Kontrollrummet

Jazz(t) 4 fun II

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Jazz(t)4 fun II
ARTIST/MEDVERKAN/KOMPOSITÖR: Roffe H
GENRE: Jazz
LÅTLÄNGD: 3:12
INSPELNINGSÅR: 2015

FORMAT: mp3

Ingen märkvärdig låt kanske, men ett försök att hitta jazzkänslan igen med eget spel rakt igenom (utan hjälp av BiAB)
Svårast var att hitta lämpliga trummor och en ok ackebas. Nåväl, värt att prova i alla fall.
Roffe H
« Senast ändrad: 15.03.2015, 23:52:04 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Låter trevlig folklore och jazz. Se över volymen på basen som åker fram och bak en del i mixen. Gäller även blåset fast inte lika mycket. Gitarrerna kommer in lite högt eller så skall resten upp? Trummisen behöver variera mer. In short: Bra låt, se över volymer och låt trummissen blomma! :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den här hade suttit som en smäck i lördags hos Marre. Vi körde Johansson och fler jazziga grejer. "Risken" hde varit stor att du skulle få sång till den också - men det går fler tåg :D
Bra arr men som sagt lite lågmält både på bas och trumma nu
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så fint och samstämt och gungande skönt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt! Kanske kunde basen fått "vandra" lite mer i vissa partier där den blir lite statisk.
Ev kan trummorna varieras lite mer. Blåset kunde nog höjas mer i början.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack alla för tips och uppmuntran. Har försökt att balansera instrumenten och piggat upp trummorna.  :D

/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Kul initiativ! Kompet låter pop snarare än jazz, men det är en god ansats. :)

Mitt förslag är att du lyssnar in dig på något lämpligt enkelt kammarjazz-stycke, t ex av Jan Johansson eller Bill Evans, och därefter försöker planka det i detalj i toner och inte minst rytm/timing. Det är ganska svårt och tidsödande "i datorn" men samtidigt mycket lärorikt för att få kläm på hur de olika instrumenten samspelar och "tolkar" sin roll i ensemblen. Jag bistår gärna med tips och tricks om du är seriöst intresserad :)
« Senast ändrad: 10.03.2015, 18:22:16 by HasseFX »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kul initiativ! Kompet låter pop snarare än jazz, men det är en god ansats. :)

Mitt förslag är att du lyssnar in dig på något lämpligt enkelt kammarjazz-stycke, t ex av Jan Johansson eller Bill Evans, och därefter försöker planka det i detalj i toner och inte minst rytm/timing. Det är ganska svårt och tidsödande "i datorn" men samtidigt mycket lärorikt för att få kläm på hur de olika instrumenten samspelar och "tolkar" sin roll i ensemblen. Jag bistår gärna med tips och tricks om du är seriöst intresserad :)

Tack för lyssning och goda råd. Alltid intresserad, om seriöst , vet inte om jag har det kunnandet, är ju en gammal självlärd pop -och bluesgubbe utan teoretiska kunskaper som lirar för att det är kul. Men visst ska jag lyssna och försöka, grunden för ett riktigt jazzsound misstänker jag ligger i kompet , framför allt trummor och bas. Det är väl svårigheten för mig. Dessutom är jag rätt kass på färgade jazzackord på gitarr och spelar inte piano, så svårt och tidsödande lär  det bli.  :unsure:
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...du kommer rätt långt steg på vägen genom att få till en vanlig rak 4/4 walking bass med passande visp-trummor. En viktig aspekt i icke-fusion-jazz är att grundbeatet ligger i basen, oftast på fjärdedelarna, kompat av trummisen på hihat/ride ibland på 1/4, ibland på någon multipel (1/8, 1/16), gärna shuffle-känsla och med synkoperad och ganska fri accent. Baskagge och virvel smackar till lite då och då (låter det som :D), men det är här man måste lyssna in sig.

När det gäller harmonierna så vandrar basen ofta skala upp/ned i aktuellt ackord, med ett och annat hopp oktav eller kvint. Lyssnar man noga så hör man ofta att basisten noodlar fram en egen liten melodi, oberoende av låtens tema. Viktigt att få till en bra "linje" - ett evigt upp/ner:ande låter mekaniskt... Som test kan du faktiskt "klicka in" en kvantiserad ståbas med toner i skalan och försöka handspela in cymbal i realtid på det (utan kvantisering - annars blir det för stelt). Spelar du i lågt BPM blir det lite Bill Evans/Miles Davis/Cool-känsla - drar du på tempot av bara h-vete har du instant bebop  :lol:

Får du detta till att låta OK så är du på god väg - alltså fjärdedels walking bass, cymbal/hihat och lite avmätt daskande på virvel (med vispar!!) och baskagge.

Piano är det svåraste att sätta bra, men jag har lite knep för det också när det blir aktuellt...  :rolleyes:
« Senast ändrad: 11.03.2015, 12:49:24 by HasseFX »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
...du kommer rätt långt steg på vägen genom att få till en vanlig rak 4/4 walking bass med passande visp-trummor. En viktig aspekt i icke-fusion-jazz är att grundbeatet ligger i basen, oftast på fjärdedelarna, kompat av trummisen på hihat/ride ibland på 1/4, ibland på någon multipel (1/8, 1/16), gärna shuffle-känsla och med synkoperad och ganska fri accent. Baskagge och virvel smackar till lite då och då (låter det som :D), men det är här man måste lyssna in sig.

