Forum > Färdiga produktioner
MaxB - I Lied
Emulator:
jahaja. det är ju trevligt att ha två trevliga vägar att gå.
Jag tycker verkligen Mika har en superinstressant röst. Snyggast på lågvarv, hon får sån snygg stämma med mycket luft i. Aningens på gränsern på tonen, och det gör det faktiskt mer intressant.
Tror att hennes version skall bara vara henne utan nån kör alls. grymt snyggt.
Din senaste version är också riktigt bra. Du har tagit stora kliv framåt med sången.
En sångteknisk grej: du har s.k hammarvibrato, som man uppnår genom att helt enkelt variera trycket snabbt med lungor och strupe.
jag tror du kunde försöka hålla tonerna lite rakare ibland i början och avsluta med en knorr så. Lite mer sparsamt användande.
men, ja. snyggt gjort av er bägge. Mika kommer bli grym sångerska, och du blir bättre och bättre!
MaxB:
--- Citat från: Emulator skrivet 15.02.2015, 03:23:59 ---jahaja. det är ju trevligt att ha två trevliga vägar att gå.
Jag tycker verkligen Mika har en superinstressant röst. Snyggast på lågvarv, hon får sån snygg stämma med mycket luft i. Aningens på gränsern på tonen, och det gör det faktiskt mer intressant.
Tror att hennes version skall bara vara henne utan nån kör alls. grymt snyggt.
Din senaste version är också riktigt bra. Du har tagit stora kliv framåt med sången.
En sångteknisk grej: du har s.k hammarvibrato, som man uppnår genom att helt enkelt variera trycket snabbt med lungor och strupe.
jag tror du kunde försöka hålla tonerna lite rakare ibland i början och avsluta med en knorr så. Lite mer sparsamt användande.
men, ja. snyggt gjort av er bägge. Mika kommer bli grym sångerska, och du blir bättre och bättre!
--- Slut citat ---
Ja, kul att även ha resurser i närmiljön så att säga, syftandes på Mikas röst...
Hennes röst är i mina öron också synnerligen levande.
Jag har skaffat mig ett hammarvibrato alltså...
Jag får verkligen öva för att hålla rak ton och sen darra till på slutet men det är grymt, har jag upplevt.
Den här låten gillar jag så mycekt att så snart jag hinner ska göra om den från grunden.
Har ju fått en del input och har egna ideer på uppbyggnaden.
Men det viktiga i början är nog att jag spelar plockgitarren exakt på takt och utifrån den bygger upp övriga instrument.
Piano ska nog vara huvudinstrument i introt sen kanske bara gitarren i första versen sen de tillsammans.
Munspel ska nånstans vara med bakom sången och kanske jag även ska prova tvärföljmelodi eller egentligen stämma nånstans också.
Stråkar?
To be continued
Wernborg:
Lyssnat på den senaste med dig på sång.
A-delarna: jösses vad bra du sjunger här. skört och naket. Mycket bra.
B-delarna är du lite för hård men ändå bra.
C-delarna: här har du plockat fram det där sångsättet jag inte gillar så mycket, där du liksom harklar igång fraserna.
Hade önskat att du behöll sångsättet från A-delen genom hela låten. Det är våldsamt bra sjunget där.
Och vilken låt!!! Strålande bra komponerat.
Kanske att gitarrerna vänster/höger skulle skilja sig åt lite mer. Kanske en capo på den ena för att få lite olika sound och fingersättningar.
Munspelet passar inte alls in i låten. Snälla ta bort det. :D
Några små otajtheter i basen som borde vara lätt att klippa tajt.
Körerna efter munspelet lider tyvärr av Max körar Max. Collaba här och få in fler röster. Tydligast på Doh - doh.
Lite udda rytmisering i sticket som inte kändes riktigt hemma i låten. Kanske tillbaka till det sköra igen direkt och helt stryka
sticket?
Allra sista ordet i låten. Försök hitta det spröda där också istället för raspet.
Sa jag att låten är kanon? Mycket, mycket bra jobbat!
Plinka:
Låter väldigt bra! Fantastisk ingång på din sång(benägen att hålla med Wernborg ang sången)
Lite skeptisk kanske till det studiga do-andet, men jätteläckert sen när den långa maffiga doo-kören fyller i.
Gitarren låter ju fantastiskt bra, krispigt och klart ljud, för att vara utan eq är det ju grymt!
MaxB:
--- Citat från: Wernborg skrivet 15.02.2015, 16:10:50 ---Hade önskat att du behöll sångsättet från A-delen genom hela låten. Det är våldsamt bra sjunget där.
Och vilken låt!!! Strålande bra komponerat.
Kanske att gitarrerna vänster/höger skulle skilja sig åt lite mer. Kanske en capo på den ena för att få lite olika sound och fingersättningar.
Munspelet passar inte alls in i låten. Snälla ta bort det. :D
Några små otajtheter i basen som borde vara lätt att klippa tajt.
Körerna efter munspelet lider tyvärr av Max körar Max. Collaba här och få in fler röster. Tydligast på Doh - doh.
Lite udda rytmisering i sticket som inte kändes riktigt hemma i låten. Kanske tillbaka till det sköra igen direkt och helt stryka
sticket?
Allra sista ordet i låten. Försök hitta det spröda där också istället för raspet.
Sa jag att låten är kanon? Mycket, mycket bra jobbat!
--- Slut citat ---
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_I_Lied_20150215_oz.mp3[/mp3]
Jag har gjort om sång, gitarrer och piano och har haft dina synpunkter i huvudet under kvällens skapande. Försökte att inte hesa till rösten utan behålla den även i B och C-delen som i A-delen. Har också haft fullt upp med att försöka tänka på att hålla tillbaka hammarvibratot som Emulator nämnde - det krävs mycket övning för mig för att tygla resurserna hur jag vill.
Munspelet är jag inte beredd att plocka bort men funderade även på om en tvärflöjt skulle låta bra i låten?
--- Citat från: Plinka skrivet 15.02.2015, 21:21:39 ---Låter väldigt bra! Fantastisk ingång på din sång(benägen att hålla med Wernborg ang sången)
Lite skeptisk kanske till det studiga do-andet, men jätteläckert sen när den långa maffiga doo-kören fyller i.
Gitarren låter ju fantastiskt bra, krispigt och klart ljud, för att vara utan eq är det ju grymt!
--- Slut citat ---
Rimstugan presenterar svaret:
Do-andet är en av många idéer - som dyker upp i huvudet - som blir en fix idé - som blir nått jag vill ha mé - förstår du dé
Ja, jag gillar gitarrsoundet - är mycket glad över att jag köpte en mikrofon och lät bygga in den i akustiska gitarren.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida