Forum > Demolåtar
Dividend - Fuga 1 i C dur (KLAR!)
Asti:
Fint spel och en del spännande harmonier. Det slog mig att anslaget kanske
kunde vara lite svagare och mer varierat...? Bara en tanke...
/Asti
zorrow:
Skickligt komponerat och inga sura noter vad jag kan höra. Jag tycker att anslaget är varierat men att det ibland blir lite mycket velocity. Men det här är ju en ren smaksak. Trevlig fuga är det!
pxm:
Den här är spännande och jättetrevlig. Det måste vara din bästa fuga hittills !!!!
Helt suverän. Alla tre stämmorna är verkligen oberoendes. Och det låter bra !!!!
Imponerande..
Genomföringen är intressant och allt är i harmoni, inga falsknötter. Men jag blir förvirrad då jag läser -
måste lyssna igen. Eh, är litet trött just nu,,,, Du nämner en kadens som avslut, codetta och sedan en
andra artikel och ett avslut. Innebär det att det blir ännu en genomföring av ett nytt dux byggt på samma
exposition och ännu en codetta ???
mvh
Dividend:
--- Citat från: pxm skrivet 08.05.2015, 11:52:00 ---Den här är spännande och jättetrevlig. Det måste vara din bästa fuga hittills !!!!
Helt suverän. Alla tre stämmorna är verkligen oberoendes. Och det låter bra !!!!
Imponerande..
Genomföringen är intressant och allt är i harmoni, inga falsknötter. Men jag blir förvirrad då jag läser -
måste lyssna igen. Eh, är litet trött just nu,,,, Du nämner en kadens som avslut, codetta och sedan en
andra artikel och ett avslut. Innebär det att det blir ännu en genomföring av ett nytt dux byggt på samma
exposition och ännu en codetta ???
mvh
--- Slut citat ---
Tack för gillande och kommentar :)
En codetta är som en coda (svans, avslut) fast mer som en brygga mellan två likartade presentationer (artiklar). Codan ("kadensen") till hela rasket blir här först en episod (som modulerar tillbaka till tonika tonarten C som inleder) och sen en repetition av det avsnitt av expositionen där alla tre stämmor spelar. Sen gör man lite som man vill, kanske fri kontrapunkt, som leder till den egentliga codan (avslutet). :)
Hoppas det förklarar saken :)
--- Citat från: bjurte skrivet 07.05.2015, 16:51:26 ---Härligt 'flöde' på pianot, vackert..Falsknötter ?? Näe Vetefn..
--- Slut citat ---
Kul att det låter vackert! Tack för kommentar och lyssning!
--- Citat från: Asti skrivet 07.05.2015, 22:25:14 ---Fint spel och en del spännande harmonier. Det slog mig att anslaget kanske
kunde vara lite svagare och mer varierat...? Bara en tanke...
/Asti
--- Slut citat ---
Okej ska kolla på velocityn här!
Tack för lyssning! :)
--- Citat från: zorrow skrivet 07.05.2015, 23:21:48 ---Skickligt komponerat och inga sura noter vad jag kan höra. Jag tycker att anslaget är varierat men att det ibland blir lite mycket velocity. Men det här är ju en ren smaksak. Trevlig fuga är det!
--- Slut citat ---
Tack för kommentar och lyssning! Kan testa att sänka velocity 10-20 snäpp överlag, så får vi se om det låter bättre :)
Tack alla för tankar!
John Isak:
Bra! Och trevligt! :)
Det jag reagerar på är två saker, dels det mekaniska, dvs anslaget är i stort sätt lika hårt överallt, dels att sostenuto't ligger kvar lite för länge på vissa ställe så det låter lite, om inte falskt, lite "konstigt" i vissa övergångar.
Är dock fortfarande oerhört imponerad över dina stycken och inte minst hur de kommer till! :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida