Kontrollrummet

MaxB & Mika - Scared Of Loving You mp3 - nu även musikvideo

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag började med en eget banal kärlekstext och Rikki Ansell har hjälpt till med ändringar från min banala text, så att den bättre avseende engelskan. Det ska bli en duett med Mika men hon är upptagen så det räcker, troligen ända till slutet av juni.

Nyaste versionen 30 juni med Mika på sång
http://max.shivas.se/music/MaxB_Mika_ScaredOfLovingYou_20150630.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Mika_ScaredOfLovingYou_20150630.mp3[/mp3]
Bara jag utan Mikas röst:
http://max.shivas.se/music/MaxB_ScaredOfLovingYou_20150519.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_ScaredOfLovingYou_20150519.mp3[/mp3]





Scared Of Loving You Music: MaxB Lyrics MaxB and Rikki Ansell
      G            D   G                                   C
HE: You and I    - I thought our love was pure
      G                D                             C                   G
But times have changed - you don't want me any more
G               D       G                                 C
I know you know - all I want is time with you
G               D                C                         G
I know you know  -  the pain you put me through
       Em                      C                  D                         G
SHE: I wanna tell you something - tell you the way it is
       Em                C             Am                D
The more I fall for you - the more afraid I get
Hm            C                 Am                    D
I know you know - what life has put me through
Hm            C               Am                    D   (vandring ner och upp)
I know you know - I'm scared of loving you

       G                   D           G                                   C
HE: You keep me hanging - but you keep hanging out
         G                 D                        C            G
SHE: You call me baby     - but I'm so full of doubt
         G               D                  G                              C
SHE: I keep you hanging, HE: but I keep hanging out
       G            D                        C                   G
HE: I call you baby, [SHE] but I'm still full of doubt
       Em                  C               D                                   G
SHE: you think I'm playing HE: you're playing with my heart
                 Em      C        Am                          G
BOTH: but I can't breathe - whenever we're apart
         Hm                 C                      Am                        D
BOTH:  Whenever I meet you   - Whenever you  are around
             Hm              C                  Am                  D   (vandring ner o upp)
BOTH:  Whenever I see you - My heart fills with joy
Bara gitarr och sång
           G               D          G                             C
HE:   If you'd stop running - I'd catch you up at last
           G       D                  C                        G
SHE: If I stop running - I'll fall too hard, too fast
           G                  D               G                   C
BOTH: just take my hand - and baby hold on tight
           G            D                       C        G
BOTH: I'll walk beside you for the rest of life
« Senast ändrad: 05.11.2015, 14:47:31 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jag tror faktiskt det blir ännu bättre med lite mera åt hållet dansbandsbas och trummor och upp med tempot ett pytte snäpp. Guran ska nog gå rakt också. Skitbra låt med en bra melodi men det är nåt fel med hur musiken lirar tycker jag i alla fall.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jättefin låt och det kommer att bli bra med Mika men lite långsamt går den och det känns som om några ord saknas för att fylla ut det hela - eller inte hm... ett "our" innan "Lifes" tror jag på i alla fall.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tror faktiskt det blir ännu bättre med lite mera åt hållet dansbandsbas och trummor och upp med tempot ett pytte snäpp. Guran ska nog gå rakt också. Skitbra låt med en bra melodi men det är nåt fel med hur musiken lirar tycker jag i alla fall.

Tack för värdefull input. Tänker lite på det, kan tänka mig att öka tempot ett snäpp och ändra på alla instrumenten på det sätt du föreslår, skulle faktiskt kunna vara bra. Trist bara att min fru då får vatten på kvarn eftersom hon tycker att allt jag gör låter dansband...
Men jag vill gärna ha en gitarr som plockar lite mellan ackorden som den ena gör nu.


Jättefin låt och det kommer att bli bra med Mika men lite långsamt går den och det känns som om några ord saknas för att fylla ut det hela - eller inte hm... ett "our" innan "Lifes" tror jag på i alla fall.

Ja, brukar få öka tempo från grundidén...
Ord saknas i mellanrum i en del musik. Van Morrison sjunger en hel del där det saknas på liknande sätt. Till exempel kör-sång kan fylla ut och få mellanrummen att vara okej, tänker jag.

Kul att ditt förslag med 'our' - har en naturlig plats i ett mellanrum. Får se om Rikki tycker platsen ska fyllas med det självklara ..     :lol:

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin låt Max! Riktigt snyggt vid "I know you know..."!
Tycker inte du ska hålla ut så länge på "...loving you" och "...we're apart".
Möjligen kören, men inte leadsången med samma styrka, i så fall avklingande.
Fint, klart ljud på instrumenten. Sången kanske lite vass...
Ser fram emot duetten med Mika!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fin låt Max! Riktigt snyggt vid "I know you know..."!
Tycker inte du ska hålla ut så länge på "...loving you" och "...we're apart".
Möjligen kören, men inte leadsången med samma styrka, i så fall avklingande.
Fint, klart ljud på instrumenten. Sången kanske lite vass...
Ser fram emot duetten med Mika!
/Asti

Du syftar troligen på den med uppåtgående melodi, som hon ska sjunga. Den känns bra.
Kortar kanske ner på de du tipsar om eller... så ska fler instrument pumpa på i den passagen, så det blir ett mastodontiskt tryck, innan det blir väldigt lugnt, i början av nästa vers. Det är så jag tänkt mig men då gäller det att rösten är stark och pallar trycket i passagen.
Sången vass, vad kan det bero på - vet inte? Signalväg: Röde NT1 -> en micpreamp (som jag alltid har inställd på samma sätt) -> ingen överstyrning in i datorn eller Cubase -> inga speciella inserts -> stereowidener och reverb som send på sångspåret.
Imorse lyssnade Mika på den för första gången och hon har fått texten som det ser ut hittills. Hon vill sjunga på den.
« Senast ändrad: 21.04.2015, 12:59:47 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Bara piano skulle också funka bra och kanske i två fyra


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bara piano skulle också funka bra och kanske i två fyra

Förklara tydligare vad du syftar på. Jag kan inte tolka det hur du menar med det korta tipset.
Menar du genom hela låten att ackord spelas på 2 och 4 i varje takt.
Och vad menar du i så fall med "bara"?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Spännande, här ska du visa munspels-sound och så blir det en låt, så det kan gå. Bra idé och låt...lite mer tempo kanske och jag håller med Asti om att inte hålla ut... :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Fin låt det här.
Skall bli intressant att se, hur den blir med Mika.
Fast den är fin redan som den är.
www.alatarmusic.com


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Bara piano skulle också funka bra och kanske i två fyra

Förklara tydligare vad du syftar på. Jag kan inte tolka det hur du menar med det korta tipset.
Menar du genom hela låten att ackord spelas på 2 och 4 i varje takt.
Och vad menar du i så fall med "bara"?

Ska lyssna lite mera och se om jag kan vara lite mera utförlig men med bara menar jag med bara piano som komp. Det låter som att den kanske ska räknas i och en två och en två osv men givetvis inte statiskt utan mera på melodin. Kanske någon av pianisterna här kunde testa. Sånginsatsen behöver inte ändras den är hundra men den kanske måste anpassas till ett snabbare tempo. Men det är en annan sak i övrigt är den i princip färdig enligt mitt öra. Eventuellt om det sker ändringar i texten så kanske det blir tvunget att ändra nåt not värde här och där.
« Senast ändrad: 21.04.2015, 23:53:05 by Burnin_Sven »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SNyggt munspel, lite Dylan. Max du kan fråga mig om grammatiska brister i engelska texter ;) Men bättre Rikki får jobba än jag, förstås.

Går oftast väldigt snabbt dock.

Gillar låten, men den säger mig inte så mycket (musiken). Texten var milt evokativ och sångmelodin helt adekvat. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
blir fin när den här när du fått alla delar på plats.. :) själv vill jag ha rak fyrtakt på trummorna ..tycker bas o trumma stör sången nu ibland ..rakare bas inte så studdsig som nu (behöver inte vara pumpande ..bara rak efter takten )..ånyo för sångens bästa  ;).. Men keep going your good work!  :)
« Senast ändrad: 23.04.2015, 14:33:30 by Marsall »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nya versionen i trådhuvudet är snabbare och saknar än så länge en av kompgitarrerna och saknar dessutom körerna som fanns i den långsammare versionen. Och Mika saknas!  B)
Men progressen finns. 

Spännande, här ska du visa munspels-sound och så blir det en låt, så det kan gå. Bra idé och låt...lite mer tempo kanske och jag håller med Asti om att inte hålla ut... :D

I nya verren har den ökat från 80 till 90 bpm 

Fin låt det här. Skall bli intressant att se, hur den blir med Mika. Fast den är fin redan som den är.

Mika har inte kommit in på banan ännu.

Bara piano skulle också funka bra och kanske i två fyra

Förklara gärna tydligare vad du syftar på. Jag kan inte riktigt tolka hur du menar men är nyfiken.
Menar du genom hela låten att ackord spelas på 2 och 4 i varje takt.
Och vad menar du i så fall med "bara"?

Ska lyssna lite mera och se om jag kan vara lite mera utförlig men med bara menar jag med bara piano som komp. Det låter som att den kanske ska räknas i och en två och en två osv men givetvis inte statiskt utan mera på melodin. Kanske någon av pianisterna här kunde testa. Sånginsatsen behöver inte ändras den är hundra men den kanske måste anpassas till ett snabbare tempo. Men det är en annan sak i övrigt är den i princip färdig enligt mitt öra. Eventuellt om det sker ändringar i texten så kanske det blir tvunget att ändra nåt not värde här och där.

Avvaktar vad du syftar på. Skoj att du och fler tipsar om rakare bas och trummor. Även en trummis har på annat håll tipsat om det -> för att få mer sväng! Det är ett nytt sätt att tänka för mig, så tack för tipset på vägen! Vill än så länge hålla låten utan för många instrument, så pianot får stå utanför, så länge...

Snyggt munspel, lite Dylan. Max du kan fråga mig om grammatiska brister i engelska texter ;) Men bättre Rikki får jobba än jag, förstås. Går oftast väldigt snabbt dock. Gillar låten, men den säger mig inte så mycket (musiken). Texten var milt evokativ och sångmelodin helt adekvat. :)

Dylan kan inte spela munspel!  :ph34r:   :P
Men i nya versionen har jag inte använt fuzzen på munspelet ännu. Tack för möjlig hjälp med engelskan. Rikki är outstanding på flera sätt men upptagen ibland. En adekvat sångmelodi är gott nog för mig!

blir fin när den här när du fått alla delar på plats.. :) själv vill jag ha rak fyrtakt på trummorna ..tycker bas o trumma stör sången nu ibland ..rakare bas inte så studdsig som nu (behöver inte vara pumpande ..bara rak efter takten )..ånyo för sångens bästa  ;).. Men keep going your good work!  :)

Du föreslår också rakare spel på trummor och bas. Tack för att ni lär mig nya grejer!
« Senast ändrad: 23.04.2015, 23:56:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag tror jag förstår vad din Fru menar.. B)
Väldigt mycket Dansband/Cöntry över denne, inte riktigt Bjurtes pöse..
Ljudet är lite platt/Mid:igt men jag läste att det var gitarrer och körer 'tillfälligt' bortplockade, så det blir väl mer fylligt när allt
kommer på plats.
PS. Munspelet hör jag knappt, ska det vara så ??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Snyggt munspel, lite Dylan. Max du kan fråga mig om grammatiska brister i engelska texter ;) Men bättre Rikki får jobba än jag, förstås. Går oftast väldigt snabbt dock. Gillar låten, men den säger mig inte så mycket (musiken). Texten var milt evokativ och sångmelodin helt adekvat. :)

Dylan kan inte spela munspel!  :ph34r:   :P
Men i nya versionen har jag inte använt fuzzen på munspelet ännu. Tack för möjlig hjälp med engelskan. Rikki är outstanding på flera sätt men upptagen ibland. En adekvat sångmelodi är gott nog för mig!


Fördelen med Rikki är ju att hon är poet. Jag bara jobbade som översättare ett par år. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tror jag förstår vad din Fru menar.. B)
Väldigt mycket Dansband/Cöntry över denne, inte riktigt Bjurtes pöse..
Ljudet är lite platt/Mid:igt men jag läste att det var gitarrer och körer 'tillfälligt' bortplockade, så det blir väl mer fylligt när allt
kommer på plats.
PS. Munspelet hör jag knappt, ska det vara så ??

Okej Bjurte, jag erkänner, jag är inte klar med låten.  B)

Har egentligen bara i nya versionen ökat tempot, spelat in slaskgitarr, slaskmunspel och slaskbas samt spelat in miditrummor via keyboard men inte hunnit sjungit in körstämmor. Sången tycker jag känns okej som vägledning till då Mika och jag ska lägga våra rader och våra stämmor med varandra.

Fördelen med Rikki är ju att hon är poet. Jag bara jobbade som översättare ett par år. :)

Vilken skillnad!   :P
Pic a choice      :lol:
« Senast ändrad: 24.04.2015, 16:17:19 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Max!
JAg har inget emot dansband musik, och denna låt funkar ju hur bra som helst. Nånstans på vägen kunde du sätta in en "full brake" med bara guran o basen som tonar ut och sen drar verszen igång igen. Kunde piffa upp lite. Choruset fint med orgeln  som breddar på och sitter finr i ljudbilden.
Sen e jag nog inte på det klara med "rikki" hit o "rikki" dit i många av dina låtar, ska det lixåm hända nåt mer, ny sång eller...? Är det typ hennes låtar eller?

Tycker låten funkar bra i sin enkelhet, inga onödiga tillsatsämnen eller annat. Bra stämmor åxå, basen kunde kanske liras med finger och inte plektrum, skulle bli lite mjukare tror jag.

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tjou Max!
JAg har inget emot dansband musik, och denna låt funkar ju hur bra som helst. Nånstans på vägen kunde du sätta in en "full brake" med bara guran o basen som tonar ut och sen drar verszen igång igen. Kunde piffa upp lite. Choruset fint med orgeln  som breddar på och sitter finr i ljudbilden.
Sen e jag nog inte på det klara med "rikki" hit o "rikki" dit i många av dina låtar, ska det lixåm hända nåt mer, ny sång eller...? Är det typ hennes låtar eller?
Tycker låten funkar bra i sin enkelhet, inga onödiga tillsatsämnen eller annat. Bra stämmor åxå, basen kunde kanske liras med finger och inte plektrum, skulle bli lite mjukare tror jag.

Bra idé med ett stopp! Ska kolla om jag får in ett sånt som en naturlig del från mig.

Rikki Ansell är en kvinna i Amerika som skriver poesi och gör mycket mer. Jag ber om hjälp då det gäller texter.
Här började jag med en ackordsföljd och melodi och sen hittade jag på en skit-text för att ha ord kopplade till den melodin.
Sen bad jag henne titta på texten och korrigera/förändra engelska uttrycken/meningarna på olika sätt.
Efter det utvecklades texten till vad den är nu. Hon kommer också med andra tips än bara vad gäller texten.
Om jag säger nej till en idé och istället följer ett annat spår, hakar hon på och fortsätter med hjälp och stöd i den riktningen.
Nån gång i förra veckan kom jag på att det kan bli en bra duett (med grannen Mika) och då var Rikki där och gav förslag på formuleringar så att låten följer duett-konceptet istället.

För närvarande har jag svårigheter att acceptera ett snabbare tempo eftersom jag vill ha en känslighet i sången som jag nu har svårt att finna i den här snabbare versionen jag har. Känsligheten har gått helt förlorad. Nu låter den som en lastbil på väg, som inte går att stoppa eller nyansera.

