Kontrollrummet

HasseFX: Twelve Disciples of the Prophet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
  LÅTNAMN: Twelve Disciples of the Prophet
  KOMPOSITÖR:  HasseFX
  MUSIKER:  HasseFX
  TEXT:  Nej, instrumental
  MIX O PRODUKTION:  HasseFX
  MEDIATYP:  Soundcloud-länk
  LÅTLÄNGD:  6:10

...lite skum titel på låten kanske, men sedan en tid innehar jag en DSI Prophet 12 (se senaste-pryl-tråden). Jag har haft alldeles för lite tid med att spela och skruva ljud på den, men det här har jag fått fram i alla fall:

Tolv olika idéer (nåja) inklämt i ett alldeles för kort stycke (6 minuter) och som vanligt händer det alldeles för mycket hela tiden... Stilen är huvudsakligen "neo progessive rock" och kan snarast beskrivas som en stilövning inför mitt påbörjade "progressiva projekt".

Förutom trummorna är samtliga ljud från denna synt, med lite kompletterande effekter här och var (kompressorer, ERS DimD, Echo Boy). Spelas högt och headbangas lämpligen till  :P

De "akustiska" trummorna är Superior Drummer live-inspelade via mitt 2box-set.

http://soundcloud.com/hasse_fx/twelve-disciples-of-the-prophet



Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...mitt i stycket finns en liten "hommage" till en grupp som 1979 fick mig fatta att syntar är riktigt trevliga instrument, om någon annan nu kan "hitta" det  :rolleyes:


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil

Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Känns lite som ELP på steroider. Kul lyssning!

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Hårdavara  :wub:
Jo det var ett rörigt stycke men hör mer än en snygg idé
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Soft, proggigt, alive - yeah - saknar bara en Steve Hacket-gura på det här
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack för lyssning!  :wub:

Känns lite som ELP på steroider. Kul lyssning!

/Mein

Kan så vara :) Keith E är väl mer arpeggio-snubbe än någon för feta smörgåsar  :P


Hårdavara  :wub:
Jo det var ett rörigt stycke men hör mer än en snygg idé

Hårdvara i all ära (noga utvald dessutom) men lite jobbigt bli're (eller mycket dyrt) med 25 instanser av P12  :D. Rörigt is My middle name - men nu är det som sagt bara en stilövning...


Soft, proggigt, alive - yeah - saknar bara en Steve Hacket-gura på det här

...ja detta är ju gitarrfritt för sakens skull - men nu får det vara nog med stilövningar och instrumentdemos! Har mitt progressiva projekt att ta tag i, där P12 får sälla sig till ledet av andra instrument, HW och SW...

P.s. Gruppen som inspirerade mig  1979 är svensk  :wub:


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Många sköna ljud från profetens tunga!  :)
Gillade bäst dom lite lugnare - första minuten, avsnittet från ca 2:45 till 3:50,
samt avslutningen. Struntade i att spela högt och headbanga pga att min fru
kollar på ett morgonprogram på TV och jag misstänker att jag skulle få huvudvärk.  :wacko:
Förstår att det inspirerar att ha en sån här musikmaskin!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Många sköna ljud från profetens tunga!  :)
Gillade bäst dom lite lugnare - första minuten, avsnittet från ca 2:45 till 3:50,
samt avslutningen. Struntade i att spela högt och headbanga pga att min fru
kollar på ett morgonprogram på TV och jag misstänker att jag skulle få huvudvärk.  :wacko:
Förstår att det inspirerar att ha en sån här musikmaskin!
/Asti

...förstår att du avstod headbangandet!  :rolleyes:  Det är inspirerande, samtidigt som det ju tar enorm tid att förstå och behärska ett så komplext verktyg! Sedan är man ju bortskämd med mjukvaran - det är som sagt runt 25 olika klanger jag jobbat med - en i taget... :wacko:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter snyggt och funkar som en helhet men kanske lite mer rekapitulation av särskilt utvalda temata? :)

Håller med om att en gura på det här skulle funka bra, vissa partier saknar utsnirklade melodier som en gura (förhoppningsvis) skulle tillföra.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härliga ljud, från ett mäktigt "instrument", gillar, men kan inte komma med nåt konstruktivt...utanför mina ramar. :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Tack för lyssning!  :wub:

Känns lite som ELP på steroider. Kul lyssning!

/Mein

Kan så vara :) Keith E är väl mer arpeggio-snubbe än någon för feta smörgåsar  :P

Han kan han också. :) Här med Powell.


/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej Hasse...

Här händer det saker - väldigt många olika delar som ALLA har en potential att ligga till grund för en egen låt :-) Men detta kommer från en som känner sig obekväm när det fjärde ackordet kommer in i en låt och som har intro-ver-brygga-refr-vers o s v som byggstenar :-) Här finns många häftiga detaljer som du kan välja att göra något av. Riktigt kul att höra Superior spelade på riktigt - låter riktigt bra! Du har många häftiga ljud i denna däringa synten...

