Kontrollrummet

Keybord problem - M-Audio Keystation 61 es - LÖST!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej gott folk.

Komplikationer i musiktillverkningen..

Mitt M-Audio keybord har fått latency i den högre skolan.Tidigare körde jag keybordet via usb,och då funkade det nästan perfekt.Lite latency,men det gick ju att åtgärda manuellt..Men eftersom mitt nya ljudkort har midi in/ut så köpte jag en midikabel.Keybordet har bara en midikontakt så jag connectade där.Det fungerar alldeles utmärkt då jag kör standalone typ Pianopluggen "Addictive keys" eller Halionsonic 2,då är latencyn obefintlig,och det är en ren fröjd att spela.

Problemet:

När jag kör keybordet via Cubase7 så får jag en oacceptabel latency.All audio(bas,guror,mickar),fungerar utmärkt det är keybordet som racklar.Jag har ställt ljudkortet på det absolut bästa värdet för latencyfritt lir,men hur in i f-n gör jag för att få midit att fungera lika bra som audiot?

Jag har gått igenom Cubase och ljudkortet,men jag går bet nu.
Är det nåt i datorn jag måste göra för att få det att fungera bättre?

Finns det nån lösning..Mycket tacksam m nån har några bra tips och gärna en manual för en novis som mig..

Hittade detta på 99 musik:

LÖSNING:

Efter uteslutningsmetoden kom jag efter ett tag fram till att det var:
Multiband Compressor
Den satt på mastern. Den var bypassed så jag tänkte inte på den, men den var fortfarande aktiv, så Cubase försökte kompensera för den (när jag inte hade magiska constraint-knappen intryckt).
När jag STÄNGDE AV kompressorn (med powerknappen, behövde inte unloada den helt) löstes problemet.


Micael
« Senast ändrad: 11.05.2015, 18:58:22 by Harmonica mike »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Mike och kul att se dig här igen, mindre kul förstås att hamna kämpa med tekniken för det trubbar av mycket i musikproddandet. Har själv en M-audio 49:a och den funkar ibland med USB och det som jag saknar för att kunna köra MIDI in/out är nätagregatet. Med USB connection startar den nog upp men har inte lyckats med att få den i användning i Cubasen (Artist 8)
Så nu ska jag beställa nätagretgatet och om inte M-audion då funkar så hamnar han i forsen!
Detta var säkert inte till nån hjälp men väntar ivrigt på att du får apparaterna att funka så att du kan delta i Festival #41 där jag... har den stora äran att vara chef för! :D
Hoppas allt e okei uppe i landet, fisket igång och stugan putsad o fixad för en härlig kommande sommar!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjou Mike och kul att se dig här igen, mindre kul förstås att hamna kämpa med tekniken för det trubbar av mycket i musikproddandet. Har själv en M-audio 49:a och den funkar ibland med USB och det som jag saknar för att kunna köra MIDI in/out är nätagregatet. Med USB connection startar den nog upp men har inte lyckats med att få den i användning i Cubasen (Artist 8)
Så nu ska jag beställa nätagretgatet och om inte M-audion då funkar så hamnar han i forsen!
Detta var säkert inte till nån hjälp men väntar ivrigt på att du får apparaterna att funka så att du kan delta i Festival #41 där jag... har den stora äran att vara chef för! :D
Hoppas allt e okei uppe i landet, fisket igång och stugan putsad o fixad för en härlig kommande sommar!

h.   johan

Tack för svar Johan.
Ja det måste bara fungera då man bestämmer sig för att spela in,trist när det inte funkar.

Keybordet,jag köpte en strömenhet för drygt 200:- (220-12v)på radioaffären.Just för att kunna använda midi ingången på ljudkortet.
Trodde det skulle bli bättre men så blev inte fallet.Kul med segern i festivalen,bra jobbat.Inte haft tid att lyssna på nåt här på KR på ett bra tag,men det blir många tillfällen i sommar.Rustar för stugliv :)

############

Lösningar efterfrågas fortfarande.

I cubase så kan jag välja "All midi input" alternativt "Steinberg/Ur44"(mitt ljudkort) för keybordet.Tidigare kunde jag välja mitt keybord M-audio då jag körde via usb..Vet inte om det är problemet,"ser" inte Cubase mitt keybord då det går via ljudkortets midiingång?

Kör supporten eller Steinbergforumet om ingen har nåt snabbt superbra tips till mig.Lite frustrerande det här när jag vill lira in NU.

Micael

Senaste uppdateringarna på rubbet,ljudkort etc..

################


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
det är något jag inte förstår eller missat i din beskrivning  :D, varför måste du köra genom ljudkortet då och inte fortsätta via usb?
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
och i cubase använder du generic asio drivers eller ljudkortets egna?

« Senast ändrad: 27.04.2015, 20:11:20 by stajo »
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Jag har en Axiom som är en 'samma lika fast annorlunda' och fick ett tag riktiga problem med latency.

1. När du trycker ner en tangent på 61'an, ser du midisignal på transporten innan ljudet kommer?
2. Om du startar en plugg som har virtuell klaviatur, när du spelar en ton på 61'an, är fördröjningen samma på det virtuella bordet?

Har du kollat inställningar för ditt midi-interface? Drivisar och sånt alltså.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tack för respons boys,jag sliter mitt hår i förtvivlan  :(

Staffan,ja det har alltid varit lite latency även då jag körde keybordet via usb,men det var mindre då.Ledsnade på att manuellt dra alla inspelade midinoter rätt,så jag köpte en midikabel för anslutning till mitt ljudkort - då startade latencyn med stort L.Jag använder Ljudkortets drivisar,inte testat med asio directduplex etc. då jag har ett bra ljudkort.Novis här,men det är väl så det skall köras..?

Mein,jag har kollat alla mina pluggar(trummor/piano) via cubase,och det är HÖG latency på rubbet,även på Cubase egna synthar..Helt ospelbart.
Kan du utveckla midi-interface inställningarna,var gör jag det och hur..?

1:Ja jag tycker att det verkar som om det är en eftersläpning..stapelförst,sedan ljud.Men det är svårt att säga exakt
2:Ja det ser ut som om ton och Virtuellt keybord synkar,med i förhållande till mitt anslag så är det stor fördröjning på ljudet.

Om jag kör mina pluggar utanför Cubase,så funkar allt perfekt.Så problemet bör ligga i kommunikationen mellan ljudkort och Cubase..Måste vara nåt jag missat.
Minns att förr så var det nåt med "Emulerade portar" då midit strulade..Men det måste väl vara åtgärdat i Cubase7?
Hittat mappen med emulerade portar i Cubase,men inte tordas flytta på nåt..Förr flyttade man ut nåt ur mappen har jag för mig..Men minnet sviker lite.

Väldigt frustrerande det här.

Mycket tacksam om nån har lösningen på detta..

Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hittade lösningen på detta - pust.

Nu återstår bara att hitta den där : "Constrain delay" pluppen.

Jag har sysslat med detta i ett par veckor nu så den inspiration jag kände tidigare,det har bytts till ett Cubasefrustrations helvete  :ph34r:

Jag tror jag byter inspelnings daw,så jala less på det här.

Mike


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hittade lösningen på detta - pust.

Nu återstår bara att hitta den där : "Constrain delay" pluppen.

Jag har sysslat med detta i ett par veckor nu så den inspiration jag kände tidigare,det har bytts till ett Cubasefrustrations helvete  :ph34r:

Jag tror jag byter inspelnings daw,så jala less på det här.

Mike

Delay kompensation eller bristen på, på vissa pluggar har du även i andra DAWs. (Ha inget på mastern under inspelning)
Sen har du också  under Device Setup--->Midi port setup, en liten ruta eller två som heter nåt med Use System Timestamp, den/dessa bör vara ibockade när du har ljudkortet på låg latency. Detta kan vara orsaken till att du fått flytta dina midipluppar i efterhand då cubase har kompenserat för en högre latency.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hittade lösningen på detta - pust.

Nu återstår bara att hitta den där : "Constrain delay" pluppen.

Jag har sysslat med detta i ett par veckor nu så den inspiration jag kände tidigare,det har bytts till ett Cubasefrustrations helvete  :ph34r:

Jag tror jag byter inspelnings daw,så jala less på det här.

Mike

Delay kompensation eller bristen på, på vissa pluggar har du även i andra DAWs. (Ha inget på mastern under inspelning)
Sen har du också  under Device Setup--->Midi port setup, en liten ruta eller två som heter nåt med Use System Timestamp, den/dessa bör vara ibockade när du har ljudkortet på låg latency. Detta kan vara orsaken till att du fått flytta dina midipluppar i efterhand då cubase har kompenserat för en högre latency.

Jag spelade in en ackegura och signalen blev rätt klen,så jag kompenserade lite på mastern bland annat för att få upp nivån..Sedan då jag skulle lägga lite cello så blev det latency i den högre skolan.Jag byter inte bort Cubase,mycke frustration då jag felsökt i veckor  :)

Visste inte att man bör hålla mastern ren då man spelar in,det var kanon info.

Tack Micke :wub:

Mike


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hittade lösningen på detta - pust.

Nu återstår bara att hitta den där : "Constrain delay" pluppen.

Jag har sysslat med detta i ett par veckor nu så den inspiration jag kände tidigare,det har bytts till ett Cubasefrustrations helvete  :ph34r:

Jag tror jag byter inspelnings daw,så jala less på det här.

Mike

Delay kompensation eller bristen på, på vissa pluggar har du även i andra DAWs. (Ha inget på mastern under inspelning)
Sen har du också  under Device Setup--->Midi port setup, en liten ruta eller två som heter nåt med Use System Timestamp, den/dessa bör vara ibockade när du har ljudkortet på låg latency. Detta kan vara orsaken till att du fått flytta dina midipluppar i efterhand då cubase har kompenserat för en högre latency.

Jag spelade in en ackegura och signalen blev rätt klen,så jag kompenserade lite på mastern bland annat för att få upp nivån..Sedan då jag skulle lägga lite cello så blev det latency i den högre skolan.Jag byter inte bort Cubase,mycke frustration då jag felsökt i veckor  :)

Visste inte att man bör hålla mastern ren då man spelar in,det var kanon info.

Tack Micke :wub:

Mike

Cubase kompenserar ju för pluggarnas inbyggda latency och i ditt fall så hade nog just den multibandscompen en ganska hög latency och Cubase kompenserar för den. Eftersom pluggen ligger på mastern så kommer den kompensationen påverka allt som går genom masterregeln och så även din cello.
Så resultatet blir att du spelar på ditt klav och sänder en signal till din VSTsynth att den ska trigga ett celloljud, vilket den också gör, och så långt är allt fine. Men sen skickar din VSTsynth vidare ljudet till masterregeln och där ligger det en fet plugg med en massa inbyggd latency på ett gäng millisekunder (den tid det tar för pluggen att processa signalen kan man enkelt säga). Eftersom Cubase kompenserar för detta så kommer du få en latency från det trycker ner din tangent till det att du hör ljudet som motsvarar pluggens inbyggda latency.
Knappen "Constrain Delay Compensation" som du själv nämner kan lösa problemet. Den "kopplar" bort Cubase kompensation, detta gör ju i sin tur att pluggarna inte kommer att arbeta i synk med din DAW längre. Men kan ju vara en ok lösning om man inte vill stänga av själva pluggen/pluggarna.
Oftast är är inte pluggarnas inbyggda latency så fullt märkbar som den blev för dig nu, men vissa är kanske inte optimalt kodade eller  bara väldigt tunga helt enkelt. Har själv råkat ut för detta vid flera tillfällen.

Jag brukar också ha kompressor och eq på mastern under hela projekttiden och oftast funkar det bra, men märker man att det inte riktigt hänger med så är det bara att ha pluggen i off-läge under inspelningen. (eller "Constrain Delay Compensation")

Hade du satt comp-pluggen direkt på gitarrens spår istället för mastern så hade det funkat bättre  :)

Ditt problem var således inte ett Cubase-specifikt problem utan det var fysikens lagar som orsakade det, och alla DAWs måste, så vitt jag vet iaf, ta hänsyn till fysikens lagar  ;)

Om du inte vet var du hittar "Constrain Delay Compensation"-knappen (vilket ifs står tydligt i manualen) så bifogar jag en bild nedan.





« Senast ändrad: 12.05.2015, 19:20:22 by jonnerstone »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hittade lösningen på detta - pust.

Nu återstår bara att hitta den där : "Constrain delay" pluppen.

Jag har sysslat med detta i ett par veckor nu så den inspiration jag kände tidigare,det har bytts till ett Cubasefrustrations helvete  :ph34r:

Jag tror jag byter inspelnings daw,så jala less på det här.

Mike

Delay kompensation eller bristen på, på vissa pluggar har du även i andra DAWs. (Ha inget på mastern under inspelning)
Sen har du också  under Device Setup--->Midi port setup, en liten ruta eller två som heter nåt med Use System Timestamp, den/dessa bör vara ibockade när du har ljudkortet på låg latency. Detta kan vara orsaken till att du fått flytta dina midipluppar i efterhand då cubase har kompenserat för en högre latency.

Jag spelade in en ackegura och signalen blev rätt klen,så jag kompenserade lite på mastern bland annat för att få upp nivån..Sedan då jag skulle lägga lite cello så blev det latency i den högre skolan.Jag byter inte bort Cubase,mycke frustration då jag felsökt i veckor  :)

Visste inte att man bör hålla mastern ren då man spelar in,det var kanon info.

Tack Micke :wub:

Mike

Cubase kompenserar ju för pluggarnas inbyggda latency och i ditt fall så hade nog just den multibandscompen en ganska hög latency och Cubase kompenserar för den. Eftersom pluggen ligger på mastern så kommer den kompensationen påverka allt som går genom masterregeln och så även din cello.
Så resultatet blir att du spelar på ditt klav och sänder en signal till din VSTsynth att den ska trigga ett celloljud, vilket den också gör, och så långt är allt fine. Men sen skickar din VSTsynth vidare ljudet till masterregeln och där ligger det en fet plugg med en massa inbyggd latency på ett gäng millisekunder (den tid det tar för pluggen att processa signalen kan man enkelt säga). Eftersom Cubase kompenserar för detta så kommer du få en latency från det trycker ner din tangent till det att du hör ljudet som motsvarar pluggens inbyggda latency.
Knappen "Constrain Delay Compensation" som du själv nämner kan lösa problemet. Den "kopplar" bort Cubase kompensation, detta gör ju i sin tur att pluggarna inte kommer att arbeta i synk med din DAW längre. Men kan ju vara en ok lösning om man inte vill stänga av själva pluggen/pluggarna.
Oftast är är inte pluggarnas inbyggda latency så fullt märkbar som den blev för dig nu, men vissa är kanske inte optimalt kodade eller  bara väldigt tunga helt enkelt. Har själv råkat ut för detta vid flera tillfällen.

Jag brukar också ha kompressor och eq på mastern under hela projekttiden och oftast funkar det bra, men märker man att det inte riktigt hänger med så är det bara att ha pluggen i off-läge under inspelningen. (eller "Constrain Delay Compensation")

Hade du satt comp-pluggen direkt på gitarrens spår istället för mastern så hade det funkat bättre  :)

Ditt problem var således inte ett Cubase-specifikt problem utan det var fysikens lagar som orsakade det, och alla DAWs måste, så vitt jag vet iaf, ta hänsyn till fysikens lagar  ;)

Om du inte vet var du hittar "Constrain Delay Compensation"-knappen (vilket ifs står tydligt i manualen) så bifogar jag en bild nedan.







Grymt bra förklarat Micke,och tack för att du visade var constrain delay grejen slås på..Manualen känns oöverstiglig just nu,men jag lär mig så sakteliga.Och som ett brev på posten kom lite inspiration,får se om jag hinner få in det i burken idag..

Oändligt tacksam för din hjälp,du är bara bäst Micke  :wub:

Mike