Då kommer ditt tips med basen som en bra idé. Basen är för stroppig och struttig som den låter nu. Jag har tänkt att göra förändringar på bas och gitarr men inte vetat vad eller hur. Din idé ger en bra förändring. Får se vad som händer. Håller samtidigt på att sjunga den många gånger med enbart akustisk gitarr för att se om jag får idéer på dynamik som sen kan appliceras i låten. En trummis har sagt sig intresserad av att prova trummor på låten men han är "put on hold" tills jag själv vet vad jag vill arbeta vidare med. Intressant att se hur musik kan utvecklas...

och samtidigt finns min nyfunne vän Adriano, han med sågen - som efter vår onsdagssession gjorde en fin video Adriano och MaxB - Vem Kan Segla Förutan Vind - vill att vi ska göra fler låtar tillsammans. Det är också ett roligt spår.
« Senast ändrad: 26.04.2015, 13:24:48 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jepp bättre 'bredd' nu, men basen är fortfarande för platt, lite mer botten kanske ??
Trummsounden känns lite plastiga oxo, men du kanske har Riktiga dito på G ??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Det var ngn som nämnde piano. Så jag kunde inte låta blit att testa lägga piano på denna. Det var en kul övning, om inget annat.
Sä här låter det:
[mp3=200,20,0,left]http://alatarmusic.com/data/music/2015/ScaredOfLovingYou_AlatarMod_v1_260415.mp3[/mp3]


www.alatarmusic.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jepp bättre 'bredd' nu, men basen är fortfarande för platt, lite mer botten kanske ??
Trummsounden känns lite plastiga oxo, men du kanske har Riktiga dito på G ??

Får se hur basen kan/ska utvecklas. Ibland vacklar man i tron att kunna nå det man har inne i huvudet - som ska bli hur bra som helst, bara man får ut det...
Ja, det finns en god trummis som ställde sig positiv till att prova. Jag bad honom vänta tills jag hittar formen jag vill nå.

Det var ngn som nämnde piano. Så jag kunde inte låta blit att testa lägga piano på denna. Det var en kul övning, om inget annat.

Kul att höra andra ta sig an vad man inte själv lyckats ro iland ännu. Nåja, jag har tänkt mig ett väldigt avskalat arr och där vet jag inte om piano ska vara med. Får se om jag hittar fram till vad jag tänker mig.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Igår kväll, sjöng om allt så att det blev rätt ord och att rytmiken blev bättre och att rätt ord betonas vid ackordsbyten. Spelade också om basen lugnare med ett annat bättre ljud efter Mahan tips. Jag tycker det här känns bättre att arbeta vidare med. La nytt distmunspel också.
Saknas nu riktiga trummor,riktig Mika och en kompgitarr med fills på ena sidan
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker det låter fint! Gillar enkelheten i låten och i arret. Orgeln är skön!
Tror iofs att en steel skulle passa in och kanske även ett akustiskt fingerplock.
Då skulle du närma dig Neil Youngs akustiska country-genre...
Munspel och sång kunde nog få lite mer reverb än så här, men du kanske
inte kommit så långt i mixningsarbetet än..? Mikas sång ska ju också in.
Du har ett metodiskt och träget tillvägagångssätt i ditt låtskapande.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker det låter fint! Gillar enkelheten i låten och i arret. Orgeln är skön!
Tror iofs att en steel skulle passa in och kanske även ett akustiskt fingerplock.
Då skulle du närma dig Neil Youngs akustiska country-genre...
Munspel och sång kunde nog få lite mer reverb än så här, men du kanske
inte kommit så långt i mixningsarbetet än..? Mikas sång ska ju också in.
Du har ett metodiskt och träget tillvägagångssätt i ditt låtskapande.

För mig skulle steel i så fall innebära slide (eller med stål på liggande resonatorgitarr) - det har jag inte tänkt på tidigare.
Har däremot tänkt mig en kompgitarr som spelar licks mellan ackorden - på ena sidan
och sen att den andra akustiska kompgitarren spelar rakt - på den andra sidan.

Mer reverb på sång och munspel vet jag inte varför...
Skulle kunna maska fulsång och felspel med reverb med det vill jag inte maska...
Förstår inte varför det skulle vara mer reverb...
Låter dock cool att närma sig Neil Young...  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker det låter fint! Gillar enkelheten i låten och i arret. Orgeln är skön!
Tror iofs att en steel skulle passa in och kanske även ett akustiskt fingerplock.
Då skulle du närma dig Neil Youngs akustiska country-genre...
Munspel och sång kunde nog få lite mer reverb än så här, men du kanske
inte kommit så långt i mixningsarbetet än..? Mikas sång ska ju också in.
Du har ett metodiskt och träget tillvägagångssätt i ditt låtskapande.

För mig skulle steel i så fall innebära slide (eller med stål på liggande resonatorgitarr) - det har jag inte tänkt på tidigare.
Har däremot tänkt mig en kompgitarr som spelar licks mellan ackorden - på ena sidan
och sen att den andra akustiska kompgitarren spelar rakt - på den andra sidan.

Mer reverb på sång och munspel vet jag inte varför...
Skulle kunna maska fulsång och felspel med reverb med det vill jag inte maska...
Förstår inte varför det skulle vara mer reverb...
Låter dock cool att närma sig Neil Young...  B)
Själv använder jag reverb för att få ett "större" rumsljud och framför allt försöka få ett
enhetligt rumsljud för alla inblandade ljudkällor. Tror inte att reverbanvändanden
i gemen enbart är ute efter att maska fulsång och fulspel...
« Senast ändrad: 28.04.2015, 15:22:39 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker det låter fint! Gillar enkelheten i låten och i arret. Orgeln är skön!
Tror iofs att en steel skulle passa in och kanske även ett akustiskt fingerplock.
Då skulle du närma dig Neil Youngs akustiska country-genre...
Munspel och sång kunde nog få lite mer reverb än så här, men du kanske
inte kommit så långt i mixningsarbetet än..? Mikas sång ska ju också in.
Du har ett metodiskt och träget tillvägagångssätt i ditt låtskapande.

För mig skulle steel i så fall innebära slide (eller med stål på liggande resonatorgitarr) - det har jag inte tänkt på tidigare.
Har däremot tänkt mig en kompgitarr som spelar licks mellan ackorden - på ena sidan
och sen att den andra akustiska kompgitarren spelar rakt - på den andra sidan.

Mer reverb på sång och munspel vet jag inte varför...
Skulle kunna maska fulsång och felspel med reverb med det vill jag inte maska...
Förstår inte varför det skulle vara mer reverb...
Låter dock cool att närma sig Neil Young...  B)
Själv använder jag reverb för att få ett "större" rumsljud och framför allt försöka få ett
enhetligt rumsljud för alla inblandade ljudkällor. Tror inte att reverbanvändanden
i gemen enbart är ute efter att maska fulsång och fulspel...

Hade glömt bort den faktorn men det kan du ha rätt i. Får se hur det blir med bådas sångspår bör kolla att munspelet är i samma rum som övriga instrument Då också.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Yes nu är bas och trummor på väg åt rätt håll, det här bli bra som fan när det är klart. Jag gillade den förra sången skarpt men den här är bra också. Det skulle vara skoj om du gjorde en livetagning med kompgura på magen, sång och munspel till backingtracket framför kameran när den är färdig, det kommer att bli en riktigt hit om du får till det.


