Forum > Färdiga produktioner

Asti - April (klar)

<< < (4/7) > >>

mahan:
Tjou Asti!
Härlig låt igen o fin text, fast det känns lite för vemodigt... väntade ju på den där chorusdelen som kunde lyfta upp låten i dur i några svängar, men den uteblev.
Arret blir lite långtråkigt när det inget händer på vägen men den fina texten sköter ju om att intresset hålls kvar låten till slut.
Mixen o soundena snygga som vanligt och sången.... fortfarande min favve! :)

h.  johan

Asti:

--- Citat från: mahan skrivet 08.04.2015, 22:38:45 ---Tjou Asti!
Härlig låt igen o fin text, fast det känns lite för vemodigt... väntade ju på den där chorusdelen som kunde lyfta upp låten i dur i några svängar, men den uteblev.
Arret blir lite långtråkigt när det inget händer på vägen men den fina texten sköter ju om att intresset hålls kvar låten till slut.
Mixen o soundena snygga som vanligt och sången.... fortfarande min favve! :)

h.  johan

--- Slut citat ---
Ja, Max var också inne på att den går lite för mycket i moll! Då blir den ju vemodig....
Det är ju en berättande text och då tycker jag det funkar med vers + refräng och inga stick.
Man hade väl iofs kunnat lägga in ett durpräglat stick, men för mig kändes det inte naturligt...
Den ursprungliga idén och den del som jag gillar mest är första stroferna i versen.
Melodin där och harmonierna (Em7 - Dm7 - Cmaj7 - Am - Em) var det som fastnade i huvet
och som jag ville fullfölja. Resten av låten är kanske lite utfyllnad och händelsefattigt
men för att få låten ur huvet kände jag att jag behövde göra den klar och sedan börja med
något annat. Det som tog tid var texten. Det gläder mig mycket att du gillar min sång!
Tack för din kommentar!
/Asti

Roffe H:
Tycker det funkar bra med moll, våren är ju inte helt "mollfri" fast den går mot sommar och dur. Gillar texten, bra låt och framförande. :)
/Roffe H

bjurte:
skön Astilåt med lite finurliga harmonivänder, kanske att basen försvinner ibland, inte att den är för låg,men lixom bara fastnar i bakgrundsljuden. :huh:
Svårt att förklara, men kanske prova lite kompressor ??

Asti:
Roffe H - Nej, tyvärr förekommer ju även mycket vårdepressioner...
              Roligt att du gillar text, låt och framförande!
bjurte - Antar att du med "finurliga harmonivänder" menar harmoniföljden i versen, som jag tagit upp tidigare i tråden..?
            Du har helt rätt ang basen! Jag har tagit bort basen i avsnitten 15 - 30 sek, 88 - 113 sek, samt 162-163 sek!
            Nej, skojar bara!  :P  Jag höjde faktiskt basen i denna versionen och var rädd att den var för stark så här.
            Så jag antar att du inte tycker så.  :) Men jag ska kolla upp avsnittet där den "fastnar"!
            Du menar väl kompressor enbart på basen?

Tack för era kommentarer och tips!
Ska försöka åtgärda det jag kommer ihåg när jag förflyttat mig från internet-datorn till musikdatorn!  :)
/Asti t.f. Basfästare

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion