Kontrollrummet

Plinka -Autumn Leaves -sångövning...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tja, medans nästa egna komposition håller på att utveckla sig, så gör jag som många andra här -en liten pausjazz att övnings-sjunga på :)
Hittade Eva Cassidys ackord någonstans på nätet, enkelt pianokomp, soft sång.
- Ja, gärna kritik mot framför allt sången som kan vara utvecklande för mig :)
Annars är detta inget jag tänker jobba vidare med.

Låtlängd 3 min.
« Senast ändrad: 16.02.2015, 13:55:59 by Plinka »
Plinkar på en låt...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Plinka!
Satt just och kollade på Grammy awards på TV och nu när jag lyssnar på dig så tycker jag du åxå borde få komma upp på dom stora estraderna, det finns många av dom som bleknar mot din sång.
Härligt mjuk och skön röst och du behandlar den med pietet och tolkar sången så att alla fina känslor kommer igenom, underbart!  :wub:

Man kan väl säga att du respekterar sången och om detta är lite "övnings-sång" så skulle jag gärna lyssna på denna låt bara du kunde få ihop ett värdigt komp, antar ju att du själv lirar pianot och det är ju snyggt men kräver lite mer slipning. Om du har ackorden till låten så kunde jag kolla på dom... (pst, hittade dom)

h.   johan
« Senast ändrad: 15.02.2015, 22:52:06 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Sångtips var det?

Jag tycker det vore intressant att höra dig sjunga med rejält svag stämma och MYCKET luft som läcker. Jag tror det kunde ge en extra dimension. Du har ju en väldigt bra röst som kan skära igenom vilken mix som helst, och när du sjunger mörkare så får du en fylligare mer kraftfull ton. Allt det där kan du, men kanske testa lite mer ultrasvagt?

Uttalsmässigt drar du ofta väldigt ljusa engelska "e". Liives, snarare än leaves. Petitessartat, men något jag tänkte på när det ändå är sångkritik du är ute efter :)

Riktigt fint annars. Lägg gärna upp mer sånt här =)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tjou Plinka!
Satt just och kollade på Grammy awards på TV och nu när jag lyssnar på dig så tycker jag du åxå borde få komma upp på dom stora estraderna, det finns många av dom som bleknar mot din sång.
Härligt mjuk och skön röst och du behandlar den med pietet och tolkar sången så att alla fina känslor kommer igenom, underbart!  :wub:

Man kan väl säga att du respekterar sången och om detta är lite "övnings-sång" så skulle jag gärna lyssna på denna låt bara du kunde få ihop ett värdigt komp, antar ju att du själv lirar pianot och det är ju snyggt men kräver lite mer slipning. Om du har ackorden till låten så kunde jag kolla på dom... (pst, hittade dom)

h.   johan
Oj det tackar en för, så otroligt fint skrivet  :wub:
Och skulle du vilja byta ut mitt taffliga piano mot nåt snyggare, så -be my guest!! Tur vi har dig Mahan här som är både så kunnig och så hjälpsam åt alla håll  :D


Sångtips var det?

Jag tycker det vore intressant att höra dig sjunga med rejält svag stämma och MYCKET luft som läcker. Jag tror det kunde ge en extra dimension. Du har ju en väldigt bra röst som kan skära igenom vilken mix som helst, och när du sjunger mörkare så får du en fylligare mer kraftfull ton. Allt det där kan du, men kanske testa lite mer ultrasvagt?

Uttalsmässigt drar du ofta väldigt ljusa engelska "e". Liives, snarare än leaves. Petitessartat, men något jag tänkte på när det ändå är sångkritik du är ute efter :)

Riktigt fint annars. Lägg gärna upp mer sånt här =)


Tackar och niger Emu! Intressant, för den sångstil du föreslår låter som något jag själv är ute efter att utveckla just nu i mitt kommande projekt! Så det tar jag med mig. Specifikt, just på denna låten, är det så att du tänker dig vissa fraser mer åt det hållet?

Och vad gäller min accent, så är jag eg väl medveten om det där du skriver, måste bara bli duktigare att påminna mig om att skärpa mig i min svengelska, så gott det går iaf  :angry:  B)
Plinkar på en låt...


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Väldigt behagligt, jag gillar verkligen Eva Cassidy och din tolkning, mycket fint :P

Kanske du skulle bli mer lågmäld och intim ibland, för nyansernas skull, gå inpå micken och gosa med den, och väsa lite som EMU är inne på :lol: B)

Lite synkoper på sången kanske skulle ytterligare förgylla jazz-touchen.. dra ut på vissa toner..slutton i en takt..och sen gå direkt på nästa passage.....hoppas du fattar hur jag menar här..testa!

Du sjunger så gudomligt redan, men sammanfattningvis önskar jag lite mer nyanser i volym och innerlighet, du kommer få till det-jag vet ju vad du går för.

Följer dig här, spännande :wub:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Vackert och behagligt! :D
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej!

Har inget att bidra med till din sångutveckling förutom - så himla vackert! Din röst är så underbar! Skall bli kul att höra när mr M har lagt till lite piano... Då :-)

Mkt vackert!

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ingen dålig övning precis, sången är störtskön.  :wub: Hoppas det blir mer.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Like!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön sång ... :) Men om du vill utveckla tycker jag Emu är inne på nåt intressant ..Alltså sjunga i liten kostym lite lullaby bräckligt ..Det är bra träning o utveckling ...kör hårt" :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjou Plinka!
Satt just och kollade på Grammy awards på TV och nu när jag lyssnar på dig så tycker jag du åxå borde få komma upp på dom stora estraderna, det finns många av dom som bleknar mot din sång.
Härligt mjuk och skön röst och du behandlar den med pietet och tolkar sången så att alla fina känslor kommer igenom, underbart!  :wub:

Man kan väl säga att du respekterar sången och om detta är lite "övnings-sång" så skulle jag gärna lyssna på denna låt bara du kunde få ihop ett värdigt komp, antar ju att du själv lirar pianot och det är ju snyggt men kräver lite mer slipning. Om du har ackorden till låten så kunde jag kolla på dom... (pst, hittade dom)

h.   johan
Oj det tackar en för, så otroligt fint skrivet  :wub:
Och skulle du vilja byta ut mitt taffliga piano mot nåt snyggare, så -be my guest!! Tur vi har dig Mahan här som är både så kunnig och så hjälpsam åt alla håll  :D


Sångtips var det?

Jag tycker det vore intressant att höra dig sjunga med rejält svag stämma och MYCKET luft som läcker. Jag tror det kunde ge en extra dimension. Du har ju en väldigt bra röst som kan skära igenom vilken mix som helst, och när du sjunger mörkare så får du en fylligare mer kraftfull ton. Allt det där kan du, men kanske testa lite mer ultrasvagt?

Uttalsmässigt drar du ofta väldigt ljusa engelska "e". Liives, snarare än leaves. Petitessartat, men något jag tänkte på när det ändå är sångkritik du är ute efter :)

Riktigt fint annars. Lägg gärna upp mer sånt här =)


Tackar och niger Emu! Intressant, för den sångstil du föreslår låter som något jag själv är ute efter att utveckla just nu i mitt kommande projekt! Så det tar jag med mig. Specifikt, just på denna låten, är det så att du tänker dig vissa fraser mer åt det hållet?

Och vad gäller min accent, så är jag eg väl medveten om det där du skriver, måste bara bli duktigare att påminna mig om att skärpa mig i min svengelska, så gott det går iaf  :angry:  B)

Jag ctycker inte generellt att svensgelska är ett problem, -vi är ju svenskar! Sen har vi alla saker som sticker ut, så jag pekade på det i detta fallet eftersom det var en sångövning.

Sångstilen ja, jag tror att du skall låta sången följa med texten. Stå och gestikulera och vifta och krypa ihop, precis som du skulle spela teater. Försök få fram budskapet inte bara med texten, utan även med uttrycket i sången. Så ja, vissa fraser!

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Du har en jätteskön stämma och är väldigt tonsäker! Vibratot sitter fint också.
Om jag verkligen letar efter något att tipsa om så skulle det möjligen vara att
när du tar i kan rösten ibland bli aningen gäll/nasal, men det är som sagt en petitess.
Den här låten sjunger du jättefint!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Tycker det låter väldigt fint och väldigt mycket eget.

För att ge kritik, så är frågan, vad du vill utveckla dig mot?
Om man jämnför med just Eva Cassidy, så hör man att hon tar ut svängarna mer, när det gäller dynamik. Och hon sjunger med mer "luft" än du (alltså lite hesare). Och hon sjunger mer synkoperat.
Men jag vet inte riktigt, om det är bättre bara för det. Bara annorlunda.
www.alatarmusic.com


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jättevacker sång! Du sjunger underbart bra och tonsäkert. En mindre förbättringspotential ligger i uttalet eller tydligheten i fraseringen och då i tydliga "t" t ex since you went avay som låter mer som wend away. Även då "t" uttalas görs det med en viss försiktighet. Lite mer tryck i "t" är det enda jag kan komma på i förbättringsväg och tack igen för fantastisk sång på Falling Leaves! :D


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tack alla, underbart att kunna få feedback så här bra på detta forum, även när det gäller sång!
Tyvärr får vi nog vänja oss vid att jag inte hinner vara närvarande här var och varannan dag, har så otroligt svårt att pussla ihop tiden och energin ibland, så jag är glad om jag hinner in någon gång i veckan! Men här kommer mina svar sent om sider!

Väldigt behagligt, jag gillar verkligen Eva Cassidy och din tolkning, mycket fint :P

Kanske du skulle bli mer lågmäld och intim ibland, för nyansernas skull, gå inpå micken och gosa med den, och väsa lite som EMU är inne på :lol: B)

Lite synkoper på sången kanske skulle ytterligare förgylla jazz-touchen.. dra ut på vissa toner..slutton i en takt..och sen gå direkt på nästa passage.....hoppas du fattar hur jag menar här..testa!

Du sjunger så gudomligt redan, men sammanfattningvis önskar jag lite mer nyanser i volym och innerlighet, du kommer få till det-jag vet ju vad du går för.

Följer dig här, spännande :wub:

/Marre
Tack Marre, inte kan man få bättre sångfeedback än från dig min vän! Jag ska försöka ta till mig och se om jag kan utveckla det du skriver!

Vackert och behagligt! :D
Det tackar en för Mr G!

Hej hej!

Har inget att bidra med till din sångutveckling förutom - så himla vackert! Din röst är så underbar! Skall bli kul att höra när mr M har lagt till lite piano... Då :-)

Mkt vackert!

Med vänlig hälsning,
Göran
Tack för det Palm! Jo Mahan skickade blixtsnabbt över en snygg kompfil, det är bara jag som inte hunnit sätta min fot i studion sen dess! Så man får ha lite tålamod ;)

Ingen dålig övning precis, sången är störtskön.  :wub: Hoppas det blir mer.
/Roffe H
-Och det skrivet av en riktig jazzkille! Jag suger i mig :D

Like!
Thanx Max!

Skön sång ... :) Men om du vill utveckla tycker jag Emu är inne på nåt intressant ..Alltså sjunga i liten kostym lite lullaby bräckligt ..Det är bra träning o utveckling ...kör hårt" :)
Tack Marsall! Japp, jag kommer att följa era råd och testa lite...sen får vi se vad det blir! Övning är ju övning och det är ju det som är så skönt, att man har inget annat mål med det :D


Jag ctycker inte generellt att svensgelska är ett problem, -vi är ju svenskar! Sen har vi alla saker som sticker ut, så jag pekade på det i detta fallet eftersom det var en sångövning.

Sångstilen ja, jag tror att du skall låta sången följa med texten. Stå och gestikulera och vifta och krypa ihop, precis som du skulle spela teater. Försök få fram budskapet inte bara med texten, utan även med uttrycket i sången. Så ja, vissa fraser!

:)
Tackar för utvecklat resonemang! Jag är så underbart glad att få era idéer på utveckling, så jag tar till mig och suger i mig! Är det någon som verkligen brukar stå och vifta, gestikulera, grimasera och svänga på rumpan framför micken, så är det jag, hehe, men här kanske jag koncentrerar mig mer på att sjunga rätt, vet inte...ska analysera mig själv nästa gång! Oavsett, utveckling är kul, och det jag egentligen är ute efter det är att utveckla en helt egen sångstil, men behöver ju testa mig fram i olika idéer, så detta är guld!


Du har en jätteskön stämma och är väldigt tonsäker! Vibratot sitter fint också.
Om jag verkligen letar efter något att tipsa om så skulle det möjligen vara att
när du tar i kan rösten ibland bli aningen gäll/nasal, men det är som sagt en petitess.
Den här låten sjunger du jättefint!
/Asti

Tack Asti! Bra att ni har lite olika och lite samma idéer och tankar! Jo, det är nog generellt så att min röst kan bli gäll när jag kommer upp, om jag inte väljer att lägga in min riktiga power-röst, som jag inte valde här, ville inte det. Men kanske går det att utveckla den där "mellan-power-och-ljus-rösten något...vet inte än :D Förmodligen går det...har ju aldrig tagit en sånglektion i mitt liv så det finns nog mycket att göra -haha  :D

Tycker det låter väldigt fint och väldigt mycket eget.

För att ge kritik, så är frågan, vad du vill utveckla dig mot?
Om man jämnför med just Eva Cassidy, så hör man att hon tar ut svängarna mer, när det gäller dynamik. Och hon sjunger med mer "luft" än du (alltså lite hesare). Och hon sjunger mer synkoperat.
Men jag vet inte riktigt, om det är bättre bara för det. Bara annorlunda.

Tack för det Alatar! Och det är en mycket bra fråga du ställer! För även om Eva Cassidy sjunger oslagbart så är det egentligen inte just dit jag strävar heller, även om man påverkas av hennes original. Det jag egentligen är ute efter är att hitta mitt alldeles egna uttryck, men det får gärna ta vilka vägar det vill att komma dit, det behövs liksom ett utforskande av den egna rösten. Jag är "expert" på att aldrig riktigt ha någon plan, utan jag brukar bara se vart jag landar, så det är inte så att jag siktar på att bli jazzsångerska, utan vill bara "hitta något". Så, om jag låter annorlunda och mycket eget så är det precis det jag vill, hoppas bara jag låter tillräckligt annorlunda för att sticka ut från resten av världen också!


Jättevacker sång! Du sjunger underbart bra och tonsäkert. En mindre förbättringspotential ligger i uttalet eller tydligheten i fraseringen och då i tydliga "t" t ex since you went avay som låter mer som wend away. Även då "t" uttalas görs det med en viss försiktighet. Lite mer tryck i "t" är det enda jag kan komma på i förbättringsväg och tack igen för fantastisk sång på Falling Leaves! :D


Tack för det zorrow! Jo, jag har själv tänkt på det du säger med uttalet! Det blir liksom bare så, ska ta med mig dina tankar in i studion!


------
Jo, och angående synkoperna som flera av er skriver om, så valde jag faktiskt medvetet att hålla mig lite ifrån det denna gång, ville dels inte göra det för likt Evas, men så hade jag någon tanke om att det skulle vara lite "renare/enklare" :)



« Senast ändrad: 22.02.2015, 01:03:41 by Plinka »
Plinkar på en låt...


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Ja det mesta är sagt, men för att understryk några av inläggen - det är ju jätte bra, och åsikter här handlar om tycke och smak. Om, jag repeterar om, du skulle vilja göra en variant så är det nog den nära (och kanske känsligt innerliga - du vet när du faktiskt sänker garden och släpper in lyssnaren där det känns) versionen med mer luft, och kanske ett "rasp" i inledningarna här och där :)
MOMA - Music Of Modern Artists