Kontrollrummet

Du vet att du är ljudnörd när...

1up · 70 · 21244

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
...du istället för att lyssna på vad radioprataren i P3 säger, uppmärksammar kompressorns effekt på rösten, release-inställningen, då prataren tar en paus och kompressionen gradvis minskar. :P


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Hela världen, inklusive du själv, tittar på direktsändningen av ABBAS REUNION och du säger " det där är en DX7:a som benny lirar på " till din sambo. / Mikke


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
fast det yttersta exemplet tycker jag ändå är....när man sitter i konserthuset....hela orkesterna spelar underbar musik....dirigenten viftar med armarna....en solist lirar fiol....folk njuter....lyssnar....en och annan sover....

och ens egna tankar är:
"undrar hur mkt av det man hör som är direktljud...och hur mkt som är uppmikat....dom använder ju trotsallt högtalarna...."
"undrar hur dom mickar upp alla slagverken som han där bakom bankar på (trianglar och klockor och pinnar och grejor)...." samt "vilket mixerbord kan dom tänkas köra med här inne...kan det va Neve?? eller SSL?? och hur många kanaler behöver dom för den här uppsättningen...." sen börjar man räkna......och efter ett tag lägger man märke till alla mikrofoner som hänger från taket osv osv...




fast då kanske man inte ens är ljudnörd.....bara glasklart skadad!!  :wacko: :P :lol: :rolleyes:
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


freddy

  • Gäst
När man stör sig på en produktion tillräckligt så att man inte ens kan lyssna på musiken.


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Brukar alltid kommentera instrumenten förstärkare osv. Vilket inte jämt uppskattas av alla.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
när man går i en helt vanlig affär (eller restaurang) o plötsligt märker (o utbrister) att de har kopplat muzak-högtalarna så det uppstår fasfel...  :mellow:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hela världen, inklusive du själv, tittar på direktsändningen av ABBAS REUNION och du säger " det där är en DX7:a som benny lirar på " till din sambo. / Mikke

 :lol:


Japp, eller när man lyssnar (till fruns ljumma förtjusning på min husgud recoil. Mitt i det mest infernaliska säger man "ja du, man kan inte tro att han i princip har allt midistyrt hela vägen till slutmix. man hade ju gissat på att han bounceat ner vissa saker"



https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
...när du hänger på Kontrollrummet fast du vet att du borde ut och jogga.

Kul tråd förresten!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
du vet iallafall att du inte är ljudnörd när du hävdar att tinitus bara är en myt!! :)

(edit) ändrade myr till myt :P
« Senast ändrad: 29.08.2007, 19:43:45 by Larsson »
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad tsmalmbe

när man går i en helt vanlig affär (eller restaurang) o plötsligt märker (o utbrister) att de har kopplat muzak-högtalarna så det uppstår fasfel...  :mellow:

ÅÅÅÅÅÅRGH! Jag får lika illa av muzak-fasfel som av styroxgnideri eller krita på tavlan. Det är bara att gå ut och vänta då.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
...när man ber försäljaren av kyl o frys slå på dem samtidigt för att förvissa sig om att det inte uppstår disharmoni..

 :blink:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
...när man efter lyssnande på en heminspelad vocal av rymdklangen inser att inspelningen är gjord i en sparsamt möblerad studentetta på 18 kvadrat!


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
När man, istället för som vanligt folk gör, endast spelar 1 VÄRDIG skivor i cd spelaren, och byter förstärkare lika ofta som folk byter cd skivor i variationssyfte... :ph34r: :D


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
...du hör ett ljud, loopar det i skallen, klipper ut en del av det och börjar göra trumloopar i huvvet.


DåligtGehör

  • Gäst
...när du hänger på Kontrollrummet fast du vet att du borde ut och jogga.

Det resonemanget håller inte  :angry: Ut och jogga!

// Joggöverstyrelsen


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
...när du hänger på Kontrollrummet fast du vet att du borde ut och jogga.

Det resonemanget håller inte  :angry: Ut och jogga!

// Joggöverstyrelsen

 :lol: Durå?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
...när du hänger på Kontrollrummet fast du vet att du borde ut och jogga.

Det resonemanget håller inte  :angry: Ut och jogga!

// Joggöverstyrelsen

 :lol: Durå?

Jag har fullt upp att övervaka


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Apropå jogga. när man lyssnar på musik i hörlurar och kommer på sig själv med att gå i takt trots att man får ta jättelånga kliv eller så :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
...du sitter på en högljudd krog och försöker anpassa din röst frekvensmässigt så att den ska skära igenom bullret.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Du vet att du är en ljudnörd när din flick-/pojk- vän försöker tända alla dina cylindrar o få med dej i säng. Men du skyller på huvudvärk och kryper under täcket med ficklampa o tidningen "STUDIO" som kom samma dag istället.........  / Mikke



( p.s om nån känner sej träffad så vill jag be om ursäkt. Detta inlägg var menat som ett skämt. Om nån föredrar tidningen STUDIO framför en stunds sex med sin älskade så föreslår jag att ni går till en familjeterapeut eller sexterapeut eller liknande. d.s )


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
...när du hänger på Kontrollrummet fast du vet att du borde ut och jogga.

Kul tråd förresten!  :)
Jag har alltid ljud i mina lurar när jag är ute och joggar. Går det för tungt så kan man alltid
pumpa upp lite addrenalin gemom att irritera sig på ljudencoders missljud.


Burnin Sven

  • Gäst
När det plötsligt slår en att folk hör och häpna kanske kan ha nåt lite lite lite pyttelite rätt när dom börjar tjata om att dom skulle uppskatta om man vrider till nån frekvens här eller där i sina superbraiga mixar  :D . Men det måste man förtränga efter bästa förmåga  :D .
Göran


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag vet att jag är ljudnörd för

Jag vet att min diskmaskins hummande är ett slätstruket F 
och att min blinkers tickande är i samma takt som Opus Live is life  :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
...ligger i bubbelbadet med flickan och utan att tänka mig för börjar jag prova olika toner i badrummet för att hitta vilken frekvens som får jämt antal svängningar i förhållande till rummets storlek.  :)

Hon börjar vänja sig nu....  :rolleyes:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
...du hör ett ljud, loopar det i skallen, klipper ut en del av det och börjar göra trumloopar i huvvet.
det känner iaf jag igen.. :D

eller när olika sätt att koppla ihop synthar börjar poppa upp i huvet när man gör nåt helt annat.. ex. umgås med frugan, klappar katten, spikar i studion etc etc.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
när jag var liten kunde jag sitta 45 minuter vid diskmaskinen bara för att den lät så skönt. Saknar fortfarande det härliga sloschande ljudet den hade, med härliga knäpp från timern lite då och då.... *mys*


Utloggad Joelstromgren

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
när jag var liten kunde jag sitta 45 minuter vid diskmaskinen bara för att den lät så skönt. Saknar fortfarande det härliga sloschande ljudet den hade, med härliga knäpp från timern lite då och då.... *mys*

Men varför samplade du inte den bara då?  vad tänkte du ?!?!  :lol: :P
IMAC • LOGIC PRO 8 • M-Box 2 • Genelec 8030 • RÖDE NT2a


Utloggad pesek

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 49
  • En ful min som vanligt :)
    • Visa profil
...när du hänger på Kontrollrummet fast du vet att du borde ut och jogga.

Kul tråd förresten!  :)

*ASG* HAHAHAHAH klockren kommentar, dock är jag nästan på elitnivå själv  B)


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Denna lånar jag från en diskussion som jag deltog i på ett annat forum:

Man vet att man är ljudnörd när man analyserar fåglars sång och försöker utreda vilken synth som skulle kunna härma dem.


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

...du följer med en kompis på fotbollsmatch och ska kommentera
spelet på mittfältet och hör dig själv säga mellanregistret...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
...man efter en lång studiodag faktiskt kan HÖRA ljuden i hjärnan. Kan någon för övrigt förklara för mig hur det här går till? När man ligger i sängen och slumrar och nästan kan svära på att man HÖR ljudet fast det bara är i hjärnan?


Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
du spar tior i en petflaska för att få råd med ett stereopar oktava   :rolleyes:
« Senast ändrad: 03.09.2007, 04:05:55 by Peaklimiter »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
..när du vaknar på morgonen och har den stora hitten i huvudet och tänker att nu skall det spelas och sjungas,nu dj---r har jag den..Då säger frun/sambon:Nää du,idag skall vi ut i skogen och lyssna på fåglarna,du har ju lovat det.. :ph34r: Ingen flexibilitet där inte.. :(

Och din "världshit"åker in i glömskans hav..för att återuppstå fragmentariskt i nånting som inte blev lika bra..Då är du garanterat en ljud nörd.

Mvh
Micael


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
Apropå jogga. när man lyssnar på musik i hörlurar och kommer på sig själv med att gå i takt trots att man får ta jättelånga kliv eller så :)

Ja usch! Det där känner jag väldigt bra igen när jobbade som tidningsutdelare och lyssnade på mp3:or, haha.
Det gick undan i trapphusen iallafall  :)