Kontrollrummet

Rattlesnake - Sequences

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej,
Länge sen jag la upp något. Har gjort ganska mycket musik sen dess men har väl helt enkelt inte känt något direkt behov att få feedback. Det jag har gjort har jag testat för licensering, och feedbacken blir då ganska tydlig - är musiken mindre bra blir den refuserad. Får ibland höra när jag blir refuserad, att det brister i samplingar/produktion/mix eller i arren. Efteråt brukar jag förstå varför, men inte alltid.

Denna är ny, men skulle behöva lite hjälp, hur låter det här - vad kan göras bättre? Har använt många olika ljudbibliotek - smälter de ihop ljudmässigt eller ligger något utanpå?

Stråkar: 8dio adagietto, VSL SE
Solostråk: Embertone, Signor Paganini, Northern scoring solo viola, pocket blakus cello
Brass: Embertone, VSL, Fortissimo
Träblås: VSL SE
Perc:   EWQLSO Gold
kör: Tonehammer Requiem light
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tjo!

Oavsett feedback eler ej tycker jag du kan lägga upp här. För vår skull =)

Tycker det låter snyggt, när det kommer igång. Lyssnar i hyfsat bra fristående datorhögtalare. Blåset kör lite toner som låter oväntade i sitt tonspråk. Mycket bra. Bra dynamik i stråket!

Enda smolket...och det kan vara en trög hjärna här, är att klockspelet i början låter lite off beat. Antingen kör du något polyrytmiskt som låter bra efter fler lyssningar, eller så är det lite otakt. Det störde iallafall mitt öra.

Grymt bra annars. Bra dynamik som sagt, både komposition och arr hänger med varandra på ett bra sätt, ssedan tar du ner alltihop. Mycket bra.

/T
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Usch så bra det låter! Fy vad bra jag tycker det är.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Härligt att höra ngt från dig igen. Håller med de andra, att du gärna får posta din musik oftare, om än bara för vårt skull  :D

Låter väldigt fint det här. Angående kritik:
Hade lite svårt att komma in i låten, eftersom de första 45 sekunder kändes lite intetsägande.
Sedan tycker jag att du kan fila lite mer på övergångarna mellan de emotionella och de "actionladdade" delarna. Som t.ex. vid 1:35. Tyckte att det kom lite abrupt.
Tror nästan att jag hellre hade sett, att du fortsatte låten bara "emotionellt" utan att blanda in körer och trummor så fort.

Angående ljudbiblioteken: De smälter ihop väldigt bra. Känns som ett sammanhängande orkester. Inget som sticker ut eller låter konstigt i mina öron.
« Senast ändrad: 30.03.2015, 12:44:43 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hej,
Länge sen jag la upp något. Har gjort ganska mycket musik sen dess men har väl helt enkelt inte känt något direkt behov att få feedback. Det jag har gjort har jag testat för licensering, och feedbacken blir då ganska tydlig - är musiken mindre bra blir den refuserad. Får ibland höra när jag blir refuserad, att det brister i samplingar/produktion/mix eller i arren. Efteråt brukar jag förstå varför, men inte alltid.

Denna är ny, men skulle behöva lite hjälp, hur låter det här - vad kan göras bättre? Har använt många olika ljudbibliotek - smälter de ihop ljudmässigt eller ligger något utanpå?

Stråkar: 8dio adagietto, VSL SE
Solostråk: Embertone, Signor Paganini, Northern scoring solo viola, pocket blakus cello
Brass: Embertone, VSL, Fortissimo
Träblås: VSL SE
Perc:   EWQLSO Gold
kör: Tonehammer Requiem light


Det låter fantastiskt bra i mina öron, jag kan då inte hitta nåt bättre än som det är nu :D

Härligt att höra från dig igen!

/Marre
« Senast ändrad: 30.03.2015, 20:55:03 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou på dig Rattlet!
Här var det mera film musik, absolut ett mästerverk i mina öron!
Detta är sannerligen inte ihopskruvat på en kväll utan här har du jobbat en hel del mera, det hörs. Väl utfunderade delar och snygga passager och dynamiskt helt fantastiskt uppbyggt. Vid lyssning blir man lixåm uppfångad av låten och glömmer ju helt bort att detta är gjort på dator med pluggar. Ingen refusering här inte, helt klart grönt ljus och du nämner att du gjort en hel del andra låtar under "pausen" så väntar ivrigt på att få ta del av dom åxå.
här blir det sju rattar av fem, skitbra jobbat!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Inledningen låter 60-talspoppigt. Sen marschigt och de två stilarna byts ut med jämna mellanrum. Följer du nån speciell form?

Det är väldigt trevligt att lyssna på. Vet inte vad som skulle klagas på vad gäller instrument och mix, låter riktigt bra här.

Kul att lyssna på dig igen!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Wow, stiligt. Me like. Instrumenteringen låter förträffligt bra tycker jag. Om jag nu skall hitta nåt att kommentera så är det väl pukan (?) som kommer med vid 1:35. Slagen som ligger längre bak i ljudbilden sitter fint men de slag som är hårdare (eller nåt, hoppas du förstår vad jag syftar på) tycker jag låter ...hmmm.... klena på nåt sätt. Nånting i stil med "Storm drums" hade jag kanske önskat där... men det är bara jag det :)
Kul att du la upp denna ^_^

Bara ett minus här.... i kväll när jag sätter mig i studion och försöka göra nåt med stråkarna jag har (Native Instruments "Session Strings") så kommer det nog att låta rätt lamt :P

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Massa härliga instrument och ljud, impad. Det låter så stort, ursnyggt och mäktigt. Gillas!  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

tjo!

Oavsett feedback eller ej tycker jag du kan lägga upp här. För vår skull =)

Tycker det låter snyggt, när det kommer igång. Lyssnar i hyfsat bra fristående datorhögtalare. Blåset kör lite toner som låter oväntade i sitt tonspråk. Mycket bra. Bra dynamik i stråket!

Enda smolket...och det kan vara en trög hjärna här, är att klockspelet i början låter lite off beat. Antingen kör du något polyrytmiskt som låter bra efter fler lyssningar, eller så är det lite otakt. Det störde iallafall mitt öra.

Grymt bra annars. Bra dynamik som sagt, både komposition och arr hänger med varandra på ett bra sätt, sedan tar du ner alltihop. Mycket bra.

/T
Emu
Tack så mycket för den fina recensionen! Ja, introt var egentligen ett mellanparti mot slutet som inte riktigt passade in, så jag klippte ut det och la den först. Lite improviserat spelat på ett piano, som sedan fick bli celesta. Är ju inte meningen att det ska uppfattas som off beat, så det måste jag ändra på. Tack!


Usch så bra det låter! Fy vad bra jag tycker det är.
TAck, Max.  :wub:


Härligt att höra ngt från dig igen. Håller med de andra, att du gärna får posta din musik oftare, om än bara för vårt skull  :D

Låter väldigt fint det här. Angående kritik:
Hade lite svårt att komma in i låten, eftersom de första 45 sekunder kändes lite intetsägande.
Sedan tycker jag att du kan fila lite mer på övergångarna mellan de emotionella och de "actionladdade" delarna. Som t.ex. vid 1:35. Tyckte att det kom lite abrupt.
Tror nästan att jag hellre hade sett, att du fortsatte låten bara "emotionellt" utan att blanda in körer och trummor så fort.

Angående ljudbiblioteken: De smälter ihop väldigt bra. Känns som ett sammanhängande orkester. Inget som sticker ut eller låter konstigt i mina öron.
Tack Avatar, jag håller med dig i precis allt det du skrivit. Inledningen är en älskling som nog ska dödas (eller sparas till ett annat projekt). Undrar om inte låten ska börja vid 36s? Eller flytta inledningen till 1:35 och ge den en annan instrumentbeklädnad. Håller med om abruptheten vid 1:35 också, swells på cymbaler eller brass är ju ett effektivt sätt att förvarna om intensitet.


 

Det låter fantastiskt bra i mina öron, jag kan då inte hitta nåt bättre än som det är nu :D

Härligt att höra från dig igen!

/Marre
Tack Marre, kul att du tycker det! :)


Tjou på dig Rattlet!
Här var det mera film musik, absolut ett mästerverk i mina öron!
Detta är sannerligen inte ihopskruvat på en kväll utan här har du jobbat en hel del mera, det hörs. Väl utfunderade delar och snygga passager och dynamiskt helt fantastiskt uppbyggt. Vid lyssning blir man lixåm uppfångad av låten och glömmer ju helt bort att detta är gjort på dator med pluggar. Ingen refusering här inte, helt klart grönt ljus och du nämner att du gjort en hel del andra låtar under "pausen" så väntar ivrigt på att få ta del av dom åxå.
här blir det sju rattar av fem, skitbra jobbat!
Tjou Mahan,
Jo, några kvällar tog det allt att pilla dit tonerna. Är överväldigad över allt beröm.  :wub:


Inledningen låter 60-talspoppigt. Sen marschigt och de två stilarna byts ut med jämna mellanrum. Följer du nån speciell form?

Det är väldigt trevligt att lyssna på. Vet inte vad som skulle klagas på vad gäller instrument och mix, låter riktigt bra här.

Kul att lyssna på dig igen!
Kul att du nämner pop. Det här är egentligen en poplåt som ligger och mognar (arbetsnamn Bicycle Toads). Skulle leka lite med en ny orkestermall och fick plötsligt till en ny , spännande melodi. Tills jag kom på vad det var... :rolleyes: Men skitsamma, poplåten var ju iaf inte klar.
Nä, följer ingen direkt form. Har gjort lite variationer på vers/refräng i block och flyttat runt tills dynamiken blev lite skojig.Transponerade om ett par och bytte ut ledackorden eller lagt dit korta övergångar så att man inte direkt ska tänka på tonartsändringen.
Tack för lyssning! :)


Wow, stiligt. Me like. Instrumenteringen låter förträffligt bra tycker jag. Om jag nu skall hitta nåt att kommentera så är det väl pukan (?) som kommer med vid 1:35. Slagen som ligger längre bak i ljudbilden sitter fint men de slag som är hårdare (eller nåt, hoppas du förstår vad jag syftar på) tycker jag låter ...hmmm.... klena på nåt sätt. Nånting i stil med "Storm drums" hade jag kanske önskat där... men det är bara jag det :)
Kul att du la upp denna ^_^

Bara ett minus här.... i kväll när jag sätter mig i studion och försöka göra nåt med stråkarna jag har (Native Instruments "Session Strings") så kommer det nog att låta rätt lamt :P

//Space
Hej Space,
Kul att du gillart!
Ja, di där slagverken har jag svårt att få punch i. Få se om jag kan skruva till det lite bättre. Tack för värdefulla synpunkter. :-)


Massa härliga instrument och ljud, impad. Det låter så stort, ursnyggt och mäktigt. Gillas!  :D
/Roffe H
Tack Roffe!  :D
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vid första lyssen hörde jag inga problem med klockorna därefter läste jag Emus kommentar och jo nåt konstigt är det med dom. I övrigt maffigt och bra - gillar speciellt de glidande trumpeterna - kanske skulle kören få mer plats i ljudbilden hur nu det skulle gå till?
Det där med licensieringen får du gärna berätta mer om.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Skön lyssning detta!! Håller med övriga - vore kul att höra oftare av dig! :)

Positivt:
Bland det bättre jag hört att få till en bra klangvärld från de olika pluggarna - speciellt bleckblåset är illusoriskt!  Du har verkligen skapat en orkester vid dina fingerspetsar. Jag tycker också du fått till stämfördelning mellan orkesterdelarna och "avståndsbalansen" bra med några undantag. Jag skulle säga att partituret är helt utan anmärkning :)

Möjliga förbättringar IMHO (Det mesta rör det virtuella "framförandet" och "inspelningen"):
- Rytmiskt blir det för stelt och "kvanitiserat" och vissa ostinaton låter för mekaniskt, typ för få round-robin-samplingar i t ex stråkarna? Dessutom, några små rubaton mellan de olika delarna skulle blåsa ytterligare liv i lyssningsupplevelsen.
- Dynamiken är tidvis ganska skev. De individuella partierna är OK, men sammansatt åker det upp och ned. De svagare och glesare partierna är "närmikade" in-your-face och de stora crecendona är för långt bort.
- Solostråket har spretig klang och låter rätt syntetiskt.

Sammantaget har du gjort ett fantastiskt jobb med att skapa din orkester och sätta dem i en riktigt bra konserthus, men det finns mer att jobba med, främst för att "limma" soloinstrument och orkester. En naturlig balans är svår och kanske inte ens något att sträva efter. Jag tycker filmmusik är lättare än traditionell "klassisk" musik eftersom dynamiken behöver slätas ut ganska mycket och då kommer man undan med att träblåset ibland låter "större" än tutti-stråkar och bleckblås :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Vid första lyssen hörde jag inga problem med klockorna därefter läste jag Emus kommentar och jo nåt konstigt är det med dom. I övrigt maffigt och bra - gillar speciellt de glidande trumpeterna - kanske skulle kören få mer plats i ljudbilden hur nu det skulle gå till?
Det där med licensieringen får du gärna berätta mer om.
Hej Eddi,
Tack, det stöder nog idén att ta bort första partiet helt och hållet, då det verkar vara svaga punkten i kompositionen/framförandet. Lyssnade igen på kören, och den är lite låg. Ska peta upp den ett snäpp. :)

Licensering tror jag vi har haft en tråd om för nåt år sedan, och det är ju inte helt okontroversiellt. I korthet går det ut på att man erbjuder sina låtar till fritt användande mot en fast avgift (kanske 10 dollar till upphovsmannen). Sen vet man inte om låten används över huvud taget, hamnar som musik i en powerpointpresentation eller blir ledmotiv i en tv-serie. Rutten deal, visst, å andra sidan kan låten licenseras hur många gånger som helst då den inte är exklusiv för den som köper en licens.
Tack för lyssningen!


Skön lyssning detta!! Håller med övriga - vore kul att höra oftare av dig! :)

Positivt:
Bland det bättre jag hört att få till en bra klangvärld från de olika pluggarna - speciellt bleckblåset är illusoriskt!  Du har verkligen skapat en orkester vid dina fingerspetsar. Jag tycker också du fått till stämfördelning mellan orkesterdelarna och "avståndsbalansen" bra med några undantag. Jag skulle säga att partituret är helt utan anmärkning :)

Möjliga förbättringar IMHO (Det mesta rör det virtuella "framförandet" och "inspelningen"):
- Rytmiskt blir det för stelt och "kvanitiserat" och vissa ostinaton låter för mekaniskt, typ för få round-robin-samplingar i t ex stråkarna? Dessutom, några små rubaton mellan de olika delarna skulle blåsa ytterligare liv i lyssningsupplevelsen.
- Dynamiken är tidvis ganska skev. De individuella partierna är OK, men sammansatt åker det upp och ned. De svagare och glesare partierna är "närmikade" in-your-face och de stora crecendona är för långt bort.
- Solostråket har spretig klang och låter rätt syntetiskt.

Sammantaget har du gjort ett fantastiskt jobb med att skapa din orkester och sätta dem i en riktigt bra konserthus, men det finns mer att jobba med, främst för att "limma" soloinstrument och orkester. En naturlig balans är svår och kanske inte ens något att sträva efter. Jag tycker filmmusik är lättare än traditionell "klassisk" musik eftersom dynamiken behöver slätas ut ganska mycket och då kommer man undan med att träblåset ibland låter "större" än tutti-stråkar och bleckblås :)

Hej Hasse,
Tack för de fina orden, det känns jättekul att höra det från någon som uppenbarligen är klassiskt skolad, speciellt det om partituret! Det jag tycker är svårast är just att få till arrangemangen/orkestreringen/kompositionen.

Äger ju inget riktigt bra stråkbibliotek, så jag blandar de jag har. Round-robins finns det flest av där de inte behövs - på Adagietto som har mjuka attacker och därmed inte så lämpligt för ostinaton. Detta 8diobibliotek är lite av en besvikelse, och gillar inte heller att stereobilderna är väldigt diffusa, svårt att panorera på ett "klassiskt sätt".
VSL SE med sina snabba attacker även på legatopatcharna, låter mekaniskt så fort en fras upprepas - få velocitylager och inga round robins. Försöker lösa problemet med att köra layering, dvs kopiera midispåren och köra ut till en annan plugg.
Något rubato ("häng på tonerna"?) finns nog inte, jag har alltid pga latencyn problem med att tonerna hamnar lite fel, och får justera både manuellt och med lite kvantisering. Det är rak tempo förutom en smärre temposänkning på de lugna partierna.

Att placera samplingar i ett rum är banne mig inte lätt. Har inget riktigt bra reverb heller, kör Waves Renaissance verb som nog är det bästa jag har, men som få höjer till skyarna...Soloinstrumenten har en förmåga att sticka ut och låta högt, oavsett hur mycket reverb jag lägger på, speciellt blås från VSL. Vet inte varför.

TAck för alla tips och konstruktiv kritik! :)
DON'T PANIC


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
den lilla klockmelodin i början av låten höjjer /tillför stycket i mina öron nåt snäpp till  :) .. tycker jag alltså  :) .. Riktigt intressant lyssning från kakel till kakel ...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skitbra ljud och snyggt arrat/mixat tycker jag... :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä behåll början med klockorna tycker jag men se över kvantiseringen nåt är galet just bara på dom, kommer in för snabbt på ett par tre ställen typ.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Ja, så kommer man sent igen :)
Men det här är ytterligare ett exempel på hantverk när det är som bäst. Bra arr, naturligtvis, du har jobbat ett tag på detta det märks. Men, framför allt är det känslan för harmonier och smarta kombinationer som lockar örat till nästa takt, och nästa. Inte så vanlig begåvningen det där..
Fastnande faktiskt i ett surf kring dina/era låtar från ditt tidigare band och kan sakligt konstatera att det finns massor av bra hooks, vändningar och arr. Mycket kul att lyssna till.
I Sequences tyckte jag mig höra poplåten brottas för att komma fram :) ge den en chans till!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tongångar, vändningar minner mig om Monkey Island-serien och Warcraft.

Man blir glad och uppåt av att lyssna när harmonierna och tonerna leder en fram. Bra. :)