55 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Härligt colab och som jag förstår en väldigt massa jobb bakom! Mycket svårsjungen sång som i merparten sitter som en "smäck" men, speciellt i början på de svåra stigningarna och höjningarna, kan förbättras. Sången har fått ett stort frekvensomfång. Det funkar bäst på de lugnare partierna. Kanske skära lite i botten? Hmm... Svår fråga... Riktigt bra colab är det! Trevlig lyssning!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mycket njutbart att lyssna på  :wub:
Förutom att produktionen är supersnygg så har den fångande harmonier, och sångstilen är mycket härlig.
Nä, jag måste lyssna igen!
Plinkar på en låt...