Kontrollrummet

Marsall - ögonblick (Klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
LÅTNAMN: ögonblick
ARTIST Marsall
KOMPOSITÖR Marsall
GENRE: psykedelisk Rock ?
Medverkan kanske ? En synt ?
INSPELNINGSÅR: 2015
FORMAT: mp3
bpm 139

Har lekt en än gång med dom nya pluggarna ..Kanske lekt för mycket ? Tar gärna emot tips o kritik o trix för att lära o att få det bättre .. Ju fler som rockar ju bättre kockar" :)

Får en synt plats tar jag gärna emot en  :wub:

« Senast ändrad: 09.03.2015, 14:15:00 by Marsall »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter helt ok men sången måste upp på några partier. Lite Dag Vag-känsla på detta.
På något ställe tappar den lite takt - slingor krockar lite ibland med varandra ... men inte så farligt mycket.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tjabba gurano.tack för ok . :) tappar takt ? Ähh kan du tidsge lite närmre  :D  mina öron e lite over and out för tillfället.. :D


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Håller med Gurano kring sången och tycker också att gitarren kan tappa lite av disten när den är som brötigats och kanske få lite mer tyngd. Fast det är nog en hårdrockskommentar och det här låter punk. Låter som en "ambiance" ligger över hela mixen. Det kanske skall vara så eller så behöver mixen få lite mer luft. Rockar gör det i alla fall! :D


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Sången krockar lite med varandra (lite i mun på varandra) vid ca 57 å framåt å vid 99 å på några ställen till.
Takt tappas lite vid tex 114 å framåt

å så e de som zorrow säger ... att lite tyngd kan behövas! Fetta på så blire kanon :D
Men det är en schysst punkig Dag Vagisch-dänga
/G
« Senast ändrad: 20.02.2015, 23:14:41 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
håller med Gurano och zorrow, det behövs mer bacon här. Gitarrerna låter fisiga och för fuzziga snarare än skitig tungdist.

Sången låter lite för mellanregistrig också. Testa att peta på eq'n runt 2-300hx, höj lite grann för att få med karaktären i de mörka delarna. runt 3-4 khz sitter rätt mycket karaktär också, så labba med de områdena.

Sen tycker jag gitarrerna kan tas om, det låter lite off beat här och var, -nöta och nöta.

gött mos annars!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Som jag tidigare sagt ska du ha all heder för att du skriver på svenska, det gillas. Tips och råd har de redan fått så det räcker, men jobba på, jag gillar grund-soundet och stilen.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
 Gurano.Zorrow emu o Roffe ..:Tack för frampushande o fina förslag som jag nu försökt fixat   B)

Nu har jag lagt om gurorna och tog även om basen när jag liks höll på  :o
har försökt eq sången efter fintips förslag o  hoppas jag lyckats bättre nu.?
Har försökt stekt på gurorna till bacon ..
Hoppas det hela inte vart korv i papp nu" ...  :unsure:


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej!

Vilket lyft det blev på detta! Klar och tydlig sång....bra med de nya gitarrerna (jag gillar). Hann aldrig lyssna färdigt förra gången men denna gången kändes den riktigt kul.....
Som någon sa - kul med rock/punk på svenska.... känns länge sedan (för mig).

Där är något fill du gör med "ren" gitarr som känns lite otight i mina öron....men jag har haft fel förr :-)

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack Palm för gillande o punk e gott  :D jo tidsge gärna otightheten så skall jag kolla rättheten  :)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Sången låter bra i ljudnivå nu. Skulle vilja ha fram kompguran lite till. Det skulle göra låten ännu råare. Den plingande gitarren sticker till lite i öronen och kan sänkas/kompomeras en del.


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack zorrow för återkoppling det uppskattas :D
höjde reffekompet ett myrben o sänkte den andre ett halvt på diskanten..  :)
Lyssnade faktiskt på låten i bilen på väg till biltema  :D Så jag höjde basen ett halvt myrben  :P

Edit: Glömde att lägga in den nyare versionen igår  Får skylla på Mellostress eller Bipen" :lol: Men nu är den bytt i översta iaf  !  :D
« Senast ändrad: 01.03.2015, 10:56:31 by Marsall »


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Det blev bättre! Tycker fortfarande att volymen mellan pling-guran på refrängen och den distade på refrängen är lite för stor. Men det sticker inte i öronen längre och är väl en smaksak. Det låter Ebba nu! Den distade refrängguran har lite för mycket effekter och blir lite luddig. Jag tror att det blir råare sound om den fick vara mindre reverbig och kanske få en liten skjuts på mid/high. Påt igen!

PS Melodifestivalen har en bedövande effekt på mitt intellekt också  :wacko: DS


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack ånyo Zorrow för förbättringsförslag o pushande. :D
Har nu försökt mejslat reffeguran efter förmåga o sänkte den andra nåt myrben till  ..fixar nog inte bättre nu tror jag  :(  :)..?

Tack som attan för den goda hjälpen Rock on" :wub:


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack ånyo Zorrow för förbättringsförslag o pushande. :D
Har nu försökt mejslat reffeguran efter förmåga o sänkte den andra nåt myrben till  ..fixar nog inte bättre nu tror jag  :(  :)..?

Tack som attan för den goda hjälpen Rock on" :wub:

Det blev ju riktigt bra! Inga stickande gitarrer och en ökad råhet och dynamik i mixen. Ge virveln liite mer volym. Den är lite anonym/platt i förhållande till kaggen. Sen är det färdigfacket i mina öron. Bra, skitig och rå punk!!! :D


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack det var gott o höra det värmde fint i rå"gubbens hjärta  :) .. Ähh grågubbens kanske stämmer bättre  :D

Höjde virveln nåt snäpp.. det vart mycket bättre tycker jag..  :wub: B)



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
KUL JAG SLÄNGDE PÅ DEN HÄR O PYSSLADE MED LITE ANNAT EFTER ETT TAG TRODDE JAG DET VAR RADION SOM VAR IGÅNG - DU HAR FÅTT TILL EN RIKTIGT BRA MIX TYCKER JAG Äh vad f*n har jag skrikit! Det får vara kvar hehe...
Det enda jag tänkte på var att sången var lite låg där vid 120 o framåt - riffguran är ju toppen där men kanske ska den upp ett snäpp också.
Bra låt. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack Eddie för gillande o bra mix o riffguredigg" o förbättringsförslaget :D

har nu höjt gura o verssången där" ett snäpp .. Vart bättre även det !  B)  :wub:


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Japp! Låter bra nu i mixen. Ett möjligt förslag skulle vara att stereobrädda vissa gitarrer. Andra kanske skulle kunna panoreras lite åt något håll. Just nu ligger alla i mitten. Det funkar men vore kul att höra vad en breddning (distguran kanske) och en moderat panorering(fills guran kanske) gör för öronen :D


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ojj vad man kan göra med mixning  ... :) stereobredd har jag inte nån koll på..( rookie än så länge :lol:

Men alla guror är i hörnen nu i mixen så gott som.. basen i mitten ..versguran e nog på halven förresten..
Men jag får kolla upp det där med stereobreddning ..Det lät ju lysande om man kan fetta än värre..eller vad nu resultatet blir.. :D .. Vilket fint forum detta är man blir glad i själen  :) rock on"



Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej!

Ja detta blev ju lite sent....men samtidigt så vet jag inte vad mina öron håller på med. Det är inte första gången jag uppfattar något som otight när jag lyssnar en eller två ggr...
De ljud jag tänkte på kom vid 63-64, 70-71, 104-105 och några ggr till. Idag lät de helt okej....så det krävdes nog mer av mig i lyssnandet helt enkelt.

Detta blev bra....kul med de orientaliska tonerna (får väl tillägga att de låter så i MINA öron) :-)

Ha det bäst och ett gott jobb!

/Göran


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Den här har jag visst missat!
Den bär ditt sedvanliga kännemärke, som karakteriseras av lite annorlunda
harmoniföljder och udda gitarr-riff. Kanske skulle jag vilja ha lite fylligare,
tyngre botten i bas och trummor. Annars är mixen balanserad tycker jag.
Hör inte all text, men den känns som en viktig beståndsdel i låten.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack palm för bra o kul med orientaliska toner o dom många lyssen :D O tack för din återkoppling o ha det bäst du med  :)

Tack Asti för balanserad mix o udda riff o harmoni .. :D ja man hamnar alltid på udda rutan vare sig man vill eller inte det blir bara så..  :)

nu har jag försökt mejslat upp/fram basen mera o crunchat till trummorna o försökt även följt med bättre på sången. .. Hoppas jag siktade hamn" bättre nu?

Skall väl försöka lära mig o stereobredda också har fått finfint tips på hur man gör ..Men får väl träna lite först  ;) B)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
På nåt vis funkar sången till arret, mer skriksång skulle jag vilja ha :)
Tycker inte du behöver lägga mycket tid på mixen, det låter bra som det är.

Har dålig koll på vad du sjunger, får lyssna igen :D men det låter lite åt Eddie Meduza/Ebba grön hållet (utan att det är dåligt för det). Kanske har noll koll :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Denna föll mig inte helt på läppen (smaksak) men den låter som ett bra hantverk. Virveln tycker jag kanske är för hög (också smaksak).

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Det gungar ju!! Och inledningsguran är mycket läcker. Jag fick en tanke när jag hörde sången: tänk om du skulle dubbla den med en extra topp - dvs en väl dubbar huvudlead där den ligger nu + en topp en oktav upp (falsett är ok) som du sedan drar ner på -3-6 db under huvudleaden - precis så att du bara förnimmer den. Med hyfsad eq och kompressor på det, kanske en eller ett par studsat på ett diskret delay, ja så skulle rubbet kliva fram på ett intressant sätt. Men det var bara en förfluten tanke :)

Kör på. Det låter bra - och gungar som sagt duktigt!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
På nåt vis funkar sången till arret, mer skriksång skulle jag vilja ha :)
Tycker inte du behöver lägga mycket tid på mixen, det låter bra som det är.

Har dålig koll på vad du sjunger, får lyssna igen :D men det låter lite åt Eddie Meduza/Ebba grön hållet (utan att det är dåligt för det). Kanske har noll koll :)

Tack Div för låter bra!! o lyssna gärna igen  :D  ..Allt är ju en lärdom så jag har faktiskt fettat basen lite till o finslipat reffeguran nån milli ..det är så kul o mixtra o lära sig nytt  .. rock on"

Denna föll mig inte helt på läppen (smaksak) men den låter som ett bra hantverk. Virveln tycker jag kanske är för hög (också smaksak).

//Space

Tack space för bra hantverk iaf   :D Sänkte virveln faktiskt ett myrben ..Den var liite hög faktiskt ..Tack för dina öron inte bara smaksak den ggr mycket bra där! :)

Det gungar ju!! Och inledningsguran är mycket läcker. Jag fick en tanke när jag hörde sången: tänk om du skulle dubbla den med en extra topp - dvs en väl dubbar huvudlead där den ligger nu + en topp en oktav upp (falsett är ok) som du sedan drar ner på -3-6 db under huvudleaden - precis så att du bara förnimmer den. Med hyfsad eq och kompressor på det, kanske en eller ett par studsat på ett diskret delay, ja så skulle rubbet kliva fram på ett intressant sätt. Men det var bara en förfluten tanke :)

Kör på. Det låter bra - och gungar som sagt duktigt!

Tack Moma för gungar fint det värmer gott att höra  :D Jag antecknar ner förbrillt dina fina tips angående sången  ..Får som sagt testa o träna på sån mixning o dylika ..Lät mycket intressant som sagt en mycket finfin tanke" tycker jag .. :) B)

Som sagt fettat basen ytterligare o sänkt virveln liite o vässat reffen överlag  ..





Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Zorrow Nu har jag stereobreddat o fettat o fettat ..Tack som fasen ..Jag e supernöjd o lycklig!  :D ..Jag skall nån gång även testa o försöka med momas delay o falsettvariant..supertack för alla tips o trix ALLA!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Fett var ordet! Men... (och nu skäms jag lite för jag förstår att du vill klarmarkera denna) fettguran har tappat i volym på vägen. Våga upp en dB per kanal. Tycker att låten är värd lite pill till. Grymt bra punk!!!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack Zorrow för återkommande finsliperi o feedback  :D  :wub: Nu vred jag upp o höjde ånyo reffegurorna nån db ..nu tror jag att den är i hamn ..Rock oooon" he he  B)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Japp! Guran efter textraden "ta vara på dom ögonblick" sitter. Nu återstår fetguran efter texten "det går ju så lätt i kras" som kan höjas till samma volym och "stereobreddas". Klipp också bruset i början. Rock on!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou M!
Bra låt o snyggt lirat och jag vet att du jobbat o gnavat med fetare guror o mera tryck o det ena o det tredje. Nån pratade redan om stereobilden och min lyssning störs åxå av den mycket smala ljudbilden. Allt e nu packat o koncentrerat i centrum som gör att lyssningen låter nästan mono. Lite som om du har ett bra hemstereo system och så placerar du alla högtalare bredvid varann rakt framför dig och då låter det ju fel.
Panorering är det som gäller eller så att hela ljudbilden kommer i användning och ger djup och t.om mer tryck i mixen.
Eller kanske denna ljudbild hör till arret och ska låta just så här... då har jag sågat på helt fel saker! :D

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Japp! Guran efter textraden "ta vara på dom ögonblick" sitter. Nu återstår fetguran efter texten "det går ju så lätt i kras" som kan höjas till samma volym och "stereobreddas". Klipp också bruset i början. Rock on!

Tack zorrow ånyo för din goda hjälp o öron Nu är bryggan stereobreddat ...... :D .. Lite förstärkar brus endast kvar ..får bli livekänslan över det hela :D

Tjou M!
Bra låt o snyggt lirat och jag vet att du jobbat o gnavat med fetare guror o mera tryck o det ena o det tredje. Nån pratade redan om stereobilden och min lyssning störs åxå av den mycket smala ljudbilden. Allt e nu packat o koncentrerat i centrum som gör att lyssningen låter nästan mono. Lite som om du har ett bra hemstereo system och så placerar du alla högtalare bredvid varann rakt framför dig och då låter det ju fel.
Panorering är det som gäller eller så att hela ljudbilden kommer i användning och ger djup och t.om mer tryck i mixen.
Eller kanske denna ljudbild hör till arret och ska låta just så här... då har jag sågat på helt fel saker! :D

h.  johan


Tack Mahan för snyggt lirat  :D jo försökt o stereobräddat reffebrygg o reffeguror endast ..dom gurorna ligger i vardera hörn ..Ja man är ju ingen proffsmixare precis  :lol: försökt spridit ut det jämnt allting det övriga som gruset till infarten till  entreen..Men jag kan nog säkert dragit nån spak lite off också :wacko: MEN  Är nu så nöjd jag kan bli med egen förmåga så .. så Tack Allesammans o rock on" B)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låten blev kanon, tycker också att det skulle gå att bredda ljudbilden. :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jaha! Denna höll man visst på att missa..  :o
Men tur att man gräver lite ibland, sköna guror och finurligt gjort i sann Marsall anda.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte