Kontrollrummet

Snurrat till kortetssample rate och project sample rate - hur kommer jag ur det?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Hejsan,

Efter en lång tids frånvaro från musikmekande blev det lite action i helgen. Trots en del ringrost gick det bra att hitta runt i Cubase 7.5, tydligen är det någon kunskap som fastnar mellan varven... MEN vilken dundertabbe jag gjorde, och som jag upptäckte mycket sent, i samband med att mp3 skulle produceras.

Så här: Av misstag så glömde jag sätta project sample rate till 48 utan den blev kvar på 44. Sample rate på kortet var 48k vid inspelningen. När jag kollar i Pool så står det att filerna är i 44 (vilket jag tycker är något skumt).

Vilka blir symptomen då? Jo, det gick alldeles utmärkt att spela in och mixa. Men när mp3:an skapats så kom allt ut typ en halvton ner. Kris och katastrof, sonen låter som sin far när han sjunger :).

FRÅGAN DÅ? Jo, hur gör jag för att kunna jobba vidare i projektet i 48k och att exporten blir rätt? Vilken metod är korrekt för att konvertera/sampla om så att allt blir rätt igen, någon som vet?

//per


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Exportera ut som en wave först och lyssna om  den lider av samma problem. Om den gör det så lyft in den i ett nytt projekt gå in i poolen, högerklicka på filen och välj "convert files" och välj rätt samplerate.


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
OK, så tricket är att lyfta in den i ett nytt projekt med korrekta inställningar och fortsätta därifrån. Låter logiskt, skall testas! Tack, Jonnerstone!