När det gäller harmonierna så vandrar basen ofta skala upp/ned i aktuellt ackord, med ett och annat hopp oktav eller kvint. Lyssnar man noga så hör man ofta att basisten noodlar fram en egen liten melodi, oberoende av låtens tema. Viktigt att få till en bra "linje" - ett evigt upp/ner:ande låter mekaniskt... Som test kan du faktiskt "klicka in" en kvantiserad ståbas med toner i skalan och försöka handspela in cymbal i realtid på det (utan kvantisering - annars blir det för stelt). Spelar du i lågt BPM blir det lite Bill Evans/Miles Davis/Cool-känsla - drar du på tempot av bara h-vete har du instant bebop  :lol:

Får du detta till att låta OK så är du på god väg - alltså fjärdedels walking bass, cymbal/hihat och lite avmätt daskande på virvel (med vispar!!) och baskagge.

Piano är det svåraste att sätta bra, men jag har lite knep för det också när det blir aktuellt...  :rolleyes:


Tack för mycket utförlig infomation, ska  grunna på detta och försöka komma vidare sakta men o-säkert, får väl "daska på" och så ...  :wacko:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har lagt en ny version högst i tråden och den ger förhoppningvis mer jazzkänsla. Har framförallt gjort om alla trummor +lite bas.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ståbasen är skön..Skulle vilja ha fram den än mer in the face ..kanske sologuran i början behöver rätas till lite .? får du fram basen med trummorna mer groovy så tror jag jazzfoten kommer igång än mer med stampet  :) jazz on"


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Har lagt en ny version högst i tråden och den ger förhoppningvis mer jazzkänsla. Har framförallt gjort om alla trummor +lite bas.  :)
/Roffe H

Nu svänger det igång bra på några ställen, främst när du låter basen vandra :)  Det slår lite stopp med de där dum-de-dum-figurerna - håll dessa till ett minimum! På rätt väg med trummorna också tycker jag! Försök variera gitarrkompet lite - där har du också lite att lyssna in dig på!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har lagt en ny version högst i tråden och den ger förhoppningvis mer jazzkänsla. Har framförallt gjort om alla trummor +lite bas.  :)
/Roffe H

Nu svänger det igång bra på några ställen, främst när du låter basen vandra :)  Det slår lite stopp med de där dum-de-dum-figurerna - håll dessa till ett minimum! På rätt väg med trummorna också tycker jag! Försök variera gitarrkompet lite - där har du också lite att lyssna in dig på!

Marsall och HasseFX: Tack för lyssning. Har lagt om gitarrerna och basen (inte så mycket dum-didum)  :lol: bara i början och slutet, där tycker jag det passar. Kul att jobba lite extra med en låt så här, kanske börjar den bli åt det färdiga hållet snart, ska fila lite till, men jag lägger ändå ut den nya versionen för kommentarer om någon vill...
/Roffe H
« Senast ändrad: 13.03.2015, 12:14:52 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Balansen i mixen kan förbättras. Basen har för stort övertag i början och varierar fortfarande i volym genom hela mixen. Tycker att det är lågbasen som sticker ut väl mycket i volymen då och då.  Bättre trummisinsatser men det låter som lite lågt tempo för trummisen stundtals. Partiet som börjar vid 52 sek och slutar vid 1,27 låter balanserat. Kolla igenom mixen och försök få samma volymer och sound som i det partiet. Skön och trevlig lyssning är det i alla fall!  :D


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Balansen i mixen kan förbättras. Basen har för stort övertag i början och varierar fortfarande i volym genom hela mixen. Tycker att det är lågbasen som sticker ut väl mycket i volymen då och då.  Bättre trummisinsatser men det låter som lite lågt tempo för trummisen stundtals. Partiet som börjar vid 52 sek och slutar vid 1,27 låter balanserat. Kolla igenom mixen och försök få samma volymer och sound som i det partiet. Skön och trevlig lyssning är det i alla fall!  :D

Tack för återlyssning, ska verkligen kolla balansen...har lagt ner mycket möda på denna låt, som från början var tänkt som en liten "skojlåt"...intressant och roligt med så många goda råd och ide'er som gör att man triggas och filar på mer och mer, bara att köra vidare... :D
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En ny version, där jag försökt balansera instrumenten och spelat om bas och kompgitarrer.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Roffe!
Den gungar ju riktigt skönt nu, allt har börjat hitta sin platser. Basen i introt har lite svårt att följa jazztakt men sen när det drar igång så kommer följer den med äkta walking bass style. Snygga stämintrumenteringar som man stundom måste stanna upp å lyssna noggrannare på. Tummorna funkar perfekt, virvelkaggens små men fina insatser gillas. Mixen har fångat en jazzclub stämning o det är ju så det ska vara.

Tycker det låter jazz alá Roffe och helt färdigt, bra jobbat!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag är itne så inne på jazz, men gillar att lyssna på det (Ella och Duke mest). Och det här lät skönt i mina öron.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag är itne så inne på jazz, men gillar att lyssna på det (Ella och Duke mest). Och det här lät skönt i mina öron.

Tack Dividend, för att du i alla fall lyssnar, om du nu inte är så inne på jazz Testade lite  om jag klarade mig utan BiAB som jag varit beroende av när jag lirat jazz. Blev lite folkmusikaktig jazz tycker jag nog.....
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Bra! Det enda jag saknar nu är en härligt raspig sångröst som tar mig genom låten. Mixen låter finfint!


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Ja mycket har ju redan sagts och sagts bra! Men själv skulle jag vilja peka på ståfelan, om den får kliva fram lite mer kommer också drivet i rytmen, som de andra instrumenten kan dansa effektivt på - tror undertecknad då:)
Bra låt!!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter bra detta, Roffe. Solo/lead gitarren låter litet rock i ihålig i jazzsammanhanget dock.
I jazz brukar man mixa för gitarr en top vid mörkaste basregistret och sedan en vid ljusaste treble.
Inget mellanregister. Då får du ett jazzigare sound på guran som jag tror passar bättre. Prova,, :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/