Kontrollrummet

Stajo o Maria - Imaginary World

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Kan börja likadant som eq med mindre justering: Musicerandet har legat totalnere under jag vet inte hur många år.
Nu har jag köpt ny dator med ssd diskar och cubase och native komplete 10. Det fungerar så bra. Jag har behållit mitt gamla delta 66 ljudkort,
då var jag tvungen att köra win 7.0.

Här får jag hjälp av Maria på sången.

Köpt digitalpiano kawai också fast det hör ni inte här. Perfekt när man kokar potatis, eller gör något annat och får några minuter över.

Ge gärna lite feedback på mixen, lite rostig men fanns mycket att önska tidigare också.


Imaginary world


Vers 1

just an imaginary world      
were everything turns out
turns out to be worse

i don't know right or wrong
it's just something witin me
tell's me were to belong

Chorus 1

but I know what is coming
and i know what this means
after all of this longing
it will be you and me

and i know where this is going
and i know it is true
after all of this longing
it will be me and you

vers 2

and now it's happened once again
turns from glimmers of hope
into hearts filled with pain

break 1

all the words are simple
and i understand them

when they try to convince me
about who i am

love is all around me
i know that is what you mean

but there is so much in it
that you can't see


Chorus 2

and I know what is coming
and i know what this means
after all of this longing
it will be you and me

and i know where this is going
and i know it is true
after all of this longing
it will be me and you

all of this time
that you've been here for me

all of this time
that I've been here for you


break 2

in this world of anger
we must find our way

to live with all this danger
as part of our every-day


really what's the meaning
with the dreams in(of) your past

if you start believing
that nothing will ever last

Chorus 3

and I know what is coming
and i know what this means
after all of this longing
it will be you and me

and i know where this is going
and i know it is true
after all of this longing
it will be me and you

all of this time
that you've been here for me

all of this time
that I've been here for you

Ny version
https://app.box.com/s/jc2tsnupxdvf7rxr65bu7bxyvca1hgi7
« Senast ändrad: 28.03.2015, 21:35:27 by stajo »
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Inget rost på mixen! Bra låt och fint sjunget av Maria. Möjligen att trummorna kunde varieras lite mer. Snyggt med stråkarna i början på slutet. Sen blir de lite för vildare vilket i mitt tycke kunde hållas mer lågmält spelmässigt. Bra colab!  :wub:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vad kul att höra din musik igen! Det var länge sen men tonspråket känner man igen! Verkligen snyggt. Arr med stråkar och piano som bildar en sådan snygg väv med ditt signum. Denna kräver några lyssningar så lägg gärna upp texten. Mixen är bra lite irriterande vibrato på stråkarna stundtals och du verkar haft bryderi hur låten skall avslutas, lite genväg dit nu.  :) Småsaker den här låter närmast klar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Inget rost på mixen! Bra låt och fint sjunget av Maria. Möjligen att trummorna kunde varieras lite mer. Snyggt med stråkarna i början på slutet. Sen blir de lite för vildare vilket i mitt tycke kunde hållas mer lågmält spelmässigt. Bra colab!  :wub:

Tack för lyssning, jo det stämmer nog, dock gillade jag melodin i cellon där och ville ha med den någonstans, kanske skall tänka om där.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Vad kul att höra din musik igen! Det var länge sen men tonspråket känner man igen! Verkligen snyggt. Arr med stråkar och piano som bildar en sådan snygg väv med ditt signum. Denna kräver några lyssningar så lägg gärna upp texten. Mixen är bra lite irriterande vibrato på stråkarna stundtals och du verkar haft bryderi hur låten skall avslutas, lite genväg dit nu.  :) Småsaker den här låter närmast klar.

Tjena, kul att det känns igen :). Kör inte samma stråkbibliotek längre så jag har nog inte riktigt hittat rätt ännu.
Melodin skrevs på pianot och jag gillade hur det lät därför ville jag ha med det någonstans  :D. precis i slutet visste jag inte hur jag skulle sluta nä... tror jag skall spela om där lite. Tack för lyssningen.

Texten ligger på den andra datorn, så den kommer imorgon
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra om musik och sång - skön lyssning!
Kanske är pianot liite för högt precis vid 1.04 - Marre drunknar lite just där.

Tja inte många synpunkter från mig men detta blev det :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Stajo!
Lång taim nåu hiär, kul att ha dig här igen!
Och inga större rostningsproblem här, luftig och snygg låt och Maria kör en sina bästa uppföranden, BRAVO!
Mixen kan man ju sen fundera på både fram o tillbake men det viktigaste är nu att du släpper upp Maria för detta är ju en helt klar sånglåt och så snyggt som det är sjunget så ska det åxå få komma längre fram på estraden.
Pianot som du har lirat otroligt fint tar i lite för hårt stundom så kolla nivån på det. OCh jag skulle inte ha nåt emot att stråkarna hördes lite mer, men man ju inte få allt man önskar.
Jädrans bra collab i varje fall, liknande låtar kunde jag höra mera på så hoppas collabbet fortsätter!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jättefin låt. Marias sång drunknar stundvis i musiken. Annas gillas detta :D

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin ballad! Snyggt pianospel och bra sjunget av Marre!
Gillar också dom varma staccatostråkarna!
Som andra nämnt är Marres sång ojämn i styrka och behöver framför allt höjas här och var.
Tycker också att reverbet på sången inte passar helt bra med övrigt, t.ex vid 2:32.
Lite "halvsnubbel" på pianot i slutdelen (efter 4:25 ungefär).
Tycker låten skulle slutat i moll i st f dur, men det har nog med min natur att göra.  :)
Fint colab!
/Asti
« Senast ändrad: 23.03.2015, 11:34:31 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Smörig låt utav bara helvete :D

Men jag gillar ljudbild, mix och sångklangen som du förvaltat väl. Kanske ska Marre upp lite? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Låter bra om musik och sång - skön lyssning!
Kanske är pianot liite för högt precis vid 1.04 - Marre drunknar lite just där.

Tja inte många synpunkter från mig men detta blev det :D
/G

precis det är det nog, skall kika över det lite. Tack för lyssning :)

Tjou Stajo!
Lång taim nåu hiär, kul att ha dig här igen!
Och inga större rostningsproblem här, luftig och snygg låt och Maria kör en sina bästa uppföranden, BRAVO!
Mixen kan man ju sen fundera på både fram o tillbake men det viktigaste är nu att du släpper upp Maria för detta är ju en helt klar sånglåt och så snyggt som det är sjunget så ska det åxå få komma längre fram på estraden.
Pianot som du har lirat otroligt fint tar i lite för hårt stundom så kolla nivån på det. OCh jag skulle inte ha nåt emot att stråkarna hördes lite mer, men man ju inte få allt man önskar.
Jädrans bra collab i varje fall, liknande låtar kunde jag höra mera på så hoppas collabbet fortsätter!

h.   johan

Märkte att det finns en del förinställda settings mot vad det gjorde i min gamla version av cubase från 2003 så det väger nog upp mot rosten.
Jag har medvetet dragit ner och panorerat ut Maria på andra delen av refrängerna samt lagt på chorus där, tanken var att det skulle ge någon slags känsla men jag får väl tänka om eftersom alla uppfattar det som att hon är ojämn  :lol:.
När jag uppgraderade min studio kämpade jag med att få till piano anslagskänslan, testade olika velocity kurvor både i programmet och på keyboarden men har inte riktigt hittat hem. Kanske börjar gummit under tangenterna ge med sig? Skall spela om pianot i sista delen. Tack för feedback!


Jättefin låt. Marias sång drunknar stundvis i musiken. Annas gillas detta :D

//Space

Tror att det är andra delen av refrängen som alla menar. Kul att det gillas. Tack för dina öron.


Fin ballad! Snyggt pianospel och bra sjunget av Marre!
Gillar också dom varma staccatostråkarna!
Som andra nämnt är Marres sång ojämn i styrka och behöver framför allt höjas här och var.
Tycker också att reverbet på sången inte passar helt bra med övrigt, t.ex vid 2:32.
Lite "halvsnubbel" på pianot i slutdelen (efter 4:25 ungefär).
Tycker låten skulle slutat i moll i st f dur, men det har nog med min natur att göra.  :)
Fint colab!
/Asti

Stråkarna är från Native, man kan ställa in massa grejs där och det är bara att hålla ner tangenten...
Skall se om det kan bli ett moll istället, jag hade lite strul med att hitta något som kändes perfekt i slutet. Tar ett tag igen :). Tack
Det är chorus precis där, som sagt det var menat som en cool effekt men funkar tydligen inte ;).


Smörig låt utav bara helvete :D

Men jag gillar ljudbild, mix och sångklangen som du förvaltat väl. Kanske ska Marre upp lite? :)

Jepp inte ett öga torrt, det är kanske andra delen som jag nämnt i tidigare svar du tänker på?
Tack för lyssningen
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Så glad jag blir kr-vänner, det var så skönt att återstifta bekantskapen med Stajos sköna alster igen, och det var ju några år sen sist. Vi har gjort 2 fina ballader ihop tidigare, men den här känns ännu bättre!

Tack Zorrow, Mahan, Gurano, Spacetrucker, Asti och Dividend :D

Bra ballad Stajo, kul att sjunga på :wub:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mysigt samarbete! Jag har inte så bra lyssningsförhållanden men det jag noterar är att Marias röst ibland drunknar i instrumenten. Och flanger-effekter på sången tillför inte något spännande tycker jag.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Maria - Tack för samarbetet   :wub:

MaxB - Tack för lyssning, det är mer chorus än flanger men det kanske är likt, dock verkar alla vara samstämmiga om att det inte skall vara med, får väl vika mig för majoriteten :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jätteskön lyssning detta! Mycket fin sång av Marre och vackert pianospel  :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Mysigt samarbete! Jag har inte så bra lyssningsförhållanden men det jag noterar är att Marias röst ibland drunknar i instrumenten. Och flanger-effekter på sången tillför inte något spännande tycker jag.

Trevligt med svar från dej! Kanske jag ska lite uppåt, Stajo får bestämma!

Jätteskön lyssning detta! Mycket fin sång av Marre och vackert pianospel  :wub:

Nu blev jag ännu gladare, min kära sång-vän, kul att du gillar :wub:

Maria - Tack för samarbetet   :wub:

MaxB - Tack för lyssning, det är mer chorus än flanger men det kanske är likt, dock verkar alla vara samstämmiga om att det inte skall vara med, får väl vika mig för majoriteten :)

Stajo, min Stajo, du är en mästare på ballader så man bara vill smöra in sig i ett hörn och mysa :rolleyes: :P :D


/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Jätteskön lyssning detta! Mycket fin sång av Marre och vackert pianospel  :wub:

Tack plinka :), dock inte riktigt vän med anslaget på den gamla keyboarden... skall uppdatera slutet i helgen.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Wow vilka härliga pianoharmisar och spel, Smörigt ?? Så inni H-vetet.. :D Men på ett väldigt smakfullt sätt.
Marre lyckas fånga vemodet alldeles lysande, många tummar upp.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Wow vilka härliga pianoharmisar och spel, Smörigt ?? Så inni H-vetet.. :D Men på ett väldigt smakfullt sätt.
Marre lyckas fånga vemodet alldeles lysande, många tummar upp.. :)

vad glad jag blir  :wub:
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Wow vilka härliga pianoharmisar och spel, Smörigt ?? Så inni H-vetet.. :D Men på ett väldigt smakfullt sätt.
Marre lyckas fånga vemodet alldeles lysande, många tummar upp.. :)

Tack Bjurto :wub:

Värmer gott!

/Marre Maria Marruschkka  (kärt barn har många namn?)
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
ny version i headern. spelat om slutet och ändrat på cellon där. tagit bort chorus från andra delen av refräng.

