Kontrollrummet

Boscorelli - What we had

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boscorelli

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
En liten historia om en låt.

1.

Den här låten började med några enkla ackord i ett datorprogram för en och en halv månad sedan. Sjöng ner en melodi framför datorn. Skrev en text. Idén nedan. En sketch. Lekte med en videotjänst på nätet. Funkade så där med texten. Det låter illa. Jag vet. Det är en första idé. Och då låter det så här för mig.



2.

Frågade sedan runt om någon annan ville göra musiken. En kille i Frankrike som ägnar sig åt elektronisk musik nappade. Han frågade om jag var inspirerad av Brian Ferry. Han hade skickat vidare min idé till vänner och fått den kommentaren av någon. Jag har aldrig någonsin tänkt på Ferry som inspiration men omedvetet vem vet? Tyckte att det var rätt kul. Ser inte kopplingen själv.

Min nya vän i Frankrike gjorde sitt jobb och tog låten i en riktning som jag aldrig hade kunnat komma på eller ta den till. Otroligt inspirerande med samarbeten.

Så här långt hade vi kommit för en månad sedan.


3.

Nu har vi hittat en kille från USA som kommer att sjunga utav bara den men han har mycket att stå i. Jag har tålmodigt väntat i en månad nu. Fransmannen som hjälpt mig sätta musik till sångmelodin är mer tålmodig.

Det blir kanske lite ändringar på sångmelodin då vokalisten kommer med sitt uttryck och säkerligen på texten då sångaren har engelska som modersmål. Några fraser finns det som är lite så där. Skönt att de kommer att bli uppstädade.

Det här var en liten historia om en låt. Så här långt. :)
« Senast ändrad: 23.04.2015, 23:12:39 by Boscorelli »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kan bli något med sång från en fransman!  :P
Det är kul vändningar låtar kan ta i samarbeten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Boscorelli

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Nej sångaren är amerikan. Han som skrev musiken till sångmelodin är fransman. :)

Edit: uppdaterade texten ovan så det blir tydligt.
« Senast ändrad: 23.04.2015, 23:11:35 by Boscorelli »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skön melodi !!
Kompet svänger fint från där basen kommer in, innan är det lite snubbligt på pianot (mellan 0.40 och 1 min.)
Men som sagt snygg låt, kan bli bra.. :)
Lite konstiga effekter på sången, men det skulle ju komma in en annan sångare senare, så då spelar det ju inte så stor roll. ;)
Läcker synthsolo eller vad man ska kalla det..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte