Kontrollrummet

Emu + Julianna: Frozen v03

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag har alltid haft ett märkligt förhållande till låtar om vinter/snö/is/köld. Jag försökte i flera år få till en låt som hette (heter) Arctic Blue. Jag vill få in så mycket i det hela, både snö och sedan alla själsliga metaforer. Sist slutade det med hundratals timmar i studion över flera år, för att läggas i malpåse.

Denna gång började det lite oskkyldigt som en pianoslinga. Jag tyckte den lät kall, och efter lite rattande med Omnisphere lät det ännu kallare. Med skräckblandad förtjusning slängde jag ihop ett lite mullrigt arr, och skrev text för vidarebefordran till californien. (Logiskt...cali är inte riktigt kung rimfrosts hemvist? Turligt nog kommer J från Ohio =) )

Nå. Jag lyckades skriva till ett stick som gör det hela ännu mer svårrattat. Jag är rätt nöjd med verser och sticket, samt en del till som jag ännu inte lyckats gifta ihop med övriga.

Mixen är lite galen, framförallt så ligger J's backing vox åt skogen för högt i sticket, men se det hela som ett skissblock: in- och utgångar till sticket är inte alls genomarbetade, och sången i sticket kommer tas om och ändras.

Pianot i sticket kommer kanske att ändras, jag har en lite snabbare passage som jag tycker passar in, men fixar inte att spela den i en smäll ännu, detta är vad händerna klarar av just nu. Jaja, jag VET att det går att klicka i resterande grejor, men det har blivit en hang-up att jag ska fixa det. Måste ju klara av det när det är dags för globen sen, eller åtminstone i källarn framför min tålmodiga familj ;)


Så, alla tankar välkomna. Även att det är totalt värdehopplöst, enformigt eller så. Jag har tänkt att bygga ut senare halvan med andra harmonier, men kanske behålla det första så monotont som det är....typ?

Min sång skall göras mer synthljudslik också, om den alls ska vara kvar. MC Tomas vetefanken om han får vara kvar ens? Det kändes rätt just då. Funderar om ett barn kunde läsa den texten. Det skulle bli kanska starkt tror jag, med tanke på texten (spoken word lite längre ner alltså):

Frozen

Silence surrounds me
Finally it came
Nothingness so present
an unseen force untamed

a dawning sensation
my glittering unknown
I'd embrace you in my arms
but the past becomes unshown

from the wreck of of time
the layers still unfolding
add another chapter
in the fairytale im holding

cover me in blankets
of winter-white and snow
wrap me in my fortress
where noone else can go

from the inbetween
emerging as the chosen
ever slowing time
forever i am frozen

tender and sublime
the crystal bonds unbroken
eons pass me by
forever I am frozen

yo........yo,yo.....blahblah jidderijaddah

from the inbetween
emerging
Im chosen

from the inbetween
emerging
Im chosen

Chosen
Im chosen

You could have seen me now as I passed you by
If you'd just looked the other way
you would've noticed the hours awake in my eyes
and see how I've gone astray
As the the shadow vanished into the white you would wander who just passed you by
but your times just moves on whereas mine standing stilland my tears turns to ice as I cry


from the inbetween
emerging as the chosen
ever slowing time
forever I am frozen <------------------------------den här versen skall ändras i melodi helt.

Thaw an icy soul
with undeserved devotion
search beneath the frostwork
forever I am frozen

heal a shattered heart
this tortureing emotion
find the missing pieces
forever I am frozen

[mp3=200,20,0,left]http://julianna.perfectbounce.se/frozenop01.mp3[/mp3]

http://julianna.perfectbounce.se/frozenop01.mp3



Ny version 18/2


Ny version!

bara arbetat med formen egentligen. Lika kass mix mer eller mindre, och samma sångfiler. Liten twist på slutet, och ett part med bacon efter jag joddlat.

Skitjobbigt att mixa med tremolo i öronen :S
[mp3=200,20,0,left]http://julianna.perfectbounce.se/frozenop05.mp3[/mp3]
http://julianna.perfectbounce.se/frozenop05.mp3


8:48 nu  :wacko:


EDIT: 22/2-15

Ny version:

- nya sångfiler delvis
- nylagd backing vox av mig på en del
- elbas
- en h*v***s massa skärande i frekvenser och volym.
- ännu mer småppill.


whaddoyathink?

http://julianna.perfectbounce.se/frozenop08.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://julianna.perfectbounce.se/frozenop08.mp3[/mp3]

« Senast ändrad: 22.02.2015, 03:13:43 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Emu!
Nu måste du genast ta hand om mixen, väldigt vasssst som gört lysssssnandet lite knepigt, eller så måsssste jag inhandla ett par nya öron från Giganten.
Låten är ju förtjusande med härligt komp o profsig sång men kör mixen på nytt hastigt så man kommer åt att njuta av det hela, ok.

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjou Emu!
Nu måste du genast ta hand om mixen, väldigt vasssst som gört lysssssnandet lite knepigt, eller så måsssste jag inhandla ett par nya öron från Giganten.
Låten är ju förtjusande med härligt komp o profsig sång men kör mixen på nytt hastigt så man kommer åt att njuta av det hela, ok.

h.  johan

jadu, det är nog ingen ide ännu på ett tag är jag rädd. Lyssna med öronproppar så har du det som jag har det under mixning :D Bägge öronen  utrustade med lågpassfilter på grund av en förkylning :D

jag märker på transienterna är mixen är åt h-vete, men mixar i blindo (öh...dövo?) får be att återkomma när öronen är igång igen då :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Emu!
Nu måste du genast ta hand om mixen, väldigt vasssst som gört lysssssnandet lite knepigt, eller så måsssste jag inhandla ett par nya öron från Giganten.
Låten är ju förtjusande med härligt komp o profsig sång men kör mixen på nytt hastigt så man kommer åt att njuta av det hela, ok.

h.  johan

jadu, det är nog ingen ide ännu på ett tag är jag rädd. Lyssna med öronproppar så har du det som jag har det under mixning :D Bägge öronen  utrustade med lågpassfilter på grund av en förkylning :D

jag märker på transienterna är mixen är åt h-vete, men mixar i blindo (öh...dövo?) får be att återkomma när öronen är igång igen då :D
Skicka över paketet så fixar jag trubblet vetjaväl!
60 år gamla öron ska väl veta va dom hör... med garanti :D

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ger mig inte in i mixdiskussionen just nu lite burkigt på J och lite vasst och ett och annat som kan dras i.

Låten faller inte inom standard 1A och det är spännande - den tar mig med på en intressant resa och herre min gud vilken röst J har och när man tror att hon inte kommer högre så knäcker hon en i nästa sväng . Outrot känns lite tomt men jag anar att det är under bearbetning.

Saknar inget nytt typ en taggtrådsgura här och var utan tror mer på det ni har det gäller bra att förfina det något. Gillar :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack för det Eddi!

Jag tror också att det som fattas/bör fixas är mer i formen, lite roliga övergångar mellan de olika delarna etc.

J brukar ju sjunga betyligt mer återhållsamt så det var riktigt kul att få filerna efter jag kommit med den otroligt precisa beställningen "öh, kan du inte typ sjunga lite operaaktigt i b-delen?" :D


Nån ton som surar lite i första tagningen och jag tänkte prova på lite autotuner medans hon sjöng in nästa vriant. Men logics tuner fick tokspel av monstervibratot så det var bara att lägga ner.

kul att du gillart so far, vi återkommer =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Wow  :wub: :wub: Träff och sjönk. Helt i min smak. Lite som Madonnas "Frozen" men helt olika. Mixen är kanske lite vass men det lät jag inte mig störas av. En tanke angående prat-partiet ("You could have seen me...."). Kunde det låta mindre argt och lite mer mollbetonat och dyster. Så att "han" skulle låta mer sorgsen lixom. Nu låter han mera "Vem fan har klämt tandkrämstuben fel nu igen..." ...min åsikt alltså. Annars skitbra

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej!

En klar besvikelse när jag satte igång och lyssnade på denna. FROZEN - har nämligen bara EN innebörd i min familj (p g a mina barn) nämligen filmen Frozen.
Nej, men detta blev ju en otroligt positiv överraskning. Du bara måste jobba vidare med detta skissblock. Härlig rytm, snygg sång. Lockande tema. Denna har utvecklingsmöjligheter :-)
Emu du kan koppla in dator som playback när du står i Globen...jag kan faktiskt visa dig :-)

Följer!

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
 :wub: :wub: :wub:
Det här låter som en produktion helt i min smak! Naturligtvis har mixen mycket kvar, så desto större anledning att följa projektet.
Älskar Juliannas röst, hon passar klockrent för låten!
Om hon nu ska lägga om/till delar av låten, så kunde jag nästan hör för mitt inre öra en annan andrastämma på versen "cover me in blankets..." om ni vill variera stämman alltså... :)
Läckert mellanparti förresten.

Ja, du har återigen skrivit en maffig låt med stort textinnehåll och mycket känsla. Så du/ni får putsa på! :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Mycket vackert, härlig ljudbild som vanligt när det gäller dig Emu :rolleyes:

Julianna briljerar med sin tjusiga stämma, det hela är mycket lovande.
Jag gillar din MC-passage här EMU, keep it!

Följer denna :wub:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Wow  :wub: :wub: Träff och sjönk. Helt i min smak. Lite som Madonnas "Frozen" men helt olika. Mixen är kanske lite vass men det lät jag inte mig störas av. En tanke angående prat-partiet ("You could have seen me...."). Kunde det låta mindre argt och lite mer mollbetonat och dyster. Så att "han" skulle låta mer sorgsen lixom. Nu låter han mera "Vem fan har klämt tandkrämstuben fel nu igen..." ...min åsikt alltså. Annars skitbra

//Space


Riktigt kul att du gillart! Skall tänka på spoken word där inga dumma ideer. tänkt lite åt desperathållet, men dina tankar funkar med.

Eventuellt kunde man ha en barnröst, fast det skulle nästan bli för hemskt?

Liknelsen med tandkrämstuben r så j-vla klockren att jag skrattade högt :D

tack!
Hej hej!

En klar besvikelse när jag satte igång och lyssnade på denna. FROZEN - har nämligen bara EN innebörd i min familj (p g a mina barn) nämligen filmen Frozen.
Nej, men detta blev ju en otroligt positiv överraskning. Du bara måste jobba vidare med detta skissblock. Härlig rytm, snygg sång. Lockande tema. Denna har utvecklingsmöjligheter :-)
Emu du kan koppla in dator som playback när du står i Globen...jag kan faktiskt visa dig :-)

Följer!

Med vänlig hälsning,
Göran

Jag lovar, det är inte HELT lätt att tänka bort Olof i studion  :wacko: :unsure:

Hm. jag kanske får spela nån pad i globen då? :D Skissar vidare. Lite brötig i struktur och uppbyggnad...men skissar vidare!

tack för uppmuntrande ord!
:wub: :wub: :wub:
Det här låter som en produktion helt i min smak! Naturligtvis har mixen mycket kvar, så desto större anledning att följa projektet.
Älskar Juliannas röst, hon passar klockrent för låten!
Om hon nu ska lägga om/till delar av låten, så kunde jag nästan hör för mitt inre öra en annan andrastämma på versen "cover me in blankets..." om ni vill variera stämman alltså... :)
Läckert mellanparti förresten.

Ja, du har återigen skrivit en maffig låt med stort textinnehåll och mycket känsla. Så du/ni får putsa på! :D

Bra ideer med stämman där! Skall kika på det.

Känns oerhört kul att du gillar maffigt och med textinnehåll...man blir lite orolig att det ska vara overdone eller för pretto...men jag älskar ju att jobba med sånt här, och bygga in budskap i text OCH ljud och arr och...allt. Hoppas man lyckas ibland :)


tack för fina ord Plinka, det värmer!
Mycket vackert, härlig ljudbild som vanligt när det gäller dig Emu :rolleyes:

Julianna briljerar med sin tjusiga stämma, det hela är mycket lovande.
Jag gillar din MC-passage här EMU, keep it!

Följer denna :wub:

/Marre

Ännu mer värmande ord Marre, stort tack. Vi öser vidare =)


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Stort! Julianas röst är grym då hon levererar den så här.
Marre har förresten en bekant sångfågel här i Stockholm, vars röst det låter som vid 115 (bland annat). Kul med de passager du har mellan de olika delarna men dessa kan som du säger utvecklas.
Och du har plockat in lite jojk från dig också, tillsammans med något distat.

