Kontrollrummet

Online sångskrivning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Kom på att jag inte bryr mig om att ni inte gillar livestreamat här. Men för att vara lite snäll så klippte jag ihop lite och laddade upp det istället till



En neggolåt jag började skissa på lång tillbaka som jag äntligen kom på ska gå 6/8. Ska skriva lite text både svensk och engelsk och så ska det dit ett stick och nåt refrängaktigt och det ska skrivas och spelas in i direktsändning.
« Senast ändrad: 06.04.2015, 04:40:06 by Burnin_Sven »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Behöver kontakt?  230 Volt?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Nä kom på att ni inte gillar livestreaming här och det går ju inte att deleta trådarna själv. Jag gjorde en sändning när jag lirade och sjöng igår där jag upptäckte ett konstigt fenomen med kompressorn på sången.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Underbart att se en skapelse ta form. Det här relaxade förhållandet till skapande, inspelande och samtidigt filmande/dokumenterande och det fina ljudet/bilden känns klockrent och härligt! Det slår an i väldigt många trådar i mina musikskaparnerver. Mer av den här varan till folket!

« Senast ändrad: 06.04.2015, 12:17:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
BS...du kan väl sluta säga att alla på KR inte gillar streamat. Bara för att någon/några varit tveksamma betyder inte det att du kan dra alla över en kam s.a.s.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!



Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Tack, ska försöka få till det med kompressorn och andra inställningar så det blir en vettig mix direkt så blir det lite roligare.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack, ska försöka få till det med kompressorn och andra inställningar så det blir en vettig mix direkt så blir det lite roligare.

Ja, sången kom inte till sin rätt förrän då den spelades upp efteråt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Det är sånt som jag meckat med under tiden som jag gjort det här men det är svårt att veta från gång till gång hur Logic tycker att dom olika kanalerna behöver ställas för att få en bra balans. Sen verkar det bli nån slags fasgrej också så det släcker ut varandra lite.


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com

Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Tack Alatar, skoj att folk gillar.


Sändningen var över tre timmar till vaughnlive.tv som jag sände till den här gången (en av dom få som det lagras på också, bara i 24 timmar dock). Obs bäst och jämnast kvalitet får man på Youtube live.

På vaughnlive.tv blir det flv som gäller när man laddar hem det så det var ett extra problem också då Resolve lite som jag kör med när jag redigerar inte fixar flv men det löste sig med programmet handbrake.

Jag hade ett helvete också att hitta ett program som kunde klippa utan att det tog timmar att rendera ut snuttarna då Resolve lite inte ville ta hela filen på +3 timmar heller. Därför är klippen lite hobbyaktiga men det löser jag och jag ska fixa så att jag bara kör med mina bra kameror till nästa gång.

Trots all konvertering hit och dit så blev väl ändå resultatet helt ok tycker jag. Bäst är ju live streamen men det kan nog bli lite långrandigt kan jag tänka mig. Det bästa är väl att vara bättre förberedd så man vet vad man ska göra och så att det blir mera koncentrerat.

Om jag får till det med tid och allt så ska jag försöka köra ett livegig med nåt akustiskt band i sommar ute i trädgården. Det blir nog bara live sänt dock och till tuben. Där blir det traditionellt med hårdvaru mixer dock och inte Logic för det är så osäkert hur man får till det från gång till gång med Logic och förmodligen även andra Daws.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul.

Hur är det med Bambuser. Drog ner och sände en spelning en gång. Är bara för hobbystreamare?


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Bambuser funkar fortfarande men rutan är lite liten där tycker jag.

« Senast ändrad: 06.05.2015, 20:15:42 by Burnin_Sven »


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
gör plats
« Senast ändrad: 06.05.2015, 20:16:05 by Burnin_Sven »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Del två
www.youtube.com/watch?v=K6atz-L-b0o&feature=gp-n-o&google_comment_id=z13zcls43q3nfbwfa233epjprqbjihxm2

Vet inte vad det är men på något sätt är det kul att se processen och progressen. Jag skulle föredra en något annorlunda kameravinkel. Vrida kameran något åt höger så att huvudet är längre till vänster i bild och lägga bilden 'i bilden' uppe till höger istället. Där borde vara bästa plats för den,  så att den inte skymmer ' skaparen ' In action.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jo ska försöka fixa till nåt mera genomtänkt både med kamera vinklar och även själva låtskrivningen. Jag har ju lekt några år med det här nu så det är väl på sin plats  :D. Jag kommer däremot inte att kunna garantera hur ljudet blir från gång till gång då ett inspelningsprogram inte är optimalt att använda som "pa" och mixer. Det är nog bättre att köra med en riktig mixer om det är en konsert man kör och ljudet ska bli 100%. Till mac finns programmet Mainstage som funkar bra live men i det kan man inte spela så vitt jag förstår så det funkar inte när man skissar på låtar och spelar in.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
vårfint fix
« Senast ändrad: 06.05.2015, 20:16:33 by Burnin_Sven »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul med progress. Det låter riktigt bra.  Kameravinkeln var inte bättre så här.  Kan du ha samma som förra gången men sätta lilla fönstret till höger bara?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Tackar, jag glömde vinklar och även att switcha mellan rätt kameror i stridens hetta. Nedre vänstra hörnet för bild i bild kameran tror jag i då fall blir bäst och sen att huvudkameran blir den framifrån så man syns.