När det gäller den där mittdelen så blev min känsla vid 3.24 typ något Toto solo eller kanske Jean Michel Jarr - alltså något jag känner igen men kan inte riktigt placera. Men sen har vi min känsla för namn....som brukar vara helt sne. Men en snyggt ljud på den solodelen!

Ha det!

/Göran


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jag uppskattar mycket era kommentarer - stort tack!  :wub:

Låter snyggt och funkar som en helhet men kanske lite mer rekapitulation av särskilt utvalda temata? :)

Håller med om att en gura på det här skulle funka bra, vissa partier saknar utsnirklade melodier som en gura (förhoppningsvis) skulle tillföra.

...håller med - man skulle kunna göra ett album med samma namn, men jag är för otålig för det just nu!  :wacko: Tanken var att göra något med bara denna synt, som ett experiment och då tänkte jag låta klangerna snarare än harmonik och melodi dominera.  Men jag har lärt mig massor av denna (och VG-låten, Fisklåten och lite andra experiment) inför kommande progressiva projekt :)

Härliga ljud, från ett mäktigt "instrument", gillar, men kan inte komma med nåt konstruktivt...utanför mina ramar. :)
/Roffe H

Tack ändå för lyssning och kommentar, Roffe! :)


Kan så vara :) Keith E är väl mer arpeggio-snubbe än någon för feta smörgåsar  :P

Han kan han också. :) Här med Powell.
<video>

/Mein

hehe :) hade förträngt den perioden - tycker inte han trivdes så bra med polysyntar...

Hej Hasse...

Här händer det saker - väldigt många olika delar som ALLA har en potential att ligga till grund för en egen låt :-) Men detta kommer från en som känner sig obekväm när det fjärde ackordet kommer in i en låt och som har intro-ver-brygga-refr-vers o s v som byggstenar :-) Här finns många häftiga detaljer som du kan välja att göra något av. Riktigt kul att höra Superior spelade på riktigt - låter riktigt bra! Du har många häftiga ljud i denna däringa synten...

När det gäller den där mittdelen så blev min känsla vid 3.24 typ något Toto solo eller kanske Jean Michel Jarr - alltså något jag känner igen men kan inte riktigt placera. Men sen har vi min känsla för namn....som brukar vara helt sne. Men en snyggt ljud på den solodelen!

Ha det!

/Göran

Denna är ju bara tre ackord  :unsure:  nästan  :rolleyes: D, F C och det skumma i mitten  :D
Det kan nog hända att jag plundrar denna på en och annan idé framöver. Superior Drummer är väldigt komplext och flexibelt - jag har hittat ett trumset, "uppmikning" och effekter som ligger nära som jag vill låta (mycket rum och slammer) men det går att finlira mycket mer - plus att jag behöver öva mycket mer trummor...

OK, gruppen jag inspirerades av 1979 var EGBA, i samband med att de började involvera syntar och gav den talangfulle Stefan Blomqvist plats att experimentera  :wub:


« Senast ändrad: 13.04.2015, 00:44:10 by HasseFX »


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Jag var och kollade på EGBA på Fashing nångång i slutet av 80-talet (Med Kofi på bas har jag för mig) och då hade de bytt stuk rejält. :)

Syntmackor och slap-bas for the win! :)

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jag var och kollade på EGBA på Fashing nångång i slutet av 80-talet (Med Kofi på bas har jag för mig) och då hade de bytt stuk rejält. :)

Syntmackor och slap-bas for the win! :)

/Mein

...såg EGBA första gången 1979 (med "bästa" uppställningen Adåker, Andersson, Blomqvist, Lagerberg, Sundell) och därefter några gånger på 80- och någon på 90-talet. Missade förra året på Stockholms Jazzfestival. Ulf Adåker (och andra trumpetare typ Palle Mikkelborg, Jon Hassell och NP Molvaer) får ju ofta epitet som karbonkopior av Miles Davis - men det är ju lika sant som att alla (dist)gitarrister är kopior på Hendrix  :rolleyes:

Hur som helst, deras coola introduktion av (poly)syntar runt 1980 fick mig att intressera mig för instrumenten. Prophet-5 är för mig lika ikonisk som en Les Paul eller Stratocaster  :P

Edit: Offtopic anektdot - När Miles Davis i en audition fick höra Mike Stern spela ett tungt distat solo så lär han ha väst: "Great man, play like Jimi and you've got a gig".  Fat time är det konkreta resultatet - även om det inte har så mycket med Jimi att göra...

http://youtu.be/cEJoqqOTlM8?t=5m10s
« Senast ändrad: 15.04.2015, 14:52:09 by HasseFX »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Låter verkligt häftigt :wub:

Ha ha ha... jag har bara erfarenhet av Roland Juno 108 och DX7 Yamaha, de var ju häftiga då, på 90-talet, det här är avsevärt läckrare :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Låter verkligt häftigt :wub:

Ha ha ha... jag har bara erfarenhet av Roland Juno 108 och DX7 Yamaha, de var ju häftiga då, på 90-talet, det här är avsevärt läckrare :D

/Marre

Tack, Marre! :)  Man kan komma rätt långt med Junon och DX7an också, men den här är ju "state of the art" nu  :P


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Läckert! Jag älskar när man inte håller sig till några regler utan experimenterar vilt, och jag älskar speisiga synthar och "skumma bryggor", så enligt mig har du mycket du kan använda dig av här  :wub: Inspirerande faktiskt
Plinkar på en låt...


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Läckert! Jag älskar när man inte håller sig till några regler utan experimenterar vilt, och jag älskar speisiga synthar och "skumma bryggor", så enligt mig har du mycket du kan använda dig av här  :wub: Inspirerande faktiskt

Tack för lyssningen, Plinka, och kul att du gillade! :)  Man vill ju få till en liten wow-effekt i övergångarna, men ibland haltar det! Har inte riktigt ro i denna att låta de olika partierna breda ut sig, så det blir lite filmtrailer av det hela :D

Jo - jag hoppas att något av detta kan fungera i kommande projekt! :)

Tack igen för kommentar!  ^_^


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här är bättre än Egba och saknar fortfarande en Steve Hacket gura :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
mycket fina kakor att plocka russinet ur  :)  ..gillar första delen bäst ..Riktigt god lyssning.. trumljudet tycker jag kanske är lite torrt o smälter inte in riktigt .. Men det är ju en smakis.. :D Riktigt gott hantverk..  :)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Det här är bättre än Egba och saknar fortfarande en Steve Hacket gura :)

 -_-  Gura blir andra projekt med lite flavours från denna möjligen  ^_^

mycket fina kakor att plocka russinet ur  :)  ..gillar första delen bäst ..Riktigt god lyssning.. trumljudet tycker jag kanske är lite torrt o smälter inte in riktigt .. Men det är ju en smakis.. :D Riktigt gott hantverk..  :)

...tack :) Jag hoppas plocka lite! Jag tror inledningen ligger närmast det jag kommer att jobba med synten kring - och slutet. Angående trummorna så plockade jag ned rummet en del, för tydlighetens skull - händer mycket i ljudbilden ändå, men jag kan se din punkt!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Sköna synth-sound här och visst finns det små guldkorn här och var som kunde utvecklas..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Hazze!
Sitter ju bra från början till slut, mycket bekvämt att lyssna på och intresset hålls uppe trots lång låt.
Som nån annan redan sade så här finns greijer för ett dussin nya låtar så dom kan vi bara vänta på!
Profeten e god, profeten vet, själv hade jag en Juno 60 då på.... jisses 80-talet, önskar att jag hade den kvar nu!
Bra jobbat, kör på!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har inte läst vad andra har skrivit.
Tycker att det är en bra ljudbild - har inget att säga om mix - passar mitt öra med behagliga nivåer. Får en känsla av progressivt så klart. Har lyssnat mycket på likande typ av musik tidigare, samma genre, vilket gör att jag är lite mätt på sådant här - men det är ju jag det.

Dock en bra låt!
/Gurano


Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Sköna synth-sound här och visst finns det små guldkorn här och var som kunde utvecklas..

...det är på gång, men som element i mitt progressive-projekt. Det lär inte bli klart på år-och-da'r tyvärr, men hoppas kunna släppa något litet utdrag då och då :)


Tjou Hazze!
Sitter ju bra från början till slut, mycket bekvämt att lyssna på och intresset hålls uppe trots lång låt.
Som nån annan redan sade så här finns greijer för ett dussin nya låtar så dom kan vi bara vänta på!
Profeten e god, profeten vet, själv hade jag en Juno 60 då på.... jisses 80-talet, önskar att jag hade den kvar nu!
Bra jobbat, kör på!

h.  johan

...har varit så pass fokuserad på gitarrande att syntarbetet legat länge på is - återstår att se om jag får tid att kombinera båda (OCH trummandet  :blink:)

 ^_^

Har inte läst vad andra har skrivit.
Tycker att det är en bra ljudbild - har inget att säga om mix - passar mitt öra med behagliga nivåer. Får en känsla av progressivt så klart. Har lyssnat mycket på likande typ av musik tidigare, samma genre, vilket gör att jag är lite mätt på sådant här - men det är ju jag det.

Dock en bra låt!
/Gurano

Tack, Gurano! Angående mättnadskänslan så går den över efter en tid - så har det varit för mig iaf :D  En BigProg med extra allt och plus-meny tack!!  :P


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Grymt skönt detta, bästa partiet är vid 1:13 och framåt, skönt gung.
Det enda som saknas där är skitiga Rammstein gitarrer. =)
/ djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Grymt skönt detta, bästa partiet är vid 1:13 och framåt, skönt gung.
Det enda som saknas där är skitiga Rammstein gitarrer. =)
/ djonas

Tack, djonas!   ^_^

...jo finns lite krydda av industrirock i det partiet, annars föredrar jag nog syntbas i Taurus-format  :P