Forum > Färdiga produktioner

1.a alstret i en "svit" av 6 låtar på temat progressiv rock

<< < (5/8) > >>

MOMA:
Snickrar vidare - kul med positiva kommentarer!
Tack!

MaxB:

--- Citat från: MOMA skrivet 06.02.2015, 18:50:09 ---Stråkarna är en knepighet i sig :) Det är egentligen en mix av tre modeller – 2 vst pluggar som jag jobbar helt torrt med (skitar ner för mycket annars) och i en liten sub adderar jag mellotronen för det rätta skrapet och luften. Tricket är att jobba noga med envelopen, så att stråkarna "kommer och går" i den rörelse man kan tänka sig att en levande orkester levererar.  Lite pyssel men jag tycker det är värt det. Tack för justa kommentarer!

--- Slut citat ---

Låter bekant. Inte så att du möjligtvis samarbetat eller samtalat med liten trummis Mattias (med tanke på sättet att hantera stråk/mellotron-ljuden)?

MOMA:
Nej, Mattias är säker en trevlig och kompetent prick, men honom har jag aldrig haft äran att stöta på. Detta har jag nog knåpat fram genom åren i Beatles- och Genesis-land. Om någon ska hedras så är det nog inspiration från Mutade Myran som också experimenterade duktigt med enveloper för att skapa dynamik och energi i stråkar. (som annars lätt blir mattor man bara smetar ovanpå för att fylla ut)
Han är väl också den som övertygat om vikten av torra och tydliga element i mixen - vilket ger utrymme till en eller annan väl utvald effekt här och där – som ett delay på leaden eller guran typ.
Annars är just Mellotronen (ägde en äkta en gång  :wub:) ett sätt att skapa mystik och liv i andra konventionella vst.

mahan:
Tjou MOMA!
Kul att träffas såhär via låtlyssning, och vilken snygg låt!
Hittar ju inget att såga på, bara lyssnar och seglar iväg med den.
Tänkte ju först när jag märkte att låtlängden är närmare sju minuter att jag blir tvungen att köra snabblyssning men du har lyckats fint med arret så att intresset ligger kvar ända till slut.
Allt e väl lirat men det som sätter sig bäst är nog sången och stämmorna, abselut perfekt!
I väntan på följande...

h.    johan

MOMA:
Tack för lovorden!
Jobbar för fullt med nästa alster, som också bygger på "för många" sångspår :)
Men, på´t igen!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion