Kontrollrummet

Filändelse ändrat av misstag

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomas_l

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hej!
Min son och hans kompis gjorde en låt i FL Studio, men kallade låten "Awesome kids.com"
Tyvärr verkar det som det där, ".com" i slutet gjorde filen till en msdos-fil istället för en FL fil?

Jag har avsökt internet för att kolla hur man får tillbaka den till rätt filtyp igen, men det verkar hopplöst... jag hittar inga svar! Är det ngn som vet hur man gör?

Tacksam för hjälp!



Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Är det en ljudfil? Döp om filändelsen till det ljud format den är renderad till typ .mp3,  .wav
Är det en FL projekt fil, ändra filändelsen till FL's filformat vad det nu kan vara
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Japp..tror oxå att det räcker med att skriva rätt filändelse :)
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Då kommer nästa fråga:

Vilket operativsystem är det i datorn?

Kanske Windows - och du inte ser filändelsen?
Hur ska du då kunna ändra den om ändelsen inte syns? Berätta om det är ett problem!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad thomas_l

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Nu har jag hittat lösningen! Jag fick gå in på "Mappalternativ" i Utforskaren och avbocka "Dölj filändelser...". Då som först var det möjligt att ändra filändelse på denna Msdos-fil. Tack för alla era snabba inlägg...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu har jag hittat lösningen! Jag fick gå in på "Mappalternativ" i Utforskaren och avbocka "Dölj filändelser...". Då som först var det möjligt att ändra filändelse på denna Msdos-fil. Tack för alla era snabba inlägg...

I knew it!
I know IT!

Jobbar ju med support... :P

Bra att det löste sig!
Och välkommen hit med hela familjen!   B)
« Senast ändrad: 03.04.2015, 20:50:35 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Nu har jag hittat lösningen! Jag fick gå in på "Mappalternativ" i Utforskaren och avbocka "Dölj filändelser...". Då som först var det möjligt att ändra filändelse på denna Msdos-fil. Tack för alla era snabba inlägg...

Jupp. En av Microsofts obegripliga "det här förenklar för användare" default settings som bara ställer till elände. En av många MS idiotier.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu har jag hittat lösningen! Jag fick gå in på "Mappalternativ" i Utforskaren och avbocka "Dölj filändelser...". Då som först var det möjligt att ändra filändelse på denna Msdos-fil. Tack för alla era snabba inlägg...

Jupp. En av Microsofts obegripliga "det här förenklar för användare" default settings som bara ställer till elände. En av många MS idiotier.

Många försämringar från vad som var konsekvent och fungerande fram till WinXP och till viss del i Vista och, om än till mindre del i Win7, är sen bortplockade i Win8, till mitt förtret.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu har jag hittat lösningen! Jag fick gå in på "Mappalternativ" i Utforskaren och avbocka "Dölj filändelser...". Då som först var det möjligt att ändra filändelse på denna Msdos-fil. Tack för alla era snabba inlägg...

Jupp. En av Microsofts obegripliga "det här förenklar för användare" default settings som bara ställer till elände. En av många MS idiotier.

Många försämringar från vad som var konsekvent och fungerande fram till WinXP och till viss del i Vista och, om än till mindre del i Win7, är sen bortplockade i Win8, till mitt förtret.
Det var bättre förr
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad saknar du i 8 från XP?

Tangentbordskommandon liknande:
Ctrl-Esc för att nå vad jag hittade förr den vägen - "All Programs" för att plocka fram program och inställningar till program och egenskapade menyer för att ha överblick och starta program den vägen.
I Explorer.exe, alla snabba tangentbordsvandringar för att nå kataloger eller filer (Tab/Shift+Tab).
I Explorer.exe kunde man se till att det är konsekvent angivet att man vill ha "Detaljerad lista" på (nästan) exakt samma sätt, oavsett vilken folder/katalog man befinner sig i eller vilken typ av filer man tittar på. Förr kunde man ha kvar samma inställningar så att vandringa mellan kataloger och filer gjordes med ett "Tab" eller Shift+Tab då man ville gå från ena halvan till andra halvan av Explorer.exe. Nu får man vid vandring med Tab/Shift+Tab fokus på oväsentliga kolumner, som gör att man inte alls ser var markören befinner sig, då man ska ner i en katalog och komma till en speciell fil.
Det finns mycket mer än ovanstående som förändrats och som inte gör tangentbordskommandon lika fiffiga och snabba som förr - jag nämner här vissa detaljer som gör arbetet mot kund trögare. Förutsättningen i min miljö är då oftast att jag är inloggad i "min dator" och via den uppkopplad till en miljö, via Citrix eller rdp (mot en jumpstation i någon kundmiljö) och därifrån uppkopplad via något remoteprogram mot kunddator.
« Senast ändrad: 04.04.2015, 10:21:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
ah. Kunders burkar i andra änden. Ja det blir väl värre att tweaka till ja...