Kontrollrummet

Kontrollrummet som sådant

Mein · 116 · 24554

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Såg att det blev lite snack i en annan tråd om hur saker och ting är här på forumet. Iom att topic på den tråden inte var just "hur mår forumet?" så startar jag en här.

Jag gillar detta ställe! Ja, absolut, det är även en plats för inbördes beundran och såklart kan du få en salt/syrlig kommentar som kvitterar att du är en nykomling som bör sättas på plats - men vem f-n bryr sig om det är en befogad fråga som ställts? Du får tre bra svar och ett som är drygt. Skit i det dryga då.

Jag gillar också att det är nästan helt befriat från politiska vibbar och att det är musik i centrum. Kanske kan det framstå som lite off när det bara kommer 4-5 inlägg på en dag men å andra sidan är det inlägg med 'content' istället för en massa skräp.

Kan det bli bättre? Såklart! En liten detalj: Om alla som är här utgår från att alla (även nya) har ett gott uppsåt med sina inlägg och att man inser att det skrivna ordet inte alls tolkas som det talade så tror jag hälften redan är vunnet.

Men över lag så tror jag att detta forum i stort är det trevligaste musikforumet på svenska just nu. För mig! :)

Vad tycker ni?

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kontrollrummet är det enda musikforum jag regelbundet återvänder till. Lite tråkigt att det inte är mer aktivitet i dagsläget men jag själv har å andra sidan hittat fler ställen utanför webben, där jag kan få feedback, bekräftelse och vänner, i musikens värld.

Jag gillar kontrollrummet och har gillat kontrollrummet under många år. Känns som jag fått vänner och att det är flera jag känner, i och med att jag känner till delar av personligheten bakom flera som är här eller har varit aktiva här på kontrollrummet.
Via Facebook når jag en del av de som tidigare var aktiva men inte längre är det på kontrollrummet.
« Senast ändrad: 08.02.2015, 23:50:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag upplever generellt KR som ett bra forum med tolerans. Man kan få hård, skarp och vass feddback likaväl som snällare feedback. Ibland blir det till och med en och annan ryggdunk. En del har problem med ryggdunkar (varför förstår jag inte för det finns ju ändå alltid plats för andra sätt). Ibland dyker det upp, i mina ögon, ett dumhuvud på forumet, men de straffar ganska snabbt ut sig själva.

Under mååånga år la jag ner med att lira i band å spela på Stockholms scener, men jag saknade till slut musicerandet varför jag testade Kontrollrummet år 2008 - upptäckte att en del var sugna på samarbeten, där man generöst bjöd på sina talanger (en av KRs fördelar - collab).

Forumet behöver flera aktiva - unga, gamla, tjejer, killar, nybörjare till proffs - kan jag tycka (många medlemmar finns men de flesta väljer tyvärr att vara tysta) - vet ej vad som bör göras? - men det betyder inte att de aktiva ska lägga ner - alla behövs.

Tack vare KR har jag blivit hästlängder bättre på att t.ex. hantera min daw och tänka på musikskapande mm (lyssna bara på mina 1a alster - nästan så att man skäms :D ).
Mitt 1a alster på forumet: [mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/test5D.mp3[/mp3]
/Gurano
« Senast ändrad: 09.02.2015, 00:22:23 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo KR är bra utifrån många aspekter. Demodelen/delarna står för bra mycket inputs som ger ett utvecklande och en grund för en massa colabs där 1+1+1 oftast blir 4 eller mer i resultat - det är kul och lärorikt.

Det där med tre bra och ett syrligt inlägg tror jag är en alldeles för hög siffra skulle snarare säga 33 bra svar och ett svar som inte ens är syrligt utan bara sammanfattat "nja det här var nog inget för mig men guran var ball"

All fakta runt musik som avhandlas på vänstra sidan är verkligen forum för att dela med sig av erfarenheter - snabbfrågor och ibland lite politik - kanske kopplat till musik på nåt sätt.

Och mot nykomlingar är vi väl egentligen mycket snällare än så - det är ju först när man blivit bundis med en person som man kan gå in o vara lite petig (konstruktiv) eftersom jag vet att hen tar det på rätt sätt, oftast :)

Jag tycker det är lite ledsamt att inte så många längre är aktiva på KR och skulle lätt kunna räkna upp ett tjugotal som vi saknar - fast ibland överraskar de med en demo då och då.

NY IDÉ
Jag tror dessutom att forumet är redo för att ta in musiktyckare i en större skala - alltså sådana helt vanliga människor som inte spelar musik eller för stunden inte vill lägga upp sitt alster - det är ju deras funderingar vi vill åt. De kommer naturligtvis inte vara så ingående som att du borde gå in med 16-delar här och där utan på ett mer övergripande plan utifrån musiklyssnarperspektivet kanske kan komma med lite kreativa idéer - det kan vi behöva - så om var och en jobbar för att få in två "allätare" av musik som skulle kunna tycka till lite, det vore kul om det kan kommenteras musik ur ett mer alldagligt perspektiv så skulle vi få ett mer levande KR.

Jag tror inte att de våra skulle komma med kommentarer - typ - "det hörs att du inte kan något om trummor" eller så utan faktiskt ta det för vad det är - musikkonsumentens öra. Jag har påbörjat ett sådant projekt redan - så kör hårt om ni tycker det är en bra idé.

Med lite jobb kanske vi kan få tillbaka musiker och få in proffstyckare som ju är våra tänkta slutkonsumenter. Men som sagt det krävs lite jobb av var och en och det tror jag det är värt :D

Och som ett möjligt eller till och med troligt utfall så skulle det ge nya musikutövare till kontrollrummet, vi vet ju att dom finns i tusental därute, för ryktena sprider sig - att KR egentligen är ett riktigt bra ställe att få feedback på sin musik från. Inventera vänkretsen eller vänners vänner mm som ni vet lyssnar på musik - här får de dessutom en möjlighet att påverka det man vill hur det ska låta.
När vände sig någon musiklyssnare senast till Max Martin och tyckte att han borde kanske skriva lite annorlunda och inte så stererotypa texter till exempel?

Någon nämnde (kanske Emu) att det i det läget är bra att vi håller oss till våra alias i större utsträckning det hela verkar annars väldigt förvirrande för nya.

Så projekt lyssnar/tyckar-rekrytering tror jag på - nån mer?
Eddi
« Senast ändrad: 09.02.2015, 15:50:12 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra. Hade varit jättekul att bli bedömd så också.

Tror också samverkan med andra siter är nödvändigt för att dra större mängder medlemmar.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jag har ju försökt komma med input om nya vägar att gå för att nå ut men fått svar som det var ingen om frågade och andra lite skumma kommentarer. Sist jag var här så läste jag ett inlägg där en person ber mig i princip dra åt helvete utan att nån varken admin eller nån annan reagerar men det beror väl på att jag är en dum jävel som gärna kan hat. Så  jag tycker att det inte verkar mås så bra här och därför tar jag inte riktigt det här forumet på allvar om jag ska vara ärlig.

Det skulle vara jätteskoj om fler kom och varför inte folk som bara lyssnar. Dessvärre tror jag redan att dom har fullt upp att lyssna på sånt dom redan känner till och inte är så benägna att lyssna på amatör musik hur bra vi än tycker att vi är.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har ju försökt komma med input om nya vägar att gå för att nå ut men fått svar som det var ingen om frågade och andra lite skumma kommentarer. Sist jag var här så läste jag ett inlägg där en person ber mig i princip dra åt helvete utan att nån varken admin eller nån annan reagerar men det beror väl på att jag är en dum jävel som gärna kan hat. Så jag tycker att det inte verkar mås så bra här och därför tar jag inte riktigt det här forumet på allvar om jag ska vara ärlig.

Det skulle vara jätteskoj om fler kom och varför inte folk som bara lyssnar. Dessvärre tror jag redan att dom har fullt upp att lyssna på sånt dom redan känner till och inte är så benägna att lyssna på amatör musik hur bra vi än tycker att vi är.

Då (kanske Eddi) någon inte förstod på vilket sätt nya får ett dåligt bemötande länkade jag till det Dividend sa till dig i september 2014 som du kommenterade nyss (i början av februari 2015). Den typen av kommentarer är sorglig och pekar mer på tillståndet hos den som skriver - än tillståndet hos den hen skriver om. Jag beklagar det skedda och jag reagerade.

Jag har ofta visat dig uppskattning då du levererat det du är bra på ohc vi andra knappt nosat på än. Nån gång har jag givit ett inlägg från dig en syrlig kommentar, då du lagt upp en länk (förvirrad?) utan förklaring vad det är du länkar till eller varför. I dessa sammanhang har jag sett att du tagit illa upp då jag kommenterat, vilket jag beklagar, då min fråga kändes relevant, d.v.s. det är bra att du förklarar vad du syftar till med det du lägger upp. En gång ville jag ha en länk till det mest intresanta klippet du ville dela med dig av men då hänvisade du mig till att kolla alla dina klipp. Det gick bort...

Jag tycker det är intressant med den teknik du förmedlar kunskap om - och troligen finns fler på kr som tycker det är intressant.
Kan beklaga att de inte säger "ett pip" i så fall, så du ser att intresse finns.
« Senast ändrad: 09.02.2015, 16:31:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har ju försökt komma med input om nya vägar att gå för att nå ut men fått svar som det var ingen om frågade och andra lite skumma kommentarer. Sist jag var här så läste jag ett inlägg där en person ber mig i princip dra åt helvete utan att nån varken admin eller nån annan reagerar men det beror väl på att jag är en dum jävel som gärna kan hat. Så  jag tycker att det inte verkar mås så bra här och därför tar jag inte riktigt det här forumet på allvar om jag ska vara ärlig.

Det skulle vara jätteskoj om fler kom och varför inte folk som bara lyssnar. Dessvärre tror jag redan att dom har fullt upp att lyssna på sånt dom redan känner till och inte är så benägna att lyssna på amatör musik hur bra vi än tycker att vi är.
Jo men BS du har fått övervägande rosor och klappar på axeln för att fortsätta dina spännande projekt med videor och allt. Alla vi musiker är ju lite känsliga och kommer det kritik så känns det - du har ett annat sätt att ta emot enstaka påhopp (som du absolut har haft) och det är att först skälla ut vederbörande och sedan dra in alstret eller medlemskapet, sila fram de positiva kommentarerna istället och bry dig inte om märkliga  påhopp (för ja det har det varit), du fått.
Upp med hakan Sven, inte garden. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Intressant tråd. Jag känner att jag var betydligt bättre i mina kommentarer förut, jag försökte att konstruktivt tycka och tipsa efter mina öron. På något sätt så kräver ett djupare engagemang att det är flera sådana, ett större underlag som tar sig tid att faktiskt sätta sig in i låtar.

nu försöker jag lyssna när jag kan. Jag har lite problem med tiden, -att få den att räcka till. Sen försöker jag lyssna på alla användare när man sätter sig, -det är ju så enkelt att slå igång de låtar vars upphovsmän man "känner".

Det viktiga för mig är ändå att få kritik som tillför något. jag vill inte höra att allt är underbart när det inte gör det, så i mitt fall så tar jag hellre att mina surt inskrålade toner faktiskt inte är något bra, än att man skonar mina sköra artistnerver.

Jag vet att vi tidigare pratade om att starta en grupp på forumet som har till uppgift att i princip på schema lyssna och ge mer utförlig feedback. Finns sånt intresse hos medlemmar så vore det ju klockrent. Man får i uppgift att lyssna på alla låtar som kommer under en viss tidsperiod.

Å andra sidan har alla liv vid sidan av musiken, och så länge det är frivilligt är det väl inte så enkelt.

Jag tillhör alltså en av dem som har dragit debatten om ryggdunkeriet. I mitt fall är det en betydligt intressantare plats att posta en demo på, om folk verkligen säger (skriver) ärligt vad de tycker. Givetvis kan man ju tycka att allt låter bra, och då är såklart en enkel post som "tycker det låter bra. inget att anmärka" helt ok.

Vad jag tjatat om (och säkerligen inte fått fram med lnskvärd tydlighet) är att forumet blir så mycket mer levande om det förs en mer djupare dialog om musiken. Själv känner jag mig lite urlakad i frågan, jag orkar inte få fram energin som krävs att lyssna igenom så mycket, och när jag gör det så skriver jag betydligt mindre än vad jag egentligen vill uttrycka.


En intressant aspekt är att detta fenomen har jag återfunnit på så många forum, svenska och utländska. det är fullt drag i demosektionen, och livliga diskussioner i övrigt. Sen, efter ett tag, så verkar det som eldsjälarna inte orkar längre, eller som jag, skriver betydligt mer kortfattat, och kanske utelämnar synpunkter man kan ha.

Kontrollrummet tycker jag är en av de bättre platser för kritik fortfarande, men det är lite för dåligt drag. Vi kanske skulle försöka ha lite punktinsatser, att dra igång kampanjer där vi försöker att lyssna och kommentera mer än annars, så fler får lite energi?

En uppmaning till alla härinne tycker jag är att lyssna på alla artister. Det finns namn som jag aldrig ser i mina trådar, trist nog. Säkert finns det artister som aldrig sett mig.

Eloge till Asti, MaxB och Eddi, som jag tycker mig se posta i princip alla demotrådar.

Korkat nu har jag mina hörlurar i incheckat bagage. Får skärpa mig på hemvägen. Jag har tänkt att alla timmar man tillbringar i lounger borde vara den perfekta tiden för demolyssning, men lyckas alltid strula till det med just lyssningen.


Jag tycker eddis uppmaning ovan varv klockren: Ta fasta på de bra kommentarerna, och skit i de negativa, -alltså kommentarer som inte tillför något.


och eddi, dina ideer i övrigt tycker jag är klockrent. Däremot, tror jag att många musikinstresserade ICKE-musiker skulle tycka att ganska mycket vi lägger upp är rent skräp, -och de skulle ha rätt ofta också. Jag själv brukar ju posta ideer och utkast med sång som låter hemsk. En ickemusiker skulle nog avfärda det som skräp, medans en musiker hittar andemeningen, och "hooken är bra, fixa mixen och nya sångspår o gitarr så blir det bra".

Frågan är hur vi lockar hit dem.

Fanken, jag vill ha ett riktigt bra forum för konsturktiv feedback. Går det att långsiktigt få till, eller är alla forums öde att för en tynande tillvaro när nyhetens behag har lagt sig?



Tjing. Ska försöka lyssna lite från hotellet ikväll. Förmodligen är väl batterierna till lurarna kvar i stan eller nåt.


/T




https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
För att fortsätta det inslagna spåret att få in nya medlemmar så kanske det skulle kunna vara bra om vi alla gick ut med ett upprop på facebook?

I alla fall ett förslag till text:

UPPROP

Hej du. Vi på kontrollrummet.com behöver låna dina öron och ditt musiktyckande. ”Vi” är ett antal musiker som lägger ut våra låtar eller låt-utkast på kontrollrummets avdelning för Halvfärdiga Demon. Det här uppropet är för dig som gillar musik och som kanske vill tycka till om låtar innan de är helt klara.

Lite krångligt är det att bli medlem men inom ett dygn brukar ett ok komma – det kostar ingenting alls – och som sagt vi kan utlova musik du aldrig hört förut.

Vi behöver dina friska öron och dina idéer.  Så gå till kontrollrummet.com och registrera dig som ny användare.

Om du som läser detta inte är intresserad så skicka det vidare till någon/några som du tror kanske är det, eller dela vidare till alla dina vänner. Vi hoppas på många nya medlemmar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter som en bra grej om man vill sprida till exempel via Facebook och kanske även via öppen scen-scenen...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ang kommentarer kring andras låtar, så kan det nog ibland bli lite fattigt med förbättringsförslag om man inte hör något direkt. Men min teori är att många av oss har hängt här länge, vilket också gjort de flesta till bättre och bättre rent tekniskt, och det blir mindre och mindre att anmärka på. Detta har ju trots allt utvecklat oss mycket under dessa år.

Ibland kan jag själv känna att utvecklingspotentialen finns inom ett område som jag inte själv behärskar speciellt bra, och ibland får jag för mig att jag (som kvinna kanske) inte sitter inne med samma tekniska termer som ni män kan svänga er med, då det blir rena grekiskan för mig. Jag vet vad jag hör och vad jag tycker, men känner mig som en teknisk noob. Fast även det har jag sakta vant mig vid och börjat ta in.
Och då är det ju så skönt att det finns duktiga proffs här som kan skriva desto bättre, fast det kan också vissa dagar locka fram det bekväma inom mig och överlåta den analysen åt "proffsen"! Beror lite på vilket mood man är i... :D

För mig har och är KR dock ett bra ställe att utvecklas i egen takt i, och jag har alltid känt mig väl bemött  :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Det där med tre bra och ett syrligt inlägg tror jag är en alldeles för hög siffra skulle snarare säga 33 bra svar och ett svar som inte ens är syrligt utan bara sammanfattat "nja det här var nog inget för mig men guran var ball"

Nja, jag menade inte att det alltid är 25% syra utan _om_ det kommer tre bra och ett surt svar så är det väl bara att bortse från det. Jag har varit med på ett bilforum en gång och där kan man snacka om elitmedlemmar och "vilka frågor du får ställa". Fick de flesta trekkisforum att framstå som förstående och vägledande. :)

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låter som en bra grej om man vill sprida till exempel via Facebook och kanske även via öppen scen-scenen...

Ok om ingen protesterar och om tsmalmbe säger ok så tycker jag att du startar lavinen imorgon kl. 12.00
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Inga protester här men den där delen:
"Lite krångligt är det att bli medlem men inom ett dygn brukar ett ok komma"
den tycker jag att kan lämnas bort, det räcker ju just så länge det räcker. Och i ett upprop som detta bör man undvika negativa saker för vi vill ju ha ut ett toppen positivt meddelande som ska vara lockande på allt sätt.

Kul att ni har energi och tid för detta, BRAVO! :wub:


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Inga protester här men den där delen:
"Lite krångligt är det att bli medlem men inom ett dygn brukar ett ok komma"
den tycker jag att kan lämnas bort, det räcker ju just så länge det räcker. Och i ett upprop som detta bör man undvika negativa saker för vi vill ju ha ut ett toppen positivt meddelande som ska vara lockande på allt sätt.

Kul att ni har energi och tid för detta, BRAVO! :wub:


h.    johan

Ok nytt utkast då:

UPPROP

Hej du. Vi på kontrollrummet.com behöver låna dina öron och ditt musiktyckande. ”Vi” är ett antal musiker som lägger ut våra låtar eller låt-utkast på kontrollrummets avdelning för Halvfärdiga Demon. Det här uppropet är för dig som gillar musik och som kanske vill tycka till om låtar innan de är helt klara.

Gå till kontrollrummet.com och registrera dig som användare, inom ett dygn brukar ett ok komma – det kostar ingenting alls – och som sagt vi kan utlova musik du aldrig hört förut.

Vi behöver dina friska öron och dina idéer. 

Om du som läser detta inte är intresserad så skicka det här vidare till någon/några som du tror kanske är det, eller dela vidare till alla dina vänner som i sin tur kan dela vidare … ja du vet. Vi hoppas på många nya medlemmar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Sen kunde man tänka sig att slänga på en rad med "ge och få" tanken:

Och om du själv lirar eller sitter i din hemstudio så vad kan KONTROLLRUMMET bjuda dig på?
I gengäld bjuder vi bland annat på expertis råd, hjälp och feedback på ditt eget material.


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Be tsmalmbe ta bort spärren vid nyregistreringar igen. Holger verkar ju ha gett upp nu.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Be tsmalmbe ta bort spärren vid nyregistreringar igen. Holger verkar ju ha gett upp nu.
Jag mailade tsmalmbe för att få ett ok ang. uppropet men inte hört något ännu, han ser väl detta också.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
En idé som man för förkasta eller gilla! Jag håller ju på och startar upp verksamhet. Annonssidan som byggts kan lätt konverteras till ett musikforum. Det är ju förstås inte byggt för musik men med en del smärre förändringar kan sidan bli en ganska cool musiksida. Killarna på Webbföretaget som byggt sidan är oxå musiker : ) så med lite övertalning skulle man kunna kopiera sidan och sedan göra de förändringar som behövs. Sidan fungerar ungefär som FB och man kan dela/gilla till FB, följa sin favorit och mycket mer. Kan de va nåt?  :) ( Man kan även stänga av enskilda personer )  :D

http://www.smartagrodan.se/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En idé som man för förkasta eller gilla! Jag håller ju på och startar upp verksamhet. Annonssidan som byggts kan lätt konverteras till ett musikforum. Det är ju förstås inte byggt för musik men med en del smärre förändringar kan sidan bli en ganska cool musiksida. Killarna på Webbföretaget som byggt sidan är oxå musiker : ) så med lite övertalning skulle man kunna kopiera sidan och sedan göra de förändringar som behövs. Sidan fungerar ungefär som FB och man kan dela/gilla till FB, följa sin favorit och mycket mer. Kan de va nåt?  :) ( Man kan även stänga av enskilda personer )  :D

http://www.smartagrodan.se/

Skulle vara bra att få respons från tsmalmbe om han har planer/drömmar/tid för oss som gillar det han byggt upp i all ödmjukhet.
Så, Clemens där han vi dem sidan igen!  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kan också nämna att jag har varit i kontakt med Vend.se och han som driver den lät inte helt främmande för att promota oss på bra plats mot att "vi" gör detsamma.

Men det kräver admins närvaro, alternativ att jag/någon drar igång ett eget forum för ändamålet. Eller smartagrodan då om det fungerar lika bra som ett forum.

Att sätta upp ett forum är lätt. Speciellt om vi kan tänka oss att enbart länka till youtube/soundcloud/box/dropbox etc.... istället för att ha en uppladdningsfunktion. Mediacentret etc är väl tämligen "värdelöst" egentligen. Visst kan det vara kul, men det är väl ingen som backloggar andra medlemmar. Det orkar man inte. Tror jag.

