Kontrollrummet

Jambrains - Cleanse my heart (Ny mix)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
LÅTNAMN: Cleanse my heart
ARTIST/GRUPP: Jambrains
GENRE: Pop/Rock
LÅTLÄNGD: 03.51
KOMPOSITÖR: Jambrains
PRODUCENT: Jambrains
EV. MEDVERKANDE: Jambrains
INSPELNINGSÅR: 2015

Var från början tänkt att bli en rätt avskalad och enkel låt men (som vanligt) så blev det inte riktigt så...  B)
Känner mig färdig med låten som sådan men tänker låta öronen vila lite innan jag gör mixen helt klart. Hoppas så klart på lite input härifrån att ta med mig in i slutmixarbetet men har nån synpunkter eller ideer på sånt som rör själva låten/arret mm. så är jag naturligtvis idel öra.

/Johan aka Jambrains

Texten om nån är intresserad
CLEANSE MY HEART

What have we done?
we left the door unlocked
and now our love is on the the run
Shame on us all
we left the fire burning
now it's way out of control

Doubt charged at our defences
stormed our castles walls
now fear and distrust pouring in
flood our hearts and souls

Cleanse my heart
from prejudice and pride
purge my soul
from memories I hide
let me pass the test
please pull me through
to be reborn anew

We lost the spark
that used to lit the fire
now we stuck here in the dark
Lost in lust
it led us so astray
and we forgot who we should trust

Doubt charged at our defences
stormed our castles walls
now fear and distrust pouring in
flood our hearts and souls

Cleanse my heart
from prejudice and pride
purge my soul
from memories I hide
let me pass the test
please pull me through
to be reborn anew
cleanse my heart

In these green fields of freedom
where our hearts used to roam
our hopes way up high up just like kites
reality burned them to ashes
and grind them to dust

In this burning inferno
these scorched fields of pain
where we marched out to battle and lost
now nothing remains
just images
memories
and dust

Cleanse my heart
from prejudice and pride
purge my soul
from memories I hide
let me pass the test
please pull me through
to be reborn anew
cleanse my heart

Cleanse my heart
purge my soul
to be reborn
anew
« Senast ändrad: 10.02.2015, 21:48:19 by Jambrains »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

Jag vill lyssna men telefon kan inte spela från soundcloud-spelaren. Skulle önska en direktlänk (i textform) för att kunna lyssna. Nyfiken!

 om du vill ha feedback är det möjligen bättre att lägga den under kategorin halvfärdiga..
« Senast ändrad: 16.01.2015, 11:39:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil

Jag vill lyssna men telefon kan inte spela från soundcloud-spelaren. Skulle önska en direktlänk (i textform) för att kunna lyssna. Nyfiken!

 om du vill ha feedback är det möjligen bättre att lägga den under kategorin halvfärdiga..

Aha! Länk här: https://soundcloud.com/jambrains/cleanse-my-heart
La den under färdiga då jag tycker låten är klar även om en del troligen återstår på mixen.
Ska se om jag kan lista ut hur man flyttar den  :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Längst ner till vänser ser du en knapp (som ingen annan ser) FLYTTA ÄMNE tryck på den och välj Halvfärdiga Demos och kryssa bort alternativet lämna ett meddelande......

Jag tycker inte heller att den är klar är inte särskilt förtjust över hur du döljer din röst under olika effekter - jag tror det blir klart bättre utan effekterna - rösten är bra men förvanskas väldigt nu tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jäkligt bra detta! Superbra låt och riktigt skön röst. Tycker det mesta låter bra, bra balans osv, möjligtvis lite vass sång, skulle kunna mjukas upp lite, annars topp tycker jag!  :)   


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så där ja nu har jag också kunnat lyssna. Trevligt med ny musiker och musik!
Gillar de omväxlande partierna. Var kommer texten ifrån, dig?
Texten låter som gammalengelska eller ordvalen avancerade, i mina öron.
Jag skulle aldrig hitta dessa formuleringar och vändningar i mitt textskapande.
Lite nyfiken på hur den kommit till. Sökte på webben och såg att det inte var något som jag hittade där ute.
« Senast ändrad: 16.01.2015, 22:06:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Längst ner till vänser ser du en knapp (som ingen annan ser) FLYTTA ÄMNE tryck på den och välj Halvfärdiga Demos och kryssa bort alternativet lämna ett meddelande......

Jag tycker inte heller att den är klar är inte särskilt förtjust över hur du döljer din röst under olika effekter - jag tror det blir klart bättre utan effekterna - rösten är bra men förvanskas väldigt nu tycker jag.

Tack för hjälpen, knappen var så stor att jag inte såg den  :wacko:
Ska ta mig en fundering/lyssning på sången, det som finns (förutom kompressor, de-esser och eq då) är sends till ett delay och ett reverb. Antar att det är det du tänker på? Eller så kanske det är dubbarna som är så pass otighta att de upplevs som nån slags choruseffekt?


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Bra sjunget och en bra låt samt härliga harmonier. Dock låter det som om trummor och piano stundtals är off beat vilket behöver korrigeras. På´t igen!


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Så där ja nu har jag också kunnat lyssna. Trevligt med ny musik och musiker!
Gillar de omväxlande partierna. Var kommer texten ifrån, dig?
Texen låter som gammalengelska eller väldigt avancerad i mina öron.
Jag skulle aldrig hitta dessa formulerningar och vändnigar i mitt textskapande.
Lite nyfiken på hur den kommit till. SÖkte på webben och såg att det inte var något som jag hittade där ute.

Jo, det är jag som skrivit texten. Hur den kom till? Tja, grundtanken var att beskriva en havererad relation som en krig där kärleken förlorar mot rädsla och osäkerhet, därav de "krigiska" uttrycken. Sen har jag en tendens att samla på mig ord och uttryck som jag gillar av en eller annan anledning. Sen kommer de väl till pass ibland, ofta lite modifierade. Några exempel så blir det kanske begripligare

Doubt charged at our defences -> Charge of the ligth bridage (Tennyson) 
Prejudice and pride -> Bok av Jane Austen
purge my soul -> filmen The Purge
please pull me through -> Pull Me Under med Dream Theather
In this burning inferno -> finns med in nån Sabaton-låt om Dagen D
reborn anew -> minns inte varifrån men ett uttryck som satt i skallen

« Senast ändrad: 16.01.2015, 22:32:54 by Jambrains »


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Bra sjunget och en bra låt samt härliga harmonier. Dock låter det som om trummor och piano stundtals är off beat vilket behöver korrigeras. På´t igen!
Tack för de fina orden! Tror jag förstår vad du menar, upptäcker/fixar man inte sånt direkt blir man snabbt blind (alltså döv i detta fallet) enligt min erfarenhet så din input är guld värd.
Min elektroniske trummis (JamStix) är nog on-beat, däremot är han ibland lite för avancerad för låtens bästa och han är lite svårtämjd  (precis som riktiga trummisar) men jag ska se vad jag kan göra. Pianot är lättare  ;)


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Jäkligt bra detta! Superbra låt och riktigt skön röst. Tycker det mesta låter bra, bra balans osv, möjligtvis lite vass sång, skulle kunna mjukas upp lite, annars topp tycker jag!  :)   
Man tackar och bockar! Jo, det finns nåt vasst i min röst som jag aldrig lyckas få bort helt oavsett hur jag sjunger eller skruvar i mixen. Du är inte den första som kommenterat just detta men nån gång ska jag väl komma på knepet  ;)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt! Variationsrik, snygga harmoniövergångar, fint framförd och bra arrad!
Vad gäller mixen tycker jag ljudbilden är lite vass, kanske lite överkomprimerad..?
Eller möjligen lite dist. Snygg tempoväxling efter ca 2 minuter.
Kan inte påminna mig att jag sett ditt namn tidigare, så om jag inte sagt det tidigare -
Välkommen till kontrollrummet!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hoppas du inte tycker att jag är dum nu Johan men jag tycker att låten behöver en bättre mix som inte är så skränig för låten är helt klart bra - om du lyssnar på Zorrows låt så tror jag du hör vad jag menar - den är fantastiskt mixad och alla grejer sitter perfekt och så skulle jag vilja att du får till den här också - lyssna först på din och sedan hans med samma volym.
Fasen vad jag lägger mig i här :wub: men vadå låten är bra och är värd en bättre mix.......
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Hoppas du inte tycker att jag är dum nu Johan men jag tycker att låten behöver en bättre mix som inte är så skränig för låten är helt klart bra - om du lyssnar på Zorrows låt så tror jag du hör vad jag menar - den är fantastiskt mixad och alla grejer sitter perfekt och så skulle jag vilja att du får till den här också - lyssna först på din och sedan hans med samma volym.
Fasen vad jag lägger mig i här :wub: men vadå låten är bra och är värd en bättre mix.......
Det är lugnt Eddi, jag postade den ju just för att få input för att förbättra. Tyvärr måste du nog vara lite mer konkret för att jag ska fatta. Zorrows låter såklart bra men det är ju två helt olika låtar och inte helt jämförbart känner jag. Kan du kanske precisera vad som låter skränigt? Sången kanske, det har ju andra tagit upp att den låter vass. Handlar det om nivåer eller eq tror du? Enskilda instrument eller masterbussen. Och hur var det med den effektdränkta sångan? Var det reverb/delay du tänkte på eller är det nåt annat som uppfattas som sångeffekt?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hoppas du inte tycker att jag är dum nu Johan men jag tycker att låten behöver en bättre mix som inte är så skränig för låten är helt klart bra - om du lyssnar på Zorrows låt så tror jag du hör vad jag menar - den är fantastiskt mixad och alla grejer sitter perfekt och så skulle jag vilja att du får till den här också - lyssna först på din och sedan hans med samma volym.
Fasen vad jag lägger mig i här :wub: men vadå låten är bra och är värd en bättre mix.......
Det är lugnt Eddi, jag postade den ju just för att få input för att förbättra. Tyvärr måste du nog vara lite mer konkret för att jag ska fatta. Zorrows låter såklart bra men det är ju två helt olika låtar och inte helt jämförbart känner jag. Kan du kanske precisera vad som låter skränigt? Sången kanske, det har ju andra tagit upp att den låter vass. Handlar det om nivåer eller eq tror du? Enskilda instrument eller masterbussen. Och hur var det med den effektdränkta sångan? Var det reverb/delay du tänkte på eller är det nåt annat som uppfattas som sångeffekt?
Hm... ok tänkte göra det enkelt för mig men ok ska lyssna ett par varv till och komma med nåt vettigt :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hoppas du inte tycker att jag är dum nu Johan men jag tycker att låten behöver en bättre mix som inte är så skränig för låten är helt klart bra - om du lyssnar på Zorrows låt så tror jag du hör vad jag menar - den är fantastiskt mixad och alla grejer sitter perfekt och så skulle jag vilja att du får till den här också - lyssna först på din och sedan hans med samma volym.
Fasen vad jag lägger mig i här :wub: men vadå låten är bra och är värd en bättre mix.......
Det är lugnt Eddi, jag postade den ju just för att få input för att förbättra. Tyvärr måste du nog vara lite mer konkret för att jag ska fatta. Zorrows låter såklart bra men det är ju två helt olika låtar och inte helt jämförbart känner jag. Kan du kanske precisera vad som låter skränigt? Sången kanske, det har ju andra tagit upp att den låter vass. Handlar det om nivåer eller eq tror du? Enskilda instrument eller masterbussen. Och hur var det med den effektdränkta sångan? Var det reverb/delay du tänkte på eller är det nåt annat som uppfattas som sångeffekt?
Hm... ok tänkte göra det enkelt för mig men ok ska lyssna ett par varv till och komma med nåt vettigt :)
Nä jag ger upp - tar tillbaka allt jag sagt och hävdar motsatsen med bestämdhet.... haha nä inte riktigt så men jag upplever att sången är FÖR diskantig likaså vänsterguran men framförallt så blir det för mycket mid på alltihop - visst jag hör baskagge och bas och allt men skulle vilja ha mer kropp i de delarna.  Så kort sagt mer genuint i de nedre frekvenserna och mindre eq i de högre på sång och gitarrer sen tror jag återigen att en renare lead skulle vara till fördel. Nu ska jag inte tjata mer en bra låt är det anyway.... :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
trevlig låt.. Din röst e lik Julian cope..faktiskt ..han har en skön låt i Trampoline" Ja hela den skivan e svinbra förresten jajja ...Annars lite små engelsksvenska uttal bara nåt ord här o där osv ..Men det är nemas P Smaka på sången några till vändor så blire ÄN bättre  :) Bra låt!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Kanon låt !! :)
Enda knuxet skulle väl vara att vässa ner sången en uns.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
trevlig låt.. Din röst e lik Julian cope..faktiskt ..han har en skön låt i Trampoline" Ja hela den skivan e svinbra förresten jajja ...Annars lite små engelsksvenska uttal bara nåt ord här o där osv ..Men det är nemas P Smaka på sången några till vändor så blire ÄN bättre  :) Bra låt!
Tack & bock! :-)
Ha, Trampoline, den hade jag glömt! Kul att höra den igen!
Jo, sången är min svaga länk. Det som finns nu är resultatet av många tagningar och klipp & klistra så just nu är det nog det bästa jag kan göra. Men om halvår eller så ska jag nog göra ett försök igen. Jag kommer ju aldrig att få nån "bra" röst men bit för bit lära jag mig i alla fall att utnyttja det jag har bättre och bättre (även om det går långsamt). OCh får jag bättre kontroll på rösten kan jag kanske fokusera lite mer på *vad* jag sjunger och inte "bara" att sjunga.
« Senast ändrad: 22.01.2015, 22:29:11 by Jambrains »


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Kanon låt !! :)
Enda knuxet skulle väl vara att vässa ner sången en uns.

Tack så mycket!
Sången du med!? S  :lol: Se svar till Marsall ovan.
Dock kan jag glädja alla med följande: Eftersom jag är så pass trögtänkt lyckades jag aldrig fatta kommentarerna från Eddi. Han var då så snäll att han tog och gjorde en ny mix och när jag hörde den förstod jag precis vad han menade! Så nu ska jag försöka göra en ny mix med hans som referensspår. Tror att det kommer att lyfta ljudbilden ett par snäpp. Minst.  ;)


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Tid tog det... livet kom emellan. Nåja, till slut fick jag ihop en ny mix som jag tycker är bättre (eller så har jag rattat bort mig totalt). Har nu skruvat så mycket att jag nog inte ser skogen för träden längre. Blev väl inte direkt jättelik den Eddi gjorde men jag tog med mig en hel del inspiration i alla fall. Tack Eddi!
Så, vad säger panelen? Better or worse?

https://soundcloud.com/jambrains/cleanse-my-heart-new-mix


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
KLART bättre mix - nu har du fått med kroppen i låten och rösten har en större närvaro utan den där vassheten - låter nästan som om du har sjungit om vissa stycken - bra jobbat :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se