Kontrollrummet

Sätta volym på flera spår samtidigt. Cubase 7.5

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Hur gör man för att ändra volymen på en hel grupp spår? Tex en kör bestående av flera spår där man redan satt volymen rätt inbördes. Efteråt vill man kanske sändra volymen för hela gruppen. Jag har gjort det förr men när man uppdaterar programmen är dom inte likadana längre. Skickar man alla körspår till group1 tex och ändrar volymregeln för group 1 är det bara effekterna för gruppen som ändras. Har sökt i manual utan framgång.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hur gör man för att ändra volymen på en hel grupp spår? Tex en kör bestående av flera spår där man redan satt volymen rätt inbördes. Efteråt vill man kanske sändra volymen för hela gruppen. Jag har gjort det förr men när man uppdaterar programmen är dom inte likadana längre. Skickar man alla körspår till group1 tex och ändrar volymregeln för group 1 är det bara effekterna för gruppen som ändras. Har sökt i manual utan framgång.

Vilken cubaseversion?


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Låter som om du har SEND från respektive kör kanal istället från bussen som samlar upp alla kanalerna. Drar du ned bussen till noll hör du i så fall bara SEND signalen.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag hittade en film som borde handla om ditt problem men han visade aldrig hur man kunde förändra gruppljudet utan avslutar med att buounca till ett audiotrak som han sedan underförstått kan styra ljudet på?

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det är ju inte klokt, här har man haft Cubase sen det först gavs ut och man kan inte en sådan sak som att ändra volym för en hel grupp spår samtidigt. Jag provade skapa ny buss (UR44 Mix2) Men det är väl en fysisk ingång på externa ljudkortet? Jag lät varje körspår gå till den bussen i stället för UR44 Mix1 som det var tidigare men det blev ingen skillnad.

 Vad är det då för skillnad på groupspår och FX-spår? Jag hade ju som du, Bridebant misstänkte skickat körspåren via send till group 1 och lagt effekter där. Provade att göra samma sak att skicka till FX-spår med samma effekter och stängde av groupspår. Märkte ingen skillnad och drog jag i regeln så var det förstås effekterna som ändrades i volym.

Tittade på filmen du länkade till Eddi men det är lite svårt att hänga med i hans snack.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Låter väldigt märkligt det du säger, att det bara är effekterna som ändras, är du säker på att routat rätt? Om du skickar ett gäng individuella kanaler till en gruppkanal och du sen drar ner volymen på gruppkanalen så kommer allt direktljud från dom individuella kanalerna också dras ner. Men....och detta är viktigt att veta, när du drar ner regeln på gruppkanalen så kommer reglarna på dom individuella kanalerna stanna kvar på sin plats, så det är endast det routade ljudet som förändras, om du nu har send-effekter aktiverade på dom individuella kanalerna så kommer fortfarande effekterna höras trots att du nollat direktljudet via gruppkanalen, dvs om du har lagt reverb och t.ex delay på en sångkanal som sen är routad till en gruppkanal och du sen drar ner ljudet till noll på din gruppkanal så kommer fortfarande reversvansen och delaystudsarna höras men inte själva sången. Detta är ju så ett vanligt analogt mixerbord med grupper också fungerar. Vill man att även delay och reverb ska följa med i volymsänkningen så måste man routa dess fx-kanaler till samma grupp. Men ofta använder man samma delay och reverb även till andra instrument i sin mix så det är inte optimalt.
Ett alternativ om dom individuella spåren ska ha samma behandling är att skicka dom helt utan sends till gruppspåret och sen lägga på sendar på gruppspåret istället.

Om man inte vill skicka till ett gruppspår kan man även länka ihop flera kanaler så att när man drar i en regel så följer alla andra reglar som ingår i länken med.

Jag har spelat in en liten Youtube-video så att det blir lättare att förstå. Hoppas att detta ger lite klarhet  :) (klicka på länken för att komma direkt till youtube för att kunna se den i fullscreen)


https://youtu.be/ejgmga9gLQg?list=UUki1s3R-HB8r86Plc20LMNg




I Cubase 8 har det tillkommit något som heter VCA-fader, detta är en väldigt finurlig liten vars funktion påminner om att länka ihop kanaler, men man kontrollerar alla dom länkade spåren med en regel, vilket öppnar upp för bättre överskådlighet samt att det blir lättare att automatisera.

Här är en video som förklarar VCA-Fader

« Senast ändrad: 19.03.2015, 14:04:11 by jonnerstone »


Utloggad tsmalmbe

VCA blir ju lite överkurs och som jag ser det tar man till VCA då man har ett mycket specifikt problem.

Nu verkar det mest som en begrepssoppa har tagit vid. Om du väljer kanaler 1, 2 och 3 och väljer deras OUTPUT till group1 så kommer du att kunna ställa helhetens volym genom att ställa nivån endast för group1. Kanalernas enskilda reglar kommer inte att röra på sig.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
VCA blir ju lite överkurs och som jag ser det tar man till VCA då man har ett mycket specifikt problem


Det tycker jag verkligen inte om du frågar mig. VCA-faders har redan för min del blivit en viktig del av mitt workflow. Sjukt smidigt, framförallt när det gäller att automatisera en grupp av spår som innehåller sendar, då går det inte att automatisera på gruppkanalen (såvida du inte också skickar sendkanlen till din grupp, men jag använder ofta en sendeffekt till olika typer av spår, så det är inget alternativ). Jag lägger en VCA-fader på alla spår som hör ihop som t.ex trummor, synthar, vox, gitarrer osv, därefter skickar jag till en grupp för komprimering och annat småfix som rör hela gruppen. För min del så har det snabbat upp arbetet rejält och man slipper köra link/unlink hela tiden för justera den inbördes volymen i en grupp. Tycker inte det är nån begreppssoppa om man jobbat med analoga mixerbord tidigare.
« Senast ändrad: 19.03.2015, 14:47:52 by jonnerstone »


Utloggad tsmalmbe

Men originalfrågeställningen var "Hur gör man för att ändra volymen på en hel grupp spår? ". Och då är nog svaret hur man i grunden gör en gruppering rätt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Men originalfrågeställningen var "Hur gör man för att ändra volymen på en hel grupp spår? ". Och då är nog svaret hur man i grunden gör en gruppering rätt.



....och då är svaret att i Cubase 7.5 finns det två sätt att gruppera "rätt" beroende på vad man vill åstadkomma, skicka till ett gruppspår och/eller köra en link channels, där har jag spelat in en liten video som jag postade i mitt inlägg ovan som beskriver detta på ett enkelt sätt.
https://youtu.be/ejgmga9gLQg?list=UUki1s3R-HB8r86Plc20LMNg

Sen länkade jag även till en video med VCA faders för dom som kör C8, som beskriver ett annat och smidigt sätt att gruppera kanaler, inga konstigheter där kan jag tycka eller?  :)


Sen finns det en annan viktig sak att tänka på när det gäller att skicka spår till en group channel. Det sker inte bara en gruppering av spåren utan det sker även en summering av spåren. Det vill säga att gruppspåret innehåller summan av alla kanaler du väljer att addera till ditt gruppspår. Alltså alla "ljud" som finns på dina respektive kanaler kommer att klumpas ihop till ett(1) "stereoljud" (man kan även skapa monogruppspår men personligen är det inget som jag skulle ha användning för). Detta innebär att man måste hålla ett öga på volymen på gruppspåret. Dina individuella spår kan se fina ut och ligga en bra bit under 0dB men när dom summerats på gruppregeln så kan det sammanlagda resultatet mycket väl gå över 0dB och man vill ju oftast ha en del headroom, eftersom alla kanaler inklusive fx-tracks gruppspår mm sen i sin tur kommer att summeras på masterregeln, och där vill man också ha en del headroom (cirka -6dB brukar vara brukligt), så det gäller att ha koll på alla volymer.


