Kontrollrummet

Du vet att du är ljudnörd när...

1up · 70 · 21188

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
du spar tior i en petflaska för att få råd med ett stereopar oktava   :rolleyes:

Ooh, det var en bra idé!
Hur många PET-flaskor med guldpengar behövs för att få ihop till en ny synth tro...? (Future-Retro XS, here I come!! :wub: )


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
.... du är på The Sounds-konsert och tittar lika mycket på synthspelaren och hans synthar som på söta Maja.


Utloggad Tobbe7

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • booststudio
När man retar sig på att tutan i sin bil inte håller 440hz
Höj eller stäng av!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
..när du vaknar på morgonen och har den stora hitten i huvudet och tänker att nu skall det spelas och sjungas,nu dj---r har jag den..Då säger frun/sambon:Nää du,idag skall vi ut i skogen och lyssna på fåglarna,du har ju lovat det.. :ph34r: Ingen flexibilitet där inte.. :(

Och din "världshit"åker in i glömskans hav..för att återuppstå fragmentariskt i nånting som inte blev lika bra..Då är du garanterat en ljud nörd.

Mvh
Micael

De flesta mp3:or och en del mobiltelefoner har en diktafon. Sjung in idén direkt när du har den huvudet. Vips har du några pärlor där att damma av när tillfället blir bättre.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
du spar tior i en petflaska för att få råd med ett stereopar oktava   :rolleyes:

Ooh, det var en bra idé!
Hur många PET-flaskor med guldpengar behövs för att få ihop till en ny synth tro...? (Future-Retro XS, here I come!! :wub: )

man landar på 11 000:- när en 1,5 liters pet är full med tior, tar ju ett tag men vafan vad gör amn inte :P


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Wow, och det är ju nånstans däromkring som prislappen på XSen lär hamna.... :)

Då återstår bara problemet med tålamod och att frugan är allergisk mot Colaflaskornas utseende. Men jag får väl gömma flaskan nånstans...


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Wow, och det är ju nånstans däromkring som prislappen på XSen lär hamna.... :)

Då återstår bara problemet med tålamod och att frugan är allergisk mot Colaflaskornas utseende. Men jag får väl gömma flaskan nånstans...
Kan säkert funka med Ramlösa annars  :lol:


Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
När man stänger av helljuset på bilen i takt med musiken, till rätt många med trafikanters förtret...

Eller när man maniskt ömsom förlänger och ömsom förkortar håret i armhålan för att försöka få till en ton...aj

eller när man undrar om man kan sampla örontrumpeten, och hur i helvete man ska få in en mick i örat...


Eller när man istället för att gå på familjemiddag ägnar sin dyrbara tid med att sitta med en mickrofon tryckt mot magen för att sampla magljud...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
När man stänger av helljuset på bilen i takt med musiken, till rätt många med trafikanters förtret...

 :lol: Verkar lagom jobbigt.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
När man lyssnar efter brister i midiprogrammeringen på skivor med klassisk musik...
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
..jag stod och sjöng på toaletten i samband med andra behov.Plötsligt så ökar resonans omfånget vid en viss ton nåt oerhört! Hela badrummet liksom bär upp tonen till nåt helt annat.Jag har aldrig varit med om nåt liknande.Jag provade den i flera oktaver med samma nivå.Det lät som när man blåser i en tombutelj,fast mycket mycket högre..där står jag alltså och sjunger arior i olika tonarter och hittar detta.Provade att flytta runt på den lilla ytan för att kolla om det förändrades något,icke - samma hela tiden.Och bara vid en viss ton..Snacka om ljud nörd! :lol:

edit:Jag tror jag måste spela in det så ni får höra,mycket märkligt!

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 13.09.2007, 01:42:23 by Harmonica mike »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
..jag stod och sjöng på toaletten i samband med andra behov.Plötsligt så ökar resonans omfånget vid en viss ton nåt oerhört! Hela badrummet liksom bär upp tonen till nåt helt annat.Jag har aldrig varit med om nåt liknande.Jag provade den i flera oktaver med samma nivå.Det lät som när man blåser i en tombutelj,fast mycket mycket högre..där står jag alltså och sjunger arior i olika tonarter och hittar detta.Provade att flytta runt på den lilla ytan för att kolla om det förändrades något,icke - samma hela tiden.Och bara vid en viss ton..Snacka om ljud nörd! :lol:

Mvh
Micael

In med micen på toa så vi får höra åxå :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
..jag stod och sjöng på toaletten i samband med andra behov.Plötsligt så ökar resonans omfånget vid en viss ton nåt oerhört! Hela badrummet liksom bär upp tonen till nåt helt annat.Jag har aldrig varit med om nåt liknande.Jag provade den i flera oktaver med samma nivå.Det lät som när man blåser i en tombutelj,fast mycket mycket högre..där står jag alltså och sjunger arior i olika tonarter och hittar detta.Provade att flytta runt på den lilla ytan för att kolla om det förändrades något,icke - samma hela tiden.Och bara vid en viss ton..Snacka om ljud nörd! :lol:

Mvh
Micael

In med micen på toa så vi får höra åxå :D

MMMUUUAAAHAHAHA :lol: Precis min tanke!

Risken är att ni blir lika skadade som mig,och det vill jag ju inte.. :lol: Fan,man är nog inte riktigt i ordning,och inte är jag full heller,då hade man ju haft nåt att skylla på..ha ha ha

edit:Jag blev tvungen att gå in och prova nu,då det var några dar sedan jag upptäckte detta.Å ta mig f-n,den var där igen! Hittade den direkt,det går liksom inte att missa.Nu går jag ut med hunden innan grannarna ringer ordnings makten :lol:

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 13.09.2007, 01:52:06 by Harmonica mike »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil

JA, och tänk om man kunde göra en mixning med ljud, bild o doft!  :lol:
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
..jag stod och sjöng på toaletten i samband med andra behov.Plötsligt så ökar resonans omfånget vid en viss ton nåt oerhört! Hela badrummet liksom bär upp tonen till nåt helt annat.Jag har aldrig varit med om nåt liknande.Jag provade den i flera oktaver med samma nivå.Det lät som när man blåser i en tombutelj,fast mycket mycket högre..där står jag alltså och sjunger arior i olika tonarter och hittar detta.Provade att flytta runt på den lilla ytan för att kolla om det förändrades något,icke - samma hela tiden.Och bara vid en viss ton..Snacka om ljud nörd! :lol:

edit:Jag tror jag måste spela in det så ni får höra,mycket märkligt!

Mvh
Micael

Mike:
Inget konstigt. Claes kanske kan hoppa in och lägga ut en riktigt bra förklaring. Det bildas en ståendevåg. När storleken på rummet övernstämmer med ljudets svägningar. På precis samma sätt letar man akustikfel i en lokal. Genom att svepa en ton genom registret och lyssna när du får denna "magiska" förstärkning, då vet man var man har ett problemområde.
Förtsätt sjunga i badrum och toaletter så kommer du hitta tonen på fler ställen.

/Dr Hans

Kul tråd föresten, jag visste iofs innan att jag var ljudnörd. Men nu vet jag att jag inte är ensam om att komentera varje mick, gitarr och stärkare på tv. Att det inte bara är jag som förstör musiken jag lyssnar på genom att tex bara lyssna på hihat eller virvelns svans.
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
..jag stod och sjöng på toaletten i samband med andra behov.Plötsligt så ökar resonans omfånget vid en viss ton nåt oerhört! Hela badrummet liksom bär upp tonen till nåt helt annat.Jag har aldrig varit med om nåt liknande.Jag provade den i flera oktaver med samma nivå.Det lät som när man blåser i en tombutelj,fast mycket mycket högre..där står jag alltså och sjunger arior i olika tonarter och hittar detta.Provade att flytta runt på den lilla ytan för att kolla om det förändrades något,icke - samma hela tiden.Och bara vid en viss ton..Snacka om ljud nörd! :lol:

edit:Jag tror jag måste spela in det så ni får höra,mycket märkligt!

Mvh
Micael

Mike:
Inget konstigt. Claes kanske kan hoppa in och lägga ut en riktigt bra förklaring. Det bildas en ståendevåg. När storleken på rummet övernstämmer med ljudets svägningar. På precis samma sätt letar man akustikfel i en lokal. Genom att svepa en ton genom registret och lyssna när du får denna "magiska" förstärkning, då vet man var man har ett problemområde.
Förtsätt sjunga i badrum och toaletter så kommer du hitta tonen på fler ställen.

/Dr Hans

Kul tråd föresten, jag visste iofs innan att jag var ljudnörd. Men nu vet jag att jag inte är ensam om att komentera varje mick, gitarr och stärkare på tv. Att det inte bara är jag som förstör musiken jag lyssnar på genom att tex bara lyssna på hihat eller virvelns svans.

PHEEW..(pust)
Skönt att höra.Ett tag trodde jag att mina öron spelade mig ett spratt.Undrar samtidigt om tonen kommer att ligga på en annan höjd om det är ett störrre/mindre badrum? Intressant,nu skall det testas.. :D

Har ett annat problem som påminner om detta .Jag spelar på basen,och vid en viss ton i min inspelnings miljö så uppstår samma fenomen.Plötsligt låter det mycket högre än alla andra toner oberoende av hur hårt jag slår an strängen.Jag har bara trott att:Ja det är väl så det är i bas världen,då jag inte spelat bas tidigare...Kan det vara samma problematik? Nu måste jag kolla om "badrums tonen" finns i min inspelnings miljö,då kanske allt får sin förklaring.

Tack för comment DrHans.Du ökade min förståelse,men nu börjar man ju fundera på hur det hänger ihop.. :D

Mvh
Micael


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
..jag stod och sjöng på toaletten i samband med andra behov.Plötsligt så ökar resonans omfånget vid en viss ton nåt oerhört! Hela badrummet liksom bär upp tonen till nåt helt annat.Jag har aldrig varit med om nåt liknande.Jag provade den i flera oktaver med samma nivå.Det lät som när man blåser i en tombutelj,fast mycket mycket högre..där står jag alltså och sjunger arior i olika tonarter och hittar detta.Provade att flytta runt på den lilla ytan för att kolla om det förändrades något,icke - samma hela tiden.Och bara vid en viss ton..Snacka om ljud nörd! :lol:

edit:Jag tror jag måste spela in det så ni får höra,mycket märkligt!

Mvh
Micael

Mike:
Inget konstigt. Claes kanske kan hoppa in och lägga ut en riktigt bra förklaring. Det bildas en ståendevåg. När storleken på rummet övernstämmer med ljudets svägningar. På precis samma sätt letar man akustikfel i en lokal. Genom att svepa en ton genom registret och lyssna när du får denna "magiska" förstärkning, då vet man var man har ett problemområde.
Förtsätt sjunga i badrum och toaletter så kommer du hitta tonen på fler ställen.

/Dr Hans

Kul tråd föresten, jag visste iofs innan att jag var ljudnörd. Men nu vet jag att jag inte är ensam om att komentera varje mick, gitarr och stärkare på tv. Att det inte bara är jag som förstör musiken jag lyssnar på genom att tex bara lyssna på hihat eller virvelns svans.

PHEEW..(pust)
Skönt att höra.Ett tag trodde jag att mina öron spelade mig ett spratt.Undrar samtidigt om tonen kommer att ligga på en annan höjd om det är ett störrre/mindre badrum? Intressant,nu skall det testas.. :D

Har ett annat problem som påminner om detta .Jag spelar på basen,och vid en viss ton i min inspelnings miljö så uppstår samma fenomen.Plötsligt låter det mycket högre än alla andra toner oberoende av hur hårt jag slår an strängen.Jag har bara trott att:Ja det är väl så det är i bas världen,då jag inte spelat bas tidigare...Kan det vara samma problematik? Nu måste jag kolla om "badrums tonen" finns i min inspelnings miljö,då kanske allt får sin förklaring.

Tack för comment DrHans.Du ökade min förståelse,men nu börjar man ju fundera på hur det hänger ihop.. :D

Mvh
Micael

När du vet vilken ton/frekvens ditt inspelningsrum svarar upp till, då vet du ju vad som behövs åtgärdas rent akustiskt.
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad WNStudios

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Du vet vad som kommer stå i den här tråden innan du läser den....


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
..jag stod och sjöng på toaletten i samband med andra behov.Plötsligt så ökar resonans omfånget vid en viss ton nåt oerhört! Hela badrummet liksom bär upp tonen till nåt helt annat.Jag har aldrig varit med om nåt liknande.Jag provade den i flera oktaver med samma nivå.Det lät som när man blåser i en tombutelj,fast mycket mycket högre..där står jag alltså och sjunger arior i olika tonarter och hittar detta.Provade att flytta runt på den lilla ytan för att kolla om det förändrades något,icke - samma hela tiden.Och bara vid en viss ton..Snacka om ljud nörd! :lol:

edit:Jag tror jag måste spela in det så ni får höra,mycket märkligt!

