Kontrollrummet

Boscorelli - You are the love

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boscorelli

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Det här är en version av en låt som jag tidigare arbetade en hel del på.

Men så fick jag en del kommentarer som jag tyckte var riktigt nyttiga och bra. Bland annat sades det att det inte händer något i arret, att ljudbilden är sparsmakad och att låten inte kommer igång innan den tar slut.

Efter det arbetade jag vidare med låten och gjorde tillägg både här och där. Den blev längre, det började hända mer i arret och ljudbilden är nu inte lika sparsmakad som i det som hörs nedan.

Men jag dras hela tiden tillbaka till just versionen nedan. Jag verkar förlora något när jag försöker lägga till nya saker. Jag kan inte beskriva vad det är. Det är bara en känsla. Låten försvinner också in i en annan genre. Hittar inte hem.  ;)

Vad tycker ni om den tidigare versionen nedan som jag inte kan släppa. Och har ni några tips på hur jag kan gå vidare?


https://soundcloud.com/och-och-och/engineeringmixing-pascaloubien-yatl-pascal-01-393432
« Senast ändrad: 21.04.2015, 20:21:16 by Boscorelli »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag ser ingen länk i webbläsaren i min telefon. Kan du ge en direktlänk också?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
kan nog hålla med dom du fått comments av tidigare..saknar beatet mer tryck i ljudbild o skulle vilja ha en mer dansbeatbas som mullrar på ..Sången lixom får inte nåt beat att bita i ..nu låter det som om den inte riktigt passar in" faktiskt .. :unsure: Men får du till lite mer beat o groove i ljudbilden så blir det en helt annan visa..så beat on" :D


Utloggad Boscorelli

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Jag ser ingen länk i webbläsaren i min telefon. Kan du ge en direktlänk också?

Det är ordnat.


Utloggad Boscorelli

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
kan nog hålla med dom du fått comments av tidigare..saknar beatet mer tryck i ljudbild o skulle vilja ha en mer dansbeatbas som mullrar på ..Sången lixom får inte nåt beat att bita i ..nu låter det som om den inte riktigt passar in" faktiskt .. :unsure: Men får du till lite mer beat o groove i ljudbilden så blir det en helt annan visa..så beat on" :D

Ok tack. Nått att definitivt försöka få till. Men tror du att låten skulle funka om det 'bara' handlade om det?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Cool röst. Låten som sådan låter som en rocklåt förklädd i elektroniska kläder.

Riktigt bra attityd i rösten ja. Vore kul att höra mer.


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
kan nog hålla med dom du fått comments av tidigare..saknar beatet mer tryck i ljudbild o skulle vilja ha en mer dansbeatbas som mullrar på ..Sången lixom får inte nåt beat att bita i ..nu låter det som om den inte riktigt passar in" faktiskt .. :unsure: Men får du till lite mer beat o groove i ljudbilden så blir det en helt annan visa..så beat on" :D

Ok tack. Nått att definitivt försöka få till. Men tror du att låten skulle funka om det 'bara' handlade om det?

absolut skulle den hålla med det jag nämnde ..o det skulle även passa med ett litet rockgurariff solo typ vid..218- (Mikael jacksson lånade väl in SLASH från guns and roses" Vart ju cool som bara den den låten ..Klart en av mikaels bästa i mitt tycke!  B) :D Sen vid 113 tappar den lite fart i kompet så mer beats tycker jag ..Sångaren/ Du kanske? får jobba lite i det tomma intet lixom ..Starten i låten med det eftyerföljande lugnare passar handsken men sen tappar beatet kraft som sagt med jämna mellanrum .. MEN låten håller fint om du jobbar upp den mer ..Hoppas jag inte yrat för mycket nu  :(..Beat on" :)
« Senast ändrad: 20.04.2015, 20:19:48 by Marsall »


Utloggad Boscorelli

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Nej det är inte jag som sjunger. Det är en ung kille från USA. Jag hörde hans röst och frågade om han ville tolka min låt och det ville han.

Jag är ingen sångare. Men jag sjöng på den första versionen/idén och sedan gjorde han sin tolkning.

Nedan den första idén. Inte mixad och med min sång. Jag vet inte ens om något hörs? :D



Jag tycker att han har tillfört en hel del till den version som är postad högst upp i tråden. Till min förvåning så sjöng han där trumpeten spelar och det var aldrig tanken men jag tyckte att det var en rätt bra idé så jag ersatte trumpeten med hans röst.

Tack för de tankar och ideér som ni delat med er av.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kan inte så mycket om den här musikstilen, men tycker det är ett fräckt arr!
Din egen röst funkar bra, men dra gärna ner på reverbet.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Boscorelli

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Din egen röst funkar bra, men dra gärna ner på reverbet.
/Asti

Amatörtrygghet att gömma sig bakom.  Jag vet. :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Roligt! Bra grund utgå från. Jag skulle vilja höra tunga trummor och en stadig bas som håller med trummorna hela vägen. Grabbens sångröst är suverän. Din gömmer du så den har jag inte koll på.

Editera gärna "Ämne:" i ditt första inlägg så att rubriken berättar vem som lagt upp låten.

Boscorelli - You are the love

Kolla via ett PM med Perowitch, på kontrollrummet om han kan 'slänga ihop' tunga trummor och kanske fler ljud till den här, tror det skulle bli intressant.
« Senast ändrad: 20.04.2015, 21:22:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Intressant röst du har hittat over there riktigt bra. Låten i sig är bra men lite långtråkig det måste hända mer grejer kanske några nya stick och trummorna kan bli bra mycket bättre som sagt kolla med Perowitch men hitta på sticken först.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Boscorelli

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Tack för feedbacken.

Nedan den version som jag arbetar på just nu men där jag undrar om jag inte har gått åt håll?

Bry er inte om mixning för det är ingenting jag kan. Jag har inte lagt någon energi på det. Ber alltid någon annan om hjälp. Tänker mer på sånguppbyggnad och utvecklingen som låten haft sedan den version som postades överst. Nya instrument har tillkommit.

Edit: Det var en kass version som togs bort.

'Na na na' delen är borta men funderar på om inte den borde hamna i breaket istället för synthen elller som ett outro. Joe kommer att sjunga om låten.
« Senast ändrad: 21.04.2015, 19:19:53 by Boscorelli »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Här fungerar det inte så bra för att han inte sjunger i synk med kompet eller tvärtom, kompet inte är rytmiskt i synk med honom. Därför blir det segt och konstigt, sliter och drar. Han är ofta före eller snarare att kompet är efter.
Om det beror på att det är lång attacktid på instrumenten vet jag inte - men det är en bidragande orsak.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Boscorelli

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Du har rätt en helt hopplös version. Tar bort den.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
gillade rösten och attityden i låten.

det är något med arret som gör att det låter stampigt, typ basen kanske. Det är ju ok och passar bra under vissa delar men jag saknar partier av annorlunda karaktär.

Det är lite som att springa i trappor, man tar korta steg, snabbt. Jag saknar de partierna där man springer lätt och det lutar lite utför, kanske genom att förändra trummorna lite och basen inte går på varje 8-del?

bara lite tankar ;)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Attityd i rösten. Bra dänga.
Kan hålla med om partier som avlöser som stajo väl menade, som bygger på det föreliggande men drar det i något annan riktning. Soundmässigt. Men helst då utan att mjäka till det. :)

Det är en bra låt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Som sagt, riktigt skön röst med bra tryck..
2 Ackord/bastoner kan räcka långt, men då behövs ett mer spännande arr, det måste hända säker runtomkring..
Och framför allt ett stadigt och tungt beat.. Men låten har helt klart potential.. Jobba på.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou B!
Lyssnar på versionen i trådbörjan och tycker det finns potential för nåt större här. Grabben som sjunger har det där "something" i sin röst och sättet han sjunger på som tilltalar.
Mixen kunde lite fixas på så att denna "reggaedance" låt fläskar på sig mer, och så att den funkar på disco med 10000W amps subbare som baddar på.
Tänkte testa med en snabb mastring men kunde inte ladda ner låten. Lite mer kompressor på utgången och dra ner på reverben så att det inte grötar till sig.

Bra jobbat annars!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Boscorelli

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Det här blev så långt vi kom med den här låten tror jag. Det är inte jag som har mixat låten men jag undrar ändå vad ni tycker om mixen? Genom att fråga andra kan man lära sig något nytt. :)

https://soundcloud.com/och-och-och/you-are-the-love-feat-joe-kendrick
« Senast ändrad: 22.12.2015, 21:41:35 by Boscorelli »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
På med multicompressorn igen och höj upp till 300 en del och lite mindre höjning 300 till 700 typ så blir det en bättre kropp i låten. Vet inte varför men jag tänker MJ på detta - bra låt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se