Kontrollrummet

Vad är nu detta? - Plåtreverb 2.0!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att testa sig fram. Den här typen av dist och den här typen av häng på det man spelar avslöjar dock inte reverbet, så särskilt mycket.
För att jag ska höra't behövs 100%.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Kul att testa sig fram. Den här typen av dist och den här typen av häng på det man spelar avslöjar dock inte reverbet, så särskilt mycket.
För att jag ska höra't behövs 100%.

Ska spela in nåt "lugnare" vad det lider.  Vill ha mer signal först bara....   :) Tack för tyck!  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ny kortare truddelutt:

Reverb 0%   [mp3=200,20,0,center]https://db.tt/kKIjOYSE[/mp3]

Reverb 50%  [mp3=200,20,0,center]https://db.tt/0rjq8tXy[/mp3]

Reverb 75%  [mp3=200,20,0,center]https://db.tt/JSbofIFf[/mp3]

Reverb 100%  [mp3=200,20,0,center]https://db.tt/WZZyNy9x[/mp3]

/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Nytt test, denna gång med en Vibro Speaker http://www.clasohlson.com/se/uk/Adin-B1BT-Vibration-Bluetooth-Speaker/38-7035-1
och då hörs verkligen klangen i plåtskrället!  :)

Ljudklipp:

[mp3=200,20,0,center]https://db.tt/m4dnS5iD[/mp3]

[mp3=200,20,0,center]https://db.tt/w6Zh5KTC[/mp3]

[mp3=200,20,0,center]https://db.tt/A2r4haMd[/mp3]

Som ni hör så börjar klippet med en DOOOOONG som även kommer ibland och det är plåten som dunkar emot.  Måste
ordna någon form av dämpning.   

Hela tingesten är förresten sjukt känslig för vibrationer. Det går inte att gå på samma golv ens utan att det hörs. 
Hmm kan kanske användas som rörelsedetektor den här.  :)   

/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Hela tingesten är förresten sjukt känslig för vibrationer. Det går inte att gå på samma golv ens utan att det hörs. 
Hmm kan kanske användas som rörelsedetektor den här.  :)   


Hehe - inte förvånande, det var ju alltid ett jädrans pyssel med installation av EMT-plåtarna, så långt från ljudkällorna (studiolokal och kontrollrum) som möjligt. Någon studio i Bromma hade EMT-plåten i köket! Absolut fika-förbud under mixning!!  :lol: Har för mig att gamla Studio Bohus EMT-plåt fanns i städkrubben i närheten av receptionen. Stengolvet där fick heltäckningsmatta hur som helst ;)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Sådär nu funkar det.  En liten besvikelse blev det då den väsentligt större plåten inte alls låter större.  :angry:
Får dock en mycket svagare signal tillbaka än med mässingplåten så det kan ev. bero på det.  Får försöka förstärka
den innan den går in i plåten kanske. 


Intressant. Du fick alltså svagare signal från en större stål (?) plåt än mindre mässing. Undrar hur fysiken funka här. Beror antagligen på plåtens vikt och den energimängd man har att sätta plåten i rörelse. En tunn/lättare plåt borde vara lättare att knuffa igång och vibrera mer intensivt = högre utsignal. Ju större plåt i cm2 desto längre reverb (?) men högre vikt och mindre utsignal.
Hm, fast en tung, liten plåt borde också vibrera längre.

Ang. stereo, borde inte pickUp'erna sitta assymetriskt, dvs inte speglade på plåten? Mina 5 cent utan att ha googlat platereverb.

Blir lite sugen på att rota fram ett gammal fjäder reverb jag vet har liggandes någonstans och börja skruva på den  :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...vad har du för (lägsta) resonansfrekvens i respektive plåt?


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Sådär nu funkar det.  En liten besvikelse blev det då den väsentligt större plåten inte alls låter större.  :angry:
Får dock en mycket svagare signal tillbaka än med mässingplåten så det kan ev. bero på det.  Får försöka förstärka
den innan den går in i plåten kanske. 


Intressant. Du fick alltså svagare signal från en större stål (?) plåt än mindre mässing. Undrar hur fysiken funka här. Beror antagligen på plåtens vikt och den energimängd man har att sätta plåten i rörelse. En tunn/lättare plåt borde vara lättare att knuffa igång och vibrera mer intensivt = högre utsignal. Ju större plåt i cm2 desto längre reverb (?) men högre vikt och mindre utsignal.
Hm, fast en tung, liten plåt borde också vibrera längre.

Ang. stereo, borde inte pickUp'erna sitta assymetriskt, dvs inte speglade på plåten? Mina 5 cent utan att ha googlat platereverb.

Blir lite sugen på att rota fram ett gammal fjäder reverb jag vet har liggandes någonstans och börja skruva på den  :D

Jupp, du har nog rätt där.  Piezoelementet orkar inte sparka igång plåten riktigt.    Det där med symmetriskt/assymetriskt har jag inte
koll på heller.  Jag såg bara att dom hade gjort såhär på ett stort plåtreverb på nätet.  Det är ju ändå bara fuskstereo. Borde ha en plåt för varje kanal egentligen.  :) 

Klart att du ska ta fram fjäderrevebet och skruva på!   Jag följer det gärna!    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
...vad har du för (lägsta) resonansfrekvens i respektive plåt?

Hmm, vet inte.   Verkar jobbigt att räkna på men man kan ju testa sig fram med en tongenerator såklart.  Får se om jag
testar det!  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Det är ju ändå bara fuskstereo. Borde ha en plåt för varje kanal egentligen.  :) 

Du skulle ha två ljudkällor i på lite avstånd och två mikar. Äkta plåt-stereo

...vad har du för (lägsta) resonansfrekvens i respektive plåt?

Hmm, vet inte.   Verkar jobbigt att räkna på men man kan ju testa sig fram med en tongenerator såklart.  Får se om jag
testar det!  /Fuzz

Egentligen mest intressant att svepa och lyssna efter något tydligt - det låter som du har rätt hög frekvens och att ljudvibrationerna fortplantas ganska rakt igenom, utan att sprida sig i plåten". Bäst vore att testa med en "impuls" - enklast ett fett virvelslag - då hör man om/var det "ringer".

EMT-plåtarna är 1x2 meter och 0,4 mm tjocka - Stocktronics 0,3 mm tjock, btw! Den lilla "guldplåten" i EMT240 är några micron... För att få ett bra reverb med hög densitet ska resonansfrekvenserna ligga tätt  (EMT uppger runt 3 Hz), vilket innebär att första resonansen bör vara ungefär där...


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det är ju ändå bara fuskstereo. Borde ha en plåt för varje kanal egentligen.  :) 

Du skulle ha två ljudkällor i på lite avstånd och två mikar. Äkta plåt-stereo

...vad har du för (lägsta) resonansfrekvens i respektive plåt?

Hmm, vet inte.   Verkar jobbigt att räkna på men man kan ju testa sig fram med en tongenerator såklart.  Får se om jag
testar det!  /Fuzz

Egentligen mest intressant att svepa och lyssna efter något tydligt - det låter som du har rätt hög frekvens och att ljudvibrationerna fortplantas ganska rakt igenom, utan att sprida sig i plåten". Bäst vore att testa med en "impuls" - enklast ett fett virvelslag - då hör man om/var det "ringer".

EMT-plåtarna är 1x2 meter och 0,4 mm tjocka - Stocktronics 0,3 mm tjock, btw! Den lilla "guldplåten" i EMT240 är några micron... För att få ett bra reverb med hög densitet ska resonansfrekvenserna ligga tätt  (EMT uppger runt 3 Hz), vilket innebär att första resonansen bör vara ungefär där...


Med två källor i samma plåt kommer det ju att blandas ihop iallafall så en källa (mono) fast två mickar så vips har man ju "stereo" igen! XD

Intressant med tjocklekarna du nämner.  Har inte kollat upp kommersiella plåtreverb men ströläst en del som bygger själv och där varierar de rekommenderade tjocklekarna väldigt - från väldigt tunnt upp till 6mm(!).   Mina erferenheter pekar att en tunn plåt är att föredra men då får man andra problem att lösa.   För tillfället får jag ta den jag har helt enkelt.  Jag tycker det hörs på de senare inspelningarna att ljudet fortplantar sig bra igenom plåten då signalen är klart hörbar i ett par sekunder iallafall.
   Jag kämpar vidare!  (Just nu är det dämpning som är i fokus)     Tack för inputs och tyck!    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Med två källor i samma plåt kommer det ju att blandas ihop iallafall så en källa (mono) fast två mickar så vips har man ju "stereo" igen! XD


...men äkta stereo är ju ändå äkta stereo - två ljudvågor som breder ut sig från olika platser i samma "rum" (dvs plåt) ...  :rolleyes:

Spännande är det i alla fall att följa dina experiment!
« Senast ändrad: 28.05.2015, 15:07:52 by HasseFX »


Utloggad tsmalmbe

Det här är det häftigaste jag sett på länge. jag trodde det krävde ett helt rum - har ju sett the real thing många meter gånger många meter -grejen. Detta låter verkligen bra. Kom ihåg att du (i Cubase åtminstone) har åtta insertar på din FX-kanal. Du kan köra en sådan kedja:
1) EQ (highpass för att undvika gonget i början och ge mera fräs åt diskanter)
2) Plåtskrället
3) EQ (korrigera så slutresultatet låter bra, fräsa upp eller ner diskanten etc)
4) Stereobreddare, fritt att leka med någon greja kanske ett enkelt pinpongdelay med en par ms skillnad per kanal
5) Gate, ifall du får in konstant sus/nojs

Detta är sättet jag använder mitt externa springreverb.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det här är det häftigaste jag sett på länge. jag trodde det krävde ett helt rum - har ju sett the real thing många meter gånger många meter -grejen. Detta låter verkligen bra. Kom ihåg att du (i Cubase åtminstone) har åtta insertar på din FX-kanal. Du kan köra en sådan kedja:
1) EQ (highpass för att undvika gonget i början och ge mera fräs åt diskanter)
2) Plåtskrället
3) EQ (korrigera så slutresultatet låter bra, fräsa upp eller ner diskanten etc)
4) Stereobreddare, fritt att leka med någon greja kanske ett enkelt pinpongdelay med en par ms skillnad per kanal
5) Gate, ifall du får in konstant sus/nojs

Detta är sättet jag använder mitt externa springreverb.

Ahh... såklart!  Har inte alls tänkt tanken att fixa detta mjukvarumässigt av ngn. anledning.  Tack för tips!  Detta ska testas helt klart.

Har haft en liten paus nu efter jag monterat en fysisk dämpare och en grunka för att hålla vibrationshögtalaren på plats.  Det kommer mer senare!  :)    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed