Kontrollrummet

Roffe H - Dagarna går (färdig)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Dagarna går
MEDVERKANDE: Roffe, Maria
KOMPOSITÖR: Roffe H
GENRE: Blues
LÅTLÄNGD: 3:35
INSPELNINGSÅR: 2015

FORMAT: mp3


Detta är ursprungligen låten Gitarrlek III, som jag nu skrivit text till samt ändrat om lite i arret, nytt gitarrsolo och ingen fade på slutet. Många tyckte det skulle var sång och så blev det, nu även med Maria som ville vara med och sjunga stämmor och kör, tycker det blev ett lyft för sången. Jag har känslan av att ju äldre man blir desto snabbare går tiden., med tanke på texten.
Roffe H
« Senast ändrad: 16.04.2015, 22:33:48 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jazz eller blues, spelar det någon roll och när gick jazzen över i blues? Bra musik är bra musik. Telecastern låter kanon! Härligt lir så utveckla gärna på denna låt. Sång och mer blås får plats och skulle tillföra. Kör på!!! :D


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Låter skoj. Håller själv på och lär mig lite blues just nu :-)
www.alatarmusic.com


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra och skönt - mer blues än jazz!
Lägg på din stämma så blir det kanon

Lite mer variaton i låten behövs kanske
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning grabbar. Härligt med positiv respons...kanske är det mer blues faktiskt. Ibland tycker jag att det kan vara lite mysigt med  nåt instrumentalt...vet inte...men jag tycker det  är det svårt att skriva en bra text och få till bra sång emellanåt, lättare att improvisera och bara lira...men ibland kommer inspirationen, så vi får se, kanske inte denna gång.  :wacko:

/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra lir Roffe.. Men visst skall du lägga en lekfull sång även på denna ..Kom i jään nö.. skulle sitta bägge handskarna" med liite Roffe rasp .. :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön, avslappnad blues! Tycker du fått till ett riktigt skönt bluesljud i Telecastern!
Vore fint med lite "duellerande" mellan saxen och gitarren!
Skön orgel i bakgrunden också! Snyggt.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mysigt att lyssna på ditt tajta lir på alla håll. Tycker mixen sitter bra också.
En galen sologitarrist skulle kunna vara med på något hörn också för att vilda till det.
Annars en sång en text och din sköna stämma som framför det, skulle bli russinet i kakan.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Riktigt härligt skönt Roffe :wub:


Det kommer toner, jodå, men du: lägg för böveln sång på detta :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Roffe!
Bara bra o bara gott detta, supernaijs mix med allt i balans.
Du gör alldeles fruktansvärst stora framsteg i både lir o mix, var ska detta sluta.... SKIVKONTRAKT?
Står dörren öppen för ett sångtest så kunde jag pröve på´t... :rolleyes:

bra jobbat!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack allla för respons (Marsall, Asti, MaxB, Marre, mahan). Tydligen skulle sång göra susen...men hade ingen tanke på det från början, får väl lyssna igenom och se om jag hittar nåt som skulle passa. Vanligtvis har jag en sångidé innan jag gör låten...så inte denna gång. Detta var bara lite "latjojam"  :lol:, men vi får väl se.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tack allla för respons (Marsall, Asti, MaxB, Marre, mahan). Tydligen skulle sång göra susen...men hade ingen tanke på det från början, får väl lyssna igenom och se om jag hittar nåt som skulle passa. Vanligtvis har jag en sångidé innan jag gör låten...så inte denna gång. Detta var bara lite "latjojam"  :lol:, men vi får väl se.
/Roffe H
Bra Roffe!
Inga spelrum för utomstående  :lol: :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Snyggt bluesat !! även lite gammelRockigt a'la Bill Haley och det gänget tycker jag.
En Tele borde finnas i vart hem.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt bluesat !! även lite gammelRockigt a'la Bill Haley och det gänget tycker jag.
En Tele borde finnas i vart hem.. :D

Tack bjurte, håller med...nytt ordspråk: "En tele i vart hem"  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Roffe!
Nu ska han inte vara blyg utan släng på ett sångspår, vet ju att du fixar det, och bara du ännu ger låten ett gott slut och glömmer fadeouten så har du den där!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tjou Roffe!
Nu ska han inte vara blyg utan släng på ett sångspår, vet ju att du fixar det, och bara du ännu ger låten ett gott slut och glömmer fadeouten så har du den där!

h.   johan

Nytt gitarrsolo, ingen fadeout samt slängde på lite sång... :lol:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Jovisst! Sången tillför väldigt mycket.
Men det finns fortfarande någonting jag saknar. Ett riktigt galet gitarrsolo skulle vara schyst.
www.alatarmusic.com


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
 En av dina helt klart bästa låtar i mitt tycke blev det ..Reffen e ju riktigt klatchig ... Bra att du tog dig TID att fortsätta den i kaklet  :D  B)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En av dina helt klart bästa låtar i mitt tycke blev det ..Reffen e ju riktigt klatchig ... Bra att du tog dig TID att fortsätta den i kaklet  :D  B)

Tack för återlyssning, kul att du gillade...verkligen!  :)
/Roffe H

Jovisst! Sången tillför väldigt mycket.
Men det finns fortfarande någonting jag saknar. Ett riktigt galet gitarrsolo skulle vara schyst.


Hur låter ett "galet gitarrsolo", mycket dist eller.. :lol: Tack för att du lyssnade. :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kanske passar med högre volym generellt på sången eller annars kompressor på sången - som jämnar ut volymen på sången genom låten. Sångvolymen är lite låg i början men blir generellt högre långre in i låten. Läckert lir och härligt med din sång! Allt är städat och snyggt.
Då efterfrågas alltså ett vildare beteende från en sologitarrist?!  Sug på den du!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Bra Roffe! Foten stampar av sig själv  :D Som Max skriver så kolla volym o kompressor på sången som varierar mellan början o slutet av låten. Om du lägger mer kompressor så se upp för den brukar påverka hur reverbet låter. Redan nu så är sången lite blötare än vad jag kan minnas dina andra alster. Allt annat låter kanon i mixen. Det svänger!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Heja Roffe!
Visste ju att du fixar det bara man lite puffar till dig! :lol:
Mixen sitter bra för mig, jag brukar kalla dom klubbmixar, det låter lixåm lite live med lite nivåändringar här o där men det hör till, men det är u vad jag tycker.
LÅten som sådan blen ju en riktig pärla när sången kom på, där åtminståne jag kan känna igen många bekannta känslor o tankar.
bra jobbat igen Roffe!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack "music-lovers" för kommentarer, jag kör nog mitt allra vildaste beteende, men kanske kan jag hitta ett "vildare sound", reverbet ska jag väl lyckas fixa... :)
/Slow hand Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja bland det bästa jag hört av dig.

Gillar starkt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com

Hur låter ett "galet gitarrsolo", mycket dist eller.. :lol: Tack för att du lyssnade. :)
/Roffe H

Alltså jag hade tänkt på ett solo, som hej vilt hoppar mellan olika toner och går upp och ned en massa.
Men dist, jo varför inte  :D
www.alatarmusic.com


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för de orden Dividend, roligt att höra. :D
Alatar, kan nog inte lira mer galet än vad jag redan gör, men lite dist går alltid att fixa till....tror låten får vila ett tag tills jag funderat lite till. :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter riktigt bra nu! Sången tillför en del, även om jag tycker det
funkade bra instrumentalt också. Men höj gärna leadsången en aning,
i varje fall i verserna! När andrastämman är med tycker jag sångnivån är tillräcklig.
Kanske aningen "varmare" ljud på sången, lite vass nu....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Vad bra grejer det börjar bli här nu...hög nivå, riktigt bra ljudbild på denna...Asti har precis lagt ut en lite bluesig halvtaktsgrej och nu kryllar det av "höstig-bluesvibb"...det är ju vår gubbar, vår för sjutton, haha!

Skitbra text, passar bra till denna lunkande känsla. (vispar, härligt) :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja inte skriker jag efter nåt solo direkt tycker leveransen funkar bra ändå men som många sagt upp med volymen något på sången då smakar den bättre tror jag - skön låt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack "music-lovers" för synpunkter, ska kolla sången.
 :D Glad Påsk! :D /Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ny version med Maria på stämmor och kör samt ett lite tuffare sound på gitarrsolot, tycker att Marias inhopp lyfte det hela en bit till. :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låten är väl OK (föll mig inte riktigt på läppen alltså :P).
Blir lätt virrig då jag lyssnar på detta i lurar. Jag saknar nåt i mitten. Nu får jag en känsla av att allt, åtminståne det mesta, ligger antingen till höger eller till vänster. Och sången, den kunde höjas.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jamenvisst Marre var ett lyckodrag på denna passar ju kanon med era röster. Jag upplever inte det som Space påpekar . bra balans i allt. En riktig klassiker på nåt sätt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Låten är väl OK (föll mig inte riktigt på läppen alltså :P).
Blir lätt virrig då jag lyssnar på detta i lurar. Jag saknar nåt i mitten. Nu får jag en känsla av att allt, åtminståne det mesta, ligger antingen till höger eller till vänster. Och sången, den kunde höjas.

//Space

Tack för svar, den faller kanske inte alla på läppen men låten drabbade min i alla fall ;)

Jamenvisst Marre var ett lyckodrag på denna passar ju kanon med era röster. Jag upplever inte det som Space påpekar . bra balans i allt. En riktig klassiker på nåt sätt :D

Tack Eddi, jag gillar den här låten för skön melodi, text bra spel och leadsong från Roffe, det var trevligt att följa hans pipa, får ofta lite Svante-vibbar av hans härliga röst :rolleyes: :D

/Marre Maria
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
javisst blev det bättre med med marre  :) men verserna tycker jag skall va rena från xtra grejs  ;) .. tycker det räcker med babbakörerna .. Men det rockar fint  :)