Kontrollrummet

Emu + Julianna: Frozen v03

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Fortfarande helt såld  :wub:
"Prat-partiet" låter bra nu.
Hihaten kunde kanske eq:as lite, den är nog rätt vass... bara för att hitta nåt att säga liksom  :D

Me like

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Många fina och tunga passager. Gillar helheten.

Tack  MaxB! Kul att du uppskattar!

Låter jättefint! Nu fyller basen på bättre och ger en tyngre, fylligare botten!
Juliannas inandningar är lite starka i början och s-ljuden sticker ut alldeles i inledningen av sången.
Mycket bra!
/Asti

Kul att du gillar! Håller på och klipper i sångspår as we speak. blir en uppdatering :) tack för tyck!



skön ljudbild som jag gillar, julians röst passar bra in. Lite ljudbildsmässigt inspirerat av ledmotivet i banshee? (ej melodimässigt..)


Stajo! Long time no see! Vad gör lord of the string nuförtiden??

Har nog inte hört Ledmotivet till BAnshee....ska lyssna.

kul att du gillart!

essen är bättre, gillar hur du vrider och vänder på musiken. Det är något ställe vid 307 när julians röst breddas och sedan kommer tillbaka, klippet blir lite konstigt där...
banshee introt är bättre än serien, ett av de bästa intron jag hört...
jo jag har precis gjort investeringar i ny programvara och dator så jag hoppas att det skall inspirera mig till storverk ;)

/S

Hoppas vi får höra nåt storverk snart då!

Kikar över essen och klippen, tack för lyssning och tyck!

tack för tyckande. Alla kan ju inte gilla allt :D Ligger hon mer i höger nu med? BORDE vara fixat :)

har skurit diskant å grejat på sång, så den bör vara mer hanterlig nu.
Nu ligger sången mer i mitten - det är bra tycker jag. Men sången är i ett initialt skede för vass för mig (den är även vass på några ställen längre in i låten). Gör nästan lite ont i öronen när jag har lite volym. Kanske beror det på mina hörlurar men i jämförelse med all annan musik som jag lyssnar på med samma lurar så är detta mycket vasst.

Annars är det en bra låt.

/Gurano

Tack! will look into det där vassa som sagt!

Fortfarande helt såld  :wub:
"Prat-partiet" låter bra nu.
Hihaten kunde kanske eq:as lite, den är nog rätt vass... bara för att hitta nåt att säga liksom  :D

Me like

// Space

Blir glad av att läsa sånt där! Tack =)

Kollar på hihats då! tjing!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hör ingen av vassheten som nämnts så jag antar att du ordnat den redan! Möjligen finns det lite i en del cymballjud, fast å andra sidan låter det krispigt, kanske lite för krispigt med den lågmälda guran i bakgrunden? Äh det är bra som det är ;)

Låten påminner mig starkt om en annan grupp, men inte om en specifik låt. Gillar skarpt! Låter nästan färdigt!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
1) Jag är rätt dum i huvudet!
2) Ser att jag inte kommenterat denna!
3) Ergo: se 1)

Wow detta gillar jag - som herr W ovan kommenterar jag mest intensivt det jag känner engagemang för!!  ;)

Gillar idén, soundet du vill ha fram, vändningarna, det malande TrippandeHoppandet, Julianna, potentialen...  :wub:

Det jag inte gillar:
- Mixen i "gamla" delen, låter som tredje generationens kassettkopia - distar och pumpar :( Sista delen låter bättre...

- Gillar långa låtar (progressive ftw  :rolleyes:) och denna är inte så farligt lång, men av någon anledning känns den väldigt lång... Kan inte riktigt sätta  fingret på det  :unsure: Jag gillar som sagt malandet och det modala. Det händer hela tiden saker i arret och det gasar/bromsar. Fantastisk och varierad sång... Tror det har att göra med att jag inte hittar en röd tråd - saker händer utan att jag fångas av sammanhanget... jag tappar bort både mig och intresset. Som Gentle Giant och Zappa, fast på det dåliga sättet.

...men, som sagt, se 1) ovan  :lol:
« Senast ändrad: 24.02.2015, 22:46:16 by HasseFX »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hör ingen av vassheten som nämnts så jag antar att du ordnat den redan! Möjligen finns det lite i en del cymballjud, fast å andra sidan låter det krispigt, kanske lite för krispigt med den lågmälda guran i bakgrunden? Äh det är bra som det är ;)

Låten påminner mig starkt om en annan grupp, men inte om en specifik låt. Gillar skarpt! Låter nästan färdigt!

Ja, aningens för krispigt va? =) samtidigt är det ju is.. :D

Vilken grupp tänker du på?

Kul att du gillart!

=)

1) Jag är rätt dum i huvudet!
2) Ser att jag inte kommenterat denna!
3) Ergo: se 1)

Wow detta gillar jag - som herr W ovan kommenterar jag mest intensivt det jag känner engagemang för!!  ;)

Gillar idén, soundet du vill ha fram, vändningarna, det malande TrippandeHoppandet, Julianna, potentialen...  :wub:

Det jag inte gillar:
- Mixen i "gamla" delen, låter som tredje generationens kassettkopia - distar och pumpar :( Sista delen låter bättre...

- Gillar långa låtar (progressive ftw  :rolleyes:) och denna är inte så farligt lång, men av någon anledning känns den väldigt lång... Kan inte riktigt sätta  fingret på det  :unsure: Jag gillar som sagt malandet och det modala. Det händer hela tiden saker i arret och det gasar/bromsar. Fantastisk och varierad sång... Tror det har att göra med att jag inte hittar en röd tråd - saker händer utan att jag fångas av sammanhanget... jag tappar bort både mig och intresset. Som Gentle Giant och Zappa, fast på det dåliga sättet.

...men, som sagt, se 1) ovan  :lol:


1) jag är fantastiskt korkad
2) har lit ekluven inställning till låten själv. under tiden jag lyssnar på varje vers å så så tycker jag den funkar...men efter så känns det som det borde varit ngt mer...men jag vet inte vad. inte farligt lång nej, men å andra sidan inte 3 min till ESC =)
3) Kul att du gillar den bitvis :)
4) Tack för kommentar, lyssning och tyck!
5) håller på och roddar lite med arret, framförallt 3e generationens kassetkopieproblemet, men se pkt 1 :lol:


=)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...kan tänka lite högt kring arret när du ändå råddar där:

- Det händer intressanta och läckra saker i "bakgrunden"
- Många spännande och bra insatser från Julianna med sången
- "De två" hänger inte ihop när jag lyssnar - för fragmentariskt.

Förslag:
- utgå från det Julianna gjort
- analysera det hon "berättar" och uttrycker -typ som olika satser/kapitel
- arra "bakgrunden" efter satserna - stämning/intensitet/(och inte minst) timing
- sätt ihop - jag tror att fragmenten blir till helhet genom analysen

Återigen - det behövs inget nytt - det finns så mycket bra att plocka i. Kanske t.o.m. tänka "reducering"

...i händelse av obegriplighet hänvisar jag till 1) i min förra post  :rolleyes:


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Snyggt såklart!

Bättre ljudbild från dig.

Jättesnyggt, totalt sett.

Min en enda anmärkning är Juliannas vibrato vid 4:15 till 5:00, lite för extra darrigt men annars är det så vackert  så :wub:

/Marre
« Senast ändrad: 26.02.2015, 13:03:06 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ja lite mycket krisp kanske :P kommer banne mig inte på gruppnamnet f.n.  :huh:
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Lyssnar på planet i hörlurar och då upplever jag att alla s-ljud skär igenom och blir lite obehagliga. Deesser behövs nog eller manuellt sänka alla s-ljud med 20dB typ.

Har lite svårt för supersyntiga ljud mot piano som i introt med, kan ha och göra med att vi nog har lite olika preferenser.

Största behållningen för mig är breaket faktiskt, bra sång där och stiligt pianospel.

Svårt att uppfatta texten tycker jag överlag, speciellt på ditt distade prat. Lägga det högre kanske räcker?

Funkar det med lyriken så tycker jag det skulle vara tuffare om julianna även drog pratet, men det kanske ska vara ett svar till sången?

Snyggt jobbat!
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gillar som sagt hela upplägget och låten samt sjunget som sådant men om man lyssnar lite kritiskt så saknas ju botten totalt - det ligger en bas ibland och mufflar runt 200 men det är allt. - hela låten saknar en dimension - basen för fasen var är den....?
« Senast ändrad: 27.02.2015, 23:35:16 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
...kan tänka lite högt kring arret när du ändå råddar där:

- Det händer intressanta och läckra saker i "bakgrunden"
- Många spännande och bra insatser från Julianna med sången
- "De två" hänger inte ihop när jag lyssnar - för fragmentariskt.

Förslag:
- utgå från det Julianna gjort
- analysera det hon "berättar" och uttrycker -typ som olika satser/kapitel
- arra "bakgrunden" efter satserna - stämning/intensitet/(och inte minst) timing
- sätt ihop - jag tror att fragmenten blir till helhet genom analysen

Återigen - det behövs inget nytt - det finns så mycket bra att plocka i. Kanske t.o.m. tänka "reducering"

...i händelse av obegriplighet hänvisar jag till 1) i min förra post  :rolleyes:

tack för ytterligare input. Det fanns en text som passade mer till detta arret, sedan utvecklade J lite till, och då blev det lite som du säger. Hennes dynamik skulle nog följas bättre av musiken. ska kika på det!
Snyggt såklart!

Bättre ljudbild från dig.

Jättesnyggt, totalt sett.

Min en enda anmärkning är Juliannas vibrato vid 4:15 till 5:00, lite för extra darrigt men annars är det så vackert  så :wub:

/Marre

tack! :D
Ja lite mycket krisp kanske :P kommer banne mig inte på gruppnamnet f.n.  :huh:

det dyker väl upp på en flygplanstoalett eller i köket hos nån släkting...kom ihåg att posta det då bara :D
Lyssnar på planet i hörlurar och då upplever jag att alla s-ljud skär igenom och blir lite obehagliga. Deesser behövs nog eller manuellt sänka alla s-ljud med 20dB typ.

Har lite svårt för supersyntiga ljud mot piano som i introt med, kan ha och göra med att vi nog har lite olika preferenser.

Största behållningen för mig är breaket faktiskt, bra sång där och stiligt pianospel.

Svårt att uppfatta texten tycker jag överlag, speciellt på ditt distade prat. Lägga det högre kanske räcker?

Funkar det med lyriken så tycker jag det skulle vara tuffare om julianna även drog pratet, men det kanske ska vara ett svar till sången?

Snyggt jobbat!



tack för input freddan! Skall se över det du säger, håller på att peta i sångfilerna just nu, och kanske skulle Juli köra pratet med. Kan funka!

Och preferensgrejorna....ja, jag gillar synth ihop med pianot :D
Gillar som sagt hela upplägget och låten samt sjunget som sådant men om man lyssnar lite kritiskt så saknas ju botten totalt - det ligger en bas ibland och mufflar runt 200 men det är allt. - hela låten saknar en dimension - basen för fasen var är den....?

Skall se över. mina studiomonitorer är lite för bra i låga frekvenser att jag behöver skära lite mer än jag tycker är skäligt på det andra skal lyssna på...kan nog ha hänt nåt översättningsssstrul!

Tack för ytterligare input, och jag ber att få återkomma!

/T
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej

Då har du ritat vidare på ditt skissblock...och nu börjar jag ana dina former. Detta är spännande (lyssnar mest på 3 min låtar :-)) men denna hängde jag kvar i. Men som någon sa innan kanske är det så att less is more - det är kanske om gör att det känns otydligt med vissa penseldrag.
Kul att du fångat upp vinnarebidragsintentioner från Mello förra veckan - din jojk vid 1,45 gillas :-)

Jobba vidare detta är bra!

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, jag får kika vidare. Jojken föddes nog innan, och den är som sagt stulen från kari bremnes,inget annat :lol:

Tack för återkoppling igen!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad McGreen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Hej hej!
Long Time no see.....
Lyssnat igenom några alster här på KR och fastnade för den här....
Tycker att det låter jättebra och klarar nästan av att lyssna igenom hela trots längden.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjäna! Kul att se dig här igen, och kul att du gillart såpass att du nästan orkade lyssna på hela :D

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Långt ner bland halvfärdiga hittade jag denna, som jag så gärna ville hör igen och se vad som hänt :)
Nu är du nästan framme tycker jag! Men tänkte på följande vad gäller mixen:
Julianna ligger lite för högt i volym i början, och får för mig att det skulle vara möjligt att få henne lite renare i soundet?
Överlag känns det som att en limiter ligger och få jobba ganska hårt, vilket gör ljudbilden lite grötig när det är stort arr, däremot känns det naturligvis luftigare och fungerar bättre vid ca 4.25 där arret är mindre. Det partiet är för övrigt sååå läckert! Vilken sång av J!
Undras om det går att dra ner mastern en anings och den vägen få renare ljudbild?
Otroligt snyggt annars!
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Verkligen en häftig musikalisk resa, många små läckerbitar. :wub:
Synd bara att den var så ubervass...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Långt ner bland halvfärdiga hittade jag denna, som jag så gärna ville hör igen och se vad som hänt :)
Nu är du nästan framme tycker jag! Men tänkte på följande vad gäller mixen:
Julianna ligger lite för högt i volym i början, och får för mig att det skulle vara möjligt att få henne lite renare i soundet?
Överlag känns det som att en limiter ligger och få jobba ganska hårt, vilket gör ljudbilden lite grötig när det är stort arr, däremot känns det naturligvis luftigare och fungerar bättre vid ca 4.25 där arret är mindre. Det partiet är för övrigt sååå läckert! Vilken sång av J!
Undras om det går att dra ner mastern en anings och den vägen få renare ljudbild?
Otroligt snyggt annars!

Hej Plinka!

Tack för lyssning och bra synpunkter. Jag har helt enkelt givit upp för ett tag med denna. Den låter rätt "upplöst" i studion, men så fort det är ett odämpat rum blir det pannkaka. Mixade lite till igårkväll, och gjorde precis som du sa, men det krävs nog lite mer mejslande för att hugga bort onödiga frekvenser på alla spår, -och det är ju några stycken.
Kul att du gillart iaf, jag ber att få återkomma =)

Verkligen en häftig musikalisk resa, många små läckerbitar. :wub:
Synd bara att den var så ubervass...

thnks! ska runda av alltihop med sandpapper när jag ändå håller på :)




uhh....sugen på att lyssna på allas låtar här, men vart tar tiden vägen? :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra låt det här. Upplever det inte som överdrivet vasst. Var är stråkkvartetten förresten? :D
https://soundcloud.com/user7789882