Kontrollrummet

Roffe H - Jag sticker ifrån stan (Dust my broom) nytt saxsolo ny mix

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Jag sticker ifrån stan
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H
KOMPOSITÖR: Musik: Robert Johnson/text: Roffe H
GENRE: Blues
LÅTLÄNGD: 3:00
INSPELNINGSÅR: 2015

FORMAT: mp3

En gammal klassiker med egen texttolkning på svenska. Ursprungligen en låt av Robert Johnson, ”I believe I dust my broom” någon gång på 30-talet. Låten har spelats in av otaliga artister. Albert King, Elemor James, ZZ top, Etta James, Canned Heat, Chuck Berry m.fl.
Uttrycket ”dust my broom” kommer troligen av att någon ger upp och som här, gör slut med tjejen för gott, och kommer aldrig mer igen.


Jag sticker ifrån stan

Har städat ur vår kvart och packar fort som fan (2ggr)
Min tjej har gått ifrån mig, så jag sticker ifrån stan.

Jag vill inte ha nån, som tar alla män hon kan (2ggr)
Jag känner mig så sviken, vi passa inte för varann

Tänker inte sms´a och fråga var hon e´(2ggr)
Hon kan dra dit pepparns växer, jag vill bara va´ i fre.

Jag tror, jag tror, jag åker hem igen (2ggr)
Du gjorde mig så illa å det hade jag på känn.

« Senast ändrad: 18.02.2015, 09:58:23 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Cool. Spelade den här runt 2005 då jag var med i ett band. Disten på din gitarr leder mina tankar till nån låt med Beatles, Revolution? Saxsolo är gött. Gitarrsolot tryggt och helt okej. Jag tycker der är bra mixat också.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj ett hopp framåt i historien och med den äran - nästan lite povelskt över det hela - bra stuk och skönt lirat/sjunget :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Max och Edit för lyssning och kommentarer, roligt som alltid när det gillas. Lägger upp texten snart och så småningom ska jag justera lite inställningar, spelandet  tycker jag verkar klart.  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har lag upp en bättre version där jag breddat saxar, sång och kompgitarrer, samt lite noggrannare mix.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
oj, vilken bra ljudbild och mix...det låter riktigt proffsigt...skönt ljud på alla instrument...
riktigt bra gitarrljud......
saxsolot är underbart och såm sjunger du riktigt bra, roffe...
måste skriva det här är en av de bästa bluesproduktioner jag någonsin hört här på forumet...
detta gillas mycket... :wub:
jäklars vad bra !!!!!
5/5 !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra tolkning av temat. Härligt uttryck du har i rösten också Roffe!

Till nästa gång vore det kul att höra dig tuta lite hårdare här och där för större dynamik.

Bra, bra!!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skönt lir o framförande...du har hittat fint ljud på guran o mixen sitter bra .. håller med wernis"om saxen lite..65-90 skulle den va liite mer rivig..nån sån där primalton här o där o mer tryck..Men det är ju inget jag själv har i byxfickan ..Annars topp! :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Pxm, Altsax,  Wernborg, Marsall: tack för lyssning och kommentarer, så roligt att läsa när man lagt ner mycket tid och möda med en låt. Tar ju längre tid nu, när jag  gör allt själv. Ska tänka på det där med rockigare sax, har försökt men det är inte lätt, det kanske kommer... :)
Tack alla/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
...här kommer det nya saxsolot, förhoppningsvis lite tuffare?   :unsure:
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...mmm, det trasiga gitarrljudet! KRs egen Billy Gibbons!! :wub:  Bra blueskänsla i denna! Men jobba gärna på andra raden i andra vändan!  :unsure: Ord som "trogen" och "ej" är mer Birger Sjöberg än Robert Johnson :P


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ok, jag tänkte inte på det, fattar och håller med. Ska se vad som kan göras. Tack för tips och kommentar.
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Roffe!
Det hörs ju att gubben mår bra! Snyygt alster som sätter foten att gunga.
Rösten e snygg som från New Orleans med attityd så att det förslkår.
Inget egentligen att såga på, kanske hämta in höger/vänster gurorna lite närmare mitten eller ge dom lite stereo reverb så att dom sitter i samma utrymme som resten av liret.
Och tycker mig höra att det snygga gura-solot stundom får lite reverb på sig, låt det reverbet ligga på hela solot så blir det luftigare.
Bra jobbat igen!


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Vad proffsig du är, jättesnyggt hela vägen! Gillar det riviga saxsolot oxå  :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Det kändes mer rivigt nu :)

När jag lyssnar på mig själv brukar jag vara överdrivet kritisk, nojjar mig om tveksamma starter och svaj.
Fast i mer "nyktert" tillstånd tror jag att det nästan bara är jag som hör det, man måste ha spelat och lyssnat på sax i tusentals timmar för att höra så små skillnader.

Gör du samma sak när du lyssnar på dig?

Det låter riktigt bra! På riktigt!
/Josef


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tjou Roffe!
Det hörs ju att gubben mår bra! Snyygt alster som sätter foten att gunga.
Rösten e snygg som från New Orleans med attityd så att det förslkår.
Inget egentligen att såga på, kanske hämta in höger/vänster gurorna lite närmare mitten eller ge dom lite stereo reverb så att dom sitter i samma utrymme som resten av liret.
Och tycker mig höra att det snygga gura-solot stundom får lite reverb på sig, låt det reverbet ligga på hela solot så blir det luftigare.
Bra jobbat igen!


h.   johan

Tack för tips och lyssning, ska kolla på det där och prova mig  fram... :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Vad proffsig du är, jättesnyggt hela vägen! Gillar det riviga saxsolot oxå  :wub:

Roligt att du gillar, fick jobba en hel del med den "riviga" saxen, men jag tror det var mödan värd... :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det kändes mer rivigt nu :)

När jag lyssnar på mig själv brukar jag vara överdrivet kritisk, nojjar mig om tveksamma starter och svaj.
Fast i mer "nyktert" tillstånd tror jag att det nästan bara är jag som hör det, man måste ha spelat och lyssnat på sax i tusentals timmar för att höra så små skillnader.

Gör du samma sak när du lyssnar på dig?

Det låter riktigt bra! På riktigt!
/Josef
[/quote


Vet inte om du hörde det första saxsolot också, tycker det blev skillnad, om inte så stor, men tillräckligt. Har ägnat många timmer att lyssna (som du säger) men också för att öva på det lite "spräckta" soundet. Fick tips av en gammal saxräv att man liksom sjunger eller nynnar samtidigt som man blåser, skitsvårt men jag kämpar på. Vet inte om detta funkar på alten men på tenoren har jag lyckats bättre. Ibland tror jag också att det bara är den som spelar som hör skillnaden, ja. Jag lyssnar mycket, som sagt.
Tack för återlyssning /Roffe H
« Senast ändrad: 08.02.2015, 12:33:07 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har ändrat något på gitarrerna enligt mahans tips, tack för det. Tro att den börjar närma sig färdigstadiet... :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har ändrat något på gitarrerna enligt mahans tips, tack för det. Tro att den börjar närma sig färdigstadiet... :)
/Roffe H

Lika bra som då jag tidigare kommenterade. Vet inte men tror något solo fått annan effekt nu är då.
Saxen är fin. Att tuffa till den då och då skulle kanske göra den ännu häftigare som föreslagits..
En annan sak jag tänkte på gällande tuffhet i saxen är hur tonerna i en melodi spelas.
Jag tänker på 65 och c:a 20 sekunder framåt. Vissa toner, den första och andra t.ex. skulle gärna spelas närmare varandra snabbare mellan dem. Samma sak på några toner till, för att få mer driv och liv istället för dansbandssolo på saxen. ÄR det jag säger begripligt eller svamlar jag?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket begripligt, ska lyssna igen och se om jag kan göra nåt  bättre innan  jag lägger upp som färdig, kul detta att riktigt "pula" med en och samma låt...så får vi se vad det slutar.
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
ja nu klippte saxen bättre... :) ... Prova o testa nån gång å lägg nån liten disteffekt eller nån annan  wild C på den ... Bara för testa! o egen xtra version i låddan.... sax"on  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det blev lite tätare lir och det hörs att du utvecklas på både sax, bas och gitarr Roffe,snyggt :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Marsall och Eddi, som färdig demo har den fått ytterligare "ansiktslyftning".  :)
Roffe H
« Senast ändrad: 16.02.2015, 15:34:04 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Om man skriver bra svenska texter och lyckas med arret så här, så är man ju en liten guldgruva på spåren. Fler låtar av det här slaget! Och saxen sitter bra där :)

När kommer nästa översättning och cover??
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Om man skriver bra svenska texter och lyckas med arret så här, så är man ju en liten guldgruva på spåren. Fler låtar av det här slaget! Och saxen sitter bra där :)

När kommer nästa översättning och cover??

Ha, ha tack för din positiva inställning, ny låt (egen) kommer snart.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
grymt gött!

Som wernborg skrev, vore fint med nån låt där du sjunger lite rivigare i partier också.

snyggt överallt!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning och gillande, jag tror det bli rivigare med tiden... :lol:
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
grymt gött!

Som wernborg skrev, vore fint med nån låt där du sjunger lite rivigare i partier också.

snyggt överallt!
Det skrev inte Wernborg alls. Han skrev nåt om saxen.
Tut tut!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tror det var Fleetwood Mac jag hörde första gången köra denna eller möjligen John Mayall....
Kul att du gör egen text till dom här gamla klassikerna! Bra dessutom.
Bra sång, snygg dist på gitarren och skön sax! Har inget att klaga på.  :)
"Dust my broom betyder damma kvasten, en syssla som var vanlig tiden före
mirakeltrasans intåg i våra svenska hem". (hämtat ur Nationalencyklopedin kap.3 Hemliga göromål)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Roligt att du gillar Asti, du har helt rätt vad det gäller översättningen, jag såg det mer som ett idiom, och tolkade betydelsen efter detta.  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)