S
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oh yes!
Låter helt proffsigt nu, det enda jag lixåm saknade var några baskaggar som inplacerade i början på t.ex en vers eller chorus sparkar på ettan igång ett "jättereverb" på typ 4 sekunder som sen sakta avtar i horisonten, lite 80-tal men tycker du kunde testa på´t. Och när vi nu e inne på baskaggar så tycker jag nuvarande kaggen låter lite väl dominant, kanske lite ner på mellanregistret... men det e ju bara min åsikt.
Sen gillas Marres små stämmor som nu o då kan höras och dom kunde lyftas med ett snäpp eller två.

Bra jobbat! :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt lir och skön sång, gillas. :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
mäh! sitter bakom nån brandvägg på jobbet och kommer inte åt musiken :( Soundcloud kanske inte vore så dumt för herrn? :D

återkommer
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Oh yes!
Låter helt proffsigt nu, det enda jag lixåm saknade var några baskaggar som inplacerade i början på t.ex en vers eller chorus sparkar på ettan igång ett "jättereverb" på typ 4 sekunder som sen sakta avtar i horisonten, lite 80-tal men tycker du kunde testa på´t. Och när vi nu e inne på baskaggar så tycker jag nuvarande kaggen låter lite väl dominant, kanske lite ner på mellanregistret... men det e ju bara min åsikt.
Sen gillas Marres små stämmor som nu o då kan höras och dom kunde lyftas med ett snäpp eller två.

Bra jobbat! :)

Tjena, jo du har nog rätt, skall höja marres stämmor ett snäpp. Vad gäller baskaggen, menar du att den börja på upptakten då? Tystnad kan också vara effektfullt, har provat lite fast är ju dålig på trummor :). Skall kika igen senare i veckan.
Tack för lyssning och feedback
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Roffe - Tack  :rolleyes:

Emulator - Skall undersöka möjligheten, men du vet det skall diskuteras och granskas i så många instanser så vi får se senare i vår
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack Roffe, EMU, Mahan, mer är på gång nu :D

Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
 https://soundcloud.com/tokstollan/imaginary-world-maria-o-staffan


Den finns nu även att lyssna på   Soundcloud!!

/Marre
« Senast ändrad: 06.04.2015, 11:23:21 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den här har jag missat helt - varför kom den inte med på balladfestivalen?
Harmonierna i den här är helt förutsägbara - precis det vi gillar och är hemtama med bra. Marres lite androgyna stämma har fått se ljuset igen - senast var på en Bjurtelåt - fantastiskt bra.
Jag har liksom inga förslag på förändringar alls bara lyckönskningar till en skönt förpackad ballad :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Den här har jag missat helt - varför kom den inte med på balladfestivalen?
Harmonierna i den här är helt förutsägbara - precis det vi gillar och är hemtama med bra. Marres lite androgyna stämma har fått se ljuset igen - senast var på en Bjurtelåt - fantastiskt bra.
Jag har liksom inga förslag på förändringar alls bara lyckönskningar till en skönt förpackad ballad :D

Festivalen låg några dagar fel i förhållande till vårt späckade schema ;). Tack för kommentarer Eddi, kul att höra :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Den här har jag missat helt - varför kom den inte med på balladfestivalen?
Harmonierna i den här är helt förutsägbara - precis det vi gillar och är hemtama med bra. Marres lite androgyna stämma har fått se ljuset igen - senast var på en Bjurtelåt - fantastiskt bra.
Jag har liksom inga förslag på förändringar alls bara lyckönskningar till en skönt förpackad ballad :D

Tackar allra hjärtligast Eddi :wub:

Harmonierna är så där härligt smöriga, det kanske var lite synd att vi inte fick med den på Forum-balladFestivalen, men det är så trevligt med feedback så här på demo-avdelningen och ev. förslag på förbättringar från er, det är ju guld :rolleyes:

Tack Stajo, vi hade kul! Mera från dig snart hoppas jag :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan