Vad är det tänkt till för workout? Som gammal räv i aerobicsintruktörsvärlden så kan jag i alla fall ge dig bästa tänkbara feedback på den typ av musik man använder inom olika typer av aerobicspass. Sen vet jag att det finns sk jympaledare som jobbar på annat sätt, men inom gymvärlden bygger man upp sina aerobics- och stepup-pass så här:
1. 120 bpm fungerar utmärkt till tex step-up där man behöver hålla ett något lägre tempo än aerobic på golvet. Passar även fint för olika former av styrke-aerobic, alltså där man kombinerar med hantlar, gummiband och redskap. Uppvärmningsdelen brukar ligga på 110-120 bpm, så där går också fint. När jag sätter ihop mina afro- och bollywood-klasser numera så brukar jag hålla mig till 110-125 bpm, men OBS då är det en annat typ av musik och en annan typ av dans-steg.
2. Inom aerobicens värld räknar vi inte takter, utan åttor och block. På ett block går det fyra åttor. Och man bygger upp hela sin koreografi och utlärning inom ramen för dessa block. Det innebär att det är en lite störande idé att lägga in stora ändringar eller saker som händer i mitten på tex tredje åttan. Det blir ett skönt flow om den första ettan i varje block är extra markerad, och att tex refer eller stick startar precis på ettan av ett block, och inte mitt i en åtta tex, då uppstår förvirring

När man använder populärmusik inom aerobicen så mixar man ofta om den(klipper och klistrar) så att man får jämna åttor och block.
*La du den pumpande trumslagen på tvåan? Det kan ev också bli lite svårt att jobba till, än om det legat på ettan, rakt igenom.
Annars funkar energin i din musik bra!

Lycka till!