Kontrollrummet

MaxB - Ute med hunden - förändringar tisdag 24/3

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag var ute och gick med hunden och lyssnade på trummor i en app i telefon, då kom några banala textrader som jag här spann vidare på.
Nya versionen - 2015-03-24:
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_UteMedHunden_20150326.mp3[/mp3]

Ute med hunden Text och musik MaxB
||: Am G C Em :||
Intro

Am G - C Em
Jag är ute med hunden - i skogen idag
Han får mig att må bra - får mig att bli så himla glad

Am G - Am G
Han är min vän - Hunden är min bästa vän

Am G - C Em
Jag är ute och går - med vår hund, just nu
Vi klättrar i berg    - hoppar över ned - fallen fur

Am G - Am G
Han är min vän - Hunden är min bästa vän

Am G - C Em
Jag är ute och går   - med vår hund i skogen, idag
Han visar mig stigar - som jag inte ser så bra

Am G - Am G
Han visar mig en     - Han visar mig två
Han visar mig stigar - där jag ska gå

C G F C - C G F C G
Han är min vän - Hunden är min bästa vän
Han är min vän - Han håller sig till sanningen

Am G - C Em
Jag är ute och går           - med vår hund i skogen, idag
Han tar mig med på stigar - som jag inte ser så bra


Använder Cort-gitarren jag fick på återvinningen av en snubbe som skulle slänga den.
Känns underbar att spela på med nya strängar.


« Senast ändrad: 26.03.2015, 23:51:47 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jorå, klart det skall vara Em! Låter bra och luftigt om mix. Trummisen kan få jobba lite mer tycker jag. Sången är bra och nära men låter lite som "take one" speciellt i början där en viss osäkerhet infinner sig. När sologuran kommer in kan ytterligare panorering mellan gitarrerna öka klarheten och bredden. Snygg gura!  :D Lite mer pill så blir det här bra!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Visst kan detta bli nåt... det är ju nåt redan nu. Ge trummisen lite större friheter att lägga en brejk då och då... och om du tar itu med denna på "allvar" så är jag av samma åsikt som zorrow angående sologuran, låter lite stökigt där.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för lyssning. Får se om det blir mer, jag gillar idén.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kul låt! Får lite associationer till Ulf Dageby...
Skulle sitta fint med ett stick när hunden lyfter på benet mot ett träd.  :)
Trummorna skulle må bra av lite mer liv!
Kanske en Hammond med Leslie i bakgrunden..?
Alltid roligt med nya instrument!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul låt! Får lite associationer till Ulf Dageby...
Skulle sitta fint med ett stick när hunden lyfter på benet mot ett träd.  :)
Trummorna skulle må bra av lite mer liv!
Kanske en Hammond med Leslie i bakgrunden..?
Alltid roligt med nya instrument!
/Asti

Hammond med statiskt leslie finns redan där
där. Någon mer ackordsväng ska det vara. Har lite mys idéer men inte möjlighet att spela in på ett tag.
Har kompletterat i första inlägget textändringar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Som några sagt så är sången lite trevande - kan nog sjungas om. Kul med nygammal gura :D
Lite för instängt guraljud - släpp fram den - låt den blomma
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Som några sagt så är sången lite trevande - kan nog sjungas om. Kul med nygammal gura :D
Lite för instängt guraljud - släpp fram den - låt den blomma
/G

Blomma, flower power, liksom...
Ja sången ska ju tas om och man ska väl städa bland gitarrerna så de ger varandra space.

Har förresten glömt att replikera synpunkterna på en passiv trummis. Han är en ny bekantskap,en app i Android -telefonen  ADM heter trummaskinen i telefon och jag gillade konceptet stopp mycket att jag betalade 40 riksdaler för den. Den höll igång den här taktloopen då jag och hunden var ute på promenad och jag blev inspirerad och lekte fram den här texten och melodin.
Hemma spelade jag in loopen från telefon till dator och lät den upprepa sig. Kanske kan be en riktig trummis spela på låten sen. Kanske kr-medlemmen
Sverker, som lirade på Hey Joe, som syns och hörs i tråden Jam hemma hos...
Det kunde vara intressant.

Snart tror jag jag ska på en hippie-fest med live-musik och jam. Har fått en invitation från en vän här i stan...


Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fin låt, rolig idé, trevligt text och kul att lyssna på. Gillar dina vardagliga texter. Har ju själv jycke och vi knallar runt vid Edsviken, har haft idéer om att skriva en låt...något bluesigare i still med "wallking the dog"  :lol:. Nåja, det är fult att härmas, så den kommer inte imorgon precis...smakfullt gitarrsolo förresten.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra grundstomme o bra sångmelodi o rytm i den samma..Slipar du till guraljud o nöter sången lite till så är du riktigt fint i hamn... o en tipsis som jag skulle gjort vore att leka lite till med sången under solot ..Typ pratat med hunden lite sötaktigt rimmigt några takter o sen hållt ut lite på sistasångfrasen o gått upp på riden sen o låtit solot fått avsluta lite smashigare..
Bra låt är det o kan bli riktigt också..faktiskt lite radiovarning då  :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Max!
Detta är ju helt åt skogen, om man ska tro på textskrivaren :D
Mycket fin låt och detta är en av dom bästa mixningarna av dig, allt sitter i balans och o soundena gillas.
Dessa fina vintage gurasound gillas o stundom tycker jag att Jimi tittar fram lite!
Kanske tre guror på samma gång  med samma sound e lite för mycket av det goda så kolla om du kunde banta ner på en av dom eller använd ett annat sound på den.
Åxå trumsoundet får omnämning, sitter snyggt i helheten.

Jättebra jobbat Max!


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Visst ska du jobba vidare på denna. Får man önska skulle jag gärna höra något stick eller refräng, något som bryter av mot versen, som man kan återvända in i versen från igen. Härligt när enkel vardagssyssla ger upphov till nya alster!  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har bara testat att lägga in en Am G Am G - sväng ungefär enligt första inläggets nytillkomna text.
Men mer måste till innan den närmare sig klar. Har också volymanpassat kompgitarr men inte ändrat något ännu. Länk i första inlägget i tråden.



Fin låt, rolig idé, trevligt text och kul att lyssna på. Gillar dina vardagliga texter. Har ju själv jycke och vi knallar runt vid Edsviken, har haft idéer om att skriva en låt...något bluesigare i stil med "wallking the dog"  :lol:. Nåja, det är fult att härmas, så den kommer inte imorgon precis...smakfullt gitarrsolo förresten.

Det är okej att härmas! Gör en du med!

Bra grundstomme o bra sångmelodi o rytm i den samma..Slipar du till guraljud o nöter sången lite till så är du riktigt fint i hamn... o en tipsis som jag skulle gjort vore att leka lite till med sången under solot ..Typ pratat med hunden lite sötaktigt rimmigt några takter o sen hållt ut lite på sistasångfrasen o gått upp på riden sen o låtit solot fått avsluta lite smashigare..
Bra låt är det o kan bli riktigt också..faktiskt lite radiovarning då  :)

Jag får kolla upp dina tips då jag gör större ändringar på låten. Bra tips där, tack!

Detta är ju helt åt skogen, om man ska tro på textskrivaren :D
Mycket fin låt och detta är en av dom bästa mixningarna av dig, allt sitter i balans och o soundena gillas.
Dessa fina vintage gurasound gillas o stundom tycker jag att Jimi tittar fram lite!
Kanske tre guror på samma gång  med samma sound e lite för mycket av det goda så kolla om du kunde banta ner på en av dom eller använd ett annat sound på den.
Åxå trumsoundet får omnämning, sitter snyggt i helheten.
Jättebra jobbat Max!

Helt åt skogen är det! Snöigt också. Bra mix?! Kul att du tycker det! Ska göra det mer sparsmakat med gitarrer senare, du har så rätt! Trumljudet är alltså en takt-loop från en app i telefon, än så länge. Tack för synpunkter och tips.

Visst ska du jobba vidare på denna. Får man önska skulle jag gärna höra något stick eller refräng, något som bryter av mot versen, som man kan återvända in i versen från igen. Härligt när enkel vardagssyssla ger upphov till nya alster!  :)

Något litet stick är med nu men mer eler annorlunda kanske ska till? Nu är ändringen synnerligen enkel.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Håller med Janne saknar en refräng i övrigt ok.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Håller med Janne saknar en refräng i övrigt ok.

Janne... du menar 91:an (om det ska vara lättare för nytillkomna lyssnare att förstå)
Ja, jag får eventuellt fundera ut något refrängigt...
« Senast ändrad: 21.03.2015, 21:03:47 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Den lilla skillnad du gjorde var inte alls tokig. Det var nog vad som behövdes för att inte bli för monotont med verserna.
Janne


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Du kunde nog göra Hammond-orgeln lite mer framträdande!
Sologuran kunde få lite mer reverb och slipas en aning.
Snygg andrastämma du lagt på sången! Ett stick behövs nog för variationens skull....
Kunde va kul med ett lite annorlunda instrument, t.ex en therimin eller klockspel
som kommer in lite här och där och fyller i. Jag gillar enkelheten i arret.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hej Max, detta blev ett lyft för låten! Jag skulle vilja ha ett stick som ger låten lite mer dynamik. Trummisen tycker jag ligger lite för mycket på latsidan och trummorna ligger lågt i mixen i förhållande till resten. Kolla också kompressionen på basen (men här är jag osäker och mina öron kan lura mig). Härlig "vintage" sologura i slutet! Vid 111 tappar den volym. Den kommer ju in starkt och kanske idealet ligger någonstans i mitten volymmässigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nya versionen 2015-03-23 i första inlägget. Är mixen för vass/het, så den gör ont i öronen?

Den lilla skillnad du gjorde var inte alls tokig. Det var nog vad som behövdes för att inte bli för monotont med verserna.

Har gjort mer skillnad nu...

Du kunde nog göra Hammond-orgeln lite mer framträdande!
Sologuran kunde få lite mer reverb och slipas en aning.
Snygg andrastämma du lagt på sången! Ett stick behövs nog för variationens skull....
Kunde va kul med ett lite annorlunda instrument, t.ex en therimin eller klockspel
som kommer in lite här och där och fyller i. Jag gillar enkelheten i arret.

Har fläskat på hammondorgeln och leker med lesliet nu.
Ingen reverb på sologuran och inte slipat den.
Mer andra stämmor nu (medveten särskrivning på skoj) - stick eller refräng nu ger mer variation, tänker jag.
Inga andra instrument, spelas av fem instrumentalister ungefär: trummor, bas två gitarrister och orgel och tre av dessa sjunger.

Hej Max, detta blev ett lyft för låten! Jag skulle vilja ha ett stick som ger låten lite mer dynamik. Trummisen tycker jag ligger lite för mycket på latsidan och trummorna ligger lågt i mixen i förhållande till resten. Kolla också kompressionen på basen (men här är jag osäker och mina öron kan lura mig). Härlig "vintage" sologura i slutet! Vid 111 tappar den volym. Den kommer ju in starkt och kanske idealet ligger någonstans i mitten volymmässigt.

Stick/refräng tillagd. Trummisen ska väl väckas snart så det kan bli mer nyanserat... Har ännu inte komprimerat basspåret separat... Behövs?
Sologuran som jag tog över på återvinningen gillar jag skarpt, den är rolig att spela på.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ny verre...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jajamensan, där satt den! Sticket var det som saknades och det passar utmärkt, borde till och med få höras två gånger i låten.  :)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Strålande låt-idé! Har själv varit hundägare i drygt två år nu, och kan bara konstatera att man blir verkligen lyckligare med hund! Så mycket kärlek, glädje, kel, frisk luft och promenader kan ju bara vara ren friskvård!  :wub:

Jag gillar det sköna gunget i låten och du framför den jättebra! Sången i mixen är enligt mig lite för vass och eventuellt något stark, men det kanske räcker att vässa ner den något. Fixar du det har vi en riktigt skön lyssning till hundpromenaden  ^_^
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jajamensan, där satt den! Sticket var det som saknades och det passar utmärkt, borde till och med få höras två gånger i låten.  :)

Tack - det var kul att det blev en lite annorlunda skapelseprocess. Ska ändra några få ord som jag kommit på idag men kanske ska köra sticket en gång till ja...

Strålande låt-idé! Har själv varit hundägare i drygt två år nu, och kan bara konstatera att man blir verkligen lyckligare med hund! Så mycket kärlek, glädje, kel, frisk luft och promenader kan ju bara vara ren friskvård!  :wub:
Jag gillar det sköna gunget i låten och du framför den jättebra! Sången i mixen är enligt mig lite för vass och eventuellt något stark, men det kanske räcker att vässa ner den något. Fixar du det har vi en riktigt skön lyssning till hundpromenaden  ^_^

Lite vass är sången nog. Kanske ner lite i volym alternativt annan åtgärd. Tack! Och 112 bpm är perfekt på hundpromenaden!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Japp. Ett stort fall framåt! Sången är lite hög tycker jag också. Sticket, som blev riktigt bra, får gärna repeteras och trummorna skall fram lite o fortsatt tycker jag att trummisen är lite lat. Reagerade inte på basen längre. Däremot är gitarrerna som solar lite ojämna i volym (läs min förra kommentar). Lite lång nedtoning på slutet men det kanske blir ett annat slut när du är färdig med denna? Bra jobbat! :D


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Fin låt, en lovsång till vovven!

Fint :wub:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bättre nu!
Håller med övriga om att leadsången är något vass och lite för stark!
Kören skulle du också kunna sänka ett snäpp.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Japp, nu e de näära Max,
Håller med Asti om att vokala avdelningen skall ner tre snäpp.
Gurorna superfint sound, mjukt o skönt.
Faktiskt ett av dina bästa alster detta om inte det bästa, allt lixåm bara funkar nu när du kommit på mixandets gyllene regel, vad det nu sen än betyder.
Bra jobbat, tänk vad vardagliga saker blir fina så här i sångformat, hälsa doggen!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
I am a little cat, Mjau,mjau,mjau mjauu !!
Jyst spräck i lumpguran, kunde vara lite mer vässad dock.
Kul tema, får lite 'Di smaå' känsla av denna !  :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har nu gjort två stick/refräng-delar, där jag tyckte det fick plats. Ska få hjälp med trummorna av trummis

Japp. Ett stort fall framåt! Sången är lite hög tycker jag också. Sticket, som blev riktigt bra, får gärna repeteras och trummorna skall fram lite o fortsatt tycker jag att trummisen är lite lat. Reagerade inte på basen längre. Däremot är gitarrerna som solar lite ojämna i volym (läs min förra kommentar). Lite lång nedtoning på slutet men det kanske blir ett annat slut när du är färdig med denna? Bra jobbat! :D

Tror jag missade att slå på kompressorn på leadsången före slutrenderingen. Gjort nu (tror jag)

Fin låt, en lovsång till vovven! Fint :wub:

Taxi - tack si!

Bättre nu! Håller med övriga om att leadsången är något vass och lite för stark! Kören skulle du också kunna sänka ett snäpp.

Troligen sänkt både sång och kör i mixen. Kanske ska sänkas mer?

Japp, nu e de näära Max, Håller med Asti om att vokala avdelningen skall ner tre snäpp. Gurorna superfint sound, mjukt o skönt.
Faktiskt ett av dina bästa alster detta om inte det bästa, allt lixåm bara funkar nu när du kommit på mixandets gyllene regel, vad det nu sen än betyder.
Bra jobbat, tänk vad vardagliga saker blir fina så här i sångformat, hälsa doggen!

Nästan näära...  :P Avvaktar nu att en bokad trummis förhoppningsvis ska ge mer liv i den trumdelen.
Har levererat spår dit utan trummor och utan gitarrkompet. Får se vad det leder till.

I am a little cat, Mjau,mjau,mjau mjauu !! Jyst spräck i lumpguran, kunde vara lite mer vässad dock. Kul tema, får lite 'Di smaå' känsla av denna !  :)

Gissa om katten blev förnärmad då han som mitt enda sällskap i studion hörde mig sjunga: "Hunden är min bästa vän"
Får se om jag spelar om gitarrspåren och tajtar till dem bättre, även ljudmässigt...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker mycket bra om låten, gitarrsolot och kören blev kanonbra... :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)