Trevligt med sånt här!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Vilken röst, oj,oj,oj! I övrigt, som Eddi, lägger jag mig inte i nån mixning, som jag vet så lite om...men en jätte-jättefin låt är det ju. :wub:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Stort! Julianas röst är grym då hon levererar den så här.
Marre har förresten en bekant sångfågel här i Stockholm, vars röst det låter som vid 115 (bland annat). Kul med de passager du har mellan de olika delarna men dessa kan som du säger utvecklas.
Och du har plockat in lite jojk från dig också, tillsammans med något distat.

Trevligt med sånt här!


Tack! Ja...jojken eller vad man nu skall kalla den, är en shameless inspiration från sången Kari Bremnes pianist lägger på "Fyret ved Tornehavn".

kul att du gillart! Jag jobbar as we spik (medans vi spikar??) på övergångarna!
Vilken röst, oj,oj,oj! I övrigt, som Eddi, lägger jag mig inte i nån mixning, som jag vet så lite om...men en jätte-jättefin låt är det ju. :wub:
/Roffe H


Tack ska du ha! Och visst sjunger hon grymt =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Återfallslyssnare här. Jag undrade vem som skrivit dessa ord och det var ju du - bra mycket bra, jag hör nåt konstigt klipp nånstans I´m frozen men som du säger här ska ju hända ändringar så en petitess bara. Texten är jäkligt bra - kul :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön pipa inget snack om det ..Får du till mixen o helst mejsla fram dom distade gurorna bättre o lite annat gott så blir den Gottmos.. en låt som behövs några lyssar märker jag ..En grej jag hör o tycker skulle sitta gott är efter din voice slut vid 3.41 där skulle det saftas på med lite grövre hålla ut ton lite jävlar anamma groove för du jobbar upp bra där med din megafonvoice.. Men efter det så tycker jag det tappar efter din braiga uppjobbning ... Men jag skall göra nån lyss till kanske kommer jag på nå mer  ...Synt on"


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjusigt intro. Det är ju synd att man måste göra låtar också, när intron är hela behållningen.  :D

Ambient och fräckt arr. Om ni nu ska göra om sången, så vill jag komma med synpunkter:
- Att renodla sången i verserna. Ta bort backinggrejerna där.
- Skulle vilja ha sångtekniken mer mot sopransångerskor a la Nightwish, Within temptation etc. Alltså ganska sparsmakat vibrato. Men framför allt helt utan glidning på tonerna. Att man "tar" dem direkt. Och ingen improvisation som det låter som nu. Framför allt låter det underligt när första stavelsen i ordet har en ton och nästa en annan, fast jag uppfattar kompositionen som att det är en ton. Svårförklarat, men jag tror du hajjar.
- Alldeles för långa toner i slutet på fraserna. Blir på gränsen till jobbigt när frasen aldrig tar slut.
- Helt rätt sångerska för låten, även om jag låter kritisk här ovan. Mest för att jag vet att det kan bli fantastiskt.

Blev mest om sången. Cool låt också.  :D



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Återfallslyssnare här. Jag undrade vem som skrivit dessa ord och det var ju du - bra mycket bra, jag hör nåt konstigt klipp nånstans I´m frozen men som du säger här ska ju hända ändringar så en petitess bara. Texten är jäkligt bra - kul :D


thnx! Som jag sa, de e lite balansgång mellan att ha bra mening med arr, melodi, text och ljudeffekter, och att det blir tokpretto. KUl att det går hem denna gång :D
Skön pipa inget snack om det ..Får du till mixen o helst mejsla fram dom distade gurorna bättre o lite annat gott så blir den Gottmos.. en låt som behövs några lyssar märker jag ..En grej jag hör o tycker skulle sitta gott är efter din voice slut vid 3.41 där skulle det saftas på med lite grövre hålla ut ton lite jävlar anamma groove för du jobbar upp bra där med din megafonvoice.. Men efter det så tycker jag det tappar efter din braiga uppjobbning ... Men jag skall göra nån lyss till kanske kommer jag på nå mer  ...Synt on"


Tack för tyck! Har hållit på med precis det du säger, att få mer biff och bacon efter megafonen :) Ny version längre ner!
Tjusigt intro. Det är ju synd att man måste göra låtar också, när intron är hela behållningen.  :D

Ambient och fräckt arr. Om ni nu ska göra om sången, så vill jag komma med synpunkter:
- Att renodla sången i verserna. Ta bort backinggrejerna där.
- Skulle vilja ha sångtekniken mer mot sopransångerskor a la Nightwish, Within temptation etc. Alltså ganska sparsmakat vibrato. Men framför allt helt utan glidning på tonerna. Att man "tar" dem direkt. Och ingen improvisation som det låter som nu. Framför allt låter det underligt när första stavelsen i ordet har en ton och nästa en annan, fast jag uppfattar kompositionen som att det är en ton. Svårförklarat, men jag tror du hajjar.
- Alldeles för långa toner i slutet på fraserna. Blir på gränsen till jobbigt när frasen aldrig tar slut.
- Helt rätt sångerska för låten, även om jag låter kritisk här ovan. Mest för att jag vet att det kan bli fantastiskt.

Blev mest om sången. Cool låt också.  :D



Tack för tyck wernborg, håller med och fattar vad du menar där med det svårtförklariga :D

Däremot gillar jag långa toner, men vet att både du och Jonnerstone avskyr dito :D

Få se hur det blir. Har fått en trave nya sångfiler nu!






Ny version!

bara arbetat med formen egentligen. Lika kass mix mer eller mindre, och samma sångfiler. Liten twist på slutet, och ett part med bacon efter jag joddlat.

Skitjobbigt att mixa med tremolo i öronen :S
[mp3=200,20,0,left]http://julianna.perfectbounce.se/frozenop05.mp3[/mp3]
http://julianna.perfectbounce.se/frozenop05.mp3




« Senast ändrad: 19.02.2015, 00:12:11 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vem ska lira gitatrsolot, det skrikande, vid 364?  :lol:
Its epic, this men eftersom det är bra får jag titta på vad jag tycker kan bli bättre.

Bacons sång är svårtyglad, den levereras och sen får man försöka hantera skatten skatten efter leverans, som jag förstår det. Eller kan du styra och bestämma hur du tänkt dig sångspåren, och sen är det det som levereras?
Jag tänker på några grejer hon sjunger i början som konsekvent innehåller förväntade konsekventa stämmor som fungerar mot varandra men sen på sista tonen så uteblir spåret med den sista förväntade stämman.

Jag hör ingen tung bas som pumpar stycket framåt men det kan vara min lyssning som saknar basregistret.

Nu är gröten uppäten och det är dags att åka pendel. Några nya möten där?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vacker sångmelodier och syntesen med arret gör det mäkta skönt att lyssna på. Julianna sjunger som en ängel, men vibratot fladdrar på gr'nsen till vad som är acceptabelt. Men det passar! (kanske  :unsure:)

Något av ett mästerverk i genren, Fast jag hade gjort vissa saker annorlunda :D En fiol? :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mäktig ljudbild du får till med ett frenetiskt driv i trummorna!
Och Juliannas röst passar utomordentligt här! Hon har ett härligt vibrato och fint omfång.
Nivån på hennes sång behöver justeras en del, men vet att mixen bara är i ett tidigt skede.
(Tycker den är för låg i början och lite för stark med början vid ca 448.)
Saknar också en bas som fyller upp mer och ger en ännu tyngre ljudbild. Men det är du säkert medveten om.  :)
Om du tänker ta bort den manliga speakerrösten kan jag tänka mig den ersättas av manlig sång med mörk, låg
stämma i kontrast till Juliannas röst. Ska bli intressant att höra denna färdigmixad. Mycket fint colab!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Blir bättre o bättre :).. nu klart mer klös ..Hoppar till 3.41 igen .efter din megafonsång o avslutning tycker jag att du skall fortsätta att frassjunga spinna på avslutningsfraserna..i cry..(.i have tried ) under hennes sång alltså lägga in fraser tillsammans ... (kanske med lite desperation?......Jag tror på det..  Rock on" :)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ja, när jag lyssnar på detta förstår jag hur långt jag har kvar i mixningslärande. Kallt, kallt och härligt epos men ljuvlig sång. Men, jag får ont i öronen av trummorna och ibland något swischande ljud som är högdiskantigt men jag kanske har blivit överkänslig på gamledar?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Inte min musik men det låter bra - lite enformig dock.
I min lyssning är Juliana för vass i ljudbilden och fram till 85 ligger hon mer i höger öra vilket låter skevt för mig.
Vid 305-308 gör du nåt mixmässigt med sången som inte låter bra tycker jag - likaså vid 491 å framåt. En smaksak ... vibratot är lite för mycket

Så tycker jag
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
skön ljudbild som jag gillar, julians röst passar bra in. Lite ljudbildsmässigt inspirerat av ledmotivet i banshee? (ej melodimässigt..)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Bra låt det här. Gillar det starkt.
Men jag tycker att de sista 90 sekunder, som du la till i version två, är lite "för mycket av det goda" så att säga. 
www.alatarmusic.com


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vem ska lira gitatrsolot, det skrikande, vid 364?  :lol:
Its epic, this men eftersom det är bra får jag titta på vad jag tycker kan bli bättre.

Bacons sång är svårtyglad, den levereras och sen får man försöka hantera skatten skatten efter leverans, som jag förstår det. Eller kan du styra och bestämma hur du tänkt dig sångspåren, och sen är det det som levereras?
Jag tänker på några grejer hon sjunger i början som konsekvent innehåller förväntade konsekventa stämmor som fungerar mot varandra men sen på sista tonen så uteblir spåret med den sista förväntade stämman.

Jag hör ingen tung bas som pumpar stycket framåt men det kan vara min lyssning som saknar basregistret.

Nu är gröten uppäten och det är dags att åka pendel. Några nya möten där?

Bra synpunkter angående sången! Sitter med nya filer nu. Jag "beställer" enligt hur jag vill ha det, med tillägg "hittar du nåt bättre så kör på det", -bäst blir det om alla får skapa lite, så känslan kommer fram.

Gitarrsolo vore inte fel, frågan är om jag får plats i mixen :S

Bas är nu tillagd, och kommer på nästa bounce. Lite bättre i öronen idag....och det finns MYCKET att justera :S

tack för input!
Vacker sångmelodier och syntesen med arret gör det mäkta skönt att lyssna på. Julianna sjunger som en ängel, men vibratot fladdrar på gr'nsen till vad som är acceptabelt. Men det passar! (kanske  :unsure:)

Något av ett mästerverk i genren, Fast jag hade gjort vissa saker annorlunda :D En fiol? :D

tack! håller med herrn. Och ja, en fiol vore fint. jag jagar livestråkar just as vi spik :)
Mäktig ljudbild du får till med ett frenetiskt driv i trummorna!
Och Juliannas röst passar utomordentligt här! Hon har ett härligt vibrato och fint omfång.
Nivån på hennes sång behöver justeras en del, men vet att mixen bara är i ett tidigt skede.
(Tycker den är för låg i början och lite för stark med början vid ca 448.)
Saknar också en bas som fyller upp mer och ger en ännu tyngre ljudbild. Men det är du säkert medveten om.  :)
Om du tänker ta bort den manliga speakerrösten kan jag tänka mig den ersättas av manlig sång med mörk, låg
stämma i kontrast till Juliannas röst. Ska bli intressant att höra denna färdigmixad. Mycket fint colab!
/Asti

Tack asti! Noterat synounkterna som ligger i linje med övriga kritiker och mina egna, och jobbar vidare nu med lite mindre öronfladder :D

kul att du gillart =)


Får svara er övriga senare! 4-åringen kom in i studion och vill sjunga!  :wub:

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ja bortsett från att voxens diskant skär i öronen och att mixen är lite grötig, så hör jag att du gjort en del intressanta tillägg i formgivningen, gillar skarpt övergången till det maffiga och svävande men ändå tunga partiet efter 340! Det blir riktigt skönt!
Plinkar på en låt...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Blir bättre o bättre :).. nu klart mer klös ..Hoppar till 3.41 igen .efter din megafonsång o avslutning tycker jag att du skall fortsätta att frassjunga spinna på avslutningsfraserna..i cry..(.i have tried ) under hennes sång alltså lägga in fraser tillsammans ... (kanske med lite desperation?......Jag tror på det..  Rock on" :)

tack tack! Ny version (igen) fast mer lite mixpill. håller på just nu med lite av det du säger. Och eventuellt är det nyckelharpa på ingång  :wacko:

kul att det går hem iaf!
Ja, när jag lyssnar på detta förstår jag hur långt jag har kvar i mixningslärande. Kallt, kallt och härligt epos men ljuvlig sång. Men, jag får ont i öronen av trummorna och ibland något swischande ljud som är högdiskantigt men jag kanske har blivit överkänslig på gamledar?

Oj tackar! Har sänkt lite hi-mid på trummor och fimpat diskant där jag hittat. öronen bättre idag! Den skar rät hemskt i öronen märkte jag nrä locket försvann!

tack för tyck!
Inte min musik men det låter bra - lite enformig dock.
I min lyssning är Juliana för vass i ljudbilden och fram till 85 ligger hon mer i höger öra vilket låter skevt för mig.
Vid 305-308 gör du nåt mixmässigt med sången som inte låter bra tycker jag - likaså vid 491 å framåt. En smaksak ... vibratot är lite för mycket

Så tycker jag
/G

tack för tyckande. Alla kan ju inte gilla allt :D Ligger hon mer i höger nu med? BORDE vara fixat :)

har skurit diskant å grejat på sång, så den bör vara mer hanterlig nu.

skön ljudbild som jag gillar, julians röst passar bra in. Lite ljudbildsmässigt inspirerat av ledmotivet i banshee? (ej melodimässigt..)


Stajo! Long time no see! Vad gör lord of the string nuförtiden??

Har nog inte hört Ledmotivet till BAnshee....ska lyssna.

kul att du gillart!
Bra låt det här. Gillar det starkt.
Men jag tycker att de sista 90 sekunder, som du la till i version två, är lite "för mycket av det goda" så att säga. 


Är alltid kul när folk gillar något man gjort. Sen...ja. det är inte bara tårta på tårta, utan nog ett par tårtor till..men jag ville verkligen att man skall uppleva att det läggs på in absurdum för att sen bara dö ut...för mycket? Förmodligen :) Ska se o jag kan skära och snygga till lite mer.

tack för tyck!
Ja bortsett från att voxens diskant skär i öronen och att mixen är lite grötig, så hör jag att du gjort en del intressanta tillägg i formgivningen, gillar skarpt övergången till det maffiga och svävande men ändå tunga partiet efter 340! Det blir riktigt skönt!

kul! PRova lyssna på soundcloudlänken här nedan med nyaste versionen. tror de e bättre nu!

tack =)



https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ny version:

- nya sångfiler delvis
- nylagd backing vox av mig på en del
- elbas
- en h*v***s massa skärande i frekvenser och volym.
- ännu mer småppill.
https://soundcloud.com/secondary-protocol/frozen-feat-julianna-mcduffie-wip

whaddoyathink?
http://julianna.perfectbounce.se/frozenop08.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://julianna.perfectbounce.se/frozenop08.mp3[/mp3]


« Senast ändrad: 22.02.2015, 03:12:39 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Många fina och tunga passager. Gillar helheten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter jättefint! Nu fyller basen på bättre och ger en tyngre, fylligare botten!
Juliannas inandningar är lite starka i början och s-ljuden sticker ut alldeles i inledningen av sången.
Mycket bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil


skön ljudbild som jag gillar, julians röst passar bra in. Lite ljudbildsmässigt inspirerat av ledmotivet i banshee? (ej melodimässigt..)


Stajo! Long time no see! Vad gör lord of the string nuförtiden??

Har nog inte hört Ledmotivet till BAnshee....ska lyssna.

kul att du gillart!

essen är bättre, gillar hur du vrider och vänder på musiken. Det är något ställe vid 307 när julians röst breddas och sedan kommer tillbaka, klippet blir lite konstigt där...
banshee introt är bättre än serien, ett av de bästa intron jag hört...
jo jag har precis gjort investeringar i ny programvara och dator så jag hoppas att det skall inspirera mig till storverk ;)

/S
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
tack för tyckande. Alla kan ju inte gilla allt :D Ligger hon mer i höger nu med? BORDE vara fixat :)

har skurit diskant å grejat på sång, så den bör vara mer hanterlig nu.
Nu ligger sången mer i mitten - det är bra tycker jag. Men sången är i ett initialt skede för vass för mig (den är även vass på några ställen längre in i låten). Gör nästan lite ont i öronen när jag har lite volym. Kanske beror det på mina hörlurar men i jämförelse med all annan musik som jag lyssnar på med samma lurar så är detta mycket vasst.

Annars är det en bra låt.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!