Kontrollrummet

The VG Song - demolåt jag gjort med en Roland VG-99

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Titel: The VG Song
Artist: HasseFX
Text & Musik: HasseFX
Längd: 4:34
År: 2015

Jag ville se vad jag kunde göra med min nya Roland VG-99, så jag bestämde mig för att göra en demo-låt som bara innehåller ljud och effekter från burken i fråga, förutom trummorna då. I övrigt - ljudeffekter, elektriska och akustiska gitarrer, bas, synt och stråkljud är VG-99. Har skrivit mer i senaste-pryl-tråden.

(för er vanliga dödliga, VG-99 är en slags synt-och-effektlåda för gitarr)

Det är väl något slags progressiv rock - som vanligt, i framtiden...  :unsure:


http://soundcloud.com/hasse_fx/the-vg-song
« Senast ändrad: 31.01.2015, 23:25:36 by HasseFX »


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
En väldigt bra komposition med fina harmonier och gitarrljud. Brukar ha svårt för viss proggresiv rock och tror det beror på alla dess taktartsbyten och knepiga (omotiverade)vändningar. Men jag lyssnar igenom hela denna utan att scrolla och behåller en skön känsla rakt igenom. Bra jobbat. 
Och eftersom jag tydligen är en av dom dödliga så säger väl jag att Roland VG-99 är fränt:)
« Senast ändrad: 31.01.2015, 22:18:21 by zzeb »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja någon slags metalprogg då kanske - men det låter bra om grejorna :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Roligt att höra!
Så mycket grejer kommer alltså fram via gitarrsträngarna på en gitarr, det är lite mycket fantastiskt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härliga harmonier och bra ljudbild. Jag ser framför mig en trummis och sex gitarrister på scenen typ. Nästa festivaltema en gitarr och en trummis :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Som gitarrist kan man alltid beatboxa och köra loop-pedal...  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
En väldigt bra komposition med fina harmonier och gitarrljud. Brukar ha svårt för viss proggresiv rock och tror det beror på alla dess taktartsbyten och knepiga (omotiverade)vändningar. Men jag lyssnar igenom hela denna utan att scrolla och behåller en skön känsla rakt igenom. Bra jobbat. 
Och eftersom jag tydligen är en av dom dödliga så säger väl jag att Roland VG-99 är fränt:)

kul att den gick hem - den innehåller faktiskt ett par rätt snälla taktartsbyten :ph34r: men det är annars ingen förutsättning för prog - snarare en krydda :)

Tja någon slags metalprogg då kanske - men det låter bra om grejorna :D
/G
...jag jobbar fortfarande på "min" stil och är rätt nyfiken på lite tyngre grejjer. fFinna mycket spänning att hämta där...

Roligt att höra!
Så mycket grejer kommer alltså fram via gitarrsträngarna på en gitarr, det är lite mycket fantastiskt.

VG99an har en bra MIDI-omvandlare också men som sagt, alla ljuden i deenna demo emanerar från strängarna på något vis - vete fan hur det går till men det är säkert något elektroniskt...  :rolleyes:

Härliga harmonier och bra ljudbild. Jag ser framför mig en trummis och sex gitarrister på scenen typ. Nästa festivaltema en gitarr och en trummis :lol:

...inte helt feltänkt - ligger en 6-8 VG-gitarrer på varandra ständigt, precis som socialstyrelsen rekommenderar!!
« Senast ändrad: 01.02.2015, 21:09:25 by HasseFX »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fantastisk dosa, (box). Superbra ljud och bra lirat. Fantastiskt vilka prylar man hittar på... :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Fantastisk dosa, (box). Superbra ljud och bra lirat. Fantastiskt vilka prylar man hittar på... :)
/Roffe H

Tack :)  ...men inget nytt under solen - bara annorlunda...  :rolleyes:



Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej...

Jag som trodde du spelade keyboard :-) men du är ju rätt halvhyfsad på gitarr oxå i så fall :-) (detta är riktigt bra utfört)
Riktigt go inledning - tänker då ljudmässigt. Kul med den tunga delen oxå. Snyggt solo på delen efter kantslagen.... Härlig känsla. Den delen gillade jag bäst :-)

Riktigt snygga ljud i den grunkan du har skaffat. Men man måste ju kunna hantera gitarren oxå. De kan du.

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Hej hej...

Jag som trodde du spelade keyboard :-) men du är ju rätt halvhyfsad på gitarr oxå i så fall :-) (detta är riktigt bra utfört)
Riktigt go inledning - tänker då ljudmässigt. Kul med den tunga delen oxå. Snyggt solo på delen efter kantslagen.... Härlig känsla. Den delen gillade jag bäst :-)

Riktigt snygga ljud i den grunkan du har skaffat. Men man måste ju kunna hantera gitarren oxå. De kan du.

Med vänlig hälsning,
Göran

Tack!!  :rolleyes:  Nej keyboard fuskar jag på - gitarr är "mitt" instrument! Kul att du gillar, även om solona blev lite väl mycket oinspiererat noodlande  :unsure:  Det är som sagt en kapabel box - kanske bäst live. I studion går det mesta att göra bättre med andra verktyg...


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Riktigt skoj grejor under huven på den där. :) Som vanligt så är väl de flesta presets inte alls representativa för vad burken egentligen presterar men detta var snyggt saxat. Som sagt, prylar är underskattat!  :lol:

Låten som sådan andas Porcupine Tree rakt igenom fram till slutet som är ett klassiskt "Huvudpersonen i filmen försvinner bort i fjärran körandes en öppen bil på en skitlång väg nånstans i Nevadaöknen och fick alla pengarna med sig för nu börjar eftertexten"-tema.

Good shit!

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Riktigt skoj grejor under huven på den där. :) Som vanligt så är väl de flesta presets inte alls representativa för vad burken egentligen presterar men detta var snyggt saxat. Som sagt, prylar är underskattat!  :lol:

Låten som sådan andas Porcupine Tree rakt igenom fram till slutet som är ett klassiskt "Huvudpersonen i filmen försvinner bort i fjärran körandes en öppen bil på en skitlång väg nånstans i Nevadaöknen och fick alla pengarna med sig för nu börjar eftertexten"-tema.

Good shit!

/Mein

Tack! :)  Behövde skruva endel på preseten för att passa i mixen (eftersom det inte är några externa effekter) och jag hittade en hel del bra ljud på nätet! Nu har jag fingrarna mest på P12an - VGn får stå medan jag funderar om jag ska flytta GK3 till nya Variaxen...


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
riktigt snyggt lirat tycker jag som en lördagsgottpåse..Skrivande blir det väl fredagspåse då  :).. mein nämner P-trädet ..dom e ju svinbra dom med ..o den trummisen går inte av för hackor.. o när jag är inne på trummis så skulle det sitta fint i detta stycke med mer bett på dom ..mer rymd/ reverb? ..O varför inte dra in en eller sångmeningar i låten.. bara pang på på nåt ställe ..bli wild a C liksom ..ingen sång vers reffe nej nej inte de ...  :) Det var bara lite som flög på under den sköna lyssen


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Hasse!
Visst har du hittat en bra box, men det e ju inte boxen som lirar utan nog e det ju nog du som kan detdär med guror!
Kanske lite mycket som händer i ljudbilden men inte så att det grötar sig, förstår ju att det är svårt att hålla tillbaka när man har en ny pryl :D
Nån annan nämnde redan trummorna och jag tycker åxå att dom borde få ett större ytrymme att jobba i eftersom resten av liret formligen seglar omkring i rymden med stora reverb o delays, så "släpp trummorna fri"! :)
Bra jobbat och bara väntar på mera...


h.   johan
« Senast ändrad: 07.02.2015, 15:51:23 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
riktigt snyggt lirat tycker jag som en lördagsgottpåse..Skrivande blir det väl fredagspåse då  :).. mein nämner P-trädet ..dom e ju svinbra dom med ..o den trummisen går inte av för hackor.. o när jag är inne på trummis så skulle det sitta fint i detta stycke med mer bett på dom ..mer rymd/ reverb? ..O varför inte dra in en eller sångmeningar i låten.. bara pang på på nåt ställe ..bli wild a C liksom ..ingen sång vers reffe nej nej inte de ...  :) Det var bara lite som flög på under den sköna lyssen

Tack Marsall :) Ja trummorna kan nog vara lite undertryckta  :unsure:  Jag testar även lite olika stuk på trummorna för att hitta den uppsättning och "bearbetning" som känns bra för mig. Sång lär det inte bli på denna - som sagt tidigare, en ren demo för VG99an och samtidigt lite välbehövlig stilövning för mitt producerande!

Tjou Hasse!
Visst har du hittat en bra box, men det e ju inte boxen som lirar utan nog e det ju nog du som kan detdär med guror!
Kanske lite mycket som händer i ljudbilden men inte så att det grötar sig, förstår ju att det är svårt att hålla tillbaka när man har en ny pryl :D
Nån annan nämnde redan trummorna och jag tycker åxå att dom borde få ett större ytrymme att jobba i eftersom resten av liret formligen seglar omkring i rymden med stora reverb o delays, så "släpp trummorna fri"! :)
Bra jobbat och bara väntar på mera...


h.   johan

Tack Johan  :rolleyes:  Njajoe det är ju inte boxen som lirar - enklare med en synt, då är det ju bara att trycka på en knapp  :ph34r: :P  Ja det vart några lager-på-lager, som sig bör på vintern! Får jobba på det där med att vila på lagrarna eller om det var att suga på karamellerna... :unsure:  Trummor - se ovan!


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Neeeeeej, är den redan slut?!?!

Har du en längre varian? Jag vill fortsätta lyssna!

 :)
/Josef


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Neeeeeej, är den redan slut?!?!

Har du en längre varian? Jag vill fortsätta lyssna!

 :)
/Josef

...tyvärr...  :(   Men det kommer mer hoppas jag  ^_^


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Coolt att man kan få det så autentiskt fastän det är spelat på gitarr. Även om det för mig låter omständigt, men kanske öppnar det nya vägar. Fräckt hur som helst.

Stökigt och lite mer av allt annars.  :D

Superskönt tema/stämning där vid 1.40. Det måste du göra nåt av.

Kul med nya prylar.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Riktigt läckra ljud och även läckert lirat!
Vad betingar en sån burk..?
/Asti t.f. Snål Smålänning
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
riktigt bra spelat och arrat tycker jag. Det låter lite...uhm...mellanregistrigt om alla ljud, fast...inte frekvensmässigt sett  :wacko: på samma sätt som jag kan tycka att propelleheads reason låter just reason...så låter allt vg99...det hörs att det är samma effektburk.


på något vis...gör jag mig alls förstådd?


grymt go låt iallafall. Mycket av allt, med den äran. shit va bra du bänder dina strängar!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Coolt att man kan få det så autentiskt fastän det är spelat på gitarr. Även om det för mig låter omständigt, men kanske öppnar det nya vägar. Fräckt hur som helst.

Stökigt och lite mer av allt annars.  :D

Superskönt tema/stämning där vid 1.40. Det måste du göra nåt av.

Kul med nya prylar.

Tack för kommentar! :) Stök is my middle namn :D. Omständigt? Så sant, det är omständigt! Tycker som jag skrev i pryltråden att tiden sprungit ifrån den här typen av burkar.

Riktigt läckra ljud och även läckert lirat!
Vad betingar en sån burk..?
/Asti t.f. Snål Smålänning
Tack för det! :) Den betingade runt 10 tusen när den kom. Tillverkas inte längre och de få som dyker upp på marknaden går för ca hälften.

riktigt bra spelat och arrat tycker jag. Det låter lite...uhm...mellanregistrigt om alla ljud, fast...inte frekvensmässigt sett  :wacko: på samma sätt som jag kan tycka att propelleheads reason låter just reason...så låter allt vg99...det hörs att det är samma effektburk.


på något vis...gör jag mig alls förstådd?


grymt go låt iallafall. Mycket av allt, med den äran. shit va bra du bänder dina strängar!

Tack för gillandet :)  Kanske har den ett sound - eller så är det jag som skruvat till det på sådant vis i mixen...