Slutsats:

Group channel = Gruppering och summering

Link channels (eller VCA-faders) = Endast gruppering
« Senast ändrad: 19.03.2015, 16:58:27 by jonnerstone »


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tack för din video Jonnerstone, det löste problemet. Det är alltså inte via SEND man skickar spår till groupkanal, utan via utgång. Det blev dock ljudlöst tills jag upptäckte att Groupkanalens utgång stod på No buss.

Vet inte varför men det har aldrig blivit av att jag använt mig av mixerfönstret utan använt inspektorn bara. Väldigt informativt med sådana här videos att se hur det ser ut och när det är på svenska dessutom. På min översta rad har inte jag en genväg till mixerfönstret, hur får man det? Dessutom, om jag bara har ett fåtal kanaler och går in i mixerfönstret dras dom ut och blir breda för att fylla ut bilden. Så var det inte i ditt mixerfönster

Har du lagt ut fler videos utlagda??


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tack för din video Jonnerstone, det löste problemet. Det är alltså inte via SEND man skickar spår till groupkanal, utan via utgång. Det blev dock ljudlöst tills jag upptäckte att Groupkanalens utgång stod på No buss.

Vet inte varför men det har aldrig blivit av att jag använt mig av mixerfönstret utan använt inspektorn bara. Väldigt informativt med sådana här videos att se hur det ser ut och när det är på svenska dessutom. På min översta rad har inte jag en genväg till mixerfönstret, hur får man det? Dessutom, om jag bara har ett fåtal kanaler och går in i mixerfönstret dras dom ut och blir breda för att fylla ut bilden. Så var det inte i ditt mixerfönster

Har du lagt ut fler videos utlagda??

Just det, den genvägen till mixern kom i.o.m C8, annars får man gå via devices eller snabbkommando (F3 tror jag det är).
Du kan zooma kanalernas storlek med G och H på tangentbordet.

Jag kan varmt rekommendera en uppgradering till C8. Det är i mitt tycke den bästa och mest stabila uppdateringen sen SX3 och funktioner som Render in place och VCA faders har snabbat upp mitt arbetsflöde oerhört mycket, samt ett snyggt integrerat VST connect om man vill spela in någon över internet, sen att dom snabbat upp Asio hanteringen så att man kan slänga på fler pluggar innan processorn går i taket än tidigare är ju inte helt fel det heller. Plus en massa andra features som t.ex BassAmp, en dedikerad basplugg.
« Senast ändrad: 19.03.2015, 18:02:56 by jonnerstone »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nu kör ju jag Logic, men jag skulle inte överleva utan bounce in place :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
nu kör ju jag Logic, men jag skulle inte överleva utan bounce in place :)

Förstår inte varför Steinberg så hårdnackat vägrat slänga in den funktionen trots att den stått högst upp på användarnas feature list dom senaste tio åren. Det har varit ett evinnerligt exporterande kan jag säga. Men nu är det iaf ett minne blott  :P


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Tack för din video Jonnerstone, det löste problemet. Det är alltså inte via SEND man skickar spår till groupkanal, utan via utgång. Det blev dock ljudlöst tills jag upptäckte att Groupkanalens utgång stod på No buss.

Vet inte varför men det har aldrig blivit av att jag använt mig av mixerfönstret utan använt inspektorn bara. Väldigt informativt med sådana här videos att se hur det ser ut och när det är på svenska dessutom. På min översta rad har inte jag en genväg till mixerfönstret, hur får man det? Dessutom, om jag bara har ett fåtal kanaler och går in i mixerfönstret dras dom ut och blir breda för att fylla ut bilden. Så var det inte i ditt mixerfönster

Har du lagt ut fler videos utlagda??

Allt sånt där grundläggande handhavande av Cubase är väldokumenterat i manualen. Jag respekterar absolut kreatörer som prioriterar skapande framför att ägna en eller två kvällar med programmet och manualen sida vid sida men Cubase är ju inte speciell billigt och vill man få valuta för pengarna är manualen ett bra verktyg. Dessutom finns det rätt schyssta getting started tutorials på ytuben. Lycka till.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Allt sånt där grundläggande handhavande av Cubase är väldokumenterat i manualen. Jag respekterar absolut kreatörer som prioriterar skapande framför att ägna en eller två kvällar med programmet och manualen sida vid sida men Cubase är ju inte speciell billigt och vill man få valuta för pengarna är manualen ett bra verktyg. Dessutom finns det rätt schyssta getting started tutorials på ytuben. Lycka till.
Jovisst är det så och jag förbannar mig själv varje gång jag stöter på patrull under skapandet. Jag har i stort sett köpt varenda uppdatering men bara använt varannan. Hittar jag inte det jag söker blir det lätt hänt att jag skjuter på att ta reda på det och går i stället tillbaks till tidigare Cubaseversion. Gamla halvfärdiga låter som jag plockar fram är gjorda i tidigare Cubase och så blir det att jag fortsätter jobba där. Visst kollar jag på tutorials, men det blir mest då ett problem uppstått och oftast hittar jag inte en tutorials som visar just det jag söker. Nej det är tur att såna som jag har forum att ta till hjälp!  :D


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
nu kör ju jag Logic, men jag skulle inte överleva utan bounce in place :)

Förstår inte varför Steinberg så hårdnackat vägrat slänga in den funktionen trots att den stått högst upp på användarnas feature list dom senaste tio åren. Det har varit ett evinnerligt exporterande kan jag säga. Men nu är det iaf ett minne blott  :P
Vad är bounce in place?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
nu kör ju jag Logic, men jag skulle inte överleva utan bounce in place :)

Förstår inte varför Steinberg så hårdnackat vägrat slänga in den funktionen trots att den stått högst upp på användarnas feature list dom senaste tio åren. Det har varit ett evinnerligt exporterande kan jag säga. Men nu är det iaf ett minne blott  :P
Vad är bounce in place?
Det undrar jag med
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
nu kör ju jag Logic, men jag skulle inte överleva utan bounce in place :)

Förstår inte varför Steinberg så hårdnackat vägrat slänga in den funktionen trots att den stått högst upp på användarnas feature list dom senaste tio åren. Det har varit ett evinnerligt exporterande kan jag säga. Men nu är det iaf ett minne blott  :P
Vad är bounce in place?


I Cubase heter det Render In Place och det är en smart funktion för att t.ex snabbt omvandla en mjukvarusynth och dess midispår till en wavefil. Men funkar även till att "bränna" in pluggar och effekter i redan befintliga audiospår. Om du t.ex har en gura med Amplitube på och du är nöjd med ljudet då kan du ju lika bounca ut audiospåret med Amplitube inbränt, snabbt och elegant. Originalspåret finns kvar, så du kan nu välja att helt slänga borta det eller ha det inaktiverat (så det inte stjäl processorkraft) och arkivera det i t.ex ett folder track.

Här är en utmärkt tutorial som bl.a beskriver Render In Place-processen. Ett oumbärligt verktyg!!

« Senast ändrad: 20.03.2015, 13:49:18 by jonnerstone »


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Fanns det inte något liknande i tidigare Cubase som hette Freeze och det blev en snöflinga på filen? Det handlade då inte om midispår till audio utan bara audio med effekter vill jag minnas.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Fanns det inte något liknande i tidigare Cubase som hette Freeze och det blev en snöflinga på filen? Det handlade då inte om midispår till audio utan bara audio med effekter vill jag minnas.

Freeze finns fortfarande kvar men är inte samma sak. Med freeze fryser man hela kanalen och vidare redigering är inte möjlig. Endast lyssning av kanalen är möjlig.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Freeze finns fortfarande kvar men är inte samma sak. Med freeze fryser man hela kanalen och vidare redigering är inte möjlig. Endast lyssning av kanalen är möjlig.
Ja, så var det.
Nu har jag i alla fall uppdaterat till Cubase 8  :)