Kontrollrummet

Tigersoul - Du duger - ver 2A

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Kom knappt ihåg inloggningen till KR  :angry: varit borta från allt vad musik heter i över ett halvår, men så tog jag tag i gitarren o började skriva igen. En samhällskritisk pop/rock-dänga med feel-good vibe blev det. Fungerar väl mest som ett uppvärmningsprojekt för att komma igång igen, men kommentarer mottages gärna! Risk för ringrost och (enligt min fru) nödrim.

Då är det bara att lunka ut på KR o börja förkovra sig i all prima musik som gjorts sedan jag försvann  :wub:

EDIT: 2A Ändrat introt i låten för att bättre knyta ihop med outro och låten i övrigt. Tycker det låter lite trevligare så här och tror det blir mindre spretigt? Eller? :P

Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/du-duger

Text:

Du, behöver inte
Komma någonstans
Behöver inte
Jaga varje chans
Behöver inte
Tusen likes för att
Få ha din plats

Du, behöver inte
Vara någon alls,
Behöver inte,
Dansa någons vals,
Behöver inte,
Fråga dig, om du,
Duger till nåt' alls,

Ref

(För du)
Duger,
I en värld där vi,
Ljuger,
Till varandra det,
Suger,
Men det är så vi är

Vi pratar,
Om alla dom som vi,
Ratar,
Jag blir så trött så jag
Hatar,
Att vara människa

Du, behöver inte
Stanna i ett fack,
Behöver inte,
Smöra för nåt' tack,
Behöver inte
Vänta på att nån',
Ska ge dig rätt,

Du, behöver inte
Låtsas vara glad,
Behöver inte,
Skryta om din dag,
Behöver inte
Hålla in dina,
Tårar varje kväll

Ref

Du, behöver inte
Veta vad du vill,
Behöver inte,
Le och sitta still,
Behöver inte,
Sansa dig, när dom,
Säger vem du ä',

Du, behöver inte,
Sjunga i samma kör,
Behöver inte,
Låtsas tills du dör,
Behöver inte,
Bli som dom, du har,
Ett eget val

Ref

Du, behöver inte
Döma dig så hårt,
Behöver inte,
Göra allting så svårt,
Behöver bara,
Vara den du är.

edit: länkfix.
« Senast ändrad: 25.02.2015, 16:38:03 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul att få höra Tigern long time no ears som sagt.
Den börjar lite rangligt sedan överraskar du med skönt gung - lite fix med början kanske? Jag gillar'n :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt!
Vilken skön text och underbart att börja lite lugnt och sen blir det världens djävla ös!
Åhh vad jag har saknat det här!
På dom djävlarna bara!!!

 :wub:  Underbart!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra låt och riktigt bra text! Litet, passande arr. Kanske kunde man förstärkt t.ex
refrängen med lite entoniga stråkar...?
Refrängen sitter fint, men kanske blir det lite många taktbyten mellan vers och refräng...
Men i längden kanske det i stället ger variation...? Är lite osäker där.
Tror att du kunde lagt låten i en lite högre tonart, så hade den nog blivit mer lättsjungen.
Nu blir det nästan lite ansträngt på de lägsta ställena.
Jag gillar också dina låtar, som är väldigt personliga och känsloladdade.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Halloj gott folk :P ni hade inte glömt bort mig iaf  :) :wub:

Jag har också en osäkerhet kring de stora skiftningarna i låten. Å ena sidan blir ju inte låten långtråkig, å andra sidan kanske det är FÖR mycket. Får klura på det där.

Inledningen är även jag osäker på. Funderat lite över att byta till ren orgel med något sparsmakat vid sidan av, som också då matchar slutet och knyter ihop säcken lite.

Tonarten har jag inte tänkt på, tack för tipset Asti ;) Får se om jag orkar spela in allt på nytt för att labba med att höja den.

Asti: någon liten stråke där i ref'en kanske vore något. Tanken var ett ganska lätt arr med fart o tryck, men något instick av något kanske inte skadar!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ny version. Ändrat introt för att bättre knyta ihop med outrot o låten i övrigt. Kanske blir det lite mindre spretigt så här?
Inget ändrat i övrigt.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tycker det svänger bra - som sagt lite tvekande i början men det tar sig ju längre låten rullar. Tycker att basen är anonym ... fram med den lite. Kanske lite mer glimrande/bättre ljudbild, på något sätt, på sången, skulle jag vilja ha.

Bra låt!
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Gillar det råa soundet! Bra text och sjunget. Nu ligger bas o gitarr i mitten. Båda hörs bra och basen på refrängen ÄGER!  :D Men jag tror att hela mixen skulle må bra av att panorera en dubbad gura så att basen fick vara själv i mitten. 


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tack gott folk!

Todo-list:
- Lead +1db 5khz
- Panorerade gitarrer (bra idé!)
- Basljudet, kanske blir bättre med nr 2 på listan.

Kul ni gillar låten! För mig var den lite av ett pop-snöre med nödrim men den kanske förtjänade bättre än jag trodde.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej

Detta var fräckt Tigern! Rätt rak fram och skön pop/rock - sånt gillas! Texter är inte min grej så den lyssnar jag inte så mkt på. Men jag gillar din mello och svänget du får till.
Håller med om basljudet. Mulligt och bulligt. Lite mer klarhet och attityd (är vad jag saknar)

Come on Katten dé svänger jue :-)

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Härlig låt o text o framförandet ..läcker o skön övergång när trummorna poppar in/loss ..Mejsla fram gura o lite tydligare bett på basen så blir det topp!  :)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ska se över bas o gura så snart jag sitter med denna igen ;) Kul ni gillar!  :wub: :P
Mitt största problem är väl just det här med att komma till skott med detaljerna när arridéen väl ligger klar, det känns på något sätt som mindre produktiv tid vilket det naturligtvis inte är ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
OK som kom-igång låt, men jag har hört bättre av dig.
Jag saknar tryck och låten är för kort. Slutet känns mer som ett break än som ett avslut.
www.alatarmusic.com


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst 2A låter betydligt mer proffsig. Sedan tycker jag kanske att det är fel trumset, men det är en smaksak.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det är snyggt sammansatt. Jag blir däremot inte klock på vad jag egentligen tycker.

Sången svajar först och låter osåker, sen när det stabiliseras lite så känns det bitvis som att uttryck/attity i sången inte alls limmar med budskapet.

Nån strof senare så tycker jag INTE så längre. Samma med arr/form. Lite för tjolahopp för ämnet, -samtidigt inte.

Ja, snacka om värdelös feedback på en låt, ber om ursäkt :)

Men ja....bra utfört, men lite...uhm...spretigt?
 :blink:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Undrar om inte det är lite för mycket taktbyten...? Låten liksom stannar upp/börjar om. Blir lite splittrat.
Jag gillar takten i refrängen bättre än den snabba takten, som börjar vid ca 60 sekunder.
Tror att flytet skulle bli bättre om du körde vidare med refrängens rytm och bara varierade arret där i stället!
I övrigt gillar jag din tydliga mix, bra text och nära, uttrycksfulla sång! Kul att du är tillbaka med ny musik!
/Asti
« Senast ändrad: 02.03.2015, 10:52:56 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Skitbra text Tigern.
Man önskar att denna låt spelades på alla populära radiostationer och hördes av alla ungdomar och barn av idag.
Stil och produktion på din låt är nog inte det som når denna målgrupp men ändå, fler såna här texter.
Har ingen egen vettig feedback att komma med utan håller med Asti.
Bra jobbat


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det är snyggt sammansatt. Jag blir däremot inte klock på vad jag egentligen tycker.

Sången svajar först och låter osåker, sen när det stabiliseras lite så känns det bitvis som att uttryck/attity i sången inte alls limmar med budskapet.

Nån strof senare så tycker jag INTE så längre. Samma med arr/form. Lite för tjolahopp för ämnet, -samtidigt inte.

Ja, snacka om värdelös feedback på en låt, ber om ursäkt :)

Men ja....bra utfört, men lite...uhm...spretigt?
 :blink:


Jag fick iaf ett gott skratt när jag läste dina tankar om låten :P jag kan trösta dig med att jag haft liknande tankar och inte heller kunnat bestämma mig. Å ena sidan tycker jag det blev skit, å andra sidan tycker jag det blev ganska skapligt, och jag kan inte bestämma mig för vilket det blev. Man får väl nöja sig där för en komma-igång-igen-låt ;)

OK som kom-igång låt, men jag har hört bättre av dig.
Jag saknar tryck och låten är för kort. Slutet känns mer som ett break än som ett avslut.

Du har rätt i att det definitivt inte hör till det bästa jag skrivit. Varit borta länge. Avslutet är en annan sak jag gillar o ogillar samtidigt. Kanske behöver det bara putsas upp?

Javisst 2A låter betydligt mer proffsig. Sedan tycker jag kanske att det är fel trumset, men det är en smaksak.

Skjut mig inte nu, men det är det första bästa som laddades in i samplern *skrattar* kanske förklarar saken?

Undrar om inte det är lite för mycket taktbyten...? Låten liksom stannar upp/börjar om. Blir lite splittrat.
Jag gillar takten i refrängen bättre än den snabba takten, som börjar vid ca 60 sekunder.
Tror att flytet skulle bli bättre om du körde vidare med refrängens rytm och bara varierade arret där i stället!
I övrigt gillar jag din tydliga mix, bra text och nära, uttrycksfulla sång! Kul att du är tillbaka med ny musik!
/Asti


Det där förslaget var ett som jag tänkte över när jag först hade knåpat ihop alltihop. Det >ÄR< lite spittrat helt klart. Kanske är det charmigt, kanske är det inte. Som min fru sa: det är tre låtar i en o därmed 2 för mycket. (min hårdaste kritiker)

Skitbra text Tigern.
Man önskar att denna låt spelades på alla populära radiostationer och hördes av alla ungdomar och barn av idag.
Stil och produktion på din låt är nog inte det som når denna målgrupp men ändå, fler såna här texter.
Har ingen egen vettig feedback att komma med utan håller med Asti.
Bra jobbat

Kul du framförallt gillar texten och budskapet. Det är här kärnan i mitt musikintresse ligger. Fick jag bara sitta o mixa och arr'a andras uttryck skulle jag snart tröttna o göra något annat. Det är den positiva sidan av myntet. Den negativa är att jag inte blir lika driven på att göra bra arr  och att ägna mig åt att fullända dem. Dags för ett samarbete på kr snart kanske med folk som är mer drivna på de där lagren i låt-tårtan? :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bra. Texten konstaterar nåt självklart (tyvärr är det väl en hel del speciellt unga som inte hajar det där, tyvärr) och sången låter bra efter introt.

Det är nåt med gitarrljudet som låter murrigt i mina hörlurar. Vet itne riktigt vad det är, som om vissa basfrekvenser är skeva mot vad som spelas :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Låter bra. Texten konstaterar nåt självklart (tyvärr är det väl en hel del speciellt unga som inte hajar det där, tyvärr) och sången låter bra efter introt.

Det är nåt med gitarrljudet som låter murrigt i mina hörlurar. Vet itne riktigt vad det är, som om vissa basfrekvenser är skeva mot vad som spelas :)

Kanske något ostämd gura? Ett inte helt ovanligt fenomen när jag harvar loss på de stackars elplankorna med mina acke-händer :P
Texten är naturligtvis fullständigt självklar, men självklara misslyckas allt mer där ute att gå fram tycker jag. Tyvärr. Eller så är jag bara gammal o ska hålla keft :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Rim ska de va, annars blir det ej bra  :D
Föll mig inte helt på läppen, inte riktigt min kopp te... men orgeln gillar jag. Trumsoundet gillar jag ockå även om en tom-trumma är panorerad rätt lågnt ut

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Orgeln är riktigt fin ja, en gammal gammal vst'are med första bästa patch-ljudet som jag gillar skarpt. tack för lyssningen ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se