Tänkte även att det kan vara skoj att se Logic ibland också antingen i helbild eller som bild i bild eller helbild på kameran och logic i ett hörn men som sagt det är lätt att glömma att rådda med sånt. CamTwist som jag kör med är suveränt på sånt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
och mitt stalltips är i övre högra hörnet så att människa till vänster och gitarrhals nere till höger syns...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jag kollar ju på en 50 tums tv och tänker mig i TV format för en sändning och då kan man göra en eventuell bild i bild kamera mindre och placera den på olika ställen men framför allt så behövs den inte till sånt här det räcker med en framifrån. Men jag förstår vad du menar


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Edit
« Senast ändrad: 28.04.2015, 13:26:10 by Burnin_Sven »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Edit

Lite hemlighetsfullt är det. Jag är inte synsk.

Förresten, synd att man inte kan söka och spela upp från arkivet från Daryl's House längre.
Jag vill se och höra de gamla sessionerna i bra kvalit'e men det är passé...

Jag älskar den här sångrösten! Hon gick tyvärr bort i hösten 2014, tror jag det var.
« Senast ändrad: 28.04.2015, 15:33:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Har inte kollat på länge men är det så så suger det hårt det var många fina avsnitt. Kanske går att köpa dom.
« Senast ändrad: 06.05.2015, 20:17:03 by Burnin_Sven »


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Edit

Lite hemlighetsfullt är det. Jag är inte synsk.

Förresten, synd att man inte kan söka och spela upp från arkivet från Daryl's House längre.
Jag vill se och höra de gamla sessionerna i bra kvalit'e men det är passé...

Jag älskar den här sångrösten! Hon gick tyvärr bort i hösten 2014, tror jag det var.


Fint som fan helt enkelt


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
rent och fint
« Senast ändrad: 06.05.2015, 20:17:28 by Burnin_Sven »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr


En test av två mickar för live för 4sound 

I min lyssning är det inte någon större skillnad.
Mikrofon tar upp gitarr bra men sången är för långt ifrån mikrofon och kameran missade gitarrplocket.   B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Hmm blev dubbelpostning så jag tog bort det
« Senast ändrad: 29.04.2015, 15:53:50 by Burnin_Sven »


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
en till bort
« Senast ändrad: 06.05.2015, 20:17:55 by Burnin_Sven »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skillnaden var inte märkbar i hörlurarna då jag satt på jobbet och lyssnade som hastigast. Men jag noterade att jag saknade helheten, där sången är en viktig beståndsdel. Den avsaknaden var märkbar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Sången är enligt mig det viktigaste men det är ju olika hur man tycker. Ja så jag tycker att det är ett problem med den här typen av mikrofoner dom funkar tydligen inte riktigt som man skulle tro och frågan är om man överhuvudtaget tjänar på att skaffa en till sin kamera. Är det nåt viktigt man ska filma så har ju vi som håller på med musik inspelning kanske redan det som behövs för bra ljud, kanske till och med portabelt i form av laptop och ett usb ljudkort. Man är nog lite bortskämd och förväntar sig mer. Röde mikrofonen den är min men den kostade inte så mycket men ändå i närheten av en ganska ok budget kondensator mikrofon.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, visst är det en stor skillnad från då man sjunger in i kamerans mikrofon alternativt via datorn.
Här hörs den skillnaden tydligt, då jag efter en minut kör ljudet från datorn istället för kameran....


 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jo och så skiljer det mellan olika kameror också. En vanlig riktig video kamera har som regel ganska ok ljud utom för just hög musik då men en dslr kameras kan nog suga rejält då den egentligen är byggd för fotografering. Mina kameror har den inbyggda ljudkretsen mest för att man ska kunna synka ljuded med det riktiga som man spelade in samtidigt på en extern enhet avsedd för ljudinspelning.

Ja det är en jäkla sörja.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja, visst är det en stor skillnad från då man sjunger in i kamerans mikrofon alternativt via datorn.
Här hörs den skillnaden tydligt, då jag efter en minut kör ljudet från datorn istället för kameran....


 
Många + på den här snacka om att det inspirerar!! Du måste fixa dina S på nåt sätt i övrigt super....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
tog bort den
« Senast ändrad: 06.05.2015, 20:13:45 by Burnin_Sven »