Kontrollrummet

Att skapa själv - metoder och teknik - möjligheter och begränsningar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
...ingen annan som testat eller rentav jobbar iterativt? :)
Jo, men lite så jobbar jag tror jag när jag ser din beskrivning.

Har ofta en idé men sällan hela kompositionen klar för mig när jag startar upp Reaper. Låtarna jag gör växer nästan alltid fram utefter hur arret utvecklar sig. Det ena ger det andra. Särskilt när vi jobbar med bandet Gränsfejd där en låt kan vara folkmusikaktig i början och sluta som en metallåt.

I arret brukar jag först lägga väldigt enkla trummor, nån takt jag loopar upp bara. Utan markeringar eller nåt särskilt inneboende sväng. Väldigt enkel bas brukar jag lägga i början också. Sen kommer ofta slasksång om det är en sånglåt. Övriga instrument spelar jag sedan in och de brukar hänga med till slutmix. När själva arret är så gott som klart går jag tillbaka och gör trummor och bas som svarar mot övriga arret. Då kan man få in fills och finesser på naturliga ställen vilket kan vara svårt att tänka ut på förhand. Efter det brukar jag ha låten i bilen några veckor och hitta sångstämmor och körarr. Sätter sist sång och kör.

Sen händer det också ibland att jag skrivit en låt klart innan jag börjar arra i datorn, men det händer mer sällan.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
...ingen annan som testat eller rentav jobbar iterativt? :)

jo, som jag skrev, så är det ibland start fårn en känsla...sen bygga ljud, sen harmonier, ackord. för att upptäcka att dedt behövs annat komp....så det går runt runt.


om du lyssnar på "salty dog" i demosektionen så är den gjord precis så. jag ville ha nåt lite sådär svävande arr med sånger och hammarrasslande grejor och en ökande intensitet.

allt är i princip interaktivt byggt, en sak har givit en annan, men ändå med en "känsla" som mål.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om vi lämnar tekniken då, där jag tycker att allt ska funka med en knapptryckning men aldrig gör det. Så kommer vi till fråga 2 hur jag metodiskt gör mina alster.

Visst jag har förprogrammerade Templets med de instrument som jag ofta använder mig av men märker att det alltid blir en massa annat i slutänden och kan sopa iväg 16 förprogrammerade instrument i slutänden.

Idén till själva låten kommer ibland från ett tema som ju styr t.ex. festivaltema eller nu ska jag göra en bluesig låt eller nu känner jag för rock.

Men oftast är det ändå så att det trillar upp nåt i skallen från fasen vet vart som jag utvecklar istället. Då låter jag andarna styra - ???? d.v.s. jag lirar in snutten jag gillade på nåt sätt med statisk trumtakt och nåt orgel eller piano melodiöst ibland även slasksång sedan trycker jag nollan och "hör" hur fortsättningen borde vara - lirar in det med nåt instrument och trycker nollan igen för att få höra fortsättningen.

Inte vet jag vart musiken kommer från men den finns där nånstans i kosmos och landar i min lilla hjärna på nåt märkligt sätt. Detta är säkert nån slags illusion som jag har fått för mig - men let me keep it :D

Nuvarande truddilut gör jag på det sättet i alla fall - om det sedan blir nåt vet jag inte i nuläget.
Utkast:
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/outcast.mp3[/mp3]
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trycker nollan? Till polisen?

Nollan, för att komma ut på linjen !?

Intressant läsning som jag hunnit med nu.

Ofta dyker det upp en ackordsföljd som är intressant eller som jag gillar. Spelar in på enkelt sätt och tar med mig för att lyssna vidare. Ibland finns en simpel trumtakt med från början.

Melodi kan dyka upp vid denna lyssning om den inte redan dykt upp tidigare och delar av texten kan dyka upp nu eller senare.
 
Nästa inspelning gör jag även med bas (trummor, bas, gitarr och sång)  som kan ge mer inspiration vid fortsatt lyssning.

Om det finns sångmelodi och kanske möjlig text spelar jag in det, numera oftast tillsammans med enkla körstämmor för att sen kunna lyssna mer på mp3:an för att inspireras vidare, med vad jag har hittills.

Redan här brukar jag släppa det till lyssning på kontrollrummet så jag kan få input utifrån, som eventuellt ger mig nya idéer och inspiration till förändring av egna grundidéerna. 
« Senast ändrad: 02.01.2015, 19:00:06 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google