Kontrollrummet

Tokai - Down & Out

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
LÅTNAMN: Down & Out
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: Soul, typ
LÅTLÄNGD: 3.42 (42 sek in i andra ronden)
KOMPOSITÖR: Tokai
PRODUCENT: Jag
EV. MEDVERKANDE: Jag, spelandes midi utom gitarr och sång
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3



Låttiteln är tagen från en bok av George Orwell som heter Down and out in Paris and London. På svenska heter boken Nere för räkning i Paris och London. Det är egentligen en felöversättning. Är man Down and out så är man utslagen (i boxning). Är man nere för räkning har man möjlighet att resa sig upp igen. Ok, det var bara en parentes. En bra bok är det, en slags föregångare till G Wallraff.
Det är populärt med retro, soul från 60-talet, typ Duffy, Amy Winehouse, Raphael Saadiq osv. Här är mitt försök i samma genre. Alltid kul å testa för att se vad man fixar. Får dock inte till det där hårda soundet som i t.ex Winehouse mix. Vet inte heller om jag gillar det.
Så vad tycker ni, är det nåt att ha? Vill gärna ha lite synpunkter på allt.
« Senast ändrad: 30.03.2009, 00:23:38 by Tokai »


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
men du använder uttrycket och syftar på nere för räkning ändå eller? Tycker att texten handlar lite om att det finns lite hopp ändå... :). Tycker det låter bra här och har inget direkt att klaga på utan tycker snarare att det känns genomarbetat och du knyter ihop allt på ett fint sätt. Kanske saknar jag en kör på down and out, för att feta till det lite.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Texten handlar om ett svin som har varit otrogen och behöver en smäll på käften, som han inser själv. Han vill bli down & out, dvs uträknad. Det finns ingen ljusning i sikte. Han har gjort bort sig totalt.

Jag har dubblat sången i reffen, men kanske kan ha mer kör, visst

Kul att du gillar stajo


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
ojdå  :), det var väl i frasen "you can set me free... " som jag försökte se någon slags ljusning, men det är alltså helt kört ;)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
"You can set me free" betyder här att "du kan bli av med mig" (för jag är ett sånt kräk) Texten kommer nog från The Kinks: Set me free.
Vill lägga till att det handlar om fiktiv person.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Intressant. Jag tycker det låter bra men har bara lyssnat en gång ännu.
Jag uppskattar att du provar olika genres! Om jag får några idéer eller synpunkter som är kreativa återkopplar jag då jag lyssnar mer!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Go låt och svänget känns äkta. Det gör däremot inte blåset som låter riktigt torftigt. Bra arr dock. Om det inte finns bättre sound än så här att tillgå kanske ett stilbrott vore något? En distad orgel kanske?

Dom panorerade klockorna är riktigt fina. Skojig detalj.

Gitarren låter lagom Steve Cropper-skitig. Mums.

Lite galna pukrullningar a la 60-tal vore godis också.



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är rätt kul med din Odyssé runt olika genres Tokai. Du lyssnar pluggar in och skriver något eget. Jag är glad över att du använder rösten nuförtiden den håller mycket bra - denna genre är inte riktigt min så jag har inte så mycket att säga mer än att det du fixat är hyfsat tidstroget men lite för reverbfattigt om du nu blir klokare av det?!
Jag vill gärna att du kommer till Prog-arenan nån gång - ska bli mycket intressant.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


freddy

  • Gäst
Jag måste säga att jag gillar låten mer än framförandet. Låten är glad och enkel, funkar i arret med. Texten tycker jag består av lite nödrim vilket drar ner, men det kan funka med glimten i ögat live. ;)

Dock funkar inte midi-bandet i denna stil för mig tyvärr. Men vad gör man om man inte har ett riktigt kompband liksom. Men ja.. Det ska vara ett riktigt kompband enligt mig, annars funkar det inte. Detta känns som en demo inför repet liksom. Kanske kan du ragga upp ett band? :)

Trummorna är det som drar ner mest, jag upplever dom styltiga och stela. Plus att dom verkar snubbla på varje fill, otajt och fult.

Sångljudet låter lite skumt med tycker jag, saknar en viss tydlighet på toppen. Det låter lite instängt för mig, inte helt naturligt.

Som sagt låten funkar nog med ett riktigt band, men inte så här för mig.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra låt!
Gillar svänget
Bra arrat - tidstypiskt
Bra gitarr
Blåset är det ju som det är med - men tycker det är rätt ok faktiskt
Allting låter väldigt nära - lyssnar i lurar - skulle vilja höra det i en något större lokal - typ club
Kanske något mer riv i rösten
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
MaxB
Tack för att du lyssnat, hoppas du kommer på nåt.

Wernborg
Riktigt blås hade ju varit det ultimata, men man tager vad man haver. Orgel istället kanske vore nåt, ska testa.

Eko
Ja, gillar att testa lite olika stilar, ibland blir det bra, ibland mindre lyckat - som kanske här. Vad är Prog-arenan för nåt? (Du kan mejla mig)

freddy

Nödrim vet jag inte, men kanske inte dom mest lysande. En riktig orkester hade ju varit toppen. Men det har jag inte. Midi får väl mest användas som en slags fingervisning om hur det ska låta. Sen är det väl lite dumdristigt att ge sig på denna typ av musik utan levande musiker - mig borträknat då. Men så taskiga är väl inte drumsen? Eller så har jag lyssnat mig döv på låten, får kolla upp. Vad gäller sångljudet kan man alltid vässa till, men det är smaksak tycker jag. Tack för lyssning.

cykeln

Kul att du gillar. Var faktiskt tidigt ute med att försöka få mer rumsljud i soundet, typ att pukor fångas upp bara med overhead men nånstans på vägen tappade jag bort det. Får väl käka krita till nästa sångpålägg. Eller gå ut i skogen och skrika mig hes.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag har många böcker av Orwell, men den har jag aldrig hört talas om...

Musiken då... Alltså, det är ju 60-70-talsdansant på ett positivt sätt. Och rösten passar perfa till stämningen!

Bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
JA, för mig blir låten för klämkäck till titeln. Arret låter lite väl struttigt i mina öron, men jag antar att felet ligger i att jag inte gillar sån här musik riktigt.

Snyggt hantverk får man dock säga. Jag tycker det mesta funkar, kanske lite tråkiga brassljud, men det har jag själv aldrig lyckats med att ens komma i närheten av detta.

Bra lite avslappnad sång också!


kanske kan kolla om någon kan lägga lite trumpet eller  något, att mixa in till brasset? rätt säker på att det skulle flyga bra då.

1up har spelat trumpet på en grej till mig en gång :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol