Kontrollrummet

Zorrow - Fallacy

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
LÅTNAMN:                Fallacy
ARTIST/GRUPP:        Zorrow
GENRE:                    Thrash/Death
LÅTLÄNGD:               3:35
KOMPOSITÖR:          Zorrow
PRODUCENT:            Zorrow
EV. MEDVERKANDE: 
INSPELNINGSÅR:      2015


Texten:
Evil will feed evil
No matter what you pray
Amongst the true believers
Black death is on its way
Killing non believers, raping women, taking children’s life away

There is no God enough for you
Fall to your knees and pray it´s true

Machinegun getting closer
Destroying, making pain
A devilish composer
Insanity will reign
Mayhem start, the bloody part, a slayers art, all begging is in vain

There is no God enough for you
Fall to your knees and pray it´s true

The flag I wave is blacker than my soul
A mind of evil that no one can control
A lust for vengeance I carry in my heart
A true believer and killing is my art

Evil will feed evil
For each and every day
My hate is getting stronger
No matter what you say
Slaughtering and murder in God’s name will set you free, it is insane

There is no God enough for you
Fall to your knees and pray it´s true

« Senast ändrad: 12.04.2015, 00:46:58 by zorrow »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja, hmm... Det här blev kanske inte riktigt som jag hade tänkt. Önskar man kunde growla... Dessutom spelades sången in utan rätt inställningar vilket gjort att jag har fått ratta om en hel del där jag tidigare hade bra förinställningar. Högst osäker på sånginsatsen också :wacko: Uppriktigt sagt så är jag osäker på om den skall i papperskorgen eller inte. Men, alla goda råd kring mix, sång, spel etc mottages tacksamt.
Ett jäkla ös på musiken - kanon - kul att lyssna till! Inte papperskorgen :D
men sången kan nog bli bättre som du skriver. Jag skulle vilja ha en basigare röst ... ja kanske growl men inte nödvändigt. Nu är sången lite diskant och det är svårt att bitvis urskilja orden ... i alla fall för mig.

Tycker att nivåerna i mixen funkar bra.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ojojoj vad häftigt du har ju samma häng i guran som Black Sabbath här och den vandrande guran är suverän. Sången är som du säger inte bra men om du tar bort alla effekter på den och EQ:ar upp basen något så tror jag det blir bättre.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Zorrow!
Ett fräckt galopp detta, mycket intensivt drag och det lilla riffet som följer genom låten e i sin enkelhet genialt och rent av hypnotiskt, wow!
Det blir en förnimmelse av nånsorts baktakt, som ger låten en mycket egen snygg prägel, detta har du verkligen lyckats göra till en egen grej, inga kopior här!
Sången e ju sen en annan sak... tror att du hamnar lixåm gräva ut en plats för den ur gura soundena för om du bara höjer volymen och sätter på mera diskant för att få sången igenom så lider nog lyssnarnas öron av det. Sen kan du åxå pröva med att bredda sången med lite stereo chorus, men försiktigt så att inte sången tar överhand.
Jädrans kalasgott alster, så lönar sig definitivct att jobba ordentligt med sången, ligger ju hit-warning i luften :)

bra jobbat och fortsätt med full ånga på!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack Gurano, Eddi och Mahan. Det jag har gjort är att ta bort i stort all reverb, gett lite mer värme och ett Chorus på sången. Chorus har ju den egenheten att det blir lite burkigt men det låter i alla fall bättre än tidigare. Kanske blev det lite väl mycket Chorus? Får pilla vidare imorgon. Nu är det natti natti. Återigen, tack för lyssning och jättebra feedback alla tre! :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja bättre men inte bra hehe sången låter instängd fast ja tror att du vill ha den så men som ett test bara ta bort alla effekter och höj EQ runt 2-300 typ, jag kan ha fel förstås men men...
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Snyggt gitarrsound.
Men lite for enformigt för mig.
Introt i allra börja låter burkigt.
www.alatarmusic.com


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Bra tyngd i låten, kanske lite för statiskt - kanske ytterligare någon gitarr med annat riff mot slutet?

Sången fungerar inte tyvärr. Är growl de du söker får du satsa på att få till det helt enkelt... Alternativt att göra rösten med någon roboteffekt, eller pitchshift ner någon oktav och få en typ av growl-effekt den vägen.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra ljud och driv i gitarrer och tajt!
Sångens ljud är inte vad jag gillar.
Låter som du sjunger i ett litet rum?
Hur låter sången helt utan effekter till att börja med?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härligt ös och en snygg, maffig ljudbild!
Sköna gitarrer med bra riff, som mal på fint.
Sången är väl OK, men kanske lite för snäll i sammanhanget...
Bra mix, arr och prod.
Är tyvärr inte kapabel att komma med något bra tips i denna genre.  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ja bättre men inte bra hehe sången låter instängd fast ja tror att du vill ha den så men som ett test bara ta bort alla effekter och höj EQ runt 2-300 typ, jag kan ha fel förstås men men...