Mvh
Micael

Mike:
Inget konstigt. Claes kanske kan hoppa in och lägga ut en riktigt bra förklaring. Det bildas en ståendevåg. När storleken på rummet övernstämmer med ljudets svägningar. På precis samma sätt letar man akustikfel i en lokal. Genom att svepa en ton genom registret och lyssna när du får denna "magiska" förstärkning, då vet man var man har ett problemområde.
Förtsätt sjunga i badrum och toaletter så kommer du hitta tonen på fler ställen.

/Dr Hans

Kul tråd föresten, jag visste iofs innan att jag var ljudnörd. Men nu vet jag att jag inte är ensam om att komentera varje mick, gitarr och stärkare på tv. Att det inte bara är jag som förstör musiken jag lyssnar på genom att tex bara lyssna på hihat eller virvelns svans.

PHEEW..(pust)
Skönt att höra.Ett tag trodde jag att mina öron spelade mig ett spratt.Undrar samtidigt om tonen kommer att ligga på en annan höjd om det är ett störrre/mindre badrum? Intressant,nu skall det testas.. :D

Har ett annat problem som påminner om detta .Jag spelar på basen,och vid en viss ton i min inspelnings miljö så uppstår samma fenomen.Plötsligt låter det mycket högre än alla andra toner oberoende av hur hårt jag slår an strängen.Jag har bara trott att:Ja det är väl så det är i bas världen,då jag inte spelat bas tidigare...Kan det vara samma problematik? Nu måste jag kolla om "badrums tonen" finns i min inspelnings miljö,då kanske allt får sin förklaring.

Tack för comment DrHans.Du ökade min förståelse,men nu börjar man ju fundera på hur det hänger ihop.. :D

Mvh
Micael

När du vet vilken ton/frekvens ditt inspelningsrum svarar upp till, då vet du ju vad som behövs åtgärdas rent akustiskt.

Fast problemet är väl oftast det motsatta, att ljudet (i rummets mitt) försvinner vid en viss frekvens.

(Jag kollar alltid också kaklade badrums egenfrekvens, det är riktigt kul när man får hela rummet att brumma)
Edit: Ja, genom att sjunga alltså... Det där kunde nog missförstås... :P
« Senast ändrad: 14.09.2007, 18:36:18 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Härligt Skallerormen,då kan jag lugnt inse att jag är helt normal - fast en tvätt äkta ljud- nörd.. :lol:

Mvh
Micael


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Jag bor granne med Kungsholmens brandstation. Brandbilssirenens tonintervall är en överstigande kvart.  Lyssnar ibland efter frekvensförändringar (doppler) för att avgöra åt vilket håll brandbilen är på väg.

Och för er som råkar hamna på middag i källarvalvet på Älvsborgs fästning: det uppstår en otroligt fascinerande stående våg, vilket får till följd att man kan stå och viska i ena änden och ändå höras mycket bra tio meter bort - eller spräcka glas på distans genom att sjunga :D


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
När jag ser ett piano (utan pianist) så brukar jag försöka tänka mig tonen F#. Sedan smyger jag mig fram, slår ett F# och kollar hur långt ifrån jag är. (Brukar oftast hamna inom en halvton rätt.)

Ganska nördigt det också. Speciellt när man börjar fundera på vem som egentligen har rätt, jag eller pianot.  :huh:
DON'T PANIC


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
du vet när du är en ljudnörd när...

...din musik ointresserade flickvän rabblar upp namn på varenda gitarr, bas och förstärkare när du zappar förbi Mtv, innan du själv hinner reagera.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
När jag ser ett piano (utan pianist) så brukar jag försöka tänka mig tonen F#. Sedan smyger jag mig fram, slår ett F# och kollar hur långt ifrån jag är. (Brukar oftast hamna inom en halvton rätt.)

Ganska nördigt det också. Speciellt när man börjar fundera på vem som egentligen har rätt, jag eller pianot.  :huh:

Ni har uppenbarligen båda fel! Vilken referenston utgår du från? A=440Hz? Det vet väl alla att A låter mycket bättre vid 436Hz. Räknar du förresten med tempererad stämning? Vilken skala utgår du annars från?
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
När jag ser ett piano (utan pianist) så brukar jag försöka tänka mig tonen F#.
Sedan smyger jag mig fram, slår ett F#
Bara du inte slår pianisten tycker jag att det får betecknas som förhållandevis lågnördigt.  :rolleyes:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
När jag ser ett piano (utan pianist) så brukar jag försöka tänka mig tonen F#. Sedan smyger jag mig fram, slår ett F# och kollar hur långt ifrån jag är. (Brukar oftast hamna inom en halvton rätt.)

Ganska nördigt det också. Speciellt när man börjar fundera på vem som egentligen har rätt, jag eller pianot.  :huh:

otäckt..just F# här oxo :o

:D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
När jag ser ett piano (utan pianist) så brukar jag försöka tänka mig tonen F#. Sedan smyger jag mig fram, slår ett F# och kollar hur långt ifrån jag är. (Brukar oftast hamna inom en halvton rätt.)

Ganska nördigt det också. Speciellt när man börjar fundera på vem som egentligen har rätt, jag eller pianot.  :huh:

Ni har uppenbarligen båda fel! Vilken referenston utgår du från? A=440Hz? Det vet väl alla att A låter mycket bättre vid 436Hz. Räknar du förresten med tempererad stämning? Vilken skala utgår du annars från?

Jag brukar titta på kalibreringslappen under pianot för att se vilken stämning som använts, hittar jag ingen brukar jag beroende på pianots ålder tänka mig F# i pytagorisk, ren, tempererad eller liksvävande stämning. Lite olika faktiskt. När det visar sig att jag istället för F# nynnade t ex ett Bb så spelar jag samtidigt C1 + C#2+ D3 + D#4 så hårt jag kan och kräver att pianot måste stämmas!
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
När jag ser ett piano (utan pianist) så brukar jag försöka tänka mig tonen F#. Sedan smyger jag mig fram, slår ett F# och kollar hur långt ifrån jag är. (Brukar oftast hamna inom en halvton rätt.)

Ganska nördigt det också. Speciellt när man börjar fundera på vem som egentligen har rätt, jag eller pianot.  :huh:

otäckt..just F# här oxo :o

:D

Ja, visst har den tonen en speciell klang? Vemodig på något sätt, liksom längtande ut i skogarna.
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skumt det där...just den tonen, och på piano är på nåt sätt vackrast..eller nåt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tobbe7

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • booststudio
Och för er som råkar hamna på middag i källarvalvet på Älvsborgs fästning: det uppstår en otroligt fascinerande stående våg, vilket får till följd att man kan stå och viska i ena änden och ändå höras mycket bra tio meter bort - eller spräcka glas på distans genom att sjunga :D

Eller, när man drar med sig flickvännen till vattentornet i Teleborg strax utanför Växjö. Inte för utsikten utan för ljudfenomenet som infinner sig under vattentornet. Bör upplevas!!!
« Senast ändrad: 17.09.2007, 23:32:02 by Tobbe7 »
Höj eller stäng av!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
i uppsala med :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Som en stark chorus-effekt på rösten eller? En sådan upplevelse har jag haft under ett konstverk bestående av en stor plåtkupol uppställd på ben. Mycket mystiskt.
Stortorget Gävle, förr.
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
och ekon som typ släcker ut varandra en liiten bit från centrum så går man igenom är det som ljudet bombarderar en :D coolt
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Och för er som råkar hamna på middag i källarvalvet på Älvsborgs fästning: det uppstår en otroligt fascinerande stående våg, vilket får till följd att man kan stå och viska i ena änden och ändå höras mycket bra tio meter bort - eller spräcka glas på distans genom att sjunga :D

Eller, när man drar med sig flickvännen till vattentornet i Teleborg strax utanför Växjö. Inte för utsikten utan för ljudfenomenet som infinner sig under vattentornet. Bör upplevas!!!
Hm - menar du att fenomenet inte uppstår om inte flickvännen är med  :unsure: - GUUUD va SKUMT!  :o

( :D )


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag brukar titta på kalibreringslappen under pianot för att se vilken stämning som använts, hittar jag ingen brukar jag beroende på pianots ålder tänka mig F# i pytagorisk, ren, tempererad eller liksvävande stämning. Lite olika faktiskt. När det visar sig att jag istället för F# nynnade t ex ett Bb så spelar jag samtidigt C1 + C#2+ D3 + D#4 så hårt jag kan och kräver att pianot måste stämmas!
klockrent!  :lol: