Kontrollrummet

EMU: You

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hej!

Skrivit ihop en liten visa inspirerad av mina döttrar :)

Jobbar med sången, men förkyld som vanligt nu, så den åker upp med första tagningen för sågning :)



[mp3=200,20,0,left]http://www.perfectbounce.se/you.mp3[/mp3]

http://www.perfectbounce.se/you.mp3
Provided att sången ordnas...vad skall mer till?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vill att du först säger hur det gick och var det kanske gick fel, tror att det är viktigt för utvecklingen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag vill att du först säger hur det gick och var det kanske gick fel, tror att det är viktigt för utvecklingen.

hur menar du? med låten? jag är nöjd med pianotemat. gjordes på ett par minuter och spelades in för komihåg. skrev sen en text och sjöng in. och om det är sångtjosan du menar så gick det åt helvete. sjunger lite fel text här å var, och det ligger autotune totalt otransparant på hela spåret :D

Min fråga om fortsättning är menad såsom "ska jag lägga till något, typ dragbasun eller stråkar eller duger det med piano såhär om det nån gång kommer på åett bra sångspår?"


hoppas jag lyckades svara på det du funderade. nu är det öfrhoppningsvis sovdags i uppsala :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tJOU Emu!
Det är ju en riktigt känslig fin låt som säkert får tårar att falla.
Den som du gjort den till e ju säkert jättenöjd med den som den är just nu, lite rå och oslipad men den känns ärlig och det ät viktigt.
I låtar som denhär så hör jag ju förstås både stråkar, stora stråkar och mot slutet även mina "angels", mjuka distguror och saftiga trummor som alla väller mot ett crecendo där du sjunger duo antingen dubbar dig själv eller tar nån annan till hjälp.
Detta är bilden som jag ser det när du ställer frågan "vad ska mer till?"

Krya på dig och fortsätt så länge lågan brinner för låten!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vill att du först säger hur det gick och var det kanske gick fel, tror att det är viktigt för utvecklingen.

hur menar du? med låten? jag är nöjd med pianotemat. gjordes på ett par minuter och spelades in för komihåg. skrev sen en text och sjöng in. och om det är sångtjosan du menar så gick det åt helvete. sjunger lite fel text här å var, och det ligger autotune totalt otransparant på hela spåret :D

Min fråga om fortsättning är menad såsom "ska jag lägga till något, typ dragbasun eller stråkar eller duger det med piano såhär om det nån gång kommer på åett bra sångspår?"

Precis vad jag var ute efter. Du neggar din sång allt för mycket, det låter ju skitbra med din röst men du ger liksom upp när det inte funkar med tuningen. Jag tycker ditt mål ska vara att sätta den här utan AT , visst det blir många omsjungningar men jag tror du lär dig en massa på vägen.
Bra låt BTW och riktigt bra sång om du får till det.
hoppas jag lyckades svara på det du funderade. nu är det öfrhoppningsvis sovdags i uppsala :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det finns ju lite olika vägar att ta som jag ser det:
- behåll den lågmäld med bara piano och sång ev kompletterad med t.ex en cello
- låt den byggas upp till en powerballad med bombastiska pukor, elgitarrer etc
- gör ett lågmält arr åt viscountryhållet med akustisk gitarr, bas och vispar,
   ev med en steel-guitar i bakgrunden, kanske en kör som kommer in i sticken och förstärker...

Kan säkert bli fint oavsett vilken väg du väljer!
/Asti

Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Fin :) Låt den vara ett pianostycke och sjung in en mer lågmäld och dynamisk sångstämma! Perfekt "vilospår" på ett album, så som de gjorde på 70-talet... :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En sån här kan du göra mycket med! En av flera idéer i mitt huvud är att lägga på stråkar vid 127 (bland annat) men det finns så många öppningar, hur en sån här låt kan utvecklas.

Inte fel att fortsätta med den!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Låter fint der här! Hade funkat bra till balladfestivalen, tror jag  :D

Du skulle kunna fösöka att variera sättet att spela pianot mer i senare delen av låten. Bibehåll harmonierna och melodin, de är snygga. Men lägg t.ex.till snabba arpeggion eller ngt.
Lyssna t.ex. på den  här sången av Emeli Sandé:

Vid ca 3:07 spelas pianot helt annorlunda än i början, fastän det är samma harmonier.

Och kanske skulle trummor kunna komma in efter ett tag.
www.alatarmusic.com


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jättefin låt! Lite stråk och en cello. Gör inte en hårdrocksballad av denna... Jag gillar det avskalade ärliga soundet. Rörande sången skulle jag vilja att du tar intryck av hur Asti brukar få till det med en grym närhet utan mängder med reverb. Riktigt bra nu och med en jättepotential! :wub:


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
riktigt fin melodi. Lite stråk på något ställe i mitten, annars tycker jag den skall vara så avskalad som den är.
Tycker ibland du drar ut lite hårt på en del toner.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Kunde inte låta bli att lägga till lite pianospel i mitten. Ingen stor skillnad, men kanske en rolig variation?
Det börjar vid 128 sekunder:

[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/temp/You_Alatar_Mod.mp3[/mp3]
http://www.alatarmusic.com/data/temp/You_Alatar_Mod.mp3
www.alatarmusic.com


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 :blink:

Hoppsan vad jag missat en massa svar!

tJOU Emu!
Det är ju en riktigt känslig fin låt som säkert får tårar att falla.
Den som du gjort den till e ju säkert jättenöjd med den som den är just nu, lite rå och oslipad men den känns ärlig och det ät viktigt.
I låtar som denhär så hör jag ju förstås både stråkar, stora stråkar och mot slutet även mina "angels", mjuka distguror och saftiga trummor som alla väller mot ett crecendo där du sjunger duo antingen dubbar dig själv eller tar nån annan till hjälp.
Detta är bilden som jag ser det när du ställer frågan "vad ska mer till?"

Krya på dig och fortsätt så länge lågan brinner för låten!

h.   johan

Tack tack! Skall fundera på fortsättningen. Vill nog ha den lågmäld tror jag, men skall försöka mig på lite stämsång vad det lider =) tack för tyck mannen!

Jag vill att du först säger hur det gick och var det kanske gick fel, tror att det är viktigt för utvecklingen.

hur menar du? med låten? jag är nöjd med pianotemat. gjordes på ett par minuter och spelades in för komihåg. skrev sen en text och sjöng in. och om det är sångtjosan du menar så gick det åt helvete. sjunger lite fel text här å var, och det ligger autotune totalt otransparant på hela spåret :D

Min fråga om fortsättning är menad såsom "ska jag lägga till något, typ dragbasun eller stråkar eller duger det med piano såhär om det nån gång kommer på åett bra sångspår?"

Precis vad jag var ute efter. Du neggar din sång allt för mycket, det låter ju skitbra med din röst men du ger liksom upp när det inte funkar med tuningen. Jag tycker ditt mål ska vara att sätta den här utan AT , visst det blir många omsjungningar men jag tror du lär dig en massa på vägen.
Bra låt BTW och riktigt bra sång om du får till det.
hoppas jag lyckades svara på det du funderade. nu är det öfrhoppningsvis sovdags i uppsala :D

Tack för the nice words Eddi. Ja, alltså, jag har så otroligt många hangups på rösten. Grundproblemet är nog att jag verkligen inte gillar min timbre. Alltså som man kan ogilla en färg. Hatar man allt som är grönt så spelar det ingen roll hur vacker kalligrafi någon gör om det är gjort i grön färg. Så jag kämpar i motvind.

Sen ger jag inte upp så snabbt som det kanske verkar, jag står och joddlar ett bra tag, men jag lyckas alltid tuppa till lite nån stans, och det rimmar illa med min andra hangup, att jag verkligen inte gillar när något är ur pitch.

Men bra att du läxar upp mig lite lagom, jag skall försöka sätta sången rätt. Jag har inget emot autotuning för att fuska till det om det behövs, problemet är ofta bortom autotunern dock :D

Jag har joddlat lite till, men melodin ändrades...och tja. jag får be att återkomma :D

tack!

Det finns ju lite olika vägar att ta som jag ser det:
- behåll den lågmäld med bara piano och sång ev kompletterad med t.ex en cello
- låt den byggas upp till en powerballad med bombastiska pukor, elgitarrer etc
- gör ett lågmält arr åt viscountryhållet med akustisk gitarr, bas och vispar,
   ev med en steel-guitar i bakgrunden, kanske en kör som kommer in i sticken och förstärker...

Kan säkert bli fint oavsett vilken väg du väljer!
/Asti



Vore kul att kunna lite fler instrument bra och prova på...men jag ska nog försöka att jaga cello till denna bara kanske. Alternativt testa helt elektroniskt med något lågmält plockigt. Återkommer. tack för lyssning och tyck!

/T

Fin :) Låt den vara ett pianostycke och sjung in en mer lågmäld och dynamisk sångstämma! Perfekt "vilospår" på ett album, så som de gjorde på 70-talet... :)

Hear you man. Skall försöka. Lågmäld och tonkontroll och emu är en ekvation som ännu är olöst. Men kanske någon dag? Precis som jag vill ha det sock, så jag får försöka.

tack för tyck, å de e kul att det uppskattas =)

En sån här kan du göra mycket med! En av flera idéer i mitt huvud är att lägga på stråkar vid 127 (bland annat) men det finns så många öppningar, hur en sån här låt kan utvecklas.

Inte fel att fortsätta med den!

Ja precis. Cello is the shit i mitt huvud just nu. Om man bara kände nån man kunde tigga lite stråk av =)

Jättefin låt! Lite stråk och en cello. Gör inte en hårdrocksballad av denna... Jag gillar det avskalade ärliga soundet. Rörande sången skulle jag vilja att du tar intryck av hur Asti brukar få till det med en grym närhet utan mängder med reverb. Riktigt bra nu och med en jättepotential! :wub:

tack! Ja, cello! Ingen hårdrocksballad....trot jag också på :D Sången skall göras betydligt torrare once ett bra sångspår är på plats. Jag vet att reverb INTE döljer, men jag likt i princip alla människor TROR det när det gäller våra egna sångspår  :lol:

tack för tyck och jag blir alltid glad när någon gillart =)

riktigt fin melodi. Lite stråk på något ställe i mitten, annars tycker jag den skall vara så avskalad som den är.
Tycker ibland du drar ut lite hårt på en del toner.


Tackar! Skall kika på stråket ja, och visst. lite för omotiverat pulver i sången rätt ofta. skall filas på!

Kunde inte låta bli att lägga till lite pianospel i mitten. Ingen stor skillnad, men kanske en rolig variation?
Det börjar vid 128 sekunder:

[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/temp/You_Alatar_Mod.mp3[/mp3]
http://www.alatarmusic.com/data/temp/You_Alatar_Mod.mp3

Tack! Skall lyssna på ditt spel och kika på youtube sen när jag kommer åt det hemma. Tack för tyck, och bra ideer med mer varierat piano. nu har jag copy&paste alltihop från en kortare tagning, men i färdigt skick spelar jag alltid alltihop när det är något pianobaserat.


Festivalen ja, man hade ju kunnat haft med den, men den känns trots det sävliga tempot inte som en ballad  :wacko: varför vet jag itne :D


hejhej!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön ballad ..o sång o melodi e riktigt fina grejjer ..Hör inga stråkar o bombademang  :o ..gillar det nakna o sångmelodin sätter stämpen ..Skulle va en akustisk gura som småplockar diskret på väl valda ställen o nån sliiiten mini synthskruv om så vills på reffen ? men behövs ej .. :) Nöter du du på lite mer på sången så o nöjdar till dig så blire Gottmos!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag känner att du har något väldigt fint på gång här. Hela låtidén är mycket vacker, men lite utökat arr behövs nog, läste jag att du var inne på cello? Ja lite stråk skulle i alla fall göra susen!
Sen tror jag den skulle vinna på om du sjunger lite softare, lite mer som du gör i slutet. Och så vore det förstås väldigt vackert med en eller flera körstämmor därtill  ^_^
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jäkligt sköna harmonier och melodi, piano och sång, inte behövs det något mera..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte