Kontrollrummet

Hedblom - Låt Mig Va

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
LÅTNAMN: Låt Mig Va
ARTIST/GRUPP: Hedblom
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 2:52
KOMPOSITÖR: Hedblom
PRODUCENT: Hedblom
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2015
FORMAT: mp3
Länk: http://www.hedblom.nu/latmigva.mp3

Hittade en gammal svensk låt jag skrivit långt ner i anteckningslistan i mobilen. Blev besatt och var tvungen att spela in igår.
Tycker jag hyffsat fick till det sound jag alltid eftersträvat. Distad gitarr, akustisk gitarr, hammond. Myspop på Svenska  :rolleyes:
« Senast ändrad: 09.02.2015, 14:15:47 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gillar soundet!
Kommer inte inte ihåg dina tidigare låtar, så jag har inga självklara referenser till sound och mix från dina tidigare alster, att jämföra med.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej!
För det första, låten som sådan är väldigt välskriven och riktigt skönt med den fångande refen, man dras direkt med in i låten, och den sätter sig. Att det dessutom är sköna och tacksamma harmonier gör det ännu bättre.
Förstår och gillar också din tanke med soundet, ja det går hem.  :)

Mixen då: I det stora hela låter det bra, personligen skulle jag önska liite mer värme generellt, och i synnerhet på rösten. Alltså slipa ner något på diskanten, släpp fram pyttelite till av underfrekvenserna, låt gärna reverbet vara lite varmare färg i. Sen får det gärna vara lite tydligare bas.

Härligt du sjunger förresten, med inlevelse!
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fin låt, bra lir och sång, kanske fila på diskanten i sången? Annars inget att gnälla på.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härlig låt med innebörd och bra riff till harmonierna. Har du melodyn eller AT så skull jag tycka att du petar aningens i sången - på visa ord surar det lite , köra, de längre utsjungningarna etc. lite småjusteringar så där - så skulle den bli ännu bättre. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Fin text bra sjungen. Jag gillar låten...Tycker att du fått fina råd redan om hur du kan gå vidare och finslipa på låten... :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Mkt snyggt Hedblom!

Denna sång är riktigt snygg, härlig mello som fastnar. Om jag hade varit dig hade jag jobbat vidare med:

- höja sången den faller bakom musiken tycker jag (fungerar på vers-men försvinner på refr)
- strypa lite av aningarna (alltså bli dykare)... nej men se om det går att dämpa lite
- hade testat att flytta fram sången en liiiiiten bit till...inte volym utan närhet!

Mktbra låt - kul att höra!

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej igen...

Hittade en låt där jag fann sångsoundet jag tänkte på till din fina sång...

https://soundcloud.com/sammy909-1/on-the-evening-train-2nd-try

Vad sägs?

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja, den refrängen satte sig.  :D

Håller med Plinka om frekvensresonemanget. Det blir rätt tunt. Sången och den akustiska gitarren skulle må bra av mer botten.

Och den distade gitarren tror jag skulle vinna på att inte vara så distad. Då kan du höja den i mixen utan att det blir power ballad. Nu småfiser den lite i bakgrunden bara.

Jupp, jobba på!!


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Men tack vad roligt det är med alla positiva svar  :D
Har försökt ta till mig av det ni kommenterat och alla ändringar jag gjort finns om genom länken som jag laddat upp (laddar alltid upp senaste versionen på egna servern).
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Vad den växer! Först vet man inte riktigt vart den är på väg, men sen tar det sig och det blir en bra låt på egna meriter. Allt sitter, om jag skulle göra något så skulle jag försöka åstadkomma en BII med kabinett, som snurrar så där lagom fort för att sedan spinna loss och lugna sig igen. Tricky ibland, men när man får till  det blir det ett attans sug i soundet.

Bra låt!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fortfarande en skön låt!

Låt mej va... jag klarar mej ändå
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Skitbra låt som fastnar. Håller också med Plinka om sången. Alla gitarrer slåss lite om utrymmet i mixen men du kanske vill ha det så. Det funkar men är kanske inte "konventionellt". Acken låter magiskt bra, men som sagt tar lite av sångens utrymme.