Tack Eddi, jag har plockat bort i stort alla effekter utom på deathdelen i mitten där jag pitchade ner sången och behöll choruset. Har också skurit ut gitarrerna lite kring 200-300 och gett sången en skjuts på samma frekvens.

Snyggt gitarrsound.
Men lite for enformigt för mig.
Introt i allra börja låter burkigt.


Tack för lyssning och feedback. Har funderat på gitarrsolo för att minska enformigheten men har ännu inte hittat plats eller idé. Men det är en bra idé, vi får se om jag får till något. Det burkiga ljudet på introguran är jag själv nöjd med så det blir kvar.

Bra tyngd i låten, kanske lite för statiskt - kanske ytterligare någon gitarr med annat riff mot slutet?

Sången fungerar inte tyvärr. Är growl de du söker får du satsa på att få till det helt enkelt... Alternativt att göra rösten med någon roboteffekt, eller pitchshift ner någon oktav och få en typ av growl-effekt den vägen.

Tack Hasse! Pitchade deathdelen men thrashdelarna av sången tror jag kan vara i nuvarande skick. Jag hade från början ett riff till som jag tänkt lägga in som gick i 1/2 tempo och som var menat att ge lite mer tyngd men det bromsar upp för mycket. Kanske att det funkar som outro?

Bra ljud och driv i gitarrer och tajt!
Sångens ljud är inte vad jag gillar.
Låter som du sjunger i ett litet rum?
Hur låter sången helt utan effekter till att börja med?


Tack Max, jag tror att sångaren kom ut ur rummet nu. Bara den nedpitchade delen kvar som inte fick komma ut.

Härligt ös och en snygg, maffig ljudbild!
Sköna gitarrer med bra riff, som mal på fint.
Sången är väl OK, men kanske lite för snäll i sammanhanget...
Bra mix, arr och prod.
Är tyvärr inte kapabel att komma med något bra tips i denna genre.  :)
/Asti

Hej Asti och tack för kommentar. Refrängen har fått ett par ilskna gubbar runt sig för att elaka till det. Kul att du gillar ljudbilden!



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Finemang!

Tycker nog också att growl skulle passa bättre på den här, än sången som föreligger. Annars trevligt att lyssna på. Bra mixat!

Låter lite som den här snubben på 80-talet: (DEt punkiga blandat med heavy metal.)

« Senast ändrad: 23.03.2015, 12:52:51 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Gitarrerna gillas och riffen :wub:
Inställningarna.... hmm, försök med följande inställning: Ställ micken ca en halv meter för högt upp (såom Lemmy) och försök på nytt :lol:
Growla, njäe, här kunde nog sång ala Black Label Society sitta kanon tror jag.
Egentligen gillar jag nog detta rätt bra såhär, jag började söka efter fel bara för att du skrev att de var nåt om var fel :unsure:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Lyssnar aldrig på sådant här :).  Gillar dock gitarriffet men sedan även de där partierna som tex 0.59 med panoreringen. Den känns väldigt jämn, skulle vilja ha in lite fler luftrum kanske?
/S
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Mycket tyckandes om sången märker jag..
Tycker att den funkar fin-fint till denna låt, möjligtvis lite vass, fast o andra sidan,näe det ska nog vara så..
Läckert Intro med den Phase:ade guran.
Growl ?? Näe, då tappar du åtminstånde 1 lyssnare.. B) :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
nu rockas det fett o gott Mumsfilli ..sköna gitarrer o mixen e ju perfa ..sången e go ..xtra + för arga gubarna" dom tillför en xtra dimension ... Det jag kommer på i lyssen skulle va en ljus gura som gnekar samma mello  som sången vid 115 ..eller vid nästa samma grejs där låten tar tyvärr slut vid 138 .. Finfint ini9 kaklet  B)

Edit: Basen skulle smaka med ett myrben upp ..skulle rama in både sång o helhel till det bättre   :)
« Senast ändrad: 24.03.2015, 18:42:03 by Marsall »


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Dividend: Tack för jämförelsen och vänlig kommentar! Bathory startade tillsammans med Venom black metal genren. Personligen så lyssnade jag mestadels på Venom men Bathory är kanske den sanna pionjären på området.

Space: Tackar, men Lemmys röst är svår att efterlikna  :D Så även Zakks. Som tenor ligger denna lite fel för mig men man får göra så gott man kan... Den versionen som du lyssnade på hade en hel del fixats redan vad gäller sången. Den var värre förut.

Stajo: Tackar för lyssning och kommentar. Den här musiktypen skall vara lite av ljudmatta. Det är några brejks o det får nog räcka...

Bjurte: Tack käre vän för feedback. Du behöver inte vara orolig för något growlande på mina alster då jag inte besitter förmågan :wacko: Skönt att det inte blev en totalsågning av mixen  :D

Marsall: Tack för Mumsfilli! Sången på de partierna följer guran partiellt och efter prov med en sologura på sången tycker jag att det blev lite för mycket och att sången kom i bakgrunden. Ang basen så har den fått 1/4-dels myrben till. Tack för dina aldrig sinande goda idéer!

I ny mix 24/3: Läskig synth på refräng (funkar det?). Sång i versen samt bas höjd 1/4-dels myrben samt ett kort Zorrowianskt introsolo (får inte plats med fler). Kan man lägga denna i färdigfacket tro?


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Cool låt, hehe! Allt låter bra vad gäller arret och mixen av arret. Funderar på vad det är med sången, för jag reagerar också på sången. Är mest inne på att den är för vass eller för stark i volym  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
FÄÄRDIGT!
Tycker allt sitter fint nu och särskilt sångstämmorna i chorusdelen har du fått till riktigt snyggt!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, det låter klart nu! Tungt och fint sound och det tog mig några
lyssningar innan jag kom underfund med de fyndiga och sköna
harmoniföljderna och taktindelningarna. Bra attityd i sången nu!
Möjligen skulle jag vilja ha upp sången ett snäpp, åtminstone i
avsnittet "The flag I wave .....".
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Visst känns det färdigt nu, gillar 'skräckfilms-synthen' som dyker upp då och då.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lyssnar inte själv på den här typen av musik, men jag hör ju att det är fasen så välspelat och tight. Gillar gitarren som far runt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Cool låt, hehe! Allt låter bra vad gäller arret och mixen av arret. Funderar på vad det är med sången, för jag reagerar också på sången. Är mest inne på att den är för vass eller för stark i volym  :)

Tack Plinka!. Sången är det jag har haft mest problem med. Insjungen med felaktig inställning från början :wacko: Men tycker ändå att jag pillat till den någorlunda. Har lyssnas i två olika hörlurar samt i bilstereo. En av lurarna trycker ihop frekvenserna en del och där låter det som att sången ligger lite högt men i båda andra lyssningarna funkar den. Väldigt svårt detta... Återigen stort tack för lyssning och kommenar.
FÄÄRDIGT!
Tycker allt sitter fint nu och särskilt sångstämmorna i chorusdelen har du fått till riktigt snyggt!

h.  johan

Tack Johan. Stämmorna är lite diskreta så det är imponerande att du hörde dem!

Ja, det låter klart nu! Tungt och fint sound och det tog mig några
lyssningar innan jag kom underfund med de fyndiga och sköna
harmoniföljderna och taktindelningarna. Bra attityd i sången nu!
Möjligen skulle jag vilja ha upp sången ett snäpp, åtminstone i
avsnittet "The flag I wave .....".
/Asti

Tack Asti! Det är ju inte så många riff i låten som är riffdriven så jag fick försöka att hitta variationen i harmoni och takten. Sången i The wawe... ligger brett och därför tror jag att den upplevs lägre. Volymmässigt är den hög. Kan bero på vad man lyssnar i kanske? Tack för återkommande feedback!

Visst känns det färdigt nu, gillar 'skräckfilms-synthen' som dyker upp då och då.. :)

Japp, visst känns det lite skräckfilm  :D Tack kompis för lyssning igen och kommentar!

Lyssnar inte själv på den här typen av musik, men jag hör ju att det är fasen så välspelat och tight. Gillar gitarren som far runt.  :)
/Roffe H

Tack Roffe. Jag lyssnar inte heller så ofta på denna typ av musik och det är väl från min sida lite av att försöka vidga vyerna. Det jag lyssnar mest på är nog faktiskt KR bidrag. Här finns alla stilar och inte minst härlig saxjazz ibland. :D Bredden är behållningen!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst,  jag håller med. Lyssnar också mest på KR -musik, om jag lyssnar. Bredden är jätteviktig, har fått mycket inspiration från KR. Ditt bidrag var i alla fall jättetungt .  :D
Kul om du gillar saxblås...
/Rofe h
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Visst,  jag håller med. Lyssnar också mest på KR -musik, om jag lyssnar. Bredden är jätteviktig, har fått mycket inspiration från KR. Ditt bidrag var i alla fall jättetungt .  :D
Kul om du gillar saxblås...
/Rofe h

Absolut!  :D :D :D


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Härligt ös!! =)
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria