Kontrollrummet

Zorrow - Saskatchewan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
LÅTNAMN: Saskatchewan
ARTIST/MEDVERKAN: Zorrow
KOMPOSITÖR: Zorrow
GENRE: Hårdrock/Thrash
LÅTLÄNGD: 3:50
INSPELNINGSÅR: 2015

FORMAT: mp3


Texten:
Saskatchewan
Got the beat
Swift current
It’s a treat

Saskatoon now
Made hell
Manitoba
A deamon's bell

Boreal forest
Sand dunes
Killdeer badlands
His master’s tunes

Assiniboia
Maple creek
Start digging now
Hopes are bleak




Första ut med EZ2 trummorna.  :D
« Senast ändrad: 20.01.2015, 21:39:19 by zorrow »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Di har bråttom di här musikerna. Skönt bryt med ljuden efter 70 sekunder.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Bra tryck och kul låt :)  bra men lite väl "snällt" mixad! :ph34r:  Vad har du för förebild ljudmässigt?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vilket öööös!!
Jag tycker trummorna låter urbra så även gurorna - höjdpunkterna är de små inläggen på gura o basen strax efter 2 minuter. Bra sammansvetsad låt men introt kanske var lite för.... tjaa det finns inget intro liksom det är som att kastas in på scenen typ, kanske inte fel men överrumplande typ :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
MaxB - Brådis var ordet. Tack för lyssning och kommentar.
HasseFX - Tack. Mixning har aldrig varit min starka sida. Jag är glad när inte instrumenten krockar alltför mycket. Längre än så har jag inte kommit. Har du några förslag på hur jag skulle få det lite elakare?
Eddi - Kul att du tycker att det öser  :D Skall fundera om jag kan hitta på något bra intro.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Zorrow!
Öser gör det för hela slanten och sounden e bra. För att få det lite elakare kunde du testa med en kompressor med snabb attack, nu pumpar det och låter lite överkompresserat pga kansake lite långsam attack. Bra låt o snyggt lirat, sången bra men för "snäll" :D
Basen kunde du åxå ge lite mer dist så att den skär bättre genom mixen


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här går jag igång på! Jättebra lirat!
Väldigt snyggt parti efter ca 70 sekunder med sköna harmonier och en effektfull kör.
Tycker väl ungefär som övriga att basen kunde höjas något och få ett lite "skitigare" sound,
samt lite dist och kanske något mer reverb på sången för att få den lite "tuffare".
Bra mix och skön ljudbild annars tycker jag.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tjou Zorrow!
Öser gör det för hela slanten och sounden e bra. För att få det lite elakare kunde du testa med en kompressor med snabb attack, nu pumpar det och låter lite överkompresserat pga kansake lite långsam attack. Bra låt o snyggt lirat, sången bra men för "snäll" :D
Basen kunde du åxå ge lite mer dist så att den skär bättre genom mixen


h.   johan

Tack Johan för bra tips. Jag har snabbat upp attacken och ökat lågbasen något då jag tycker att det saknades lite buller. Jag har också kört "tuben" i botten på basen för att skita till den.

Det här går jag igång på! Jättebra lirat!
Väldigt snyggt parti efter ca 70 sekunder med sköna harmonier och en effektfull kör.
Tycker väl ungefär som övriga att basen kunde höjas något och få ett lite "skitigare" sound,
samt lite dist och kanske något mer reverb på sången för att få den lite "tuffare".
Bra mix och skön ljudbild annars tycker jag.
/Asti

Tack för bra feedback! Har lagt mer reverb på sången men ingen dist ännu.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Yjou zorrow!
Mycket bättre tugg nu, inget löjligt pumpande med kompressorn utan straight on med god edge. NAJS!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...lite mer rum på trummorna och lite mer smack i transienterna - de trycks bak en bit i mixen. Det är något flutterljud som hörs på virveln, som kan vara en kompressor? Tuffare trumsound och mer fräs i sången (som mahan är inne på) så blir det tungt! Gitarrer och bas sitter redan :)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Liite snabbare tycker jag nog allt den borde gå :D ..Närå låter fint .. Vad tror du om o lägga en dist på sången o testa ? Så tror jag den sticker till o ut lite mer ?


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker soundet är jättefint, trummorna är mycket bra. Snyggt lirat också!  :D
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jaaaa... inledningen får mig att tänka på då jag kom hem med Iron Maidens första platta (för ca 100 år sen...) och placerade nålen på vinylen.... BOOOOM. Charlot The Harlot...  :P
Denna kommer definitivt upp på min spel-lista.

...å visst är EZ2 bättre än gamla EZ.

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Inte min genre men vad jag kan höra så låter trummor och mix mkt bra! saknar intro, kändes som att hamna mitt i låten när man satte på spelaren :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Introt är inte riktigt i samklang med versen :D Det första låter punk/thrash av den tidiga skolan. Versen låter motörhead.

Gillar det lik förbannat ändå..  Välspelat!

Rock on!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Tjo, det där satt fint!   :)
Gurorna låter guld och inget fel på trummorna heller, tycker dock att både hihat och koklockan(?) liger väl högt i mixen.
Tycker även att de saknas lite botten, vet inte om det är bas och kagge som båda ligger lite lågt eller om det mer handlar om eq på master.
Låten känns kanske inte riktigt komplett, känns till större delen som riffande (men jäkligt bra sådant) och så kommer det in lite sång då och då.
För mig som gitarrist är det helt OK, sång är ju trots allt mest nåt att fylla ut tiden mellan riffen med, men för övriga mer vanliga människor går det kanske inte hem lika bra.
Känns som det finns mer att hämta rent låtmässigt.
Men jäklar vad bra gitarrerna va!  :wub:


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Yjou zorrow!
Mycket bättre tugg nu, inget löjligt pumpande med kompressorn utan straight on med god edge. NAJS!

h.   johan
Tack mahan för din värdefulla kommentar!

...lite mer rum på trummorna och lite mer smack i transienterna - de trycks bak en bit i mixen. Det är något flutterljud som hörs på virveln, som kan vara en kompressor? Tuffare trumsound och mer fräs i sången (som mahan är inne på) så blir det tungt! Gitarrer och bas sitter redan :)

Ummhh! Här blir det lite svårt för mig angående trummorna.  Ingen kompressor på virveln eller annat smäck på övriga trummor? Hoppas att sången är lite tuffare nu?

Liite snabbare tycker jag nog allt den borde gå :D ..Närå låter fint .. Vad tror du om o lägga en dist på sången o testa ? Så tror jag den sticker till o ut lite mer ?

Dist sång på plats!

Tycker soundet är jättefint, trummorna är mycket bra. Snyggt lirat också!  :D
Roffe H

Tack Roffe! Det värmer!

Jaaaa... inledningen får mig att tänka på då jag kom hem med Iron Maidens första platta (för ca 100 år sen...) och placerade nålen på vinylen.... BOOOOM. Charlot The Harlot...  :P
Denna kommer definitivt upp på min spel-lista.

...å visst är EZ2 bättre än gamla EZ.

// Space

Ja, booom var meningen. Därav inget långt intro. Kul att du gillar!

Inte min genre men vad jag kan höra så låter trummor och mix mkt bra! saknar intro, kändes som att hamna mitt i låten när man satte på spelaren :)

Kul att du gillar mixen. Har funderat på intro men tror att jag fastanar vid "kör hårt från början"

Introt är inte riktigt i samklang med versen :D Det första låter punk/thrash av den tidiga skolan. Versen låter motörhead.

Gillar det lik förbannat ändå..  Välspelat!

Rock on!

Japp. Det är en salig röra mellan Thrash och tidig Metal.
Tjo, det där satt fint!   :)
Gurorna låter guld och inget fel på trummorna heller, tycker dock att både hihat och koklockan(?) liger väl högt i mixen.
Tycker även att de saknas lite botten, vet inte om det är bas och kagge som båda ligger lite lågt eller om det mer handlar om eq på master.
Låten känns kanske inte riktigt komplett, känns till större delen som riffande (men jäkligt bra sådant) och så kommer det in lite sång då och då.
För mig som gitarrist är det helt OK, sång är ju trots allt mest nåt att fylla ut tiden mellan riffen med, men för övriga mer vanliga människor går det kanske inte hem lika bra.
Känns som det finns mer att hämta rent låtmässigt.
Men jäklar vad bra gitarrerna va!  :wub:

Tack! Låten är byggd på riff. Därav kanske limmet saknas. Men det kan jag leva med. Gitarrister emellan så kan jag förstå vad du menar och jag tar det till mig. Men denna låt är för oss som gillar snabba riff och lite annorlunda tongångar ibland. Tack för dina tankar!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Gitarrerna och Yamman har verkligen funnit varandra, låter kalas,basen är lite för diskret och kunde få höras mer, gärna med
lite mer kompression och den där lyxiga diskanten/Toppen.. B)
Trummorna är appselut ett fall framåt från DFH-ploppandet.. :D
Sången kanske kunde mixas lite elakare, med mer vässa och komression..
Men mest är det basen som behöver åtgärdas..
Ang. Introt !
Kan jag hålla med Plinkis lite där, man hinner inte reagera och sedan är man tryckt mot väggen.. :o :D
Kanske en simpel 1-2-3-4 på stockarna skulle räcka för att vakna till,eller en liten rundpall på trummorna innan gurorna kommer in.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tjena Bjurte och tack för goda råd! Basen har fått mer kompression och ytterligare ett snäpp dist samt vässats lite. Sången har fått mer dist o kompression och introrundpall är tillagd. Är det något mer min herre önskar? ;) :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Perfa nu :D Kanonmix!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Min smak - Det här tycker jag om! Jäkligt bra ös. Men jag får lite digitaldist i mina lurar!
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack för lyssning Gurano. Kul att du gillar! Jag trodde att jag blivit av med digitaldisten... :( Som Jag pillat och pillat.... Men, du har rätt. Speciellt i början efter introsolot fanns det kvar. Låten var nog liiite för volymmaxad. Har sänkt ett halvt snäpp på hela mixen och den är ändå tillräckligt hög tycker jag. Har försökt detektera digitaldist men kan själv inte höra något längre (i mina hårdrocksthrashade öron). Hör jag rätt? :unsure:
« Senast ändrad: 18.01.2015, 21:39:26 by zorrow »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack för lyssning Gurano. Kul att du gillar! Jag trodde att jag blivit av med digitaldisten... :( Som Jag pillat och pillat.... Men, du har rätt. Speciellt i början efter introsolot fanns det kvar. Låten var nog liiite för volymmaxad. Har sänkt ett halvt snäpp på hela mixen och den är ändå tillräckligt hög tycker jag. Har försökt detektera digitaldist men kan själv inte höra något längre (i mina hårdrocksthrashade öron). Hör jag rätt? :unsure:
Nu hör inte jag heller någon dist :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack för att du tog dig tid att lyssna igen! Verkligen bussigt! :D


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Vart finfint med effekten på sången tycker jag..helst den långa avslutshållautaren  :) Tight o gott också.. Finfint helt enkelt!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jäpp !! Alla rätt.
Låter riktigt bra det där.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack Marshall och Bjurte. Nu känner jag mig trygg att lägga denna till färdiga demon! :D


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Svinbra. Tidiga Iron Maiden referenser för mej men din produktion är bättre :D
Länge sen jag lyssnade på hårdrock \,,/


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Svinbra. Tidiga Iron Maiden referenser för mej men din produktion är bättre :D
Länge sen jag lyssnade på hårdrock \,,/

Tack zzeb! Roligt att du gillar  :D Någon sa thrash blandat med Motörhead men jag är helt nöjd för referensen till tidiga Iron Maiden.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Musik man blir glad och upplyft av. Säkert många nyårslöften som hade större chans att lyckas med denna låten spelandes under träningen. :)