Kontrollrummet

Karma funktionen

gäst · 110 · 26313

Omröstning

Lyssnar herrar moderatorer på detta?

No karma
25 (41%)
Controlled karma
5 (8.2%)
Keep karma
31 (50.8%)

Antal personer som röstat: 56

Omröstningen har avslutats: 13.03.2007, 19:06:14

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil

Så det är nån fjuttig personlighet som inte har bättre för sig än att småjävlas (ohhhh va roligt) och dissa mig.
:D Sen kan man ju välja hur pass allvarligt man vill ta saker också.


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Jag kan inte ta det på allvar utan ser det bara som en kul grej, och om jag ser någon med skyhög karma så tror jag knappast att jag kommer tolka dennes inlägg på annat sätt. Däremot skulle jag förmodligen hellre ge mig in i en diskussion med någon som ligger på minus för då kan jag nästan räkna med lite mothugg vilket jag gillar. Att jobba för att få en hög karma är i mina ögon bara barnsligt.

Finns en bra poäng i att ta bort anonymiteten, men det skulle förmodligen leda till att många inte skulle våga klicka tumme ner. Speciellt på dom som har en hög karma och är uppskattade på forumet.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


DåligtGehör

  • Gäst

Så det är nån fjuttig personlighet som inte har bättre för sig än att småjävlas (ohhhh va roligt) och dissa mig.
:D Sen kan man ju välja hur pass allvarligt man vill ta saker också.

Allvarligt? Man har väl inte en funktion för att visa att någon är bra/dålig utan att den skall betyda något!? Sen är funktionen väldigt trubbig och öppen för missbruk.

Jag tycker det räcker om en enda person känner obehag för att det allvarligt skall övervägas om det verkligen är så oskyldigt och trevligt. Vad är det som visas egentligen? Vem vet det - ingen. Feedback kan absolut vara bra men det finns PM och anmälan.

Skicka gärna ett PM och tacka för ett riktigt bra svar eller för att någon ofta är behjälplig. Skicka ett PM och tala om att du inte vill bli driven med eller att någon dissade din låt utan att vara konstruktiv. I värsta fall anmäl. Dels blir det påtagligt och dels personligt. Man kan relatera till något konkret.


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Idé: Man kanske skulle kunna välja om karman ska visas offentligt eller inte. Då borde ju alla bli nöjda.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!

Så det är nån fjuttig personlighet som inte har bättre för sig än att småjävlas (ohhhh va roligt) och dissa mig.
:D Sen kan man ju välja hur pass allvarligt man vill ta saker också.

Du behöver inte ta det allvarligt om du inte vill. Jag överlever nog oxå, ska du se.

Men ett system som uppmuntrar anonyma nålar i ryggen är på det hela taget skit.

**********

Vacum: Ang. "...inte skulle våga..." i ditt inlägg: Tänk efter. Vad vill man helst "puscha" för? Att folk ska stå för sina åsikter eller anonymitet? För mig är svaret självklart.

***

DåligtGehör: Utmärkt inlägg.

*******************************

Edit: Nu ska vi vara konstruktiva:

Till att börja med så gillar jag NEKOS idé tidigare i tråden. Det är helt ok.

ANNARS kan man göra så här: När nån gett ett inlägg nånsorts karmapoäng, så FLAGGAS själva inlägget på ett eller annat sätt. Det får en "fet ram" eller rött typsnitt eller nåt. Sen (per automatik) står det "Användare NN, NN, NN har gett detta inlägg tumme upp/ner"
« Senast ändrad: 04.03.2007, 17:40:19 by Vallhagen »
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com

**********

Vacum: Ang. "...inte skulle våga..." i ditt inlägg: Tänk efter. Vad vill man helst "puscha" för? Att folk ska stå för sina åsikter eller anonymitet? För mig är svaret självklart.

***


Jag fattar din tanke, men om någon välrespekterad forumelefant med oerhörda verbala färdigheter skulle reta upp någon mer okänd/fåordig tror jag den fåordiga lätt skulle dra sig för att offentligt kritisera forumelefanten då denne stackare säkert skulle få både en och två onda blickar riktade mot sig. Och på så sätt säkert bli ännu mer fåordig. Jag tycker alltså anonymiteten har en bra funktion här, precis som när man röstar i en gallup eller på ett politiskt parti. Alla har rätt till en åsikt men även rätten att hålla den för sig själv...

Men som sagt, jag tycker karmagrejjen är en liten kul sak, inget jag alls tar på allvar. Det kanske är det som är mitt problem, och att jag egentligen inte borde tycka massa saker om det hela då jag egentligen inte bryr mig.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Jag tycker alltså anonymiteten har en bra funktion här, precis som när man röstar i en gallup eller på ett politiskt parti. Alla har rätt till en åsikt men även rätten att hålla den för sig själv...


Det är nog bara bra att du inte tycker det är viktigt, då kan du förhålla dig objektiv :P (Innan nån får för sig att hetta till här: Jag menar det, ingen ironi eller nåt)!

MEN, (citatet ovan), jämförelsen gallupröstning-politiskpartiröstning etc håller inte två sekunder. Här handlar det om att på Robinsonvis tycka att en snubbe/tjej är ball eller kass. Man skulle lika gärna kunna ha varsin forumgallup:

Vad tycker du om Florian / Vallhagen / Vacum / *whoever* ?
* Ball snubbe / Klok skribent
* Ingen åsikt
* Han är ett praktsvin / Skriver fan inte ett vettigt skit

Nuläge: 15 för 7 emot.

...vore jag admin så skulle förslag på sådan gallup åka i p-korgen på två röda. Och killen som satte upp gallupen skulle få en veckas utegångsförbud. Och nu (häpna!) så FINNS en sådan gallup på VARJE medlem här i form av KARMA. Det är faktiskt inte kul alls.

Ang. anonymitet (igen) så tog Telenor alldeles nyligen BORT möjligheten att skicka anonyma sms. Ett klokt beslut, och en jämförelse som funkar.

***

edit: Jag tror därmed jag sagt mitt i diskussionen. Min åsikt har framgått, och jag har "röstat rätt"!
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Florian le Sage

  • Gäst
...och jag skall rätta rösterna sedan...rösta rätt...rätta röst...rosta ris...sammelsurium...rista rumpa...ris och ros...flensost...jag har inte Tourette...men jag är jävig i frågan så jag rättar rätt...som en plätt...Bernadette...


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Bra argument Vallhagen. Och jag håller egentligen med dig helt och hållet, och den stora anledningen till att jag gillar det som det är nu är förmodligen på grund av någon sorts ironisk humor som jag inte riktigt kan förklara. Problemet är att folk verkar ta det hela på mycket mer allvar än jag (som skulle tycka det var oerhört skoj att hamna på -500 och inte alls ta det minsta illa upp av det) och då blir det ju bara dåligt, elakt och oerhört politiskt inkorrekt.

Att däremot gå publikt med vilka som dissar vem gör hela funktionen både meningslös och dålig (vill man gnälla på nån så både vill och bör man ju motivera varför). Då är det väl bättre man tar upp gnabbet i en tråd eller via pm istället.

Men även om jag håller med dig så gillar jag idén som den är nu och den gör för mig forumet lite roligare. Måste faktiskt erkänna att jag bara tryckt tummen upp på folk än så länge, men jag längtar till när jag stolt kan trycka på tumme-ner och stå för det! Men som sagt, det räcker ju faktiskt att en eller ett par personer tar illa upp så är det värdelöst.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Flårian: Sluta upp med dom där hemska scrolltexterna innan jag tummar ner dig. Detdär får jag panik av.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Florian le Sage

  • Gäst
nej men tog ni bort denna funktion, kanske kan byta till rullgardinseffekt istället?
 ;)
« Senast ändrad: 04.03.2007, 22:22:40 by Florian le Sage »


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!

Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Men som sagt, jag tycker karmagrejjen är en liten kul sak, inget jag alls tar på allvar. Det kanske är det som är mitt problem, ...

Låter snarare som det är din lösning, inte ditt problem. ;)
http://mera.hacke.nu


Florian le Sage

  • Gäst
Nu är det läggdags för mig, uppmanar fler folk att rösta för/emot Karma då det är alldeles för lågt valdeltagande, ett symptom av Svenska soffpotatisar i orbit?

 B)


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Jag tänkte ett tag att det här med karma är rättså skitsamma. jag skrev en post i den här tråden tidigare, som rimligen bör tas med liten nypa salt, eller eventuellt med glimt i ögat.

***

Men nu är jag fullständigt övertygad om att Florian (m fl) har helt rätt. Att bereda möjlighet för att anonymt dissa en medlem / en medlems inlägg är vidrigt.

Jag har nu själv blivit "nerduttad". Och det finns inte en chans att det är relevant. Jag har inte varit osaklig, jag har inte varit oförskämd, och jag har inte bumpat trådar i onödan eller nåt annat jävla exempel på hur fan man annars ska kunna "missköta" sig på ett forum.

Så det är nån fjuttig personlighet som inte har bättre för sig än att småjävlas (ohhhh va roligt) och dissa mig. Obehagligt att den typen av beteende uppmuntras.


Äh, Om nån jävel klickar ner dig så ska jag klicka upp dig igen. Kanske inte vad det var tänkt för. Men är det karmakrig så är det! :ph34r:
Max 300; tecken återstår


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Klickade "no karma", men nu efter att ha läst igenom tråden så skulle jag nog istället lagt min röst på "controlled karma". Det låter som en ypperlig idé att trådskaparen kan dela ut karmapoäng för bra inlägg. Gör så!


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Klickade "no karma", men nu efter att ha läst igenom tråden så skulle jag nog istället lagt min röst på "controlled karma". Det låter som en ypperlig idé att trådskaparen kan dela ut karmapoäng för bra inlägg. Gör så!

håller med!
Hälsa sa Hellsa


Utloggad tsmalmbe

Det är inte ett alternativ, rent tekniskt sätt, att börja ställa och styra hur man delar ut karma. Nu är ju karma redan enligt nånslags definition nånting abstrakt man inte kan sätta sina fingrar på. Så är karman också här. På gott och på ont.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
Du är ju tamejfan fööör inskränkt tsmalmbe, likadant sa du till mig häromdagen i en annan tråd ang. flervalsfunktion i gallups etc. kategoriskt NEJ från din sida, ändå har du plankat min idé idag i tråden om kompressorfiler-trummor...fy faan vad lågt alltså...du gör helt enkelt vad som passar DIG och dina intressen, inte oss andra etc, snacka om fel man på fel plats, nu fick du kritik och det står det att ni tar emot, bemöt nu detta som den man du är, oavsett om du skall kallas för forumdiktator eller bara superegoist!
 :angry:


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil

Florian le Sage

  • Gäst
nej varför, jag blir skitirriterad på sånt här...


Florian le Sage

  • Gäst
Det är inte ett alternativ, rent tekniskt sätt, att börja ställa och styra hur man delar ut karma. Nu är ju karma redan enligt nånslags definition nånting abstrakt man inte kan sätta sina fingrar på. Så är karman också här. På gott och på ont.


Ovanstående textrad bevisar att du inte vet ett smack om karma i verkliga livet...det går visst att ta på om man nu skall ge sig in i en sådan diskussion...du har lätt för att slänga ur dig saker och ting, likaså att avfärda allt det som du inte förstår/gillar/vill anstränga din lakoniska hjärna med...försök att tänka efter lite mer innan du häver ur dig diverse olater och annat nonsens bara för sakens skull!


Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
hihi vad är nu det här för spännande och hur sänker jag Hacke snabbast?  :D
detstorakalaset.blogspot.com


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Det är inte ett alternativ, rent tekniskt sätt, att börja ställa och styra hur man delar ut karma. Nu är ju karma redan enligt nånslags definition nånting abstrakt man inte kan sätta sina fingrar på. Så är karman också här. På gott och på ont.


Ovanstående textrad bevisar att du inte vet ett smack om karma i verkliga livet...det går visst att ta på om man nu skall ge sig in i en sådan diskussion...du har lätt för att slänga ur dig saker och ting, likaså att avfärda allt det som du inte förstår/gillar/vill anstränga din lakoniska hjärna med...försök att tänka efter lite mer innan du häver ur dig diverse olater och annat nonsens bara för sakens skull!

Florian, tsmalmbe har inte byggt detta forumet. Det är en ganska färdig plattform som modifieras för att passa ändamålet. Modifieringarna är antingen små enkla justeringar, eller större grejor mha plugins som man kan hänga på strukturen, och då alltså inte är något som tsmalmbe bygger själv. Han har alltså varken designat karma-funktionen eller röstningsfunktionen. Jag tror redan du fått en länk till kreatören i en annan tråd, så varför skickar du inte förslagen dit istället?

Visst, det är möjligt att bygga ett forum på egen hand, men att kräva att någon ska ställa upp och göra detta på fritiden helt gratis (eller som nu tsmalmbe gjort, till och med betalat en slant) tycker iallafall inte jag att man kan göra. Speciellt inte då man har ett heltidsjobb och en tidskrävande hobby. (och förmodligen ett liv därtill)

Ang. omröstningen så är jag lite osäker, men har det inte alltid gått att göra multivalsvarianter? Prova att ändra siffran i [ x ] Antal röster per användare till något lämpligt, så kanske det blir bättre. Såg nämligen en omröstning med flera val redan i ynots fråga om olsberg-inbjudan... och om jag inte minns fel startades den innan din. Således har ingen stulit din idé.
blargh


Utloggad tsmalmbe

Floristen: n antal röster är inte samma som du villa ha, du ville ha 4 eller 5 olika kategorier som uteslöt varandra.

Exempel: n antal röster ger möjlighet att rösta på t.ex Man
  • Kvinna
  • Sydsverige
  • [Norge
  • Kalahari


Men eftersom du vet och kan antog jag att du läst instruktionerna för poll's där du kan välja hur många röster man vill ha per användare och redan insett att den funktionaliteten inte passar inann du kom med ditt önskemål.

Det här har inget med Karma att göra mera.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Visst, det är möjligt att bygga ett forum på egen hand

Hmmm... kan det vara så att det här kräver väldigt med resurser både då det gäller pengar och arbetskraft och en väldigt stor medlemsbas....och ändå kan det bli helt fel?

 :lol:
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
hihi vad är nu det här för spännande och hur sänker jag Hacke snabbast?  :D
Skitkul. Karmakrig på gång. Fan va jul att se dig här föresten! Jag har fixat så du kom över nollan! B)
Max 300; tecken återstår


Florian le Sage

  • Gäst
Hej hopp, jag tror inte alla som varit inloggade har röstat här ännu, kom igen, ett klick häruppe är allt som behövs---detta är en angelägen fråga för vissa av oss!
 B)


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil

Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
hihi vad är nu det här för spännande och hur sänker jag Hacke snabbast?  :D
Skitkul. Karmakrig på gång. Fan va jul att se dig här föresten! Jag har fixat så du kom över nollan! B)
Och jag har fixat så du är tillbaka på 0 igen. -_-
http://mera.hacke.nu



Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
hihi vad är nu det här för spännande och hur sänker jag Hacke snabbast?  :D
Skitkul. Karmakrig på gång. Fan va jul att se dig här föresten! Jag har fixat så du kom över nollan! B)
Och jag har fixat så du är tillbaka på 0 igen. -_-

Hihi och jag fixade upp dig till fem och växte lite själv samtidigt tror jag.

Kul att se dig också dede! Ska vi ta ett glas vin någon dag?
detstorakalaset.blogspot.com


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
hihi vad är nu det här för spännande och hur sänker jag Hacke snabbast?  :D
Skitkul. Karmakrig på gång. Fan va jul att se dig här föresten! Jag har fixat så du kom över nollan! B)
Och jag har fixat så du är tillbaka på 0 igen. -_-

Hihi och jag fixade upp dig till fem och växte lite själv samtidigt tror jag.

Kul att se dig också dede! Ska vi ta ett glas vin någon dag?

Kul att se dig tycker jag också, fick gjutet en plus karma av mig :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Rösta rösta :P
Alla måste tycka (:
Hälsa sa Hellsa


Florian le Sage

  • Gäst
29 är för
22 är mot
kom igen nu, ni som inte har röstat ännu, finns lite tid kvar...över 750 besök...???=fattas röster...