Kontrollrummet

Here I go again... hör inget audio vid uppspelning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej!

Denna fråga har jag ställt en gång innan. Nu tar vi den igen (teflonhjärna här). Har laddat ner nya versionen av Logic och nu verkar det som jag INTE har tryckt in rätt knapp. Om jag har gjort en bakgrund och vill sjunga till den så ....händer inget I (läs iiiiiii)har jag tryckt in......
När jag spelar in så hör jag min röst men jag kan lixom inte "träna" utan måste sätta den på inspelning.

Tror det var Hasse eller Eddi som hjälpte till förra gången....

Please :-)

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hej hej!

Denna fråga har jag ställt en gång innan. Nu tar vi den igen (teflonhjärna här). Har laddat ner nya versionen av Logic och nu verkar det som jag INTE har tryckt in rätt knapp. Om jag har gjort en bakgrund och vill sjunga till den så ....händer inget I (läs iiiiiii)har jag tryckt in......
När jag spelar in så hör jag min röst men jag kan lixom inte "träna" utan måste sätta den på inspelning.

Tror det var Hasse eller Eddi som hjälpte till förra gången....

Please :-)

Med vänlig hälsning,
Göran
Eftersom jag inte har Logic så tror jag inte det var jag som svarade senast. Kan bara säga att det på Cubase ibland måste tryckas på en orange knapp för att få igång medhörningen även om du inte spelar in på just den kanalen. Kanske samma logik o Logic?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Nu ska vi se...

Jag har haft strul till och från med samma från Logic X, som verkar kinkigt med endel inställningar. Jag har inte forskat fram exakt vilka kombinationer som fungerar resp. strular. Hursomhelst...

Du har ett musikspår, lägger till ett audiospår och kopplar in mik - det fungerar när du "står still" med det tystnar när du kör playback (med I orange men R-knappen av). Det jag har inställt nu som fungerar är:

1) I menyn Logic Pro X -> Preferences -> Audio  under fliken "General", se till att "Software Monitoring" och I"nput Monitoring only for focused track... etc" är förbockat.

2) Klicka och håll ned musknappen över record-knappen - då dyker en meny upp - se till att "Auto Input Monitoring" är förbockat.

3) När du sedan spelar upp låten för att öva sång, se till att spåret för sång är valt (ljusgrått)

Då ska det lixom fungera  :rolleyes:


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Yup du måste ha software monitoring förbockat under audio inställningarna i Logic, då ska det funka om dator och programmet mår ok. Kan inte tänka mig att det är nån skillnad mellan Logic x och älder versioner som tex pro 9 som jag har. Möjligt att dom lagt till det där med auto input monitoring det känner jag inte igen faktiskt. Men det kanske ligger gömt i menyerna och jag inte har tänkt på det utan att det alltid har varit förbockat. Software monitoring är ju för att du ska kunna höra mjukvaru effekter, stärkar simuleringar och sånt.

Påt bara så det blör det ska funka.


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Ja vad skall man säga....

TACK för svar! Nu fungerar det igen. Nu återstår bara en tanke - Hur i helvetia kan en bock försvinna utan att man medvetet gjort något *grrrrr* Säkert ett kortkommando jag inte känner till.

Men, men.... nu ska, nu ska o nu ska jag vara lycklig :-)

TACK!

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...om det var bocken för auto input monitoring så lär det finnas en sådan shortcut - bra att titta efter och koppla bort. Om det hände efter du uppgraderat kan det också ha ändrats i samband med det.