Gjorde en snabbskiss efter vendsnubbens svar: http://wernborg.freeforums.net/
Man får väl lägga några kronor på att köpa bort reklamen bara. Har ingen lust att sätta upp med egna servrar etc utan håller den enkelt i så fall. Bara för att lätt kunna lämpa över till vem som helst om det skulle bli aktuellt.

Med det sagt. Det bästa är väl ändå varit om KR kunde promotas från Vend som ändå har en diger databas med inlägg och medlemmar.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
tsmalmbe kommer att logga in och kommentera. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Kanske eventuellt så finns det möjligen nån som kan få, om så önskas, begränsade administratörsrättigheter som trafikerar forumet med tätare intervaller? :)

Typ sådana medlemmar med flera tusen inlägg och hög karma?

Bara för att så ett frö...

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kanske eventuellt så finns det möjligen nån som kan få, om så önskas, begränsade administratörsrättigheter som trafikerar forumet med tätare intervaller? :)

Typ sådana medlemmar med flera tusen inlägg och hög karma?

Bara för att så ett frö...

/Mein
Wernborg är redan administratör - det här är en mer strukturell fråga - att bjuda in medlemmar som inte är musiker - som jag tycker grundaren ska få svara på. (W var medgrundare i o f s)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag är moderator. En enorm skillnad.

Och en bra gitarrist dessutom :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag är moderator. En enorm skillnad.

Och en bra gitarrist dessutom :D

Jaa och jag är bara en gitarrist, trots många inlägg...  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Jag är forummedlem och glatt gitarrintresserad. Epitetet Gitarrist kräver ju så mycket mer. :)

Ja, ska man komma med lite ris så är det att saker kan ta lite tid om det rör administrativa saker här. Delegering är ofta den enda skillnaden på hur bra någonting utvecklas. Vore ju trist att behöva starta upp ett nytt forum bara för en sån sak. Jag menar, kontrollrummet är en bra samlingsplats och är precis lika bra som sina medlemmar men själva varumärket är kanske inget som behöver skyddas eller kan säljas för Maybach-pengar.

En eller två admins till vore nog en vitamininjektion för forumet. Moderatorer kan man ha ett helt dussin. Det är när alla vill, ingen gör och en bestämmer som ett bra forum välter. Jag har sett det själv med betydligt större forum.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo alltså det kanske är bra med fler admin men egentligen behöver vi bara en insats då och då i själva forumet.

Att utesluta folk är en känslig sak och det har skötts bra av admin med medhjälpare - även om det var segt att få iväg personen i fråga men det har mer med personens natur att göra. Det har hänt liknande saker förut som har skötts bra.

Thomas har hållit på med det här i tio år nu och tar alla medel från egen ficka - så jag har stor förståelse för att han inte står på tröskeln när man ropar - det är att begära för mycket av en person tycker jag.

OCH jag gillar ju Kontrollrummet som det är uppbyggt - inget annat forum jag har kollat har den här strukturen som passar så bra med olika avdelningar för olika spörsmål.

Vi lider just nu en brist av ett avklingande antal aktiva deltagare - igår var det 34 inloggade mot för nåt år sedan 70-80 om dagen vilket föranleder färre kommentarer och färre låtar upplagda - men skillnaden med det är inte så stor jämfört med för några år sedan trots allt om vi räklnar in både Färdiga och Halvfärdiga demon - så lusten att få göra sig hörd finns ju där lite latent - om vi bara kan locka lite fler lyssnare/kommenterare så är jag säker på att våra nuvarande medlemmar kommer att bli mer aktiva än för stunden - därför skulle det passa bra med det här uppropet anser i alla fall jag - sen om det ger nåt ja det vete fanken - har aldrig iscensatt ett dylikt upprop - men jag tror det är värt ett försök.

