Kontrollrummet

Alternativ till en baklänges-plugg?

gäst · 13 · 4444

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Florian le Sage

  • Gäst
Hallô!
Någon som har ett hett tips om baklänges-effekt, reversed reverb etc för PC, finns ju i Cubase itself men jag vill gärna kolla upp lite mer...psychedelic sounds wanted!
 :mellow:
« Senast ändrad: 13.09.2007, 02:10:57 by tsmalmbe »


Utloggad tsmalmbe

Problemet med true-baklänges-reverb blir väl latens. Om du har en reverbsvans som är 500ms, så måste man ju först räkna ut reverbet, sen vända det, och så få allt i tak med musiken. Kanske man menar något annta med reverse-reverb, eftersom det finns "reverse"-mode redan på urgamla (=80-tals) effektmaskiner?

Samma gäller väl baklänges överlag, att vända något baklängse, skulle ju kräva att pluggen lästa in allt material på spåret för att kunn spela upp det baklänges.

Har jag förstått något helt fel? Jag har funderat på detta själv, men givit upp (slutat söka) just pga. av jag tror det är omöjligt att få till det på ett ordentligt vis.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Om du har en reverbsvans på 500ms så är det inte svårare än att flytta spåret som triggar reverbet 500ms bakåt, så blir allt frid och fröjd, så brukar jag göra om jag ska använda logics "enverb".


Florian le Sage

  • Gäst
vad jag mest är ute efter är som sagt en vettig/ball reverse-effekt, reverb eller inte spelar ingen roll...


Utloggad DivineCo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Känner inte till någon sådan plugg men det enklaste är väll att vända på spåret skicka reverbet som en send effekt till en returkanal där man bara låter reverbet höras. Rendera ner returen.


Utloggad tsmalmbe

Om du har en reverbsvans på 500ms så är det inte svårare än att flytta spåret som triggar reverbet 500ms bakåt, så blir allt frid och fröjd, så brukar jag göra om jag ska använda logics "enverb".

Jaja, men med en plugg i realtid ändrass ju premisserna en hel del!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Om du har en reverbsvans på 500ms så är det inte svårare än att flytta spåret som triggar reverbet 500ms bakåt, så blir allt frid och fröjd, så brukar jag göra om jag ska använda logics "enverb".

Jaja, men med en plugg i realtid ändrass ju premisserna en hel del!

Vad menar du? Jag bouncear inte ner nåt, jag kör enverb i realtid, som ett vanligt reverb som får signal via en send.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kan detta va nåt? http://www.sfxmachine.com/backwards_machine/index.html


Utloggad tsmalmbe

Om du har en reverbsvans på 500ms så är det inte svårare än att flytta spåret som triggar reverbet 500ms bakåt, så blir allt frid och fröjd, så brukar jag göra om jag ska använda logics "enverb".

Jaja, men med en plugg i realtid ändrass ju premisserna en hel del!

Vad menar du? Jag bouncear inte ner nåt, jag kör enverb i realtid, som ett vanligt reverb som får signal via en send.


Jag talar om att reverbet är reverserat, inte att vi har ett reverserat stpå, som reverberas. Är jag ute och cyklar?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Kan detta va nåt? http://www.sfxmachine.com/backwards_machine/index.html

Denna reverserar bitar av den inkommande audion, defaulten är 2 sekunder. Alltså, nog blir det ju intressant effekt, men icke motsvarar det reverse, eller reverserat reverb. Nevertheless, kanske det räcker som psych-effekt? Måste testas.

edit: framförallt att sätta den EFTER reverbet på en send.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
Kan detta va nåt? http://www.sfxmachine.com/backwards_machine/index.html

Har laddat ner och skall testa den i helgen, tack för tipset!
 ;)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Om du har en reverbsvans på 500ms så är det inte svårare än att flytta spåret som triggar reverbet 500ms bakåt, så blir allt frid och fröjd, så brukar jag göra om jag ska använda logics "enverb".

Jaja, men med en plugg i realtid ändrass ju premisserna en hel del!

Vad menar du? Jag bouncear inte ner nåt, jag kör enverb i realtid, som ett vanligt reverb som får signal via en send.


Jag talar om att reverbet är reverserat, inte att vi har ett reverserat stpå, som reverberas. Är jag ute och cyklar?


Jag talar inte om nåt reversat spår alls, vi talar om samma sak:
En plugg (enverb) som skapar ett "reverse reverb" av en inkommande signal och jobbar i realtid.

Om man vill ha baklängesreverbet INNAN den rena signalen man vill "lägga effekten på", så att det blir en "sug-effekt" får man alltså skapa ett nytt spår med en kopia av det man vill lägga effekten på och förskjuta det spåret (så det hamnar före i tid) så många millisekunder som man valt att baklängesreverbet ska vara, och skicka till reverbet och mutea kanalens output så bara reverb hörs (eller helt enkelt lägga reverbet som insert med mix 100%). Då slutar alltså reverbet exakt där den rena signalen börjar. Aiiit? Det är inte svårare än att det är väldigt lätt. :)
« Senast ändrad: 31.08.2007, 18:25:04 by Elof »


Utloggad tsmalmbe

(eller helt enkelt lägga reverbet som insert med mix 100%). Då slutar alltså reverbet exakt där den rena signalen börjar. Aiiit? Det är inte svårare än att det är väldigt lätt. :)

Genialt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.