Kontrollrummet

Forumfestival #4 "Kulturkrock" starttråd

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej nu är det dags att dra igång den fjärde festivalen. Efter diskussionerna så tycker jag nog att de roligaste förslaget är kulturkrock.

Syftet med tävling och det vi kommer att rösta på är säledes vem som lyckats åstadkomma den bästa kulturkrocken. Det gäller alltså att vara tydlig med att blanda två tillsynes helt oblandbara genres och få ett lyssningsbart (och njutbart) resultat. Detta blir också fokus för röstningen.

Som extra svårighet skall låten också innehålla ett brejk med banjosampling som kan hämtas här.
http://www.samples4u.tk/  klicka fram till samples - country och presto där finns det.
Där finns 4 olika att välja mellan. Alternativt kan du hitta filerna här: http://www.kontrollrummet.com/forum/festivaler/4/banjona.zip

Färdiga filer i valfritt format såsom mp3, ogg vorbis mfl.
Okomprimerat (WAV) , och lossless-komprimerat undanbedes då det blir väl stora filer.

Många moderna spelare tar även dessa format, men för att spela upp vissa av dessa filformat kan behövas ett codec t e x Foobar2000 som finns att hämta här:
http://www.foobar2000.org/

Maxtid 3min och 30 sekunder, (men den får vara kortare)
Deadline Söndagen den 23:e September klockan midnatt typ.
Bidraget skall vara en tidigare outgiven egen komposition. D v s inte tidigare presenterad på officiella forum eller liknande.
Bidraget skickas avidentifierat (otaggat) och med angivning av titel och genre-blandning till mig.
När ni är färdiga pm:a mig om vart det skall skickas.

I sann forumanda att man är välkommen att samarbeta kring bidrag om man känner för det.

Om man vill bli inspirerad så kan man ju titta på mahans utmärkta förslagslista här: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=3904.msg40995;topicseen#new

Det är bara att betrakta som inspiration d v s ni kan välja helt andra genres än dessa. Bara det blir en saftig kulturkrock.

Kom igen och anmäl er det sker i denna tråd

(har jag glömt något?)

Anmälda:

Mahan
Ynot
ChromaWoods
Hellpig
Carl Cadello
Karl
Emulator
Wernborg
harmonica mike
dede + Vallhagen
Fidden
Dividend +1up
humleklo
HomoNeophilus
Rattlesnake
« Senast ändrad: 23.09.2007, 01:02:28 by egghuvud »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
ANMÄÄÄÄLD!

Hann jag först? :rolleyes:


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil


(har jag glömt något?)


Jovisst,  detta viktiga märke # framför fyran i rubriken!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............



Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
fan får hänga på deadline är ju på min födelsedag :D

ynot in da house alltså
att leva är att dö


DåligtGehör

  • Gäst
Bara en fråga. Varför skall man tvinga folk att använda ett propritärt format som mp3 när det finns öppna som ogg vorbis - vilket inte har sämre kvalitet på något vis.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Fråga: kan vi tänka oss längre bidrag ?

Just i en genre (oh..ok, två) som denna vill man ha lite tid. Kan vi släppa tidsramen och nöja oss med banjodito ?

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Desmond

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Är du medveten om att många av de uppräknade stilarna är väldigt närliggande varandra. Jag menar kombinera punk och skate-punk är väl inte så mycket kulturkrock eller?

För att det skulle bli ordentlig kulturkrock skulle man behöva ordna dem i något slags system t.ex där du har angränsande stilar bredvid varandra och sedan ett krav där det måste vara säg fem stegs avstånd mellan de valda stilarna.


Fast å andra sidan, vem bryr sig egentligen ...  :)


Utloggad tsmalmbe

Är du medveten om att många av de uppräknade stilarna är väldigt närliggande varandra. Jag menar kombinera punk och skate-punk är väl inte så mycket kulturkrock eller?

Ja, om man kombinerar rock och rock'n'roll, så kanske det sen syns i antalet röster man får..?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Bara en fråga. Varför skall man tvinga folk att använda ett propritärt format som mp3 när det finns öppna som ogg vorbis - vilket inte har sämre kvalitet på något vis.

För att jag har en ganska slak lina så ville jag nog ha formatet i modell mindre. så att det blir lätt att ladda ner och lätt att packa och skicka. Mp3 låter inte så kul, men det är väl det som är mest tillgängligt för alla som sedan vill lyssna. Jag kanske är hemskt gammalmodig. Ogg kanske alla moderna spelare tar?  :)

Fråga: kan vi tänka oss längre bidrag ?

Just i en genre (oh..ok, två) som denna vill man ha lite tid. Kan vi släppa tidsramen och nöja oss med banjodito ?

:)

Tja... det beror ju också på hur många bidrag det blir. Någon övre gräns måste ju finnas för att folk skall orka lyssna och rösta. Blir det låtar på tio minuter och tjugo sådana äsch.. det blir det naturligtvis inte, men du fattar vad jag menar. Jag kommer inte att vara anal som domare. är låtarna någon minut längre så är väl inte det hela världen. men det måste finnas någon gräns.  :)

Är du medveten om att många av de uppräknade stilarna är väldigt närliggande varandra. Jag menar kombinera punk och skate-punk är väl inte så mycket kulturkrock eller?

För att det skulle bli ordentlig kulturkrock skulle man behöva ordna dem i något slags system t.ex där du har angränsande stilar bredvid varandra och sedan ett krav där det måste vara säg fem stegs avstånd mellan de valda stilarna.


Fast å andra sidan, vem bryr sig egentligen ...  :)


Jo förståss, fast som jag försökte säga så kommer ju röstningen att ske på det bidrag som lyckats åstadkomma den bästa kulturkrocken. Blandar man pop med punk så är det ju inte mycket av en kulturkrock. De förslag som fanns i andra tråden var ju som sagt var mest tänkta som inspiration.  :)


Utloggad Desmond

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Jaja, på så sätt, då är det ju bara att välja stilar så långt ifrån varandra som möjligt så har man segern som i en liten ask då!  ;)


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Jag anmäler mig! (nån måste ju ta på sig att komma sist liksom...) :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jaja, på så sätt, då är det ju bara att välja stilar så långt ifrån varandra som möjligt så har man segern som i en liten ask då!  ;)

glöm inte att de skall gifta sig på ett sjukt bra sätt.  ;)  Skämt å sido allt går att missförstå om man bara vill. Skall du vara med?  :)


DåligtGehör

  • Gäst
Slak lina är inget problem ogg vorbis brukar (saker förändras hela tiden) snarare låta bättre än mp3 på låg bitrate.

Alla (eller den som handhar festivalen) kan lätt installera t.ex. Foobar2000 http://www.foobar2000.org/index.html vilken hanterar ogg vorbis utan problem. Audio formats supported: MP1, MP2, MP3, MP4, MPC, AAC, Ogg Vorbis, FLAC / Ogg FLAC, WavPack, WAV, AIFF, AU, SND, CDDA, WMA.

Vissa av alternativen dock inte Winamp eller Foobar2000 -  http://www.vorbis.com/setup_windows/  - behöver DirectShow filters från http://www.illiminable.com/ogg/ lätt som en plätt.

----

Klart jag inte kan komma här och komma. Vara gnällig och krävande.. Fast jag tycker det är sorgligt och i förlängning farligt att man av bekvämlighet tar politiska beslut som likriktar och utesluter öppna format och standarder.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
MP1, MP2, MP3, MP4, MPC, AAC, Ogg Vorbis, FLAC / Ogg FLAC, WavPack, WAV, AIFF, AU, SND, CDDA, WMA.
Klart jag inte kan komma här och komma. Vara gnällig och krävande.. Fast jag tycker det är sorgligt och i förlängning farligt att man av bekvämlighet tar politiska beslut som likriktar och utesluter öppna format och standarder.



Så i vilket format kommer du att skicka in ditt bidrag till Forumfestival #4?  ;)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Anmäler mig och hoppas att jag hinner med att lämna in ett bidrag!  :D


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Slak lina är inget problem ogg vorbis brukar (saker förändras hela tiden) snarare låta bättre än mp3 på låg bitrate.

Alla (eller den som handhar festivalen) kan lätt installera t.ex. Foobar2000 http://www.foobar2000.org/index.html vilken hanterar ogg vorbis utan problem. Audio formats supported: MP1, MP2, MP3, MP4, MPC, AAC, Ogg Vorbis, FLAC / Ogg FLAC, WavPack, WAV, AIFF, AU, SND, CDDA, WMA.

Vissa av alternativen dock inte Winamp eller Foobar2000 -  http://www.vorbis.com/setup_windows/  - behöver DirectShow filters från http://www.illiminable.com/ogg/ lätt som en plätt.

----

Klart jag inte kan komma här och komma. Vara gnällig och krävande.. Fast jag tycker det är sorgligt och i förlängning farligt att man av bekvämlighet tar politiska beslut som likriktar och utesluter öppna format och standarder.


Njaee kontrollrummets scope ligger väl ändå åt lite mer avancerat musikskapande så då är det ju egentligen synd att förstörs musiken med dåliga format. För mig är det nog mest en fråga om att det skall bli lätt för folk att rösta på låtanra. Risken är ju att någon inte orkar med att ladda hem en spelare bara för att lyssna igenom och rösta. Å andra sidan brukar vi inte var så förtvivlat många ändå, så vi kanske skall ha lite mer alternativ?  Vad säger ni andra? Frågan är vilka format vi skall tillåta?

Förresten gehöret.. är du på?


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Citera
Deadline Söndagen den 22:e September

Söndagen 23 kanske?

Sorry ändrat! - och anmäld  :)


Utloggad carl cadello

Jag anmäler mig.

Men blir jag näst sist igen vill jag inte vara med mer sen.
Ni röstar ju med röven.  ;)

Men kulturkrock låter bara för lockande. Det rimmar ju både på pungkrock och dassalock. Med lite vilja i alla fall.  :rolleyes:

Hepp!  B)


Utloggad Desmond

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Jaja, på så sätt, då är det ju bara att välja stilar så långt ifrån varandra som möjligt så har man segern som i en liten ask då!  ;)

glöm inte att de skall gifta sig på ett sjukt bra sätt.  ;)  Skämt å sido allt går att missförstå om man bara vill. Skall du vara med?  :)


Tror tyvärr inte det, jag gillar mer att renodla stilar än att blanda. Men man vet aldrig, om andan faller på kan allt hända. :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Njaee kontrollrummets scope ligger väl ändå åt lite mer avancerat musikskapande så då är det ju egentligen synd att förstörs musiken med dåliga format. För mig är det nog mest en fråga om att det skall bli lätt för folk att rösta på låtanra. Risken är ju att någon inte orkar med att ladda hem en spelare bara för att lyssna igenom och rösta. Å andra sidan brukar vi inte var så förtvivlat många ändå, så vi kanske skall ha lite mer alternativ?  Vad säger ni andra? Frågan är vilka format vi skall tillåta?

Alla känner till MP3 och det är troligtvis fortfarande det allmännaste och bekvämaste och minsta formatet, och kvalitetsskillnaden till nåt bättre format är ganska liten.

Så tycker vi koncentrerar oss på det väsentliga: GÖRA GODA LÅTAR :)

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Jag är på..... B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag anmäler mig.

Men blir jag näst sist igen vill jag inte vara med mer sen.
Ni röstar ju med röven.  ;)

Men kulturkrock låter bara för lockande. Det rimmar ju både på pungkrock och dassalock. Med lite vilja i alla fall.  :rolleyes:

Hepp!  B)

Du kan ju alltid hävda att du är ett missförstått geni, trettio år före din tid eller så. Kul att du är med.  :)

Jag är på..... B)

Kul att du också hänger på Karl. Det är inte ofta man ser dig i tävlingssammanhang. kan tänka mig något slags operapunk med din röst till.  :)


DåligtGehör

  • Gäst
Nej jag är inte på. Mest för att jag inte är klar och men också för att jag är sympatiskt inställd till öppna och bra format såsom ogg vorbis (destruktivt) och FLAC (icke destruktivt). Det här blir däremot inte bara en musikfestival utan även en mp3-festival och känns därmed stängd och osympatisk till sin hållning - även om jag förstår att det inte alls är avsikten.

Tror det leder till sämre mångfald, sämre konkurens och sämre produkter om man bara kör på invanda mönster och tvingar folk att använda enbart vissa saker. Jag gör inte så mycket för att förändra något i världen till det jag tror är bättre, men jag tror att det är betydelsefullt att inte bara rätta sig i ledet och göra som massan ifråga om informationsteknologin och dess strukturer. Vill se mångfald och frihet. Vill inte se allt kontrollerat av några få. Så skall det vara ett format som gäller så skall det åtminstone vara öppet och fritt.

Citera
Alla känner till MP3 och det är troligtvis fortfarande det allmännaste och bekvämaste och minsta formatet...
Mp3 är inte "mindre" än andra format utan har vad jag kunnat utläsa från diverse tester åtminstone tidvis haft svårt att kunna mäta sig i konkurrensen. Dvs låtit sämre än vissa andra format på åtminstone vissa  - inklusive låga - bitrates. Är det verkligen låga bitrates och små filer som skall prioriteras så kanske man skall börja fundera på High Efficiency AAC (HE-AAC)  http://en.wikipedia.org/wiki/HE-AAC

Allmännast absolut. Man skulle kunna missa lyssnare.

Bekvämast? Beror på vad man menar. För en någorlunda datorkunnig är det en barnlek att följa en given länk och att ladda ner och installera ett så lättinstallerat program som t.ex. Foobar2000 och därmed kunna spela en hel del olika format. Jag tycker det är mycket krångligara att få igång och förstå Windows Media Player - vilket jag har tvingats göra på arbetsplatser. Bekvämt pga av de flesta har fått igång en mediaspelare som hanterar mp3 - ja. Men man kan inte bara vara bekväm. Tror inte det är en bra princip. Särskilt inte att stadfästa det i det gemensamma. Särskilt inte när det handlar om så enkla saker som att ladda ner fritt tillgängliga och gratis program. Sen om man personligen inte orkar bemöda sig en dag eller alls är en annan sak.

Citera
Så tycker vi koncentrerar oss på det väsentliga: GÖRA GODA LÅTAR smile
Var finns problemet som skulle hindra någon från att koncentrera sig på att göra goda låtar? Att man har ett öppet sinne och gör sig en liten möda för att inte stänga ute goda ansatser och alternativ? Det finns ju inget tvång att ladda ner låtar som inte är i ens favoritformat. Vill man bara lyssna på mp3 skall man naturligtvis få göra det. Det var inte att kontrollera och tvinga jag var ute efter utan att öppna upp.

---

Däremot lyssnar jag gärna. Det är ju lika lätt att spela upp mp3 som ogg vorbis, flac, acc, wma m.fl. format.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Anmäler härmed mig, wernborg o
 Hmike... Inte helt hundra på mike men visst e vi på? :d
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Anmäler härmed mig, wernborg o
 Hmike... Inte helt hundra på mike men visst e vi på? :d

Men det är ju snyggt, tre stycken till! :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Nej jag är inte på. Mest för att jag inte är klar och men också för att jag är sympatiskt inställd till öppna och bra format såsom ogg vorbis (destruktivt) och FLAC (icke destruktivt). Det här blir däremot inte bara en musikfestival utan även en mp3-festival och känns därmed stängd och osympatisk till sin hållning - även om jag förstår att det inte alls är avsikten.


Nu tycker jag att det är verkligen tråkigt att deltagandet är fast på vilket format det slutliga bidraget får lämnas in. Det är  väl snarare deltagarens egen sak att avgöra formatet, frågan är väl vilket format röstaren har möjlighet och vilja att lyssna på.

Så jag tycker att du kan deltaga i festivalen och om du skulle råka vinna så kan du ju ha som kval till nästa festival att alla bidrag lämnas in på ett visst format.

Det är ju klart att om det finns bättre och fixare format än MP3 så ska vi här på KR oxo kunna godta detta och använda oss av bättre format. Du kunde väl ordna en omröstning om vilket format som är det mest använda för tillfället.

Fortfarande av den åsikten att i en festival så är bidraget det viktiga, inte nödvändigtvis i vilket format det är proddat! Så släng dig med i leken Dåligt Gehör, skulle verkligen vara kul att ha dig med i Forumfestival #4 :)

h.  Johan
« Senast ändrad: 31.08.2007, 08:17:00 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nej jag är inte på. Mest för att jag inte är klar och men också för att jag är sympatiskt inställd till öppna och bra format såsom ogg vorbis (destruktivt) och FLAC (icke destruktivt). Det här blir däremot inte bara en musikfestival utan även en mp3-festival och känns därmed stängd och osympatisk till sin hållning - även om jag förstår att det inte alls är avsikten.

Tror det leder till sämre mångfald, sämre konkurens och sämre produkter om man bara kör på invanda mönster och tvingar folk att använda enbart vissa saker. Jag gör inte så mycket för att förändra något i världen till det jag tror är bättre, men jag tror att det är betydelsefullt att inte bara rätta sig i ledet och göra som massan ifråga om informationsteknologin och dess strukturer. Vill se mångfald och frihet. Vill inte se allt kontrollerat av några få. Så skall det vara ett format som gäller så skall det åtminstone vara öppet och fritt.

Citera
Alla känner till MP3 och det är troligtvis fortfarande det allmännaste och bekvämaste och minsta formatet...
Mp3 är inte "mindre" än andra format utan har vad jag kunnat utläsa från diverse tester åtminstone tidvis haft svårt att kunna mäta sig i konkurrensen. Dvs låtit sämre än vissa andra format på åtminstone vissa  - inklusive låga - bitrates. Är det verkligen låga bitrates och små filer som skall prioriteras så kanske man skall börja fundera på High Efficiency AAC (HE-AAC)  http://en.wikipedia.org/wiki/HE-AAC

Allmännast absolut. Man skulle kunna missa lyssnare.

Bekvämast? Beror på vad man menar. För en någorlunda datorkunnig är det en barnlek att följa en given länk och att ladda ner och installera ett så lättinstallerat program som t.ex. Foobar2000 och därmed kunna spela en hel del olika format. Jag tycker det är mycket krångligara att få igång och förstå Windows Media Player - vilket jag har tvingats göra på arbetsplatser. Bekvämt pga av de flesta har fått igång en mediaspelare som hanterar mp3 - ja. Men man kan inte bara vara bekväm. Tror inte det är en bra princip. Särskilt inte att stadfästa det i det gemensamma. Särskilt inte när det handlar om så enkla saker som att ladda ner fritt tillgängliga och gratis program. Sen om man personligen inte orkar bemöda sig en dag eller alls är en annan sak.

Citera
Så tycker vi koncentrerar oss på det väsentliga: GÖRA GODA LÅTAR smile
Var finns problemet som skulle hindra någon från att koncentrera sig på att göra goda låtar? Att man har ett öppet sinne och gör sig en liten möda för att inte stänga ute goda ansatser och alternativ? Det finns ju inget tvång att ladda ner låtar som inte är i ens favoritformat. Vill man bara lyssna på mp3 skall man naturligtvis få göra det. Det var inte att kontrollera och tvinga jag var ute efter utan att öppna upp.

---

Däremot lyssnar jag gärna. Det är ju lika lätt att spela upp mp3 som ogg vorbis, flac, acc, wma m.fl. format.

Okej! Jag tycker nog faktiskt att du har goda och hållbara argument för dina resonemang. Jag tycker vi kan ge möjligheten att använda andra format än mp3. Förslagsvis då de du nämner eller kanske ännu lättare att säga att formatet är valfritt, men filen få inte överstiga tex 8 mb. (är det en rimlig storlek? Även för andra format?) Detta är ju trots allt ett musikerforum så det minsta vi kan göra är väl att försöka borga för att kvalitén på de alster vi lämnar in blir så bra och med så hög ljudkvalité som möjligt. Jag ändrar reglerna och lägger in en länk till Foobar2000.
Detta är inget försök att övertala dig att deltaga dåligtgehör, det gör du som du vill, men jag kan nog tycka att du faktiskt har en poäng.
« Senast ändrad: 31.08.2007, 11:04:09 by egghuvud »


Utloggad tsmalmbe

Jag tycker Winamp stöder ogg out-of-the-box. Jag kan inte åminna mig att ha installerat någon plugin för det.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag tycker Winamp stöder ogg out-of-the-box. Jag kan inte åminna mig att ha installerat någon plugin för det.


Okej... jag formulerar om mig lite.  :)


Utloggad tsmalmbe

Färdiga filen i valfritt format vilket även innefattar flac, ogg vorbis mfl.

Filke får inte överstiga 8mb

Det här är ju helt bra sagt i sig, men nu är det ju så här: Jag har kodat en 4  minuter lång låt till högsta kvalitetsinställningarna för  mp3 med lame och en medioker 256kbps bitrate. Den ger en fil på någotsånär 7,5MB. Samma fill i lossles-format (FLAC i detta fall, men samma gäller säkert SHN), ger mig en fil som är cirkus 25MB.

Så, om låten tänker överskrida 30 sekundersgränsen, är enda alternativet att komprimera med lossy-compression: t.ex ogg eller mp3.

Jag tror DåligtGehör har lyckats få igång en kulturkrock redan innan första tonen är slagen :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Suck  :(   Jag tror kanske att jag kan för lite om sådant här för att kunna precisera det i text. Okej hjälp mig då. Vi vill ha möjligheten att få så bra ljudformat som möjligt samtidigt som det inte är rimligt att filerna är allt för stora. Risken då är att deltagandet och framförallt röstandet blir lidande. Det är inte alla som har lust, eller ens kan ladda hem 150 mb bara för att lyssna på några låtar. Hur tillfredstäler vi båda dessa behov på bästa sätt?

Jag tycker nog fortfarande att gehöret har en poäng. Vi jobbar ju hela tiden med att försöka få så hög ljudkvalité som möjligt. Samtidigt msåte vi ta hänsyn till andra saker också...




Utloggad tsmalmbe

Jag tycker nog fortfarande att gehöret har en poäng. Vi jobbar ju hela tiden med att försöka få så hög ljudkvalité som möjligt. Samtidigt msåte vi ta hänsyn till andra saker också...

Jag tror gehörets poäng var det kulturella, alltså tanken att använda ett kommersiellt format (mpeg, mp3) versus att använda ett öppet format (ogg). Kvalitetsmässigt kritiserade han väl inte någondera, förutom att han påpekade att ogg är bättre på låga bitrater. Redan vid 192kbps, tror jag ganska få hör skillnaden. Men vid 32kbps är skillnaden säkert större, men bör påpekas att ingendera formatet säkert är en njutning då mera.

Så, ur en multikulturell synvinkel är det ok att deltaga med andra format än mp3. Med risk för att någon kanske inte kan lyssna på just Din Låt, om du väljer att ha ett exotiskt format. Dessutom är ju frågan om igennkännbarhet också där.

Ur ljudkvalitär synvinkel, är det ganska egalt om man använder mp3 (med höga kvalitetsinställningar) eller något annat komprimerat format.

Okomprimerat (WAV) , och lossless-komprimerat (FALC, SHN) undanbedes.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.