Kontrollrummet

Kontrollrummet som sådant

Mein · 116 · 24536

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Låter kul. Om jag förstår saken rätt så skulle det dock inte ge Kontrollrummet fler aktiva medlemmar. Mer som ett komplement att promota sin musik på en annan arena?

Det blir ju en ingång eftersom "låtsidan" är med social och tillgänglig på sitt sätt. Man kan ju länka direkt från "låtsidan till forumet.
Allt beror ju på upplägget. Det blir mer en möjlig lösning att promota låtar på ett nytt sätt och kanske se det hela ur ett allmänt publikt perspektiv. Antigen helt KR-knuten "låtsida" eller inte :)  Tänker inte driva själv, så några kompanjoner behövs om det skall bli av. Helt hopplöst projekt förmodligen om man är ute efter att tjäna pengar, mer för att det är kul!  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
största delen av de sk. gästerna är nya spiders vår urålders forumprogramvara inte identifierar korrekt. så väldigt många riktiga gäster har vi inte.
Är det inte dags att döda alla babies, typ karma och alla andra moddar för att kunna hålla forumet uppdaterat regelbundet.

Jag tänker tex. på alla specialare man måste komma ihåg för att få till det i posterna idag. Måste komma ihåg att ta bort https vid youtube och soundcloudinbäddning tex. Gissar att det finns tonvis med nya funktioner om vi hade haft senaste versionen av forumet. IOS-anpassning gissar jag är en annan fördel som finns i nyare versioner. etc....

Please!

Tsmalmbe, jag och många andra är nyfiken på vad du har för tankar med forumet på sikt. Tex. det här med att locka fler besökare till forumet. Är det något du är intresserad av? Samarbete med någon kommersiell partner har du ju uteslutit tidigare. Har du ändrat uppfattning om det?



Utloggad tsmalmbe

1) Om forumet uppdateras till en ny version faller allt sådant som är manuellt tillagt under åren bort. Svar på frågan "nå vad betyder det då" är inte lätt. Säkerligen en massa onödigt men troligen också något nån här har tyckt varit en "bra egenskap".
2) Ifall en stor och ljudlig del av medlemsskaran tycker vi uppdaterar forumet så gör vi det. Det betyder garanterade ändringar i användbarheten, både på gott och på ont. Det betyder också att forumet är otillgängligt under en tid, eller i "read-only" inställning.
3) Den nuvaranda "framsidan" är helt custom - då bör diskuteras huruvida det är ett krav för trivsel och användbarhet att den existerar som sådan (betyder alltså en del jobb). Out of the box är ju forumet "bara" ett forum och framsidan ser ut såhär: www.simplemachines.org/community/ (ganska oinspirerande i mitt tycke)
4) Ifall de nu upplagda musikfilerna inte kan överföras till en ny forumversion, är det en showstopper?
5) Mediacentret som sådant dör bort

Hågade kan kolla in skillnaderna mellan versionerna här: http://wiki.simplemachines.org/smf/Differences_between_SMF_2.0_and_SMF_1.1

Att installera en ny "tom" version är nolljobb. Att migrera en existerande installation, framförallt databasdelen, är arbetsdryg. Framför allt trial-and-error fasen tar sin tid.

Största nyheterna är på administrativa sidan och så har de skrivit om koden en hel del för att separera layout och funktionalitet. Behov av moddar faller säkert inte bort just för dessa players och pad-kompatibilitet etc. Något som vi nu är vana vid att fungerar dåligt kanske inte alls existerar i en nyinstallerad version av forumet. Det är i och för sig inte något stort problem tror jag och korrigerar sig med tiden. Medlemmarna finns ju kvar trots att knapparna ser olika ut.

Om marknadsföring. Besökare ryms hit, men jag tänker inte starta en parad för den skull. Det är totalt baserat på realism, inte ointresse - språkligen befinner jag ju mig i fel område för att starta en parad. Hur man/ni/vi vill göra enskilda eller gemensamma upprop tycker inte jag att jag personligen skall bestämma över. Det här är en community som får bestämma själv, och den behöver inte mitt "lov" att göra det ena eller det andra i marknadsföringssyfte. Om det behövs teknisk hjälp finns jag till, om det behövs ordförande finns jag till, om det behövs domare finns jag till.

Angående kommersialitet. Kommers är OK. Jag har endast uteslutit att personligen "monetisera", alltså göra pengar, på forumet genom att hänga upp reklamer. Det har inte ändrat. Samarbeten får givetvis finnas och kräver det att någon ska synas och länkar skall finnas så ordnar man det ju på passligt vis. Men på forumets villkor och på sådana villkor att ingen kontraktuellt förbinder sig på något otrevligt sätt. Otrevligt blir det då när man inte kan leva upp till kontraktet man gjort på grund av externa skäl, som till exempel att forumet ligger nere en par dagar.

Svarar detta på frågorna?

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Jag tycker vi skall uppdatera forumet.

Men samtidigt tycker jag det är viktigt att ha en en "personlig" förstasida/indexsida, alltså så som det är nu. Och med det menar jag den här sidan: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php
"Logosidan" däremot kan gärna falla bort enligt mig. Alltså den här: http://www.kontrollrummet.com/ Den känns lite onödig, tycker jag faktiskt.




www.alatarmusic.com


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa

5) Mediacentret som sådant dör bort

 :( :( :( :(
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gillar det som det ser ut idag. Är van vid layouten på första sidan.
Men även en gammal hund kan lära sig sitta.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jag kan åxå leva med det KR som vi har idag,
är inte så säker att denhär gamla hunden kan (eller vill) lära  sig nåt nytt mer.... :unsure: ;)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Alla åsikter är välkomna, båda för och emot.

Personligen ställer jag mig för uppdatering men jag ser också problematiken bakom det. Alla ändringar är mot det sämre, tills vi vänjer oss och undrar hur vi har kunnat leva i det förflutna.

Nu kommer vi inte att rusa iväg mot något alls utan att fundera. Dessutom bör jag bekanta mig med den nya programvaran - och gärna höra om det finns intressenter som kan deltaga i jobbet. Deltaga betyder att ge riktigt hjälp, testa, fundera och rapportera. Tröttsamt men hjälpsamt. Ett första steg är att analysera programvaran som den kommer i grundinställningar och kartlägga behov av addons, plugins, themes och hans mormor. Det är en enkel uppgift som man kan deltaga i.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Alla åsikter är välkomna, båda för och emot.

Personligen ställer jag mig för uppdatering men jag ser också problematiken bakom det. Alla ändringar är mot det sämre, tills vi vänjer oss och undrar hur vi har kunnat leva i det förflutna.

Nu kommer vi inte att rusa iväg mot något alls utan att fundera. Dessutom bör jag bekanta mig med den nya programvaran - och gärna höra om det finns intressenter som kan deltaga i jobbet. Deltaga betyder att ge riktigt hjälp, testa, fundera och rapportera. Tröttsamt men hjälpsamt. Ett första steg är att analysera programvaran som den kommer i grundinställningar och kartlägga behov av addons, plugins, themes och hans mormor. Det är en enkel uppgift som man kan deltaga i.
Jag kan (beta)testa tillsammans med några andra, hitta fel och brister samt se möjligheter och utvecklingsbehov i den nya varianten om du vill - säg bara till.

Är det möjligt att du lägger upp en ny naken variant som bara ett fåtal kommer åt för en snabb och enkel utvärdering - där man kan lägga upp några låtar och se hur det blir/funkar?
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
men om man tex kikar på studio forum så suger deras upplägg jämfört med KR.
kommentarsfrekvensen är oxå riktigt usel på det forumet
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil

5) Mediacentret som sådant dör bort

 :( :( :( :(
Vad använder du det till?
I ett mediacenter finns alla låtarna väl bevarade om man väljer att ha det så. Har själv märkt att många av mina tidigare låtar som har varit länkade till nån uppladdnings center eller egna servar inte finns kvar mer då jag själv har bytt web hotrell ett antal gånger och inte i det skedet tänkte på att även länkarna då försvinner  och samma gäller ju för alla andra uppladdnings platser, dom länkarna dör åxå i nåt skede.
Så jag ser nog med ett positivt öga på ett eget mediacenter om det inte tekniskt eller ekonomiskt är oöverkomligt förstås :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Count me in för betatest.

Soundcloud funkar ju fint att bädda in från!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Count me in för betatest.

Soundcloud funkar ju fint att bädda in från!


Me too.

men om man tex kikar på studio forum så suger deras upplägg jämfört med KR.
kommentarsfrekvensen är oxå riktigt usel på det forumet
/G
Ja deras upplägg är bedrövligt kreativitetshämmande.

Vi behöver inte ändra upplägget med avdelningar etc. för att vi uppgraderar forumet. Det ska vara enkelt att skapa poster och det kommer det vara fortsatt också. Förstasidan och dess upplägg är nog största avkallet på att uppgradera. Mediacentret tror jag främst fungerar som backlogg för den som gjort låten själv. Kan inte se att man går in och letar musik den vägen. Det tror jag inte någon har tid med, utan man klickar in och lyssnar i de trådar som är aktuella.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag är ofta inne i Mediecentret och bläddrar - nu funkar inte flashplayern på min Mac sedan någon månad trots att jag dragit ner senaste - så det blir till att lyssna i PC´n.

Jag var inne på Studioforum och kollade och blev lite mörkrädd - är det ett sånt forum vi ska ha - nej tack. Deras player funkar heller inte på Mac eller om det är Firefox som ställer till det. Hittade dock några bra låtar med 0 comments.....

KR med nuvarande upplägg ligger ju miltals före dem. Samma med VST där jag hittar mitt inlägg från April 2014 på första sidan - de har ju inte heller stöd för spelare.

Det kan tyckas som om jag inte vill att KR förändras alls - men jag ställer ändå upp som Betatestare om så önskas.
« Senast ändrad: 17.02.2015, 01:20:37 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Mediacentret tror jag främst fungerar som backlogg för den som gjort låten själv. Kan inte se att man går in och letar musik den vägen. Det tror jag inte någon har tid med, utan man klickar in och lyssnar i de trådar som är aktuella.
Både medicenter och hela forumet är ju till just för den som gjort låten själv och var och en kan använda dom på enligt de egna behoven. Jag bara kasta fram ett önskemål eftersom Tsmalmbe efterfrågade ideér. Om det fortfarande är möjligt att hålla kvar vårt egna mediacenter utan tekniska eller ekonomiska problem så varför slänga nåt vi redan har.
Och dessutom har ju faktiskt inget annat än tid att klicka mig omkring.  ;)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Vi behöver inte ändra upplägget med avdelningar etc. för att vi uppgraderar forumet. Det ska vara enkelt att skapa poster och det kommer det vara fortsatt också.

Håller med. De indelningar och kategorier, som vi har nu, är bra och behöver inte ändras.
www.alatarmusic.com


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


Det kan tyckas som om jag inte vill att KR förändras alls - men jag ställer ändå upp som Betatestare om så önskas.

+1. Forumet som sådant tycker jag tillhör de bättre med layout och avdelningar etc. Det är ju bra det att vi vill ha hit folk. Men att göra det smidigare för admins och så, det röstar jag för :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Demosektionen är nog det som främst gör att jag återkommer till Kontrollrummet. Mej veterligen finns ju inget annat svenskt forum som är aktiv med detta. Eftersom jag tycker det verkar som att ni flesta andra också nämner demosektionen som främsta anledning att besöka Kontrollrummet så bör det väl vara den som vi ska vara mest rädd om. Oavsett om vi kan behålla mediaspelaren eller inte. Jag länkar lika gärna via Soundcloud eller liknande.
Jag ser mig själv som återkommande spontanbesökare och tillför lite då och då jämfört med er som är själva kärnan i forumet och bidrar nästan dagligen. Kärnan är ju inte så stor och då märks det väl när ni har lite annat att pyssla med och inte har tid för forumet:)
Så kommer det nog att fortsätta vara då svenskan är ett litet språk och det finns begränsat antal låtskrivare/producenter per invånare:)

Jag stödjer också uppgradering även om det kan vara bökigt och omständigt över tid. Men ju längre man väntar desto bökigare blir det.
Så lite anpassningar som möjligt är att föredra för att förenkla vid varje uppgradering.

Länkar och info om Kontrollrummet från andra musikrelaterade sidor som tidigare nämnts tycker jag är ett bra sätt att ragga nya medlemmar. Och om möjligt att detta sker som ett slags utbyte av reklam och inte finansierat av reklam som forum.studio.se

Ett lika bra men kanske ännu bättre sätt borde vara  sökoptimering. Om jag Googlar tex "låtskrivare forum" så kommer inte länk till Kontrollrummet upp förrän sida 4.

Jag hittade hit via ett inlägg på grannforumet forum.studio.se där kontrollrummet nämndes som en plats för låtskrivare.
Hade nog hittat hit tidigare om det funnits länkar på vend.se eller liknande eller bättre sökoptimering för Google.

Mina 2 cent.
« Senast ändrad: 17.02.2015, 12:37:34 by zzeb »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag är för en uppgradering, med bibehållen databas för den musik som är uppladdad till forumet samt att wikin förblir intakt. En uppgradering blir väl mer eller mindre ett tvång till sist, som med all mjukvara så upphör väl supporten när mjukvaran blivit för gammal.
En uppgradering så att man kommer åt forumet via Tapatalk vore ju toppen :-)


Utloggad tsmalmbe

Såhär ska vi se de olika riskerna med de olika alternativen. Märker att begreppen är oklara så jag försöker konkretisera.

1) Mediacenter faller garanterat bort (http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=mediacenter;mediaboards=26;sa=music;sort=date;desc)
2) Mediaplayer faller 90% sannolikt bort (http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=player)
3) Mediaspelare i demoforumet och färdigaforumets trådar för musik direkt uppladdad på KR faller 5% sannolikt bort
4) Uppladdningsmöjlighet för musik på KR faller inte bort ("Låtar som är lokalt uppladdade på KR's server" alltså Nytt ämne -> Fler alternativ -> Bifoga i färdiga och halvfärdiga)
5) Mediaspelare för soundcloud-baserad musik faller inte bort
6) Mediacenter -lådan på förstasidan (liksom hela förstasidan) är något jag byggt till på forumet

Nummer 1 understöds inte längre (addonen senast uppdaterad 2006)
Nummer 2 är något jag byggt och som inte är en forum-addon och som då måste helt ombyggas och omvärderas med tiden om det finns efterfrågan
Nummer 3 är en forum-addon som understöds men som har uppdaterats så jag vet inte huruvida den duger åt oss längre
Nummer 4 är inbyggt i forumet
Nummer 5 är en forum-addon som understöds och existerar för den nya forumversionen liksom i den nuvarande
Nummer 6 är något jag byggt och som  bör dryftas under en pågående diskussion huruvida detta skall se ut i framtiden


« Senast ändrad: 18.02.2015, 11:28:40 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
OJ! Det låter som att byta en Rolls Royce till en trehjulig Fiat 500.  :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil

4) Uppladdningsmöjlighet för musik på KR faller inte bort

Nummer 4 är inbyggt i forumet


Vad kan man kalla denna funktion i fortsättningen, är det "databas", "musikdatabas" eller kanske "media databas" eller nåt annat?
Hur kommer denna funktion att presenteras för användaren, kanske:

Klicka här för att ladda upp ditt alster till KR:s "xxxxxxxxxx"


« Senast ändrad: 17.02.2015, 17:25:03 by tsmalmbe »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe


4) Uppladdningsmöjlighet för musik på KR faller inte bort

Nummer 4 är inbyggt i forumet


Vad kan man kalla denna funktion i fortsättningen, är det "databas", "musikdatabas" eller kanske "media databas" eller nåt annat?
Hur kommer denna funktion att presenteras för användaren, kanske:

Klicka här för att ladda upp ditt alster till KR:s "xxxxxxxxxx"




Ingen ändring från det tidigare.

Nytt ämne -> Fler alternativ -> Bifoga.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

OJ! Det låter som att byta en Rolls Royce till en trehjulig Fiat 500.  :wacko:

Men är det så? Hur mycket av dessa funktioner används på riktigt och av ett flertal medlemmar - och vilka är/upplevs som showstoppers?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil

Nytt ämne -> Fler alternativ -> Bifoga.

Närmast gällde ju min fråga vad funktionen kan kallas, just för att alla ska  prata om samma sak, begreppet alltså, kan man kalla det i fortsättninngen:

- KR:s mediacenter?
- KR:s media databas?
- KR:s nånting?
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
OJ! Det låter som att byta en Rolls Royce till en trehjulig Fiat 500.  :wacko:

Men är det så? Hur mycket av dessa funktioner används på riktigt och av ett flertal medlemmar - och vilka är/upplevs som showstoppers?
Det tycker inte jag. Mediacenter är för mig värdelöst, men tydligen inte för andra.
Tycker ingen av avkallen är showstoppers.

Förr eller senare kommer det skita sig om vi inte uppgraderar. Typ att det slutar fungera i moderna browsers eller what ever. Bättre förr...
Sen finns det en stor vinst med att inte ha för stora egenutvecklade grejer om man har lust att följa med i uppgraderingssvängen av forumet, och om någon (tsmalmbe?) ska ha tid att göra det.



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Mediacenter är för mig värdelöst, men tydligen inte för andra.


Häromdan frågade du mig om ett gammalt collab vi gjorde och surprise surprise, det hittades på Mediacentret! ;)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe


Nytt ämne -> Fler alternativ -> Bifoga.

Närmast gällde ju min fråga vad funktionen kan kallas, just för att alla ska  prata om samma sak, begreppet alltså, kan man kalla det i fortsättninngen:

- KR:s mediacenter?
- KR:s media databas?
- KR:s nånting?


"Låtar som är lokalt uppladdade på KR's server"
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mediacenter är för mig värdelöst, men tydligen inte för andra.


Häromdan frågade du mig om ett gammalt collab vi gjorde och surprise surprise, det hittades på Mediacentret! ;)
Men inte i tråden menar du  ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
"Låtar som är lokalt uppladdade på KR's server"

Like that!
Klart som korvspad
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok mina ödmjuka önskemål i nån slags ordning då.
1. En första sida med tydliga indelningar och överskådlighet där man ser intressanta saker - senaste inlägg, senast inloggade etc. - alltså exakt som den är nu innehållsmässigt och överskådligt. Eftersom det inte är en default sida så måste den byggas igen typ, och det känns som en svår operation, men vad vet jag, jag är ingen programmerare.
2. Demoavdelningar som Halvfärdiga och Färdiga funkar tydligen vilket är bra.
3. KR-spelaren som idag räknar sekunder är perfekt även om det vore bra om den fungerade i paddar och mobiler också. Här finns 5% risk för att den försvinner tydligen och det känns inte så bra. Om det inte finns en spelare hur ska vi då kunna lyssna på sådant som är uppladdat lokalt på KR´s server. Ska det bli så att man måste ladda hem låten innan lyssning så ser jag det som en STOR försämring.
4. Egen hemsida där man kan lägga upp info om vilka grejer man har etc samt kunna se och spela sina uppladdade låtar. Givet att man kan gå in på andras hemsidor och läsa info samt se och spela deras låtar.
5. PM till varandra som idag ungefär med aviseringar som tidigare - lär väl inte vara något problem....
6. Här någonstans kommer Mediacenter (som jag som sagt ofta besöker) och mediaplayern in i bilden. Ibland sätter jag på Mediaplayern och låter den randomlira och ganska ofta måste man springa till datorn för att kolla vem som lagt upp den fantastiska låten. Om det här försvinner så tycker jag det är väldigt tråkigt och egentligen bara det är en anledning att tänka till 7 ggr innan man bestämmer sig för att ändra något.

Nu har vi bara pratat om vad som eventuellt kan försvinna funktionsmässigt - vad jag och säkert många med mig skulle vilja veta vilka fördelar det skulle bli för användaren jämfört med idag. Jag har förstått att det blir enklare ur ett adminperspektiv men som sagt vad kommer användaren att uppleva för nya funktioner.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
KR:s första sida måste i fortsättningen ha två inblickar precis som nu:

1.  oinloggad
Vad ska en oinloggad/oreggad kunna göra/se?

2.  inloggad
Vad ska en inloggad/reggad kunna göra/se?

Här måste vi skärpa oss trots att vi vill ha ett medlemstillflöde.

Ger vi tillräkligt "öppna dörrar" för en oinloggad (som fallet e just nu) så missar vi säkert potentiella lyssnare/kommentatörer.

Den som e på riktigt intresserad av musikgörning/lyssning så kan regga sig eftersom det inget kostar.
Oreggad ska kunna kolla på rubrikerna på första sidan men borde inte ha rätt att lyssna/kommentera/göra nåt överhuvudtaget.
På det sättet kan vi säkert öka medlemstillflödet och särskilt såna som e på riktigt intresserade
Reggandet ska vara enkelt och sakligt, och för att alla ska ha nån gemensam grund för reggandet så är det väl inte oresonligt att den reggande anmäler sitt

1.  kön man/kvinna (obligatoriskt enligt kryss i rutan)
2.  musik intresse / genre (fritt men obligatoriskt skrivfält)
3.  musik som hobby / yrke (obligatoriskt enligt kryss i rutan)

4.  ålder/födelse år (fritt, icke obligatoriskt)
5.  hem kommun (fritt, icke obligatoriskt)

Dessa tre första obligatoriska ska väl inte kunna "skrämma" nån från KR, tvärtom har jag många gånger saknat dessa obligatoriska detaljer när man kommenterar alster.
Och vissta kan ju e reggare anmäla precis va den vill och kryssa för vad den vill men en sån medlem tror jag inte trivs länge på vårt KR som jag antar och hoppas baserar sig på ärlighet.

Vi ska ju inte välja medlemmarna utan dom väljer sig själv genom sakligt reggande.

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Har inte läst alla inlägg ordentligt så jag ska inte lägga mig i med en massa åsikter men upplägget på KR som det är idag gillar jag skarpt. Lite som en tidningssida, enkel men överskådligt. Man behöver inte klicka på varenda jämra rubrik för att se om något pågår. Skulle ju vara kul om även gäster kunde lyssna på uppladdade låtar men det kanske har med bandbredd och kostnader att göra.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Medlemsantalet är åtminstone rätt stabilt nu, om man får säga något positivt. Jag har en känsla av att det ska mycket till innan MaxB och Eddi m fl, lämnar forumet.

Ang. att skaffa fler medlemmar, så tror jag inte på att försöka värva icke-musiker. Vanligt folk har annat för sig och vilken typ av kritik skulle det då bli? De vet ju bara om de gillar det de hör, eller om de ogillar det. :) Emu skrev bra där, postar man en låt på facebook är det ju noll personer som lyssnar och ännu färre som kommenterar.

Tror då mer på annonsering, om det var möjligt i musikertidningar som Studio, som redan har ett forum :lol: Kanske i konstfackliga tidskrifter? (Då i tro på den icke bekräftade teorin att konst-folket som grupp, har en mer eller mindre stor andel musikfolk som delmängd.)

Med det sagt, tycker jag dock att det här med kommersialisering i nån form, som nämnts i tråden är rätt väg att gå.

Det här forumet har existerat i ganska exakt 8 år nu. Det är länge på nätet. Och det kan existera i 8 år till, hoppas jag, och jag hoppas på en växande mängd aktiva medlemmar, men diskutera för sjutton fram vettiga sätt att värva medlemmar. (Jag tänkte dock inte alls mycket innan jag skrev detta inlägg, men har å andra sidan inte valt att diskutera tidigare i tråden heller.)

https://soundcloud.com/user7789882