Sen kunde man tänka sig att slänga på en rad med "ge och få" tanken:

Och om du själv lirar eller sitter i din hemstudio så vad kan KONTROLLRUMMET bjuda dig på?
I gengäld bjuder vi bland annat på expertis råd, hjälp och feedback på ditt eget material.


h.   johan

Det är nog väl tänkt Johan men jag ser det som ett andra steg och en spinnoff på ett upprop till enbart lyssnare/tyckare i nuläget - och det krånglar till uppropet tror jag, det blir för komplext liksom. Med lite ringar på vattnet så kommer musikerna också att öka i antal är min tro.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Det är nog väl tänkt Johan men jag ser det som ett andra steg och en spinnoff på ett upprop till enbart lyssnare/tyckare i nuläget - och det krånglar till uppropet tror jag, det blir för komplext liksom. Med lite ringar på vattnet så kommer musikerna också att öka i antal är min tro.
Men de e coolt Eddi, jag bara sitter och beundrar din energi och slänger fram tankar alá brainstorming :)

Vi lider just nu en brist av ett avklingande antal aktiva deltagare - igår var det 34 inloggade mot för nåt år sedan 70-80 om dagen vilket föranleder färre kommentarer och färre låtar upplagda
Jag tror att många av våra medlemmar inte längre alltid orkar logga in sig utan kollar upp KR som "gäst", så om du kollar "gäst"-mängden genom "vilka är online" så hittar du säkert många av dom borttappade själarna. Medger att jag själv brukar göra så. Man kommer ju åt kanske 80% av innehållet på KR utan att logga in sig och mer o mer sätts ju låtarna upp via "soundcloud" eller egna servar och dom synns ju och kan användas utan att vara inloggad. Om all uppladdad musik skulle laddas upp till vårt eget "media center" så skulle nog antal inloggade öka radikalt för mediacentret kommer man åt bara genom att logga in sig,
Så den stora frågan är väl:  To be inlogged or not to be inlogged, what´s the differense

h.   johan

EDIT: när jag skriver detta så är vi 2 stycken inloggade och

Gäst   02:08:48   Tittar på ämnet Är hörlurar bra för mixning?.   
Gäst   02:07:24   Tittar på ämnet Ljudkort motu 8pre.   
Gäst   02:07:17   Tittar på ämnet Marsall - Udda vara jämnt (Klar!).   
Gäst   02:05:01   Tittar på ämnet Nog fel ställe.   
Gäst   02:04:07   Tittar på forumindex för Kontrollrummet.   
Gäst   02:04:05   Tittar på forumindex för Kontrollrummet.   
Gäst   02:03:20   Tittar på ämnet Ställer man för höga krav på sig själva eller ska man bara köra?.   
Gäst   02:02:36   Tittar på ämnet Tigersoul - Livets krig.   
Gäst   02:02:22   Tittar på ämnet Medhörning på audio in - hur ?.   
Gäst   02:01:32   Tittar på forumindex för Kontrollrummet.   
Gäst   02:00:12   Tittar på ämnet Kontrollrummet som sådant.   
Gäst   02:00:02   Tittar på ämnet 1up-African Winter.   
Gäst   01:59:35   Ingenting, eller inget som du kan se...   
Gäst   01:58:49   Tittar på ämnet Fråga: Dithering på Master-kanalen, 16-bit rendering, samt mina "mastringstips".   
Gäst   01:57:54   Tittar på ämnet The Tremendous Three - Eagle.   
Gäst   01:57:08   Tittar på ämnet Nytt grymt notationsprogram från ScoreCloud!.   
Gäst   01:54:39   Tittar på ämnet MaxB - Midnight in Harlem (cover).   
Gäst   01:54:39   Tittar på ämnet Effekter på trummor?.   

EDIT:
Gäst   02:26:03   Skriver ut ämnet "Evert Taube - Så länge skutan kan gå".

Så varför logga in sig när man oinloggad tillome kan skriva ut av materialet här, vårt material :mellow:

eller kolla på våra medlemmar:
Gäst   02:33:58   Tittar på MOMAs användarprofil.

Och en stund senare:

5 Spiders, 60 gäster, 1 användare, 1 användare i chatten (0 kompisar)


Gäst   04:23:02   Tittar på ämnet 1up-Gamex.   
Gäst   04:22:58   Tittar på ämnet Chris D - Enough.   
Gäst   04:22:07   Tittar på ämnet CC & Lee.   
Gäst   04:22:00   Tittar på ämnet Mitt fel blues, Lars Wahlström, Henric Svensson.   
Gäst   04:22:00   Okänd handling   
Gäst   04:21:40   Tittar på forumindex för Kontrollrummet.   
Gäst   04:21:33   Tittar på ämnet Holgers Tröst - Staring at their smartphones.   
Gäst   04:21:29   Okänd handling   
Gäst   04:21:08   Tittar på tavlan Elektronik och DIY.   
Gäst   04:20:59   Tittar på ämnet equality - longing.   
Gäst   04:20:27   Tittar på ämnet Jambrains - Cleanse my heart (Ny mix).   
Gäst   04:20:15   Söker på forumet.   
Gäst   04:20:09   Tittar på ämnet MaxB - Forma tankar till ord - från igår.   
Gäst   04:19:51   Tittar på ämnet MIkrofon med mjukt ljud.   
Gäst   04:19:28   Tittar på ämnet Gurano & Girly - Dream on!.   
Gäst   04:18:40   Okänd handling   
Gäst   04:18:14   Tittar på ämnet En dans från dej.   
Gäst   04:17:55   Tittar på ämnet 1up-Autumn passing - Version 2 - 20130903.   
Gäst   04:17:44   Tittar på ämnet Freddy - Distorted Tension.   
Gäst   04:17:15   Tittar på ämnet En dans från dej.   
Gäst   04:17:02   Tittar på ämnet Att skapa själv - metoder och teknik - möjligheter och begränsningar.   
Gäst   04:16:54   Söker på forumet.   
Gäst   04:16:44   Tittar på ämnet Zorrow/Bjurte/Plinka/Martin - Falling Leaves.   
Gäst   04:16:10   Tittar på ämnet carpe ce'em - Falling.   
Gäst   04:15:46   Tittar på ämnet Mörka Skogen-Vaknar.   
Gäst   04:15:15   Tittar på ämnet Plinka -Himlens Skimrande Strålar.   
Gäst   04:14:48   Tittar på ämnet 1up-Autumn passing - Version 2 - 20130903.   
Gäst   04:14:23   Tittar på ämnet BJURTE & MARRE - The R-Hole .   
Gäst   04:14:20   Tittar på ämnet carpe ce'em - Falling.   
Gäst   04:14:02   Tittar på ämnet Är det strängdöden?? :P.   
Gäst   04:13:36   Tittar på ämnet Mitt fel blues, Lars Wahlström, Henric Svensson.   
Gäst   04:13:24   Tittar på ämnet c0ntr0l Building trees fet Tony Topp.   
Gäst   04:12:29   Tittar på ämnet Rattle & Marre - Valan II.   
Gäst   04:12:04   Tittar på ämnet Gurano & Holger Tröst - I wanna see you.   
Gäst   04:11:59   Tittar på ämnet Segt med sång.   
Gäst   04:11:53   Tittar på ämnet Understanding blues... eller inte.   
Gäst   04:11:48   Tittar på ämnet Holgers Tröst - Running like a child.   
Gäst   04:11:40   Okänd handling   
Gäst   04:11:29   Okänd handling   
Gäst   04:10:42   Tittar på forumindex för Kontrollrummet.   
Gäst   04:10:42   Skriver ut ämnet "Information kring vintage AKG 451-serien (452) och SE300".   
Gäst   04:10:24   Okänd handling   
Gäst   04:10:13   Tittar på ämnet Bra nybörjarlåtar på gitarr?.   
Gäst   04:10:05   Söker på forumet.   

Man kan väl kalla det GÄSTABUD PÅ KONTROLLRUMMET ;)
« Senast ändrad: 11.02.2015, 04:27:51 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag kan nog tycka att ett så öppet forum som möjligt är att föredra, öppenhet, enkelhet, nära till sociala medier, FB-inlogg m.m. tror jag är framgångsfaktorer...

« Senast ändrad: 13.02.2015, 16:40:06 by Clemens »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Clemens tycker jag plockade ut det rätt centrala och då kan jag tänka att "öppenheten" kanske e den viktigaste greijen. Men vad menar man med "öppenhet!?
Personligen tycker jag att öppenheten betyder att genom att logga in sig har man access till allt och kan ladda ner och kommentera och även delta i diskusionerna.
Som oinloggad kan man endast se rubrikerna

Sen har vi det som jag tycker är lite konstigt, varför väljer en reggad användare att vara  "gömd/dold", det lixåm strider mot den "öppenhet" vi borde sträva till.
Kort och enkelt sagt:

inloggad användare kan öppna alla allmänna dörrar på forumet

oinloggad användare kan bara se rubrikerna

Diskusionen fortsätter hoppas jag ;)
« Senast ändrad: 11.02.2015, 11:11:51 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Lite krångligt är det att bli medlem men inom ett dygn brukar ett ok komma – det kostar ingenting alls – och som sagt vi kan utlova musik du aldrig hört förut.

Det här var ju något som lades på som ett svar på ett direkt krav av er, ärade medlemmar, att få bort ett troll. Det är inget krav av mig eller någon anna moderator att så borde vara.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.