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja nu är det mycket bättre grund att stå på ..basen rakarte o trum likaså ..kan det va nåt kaggeplut som ligger fel vid typ 0.27 lät lite konstigt innan sången där ?  :).. kör på o rock on" :)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Några små tveksamheter/snubblingar dom 30 första, sedan funkar det bättre, är fortfarande inte kompis med ditt bassound.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Inte illa men lite långdragen för min smak... det händer inte så värst mycket i låten. Den är lika hela vägen igenom... liksom.
Jag påstår nu inte att låten är dålig, inte als. Melodin är bra och sången är OK och det distade munspelet är intressant och pluspoäng för hammond-orgeln... det är bara jag som inte är på samma våglängd här :)

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Snyggt sjunget med härligt raspig röst. En kvinnlig stämma kommer att göra underverk. Munspelet i början låter skuret i botten så det nästan låter lite distat? Ge det lite mer botten så kanske detta försvinner. Munspelet i verserna är bra med fillsen men på refrängen tycker jag att det kladdar till lite. Där finns det instrument så det räcker. Mixen är bra. Trummisen lite lat. Ge honom en energidryck så han hittar cymbaler och fills. Det kommer motverka långdragenheten som Space skrev om. Kanske att trummisen kan få komma fram ett litet myrben i mixen också. Det här kan bli riktigt bra när det är klart!  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
  skulle vara skoj om du gjorde en livetagnin framför kameran när den är färdig, det kommer att bli en riktigt hit om du får till det.

Tillsammans med Mika, ät tanken.

..kan det va nåt kaggeplut som ligger fel vid typ 0.27 lät lite konstigt innan sången där ?  :)

Det tar tid... men trummis ska leverera helt annat trumkomp.

Några små tveksamheter/snubblingar dom 30 första, sedan funkar det bättre, är fortfarande inte kompis med ditt bassound.. ;)

Får gärna återkomma till snubblandet sen då Mika och Sverker gjort sina delar. Men basljudet, hemma, får se om jag kan få till det bättre.

Inte illa men lite långdragen för min smak... det händer inte så värst mycket i låten. Den är lika hela vägen igenom... liksom.
Jag påstår nu inte att låten är dålig, inte als. Melodin är bra och sången är OK och det distade munspelet är intressant och pluspoäng för hammond-orgeln... det är bara jag som inte är på samma våglängd här :)

Alla har inte tyckte för samma musik såklart.  Mika tex tycker att munspelet i början ska bort och jag tror jag ska gå henne till mötes på den punkten,  då blir låten kortare. Det händer nog mer i låten då också,  då hon sjunger en hel del och då det blir levande trummor.

Snyggt sjunget med härligt raspig röst. En kvinnlig stämma kommer att göra underverk. Munspelet i början låter skuret i botten så det nästan låter lite distat? Ge det lite mer botten så kanske detta försvinner. Munspelet i verserna är bra med fillsen men på refrängen tycker jag att det kladdar till lite. Där finns det instrument så det räcker. Mixen är bra. Trummisen lite lat. Ge honom en energidryck så han hittar cymbaler och fills. Det kommer motverka långdragenheten som Space skrev om. Kanske att trummisen kan få komma fram ett litet myrben i mixen också. Det här kan bli riktigt bra när det är klart!  :D

Munspel bort i refrängen antecknat, påmin gärna sen om jag glömt det. Munspel i introt är distat det var initiala tanken med munspelet men jag tar troligen bort det sen.

Hade planerats att Mika skulle sjunga nu i helgen men hon har fullt upp med annat ser det ut som...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har inte läst vad de andra skrivit - ej heller lyssnat på den äldre verren.

Låter bra ljudmässigt - lite för långsam för min smak - stundtals lite dansbandskänsla (vilket jag inte tycker är så positivt)
Komp-akken är inte så kul spelad - låter lite statisk i mina öron.

En kvinna med på sång lyfter nog
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Detta är ju en enkel men i grunden bra låt.  Det blir lätt dansband om du inte gör lite americana av den och då blir det grymt! :)
Varför inte lägga in lite slidedobro t.ex? 

Vidare tycker jag att munspelets första toner låter lite sura och ang. dina 2 vanligaste lägen på sången har vi diskuterat och du vet vad jag tycker.   Sjung ut!  ;)    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed