Kontrollrummet

MaxB - Skilda världar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ibland vågar jag inte ta i gitarren, för då kommer det bara fram en ny låt som kräver min uppmärksamhet. Imorse lyssnade jag på trumspåret jag fick tidigare av Lazarus till "A Natural Queen" och då hoppade gitarren på mig igen. Sen satt jag några timmar och spånade på textrader som är så där lagom märkliga eller allmängiltiga. Därefter var jag tvungen att spela in under några timmar. Låten är troligen inte klar, antar jag men den har redan en form jag gillar. Fy så kul det är att musiken kräver ens uppmärksamhet. Och så bra att kunna återanvända ett fint trumspår, som Lazarus levererade till en helt annan låt.

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_SkildaVarldar_20150105_oz.mp3[/mp3]
http://max.shivas.se/music/MaxB_SkildaVarldar_20150105_oz.mp3



Skilda världar - text och musik: MaxB
- Vers 1:
Jag sitter och funderar - på det liv jag har
Hur allt fungerar                 - och vem jag en gång var

När jag ser tillbaka       - på dom stunder vi haft
får jag en tår i mitt öga - då jag tänker på att

- Refräng:
Våra skilda världar        - har korsat varann, på ett stormigt öppet hav
Höga vågor, kalla vindar - kan få ett skepp, att gå i kvav

- Vers 2:
Vad är det som händer   - i mitt trygga liv
har aldrig känt så här     - känt så här förut

Plötsligt var du här        - och gav nått jag ej förstod
Du bjöd på din värme     - mot mig var du god

- Refräng:
Våra skilda världar        - har korsat varann, på ett stormigt öppet hav
Höga vågor, kalla vindar - kan få ett skepp, att gå i kvav

- Vers 3:
Det var nått som hände   - i mitt korta liv
Det var nått som vände   - jag fick nya perspektiv

Jag skriver ett brev - som aldrig ska komma fram
Jag väger orden på guldvåg - men allt förvandlas till stofft och sand

- Refräng:
Våra skilda världar        - har korsat varann, på ett stormigt öppet hav
Höga vågor, kalla vindar - kan få ett skepp, att gå i kvav
Våra skilda världar        - har korsat varann, på ett stormigt öppet hav
Höga vågor, kalla vindar - kan få ett skepp, att gå i kvav
_____________________________ _____________________
Sånt som blivit över:
Jag går på långa promenader - för att glömma det som var
Men hur långt jag än går - är det alltid för långt kvar

Jag färdas på vägar - jag går över stock och sten
Det mäktiga stora skeppet - tar mig över en stor ocean
« Senast ändrad: 23.10.2015, 17:46:00 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnar lite lågt i laptop här.

Munspelet i början (det är ett munspel va? :D ) låter som det skulle må fint av att tas om, det låter lite ad lib på ett ihopslängt sätt snarare än en riktigt bra impro.

Den låt som sedan kommer känns som det är lite få ord ibland för att du ska kunna sjunga ut. Det blir ganska ryckig sång, och rytmiken låter "obekväm" för sångaren.

Rösten är annars schysst till detta tycker jag, pitchen börjar ju sitta fint. Lite ingångar och avslut som jävlas med dig, -som jävlas med oss alla som försöker sjunga. :rolleyes:


Jag skulle vilja föreslå följande för låten:

Sjung i bilen å allt det där. Tanka ner låten i ryggmärgen så att säga.

Spara inget av tagningarna på nåt som du inte är grymt nöjd med. Finns en dålig gitarrton, -ta om.


Jag tror att låten skulle vinna på lite större arr. Körer från damer skulle du ha, och om de inte finns damer, så ordna herrar. man ska helst inte köra sig själv, det ltåer mycket bättre när det är olika röster!

En avskånskad Wiehe lixom?


KOmmer bli kalas.


god fortsättning!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
jomen där fick du med mycket väsentligt. Munspelet kom till i hast, ska kanske ersättas av resonatorgitarr? Återstår många lyssningar för att fixa text melodi o rytmik. Annan eller andra gitarrer oxå. Kör bör raffineras men det kanske blir enbart av mig. Men jag gillar essensen som kommit till på en dag från ingenting.
« Senast ändrad: 02.01.2015, 20:48:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja appselut. Gillar munspel annars, så resonator...tja, kanske? or both?


Men testa om några KR-snubbar kan köra kören EFTER du bestämt hur den skall vara, det låter mycket bättre med andra röster, rent, uh, verklighetsmässigt. Det är sällan man får upp 12 maxb på scen :lol:


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kan ju inte hjälpa det men Words Matter för mig och speciellt om det är på svenska och nja ska försöka göra förslag till förändringar som kanske låter bättre:
- Vers 1:
Jag sitter här och funderar - på det liv som jag har
Hur allt nu fungerar - och på den, som jag en gång var

När jag ser tillbaka - på de korta stunder vi haft
finns en tår, i mitt öga - då jag tänker på att

- Refräng:
Våra skilda världar - har korsat varann på ett stormigt öppet hav
Höga vågor, kalla vindar - kan få ett bräckligt skepp, att gå i kvav

- Vers 2:
Vad var det som just hände - allt vart bakofram till slut
Du skavde och du bände - jag har aldrig känt så här förut

Plötsligt var du där - och lät mig gro
Du bjöd på värme - mot mig var du god

Resten av verserna är bra tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
härligt när guran kallar o pockar på en" de e livskvalite  :D .. Håller med Emu om textmassan.. Men om du kör versen kanske likt :

jag går här o tänker...(och sjunger nästafras (på det liv som jag har) som om du svarade på det du kör nu..alltså vänta med sången pang. pang så kan du både hålla ut lite på tonen på den delen o sen så kan du köra hela versen som nu typ.. :wacko: :unsure: :D ..Det var nog inte så lätt o förstå ähh .. Tips2 .jobba med det teatraliska tänket när du sjunger tänk på vad du vill betona i texten..Skit i ackorden lixom gå ini handlingen  :huh: :)..Keep up the god work"  B)




Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
härligt när guran kallar o pockar på en" de e livskvalite  :D .. Håller med Emu om textmassan.. Men om du kör versen kanske likt :

jag går här o tänker...(och sjunger nästafras (på det liv som jag har) som om du svarade på det du kör nu..alltså vänta med sången pang. pang så kan du både hålla ut lite på tonen på den delen o sen så kan du köra hela versen som nu typ.. :wacko: :unsure: :D ..Det var nog inte så lätt o förstå ähh .. Tips2 .jobba med det teatraliska tänket när du sjunger tänk på vad du vill betona i texten..Skit i ackorden lixom gå ini handlingen  :huh: :)..Keep up the god work"  B)
 

Alltså vänta med den första halvan i första textraden så att den sitter ihop mer med andra halvan av samma rad - så du menar? Ska testa det också.

Och tack Emulator för goda tips.
Och Eddi, jag har ändrat med det du skrev som jag tycker passar. Som exempel är det skönt att slippa upprepandet av ordet 'tänker', både sittande och gående, här finns nu dina alternativa formuleringar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Nä du sjunger första textraden sen väntar du tills du tagit ackordet tills du sjunger nästa del På det liv som jag har..alltså nu sjunger du dom ihop..o det blir som det fattas 2 ord o så ..men väntar du tills ackordetcsläpps så kan du sjunga ut bättre.. hoppas du hajjar.. de e bara en ide som kom när jag lyssna som sagt ..rock on"


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Det är en bra låt, bra text!
Jag tror inte den lite "ryckiga" sången behöver bero på för få ord, utan om hur man sjunger den, tror du kan sjunga den aningen mjukare så att säga, lite mer själ/soul, och det gäller kören också.
Annars fin röst på denna, och sköna harmonier  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Marsall, jag tror inte jag begriper så jag fortsätter som jag känner för. Tack för dina försök att förklara.
Tack Plinka. Kanske fungerar rytmiken i nuvarande sång, kanske inte. Men nu har jag tagit den ett steg framåt i alla fall. Nya versionen i första inlägget.
« Senast ändrad: 03.01.2015, 02:30:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygg prod/mix, klar och fin ljudbild. Känns som att den kunde gått aningen snabbare.
Ibland blir det lite som att du får vänta in trummorna.
Bra sång och text! Fraseringar/betoningar kunde dock varieras lite mer, t.ex genom att ibland
invänta en fras i stället för att "dra ut" på stavelser/ord. Men det kommer säkert av sig själv
ju mer du sjunger låten och lär dig var du ska lägga betoningarna.
Gillar den klassiska mollövergången! En del raka basgångar kanske kunde göras mer spännande...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snygg prod/mix, klar och fin ljudbild. Känns som att den kunde gått aningen snabbare.
Ibland blir det lite som att du får vänta in trummorna.
Bra sång och text! Fraseringar/betoningar kunde dock varieras lite mer, t.ex genom att ibland
invänta en fras i stället för att "dra ut" på stavelser/ord. Men det kommer säkert av sig själv
ju mer du sjunger låten och lär dig var du ska lägga betoningarna.
Gillar den klassiska mollövergången! En del raka basgångar kanske kunde göras mer spännande...
/Asti

Tack för tips. Skulle nog kunna gå snabbare men det är den här hastigheten på trumspåret jag fick av Lazarus, till min tidigare låt "The Natural Queen", så det här är vad jag har att spela med. Och jag gillar det så här. Har också kommit på att man kan hålla på med fraseringar och betoningar och arr hur länge som helst men här funderar jag på om jag bara ska ändra på (ersätta de gamla) gitarrerna och bygga nån dynamik med dem. Jag gillar faktiskt den här relativt avspända versionen av leadsång. Har inte övat tusen gånger på melodi och rytmik men lyssnat många gånger på tidigare versionen och jag satte den här sången i en tagning. Tycker själv den fungerar tillräckligt bra. Basgångar kan göras mer spännande men i denna har jag valt att hålla den simpelt som att den nästan inte är där. Satt och tittade på trumspåret (wavekurvan) krafigt förstorat på höjden och bredden, så jag i förväg såg när kicken eller virveln skulle spelas av Lazarus. Försökte på så sätt sätta basen tajt på valda kick-, alternativt virvelslag. Tror det fungerade ganska hyfsat.
Precis som alltid då jag har en ny låt på gång, tokgillar jag den.  :wub:
« Senast ändrad: 03.01.2015, 17:22:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du har en blues-röst MaxB. Rolf Wikström kommer jag att tänka på när han sjunger mer normalt.

Det är en bra låt, och en bra text.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack Div, kul med referenser till såna sångare!  :wub:
Nu har jag spelat elgitarrer och kanske är det okej att ha såna med men fan om det inte låter surt om gitarrerna här och där. Har gubben blivit gammal och tappat stinget tro?
Ska lyssna ett antal gånger själv för att kolla om det är för hemskt men även tacksam för fler synpunkter, även där.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Klart bättre nu och du har en bra bakåtliggande bluesröst som passar kanon till detta. Och du sjunger dom fast det står de i texten :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Maxen!
Du har ju hittat din stil helt klart, bara två takter in i låten och man trycka på svarsknappen! OCh med det menar jag att det är snyggt!
Lite sura guror sa du själv så det ska du fixa.
Mixen då, låter lite väl mycket choruseffekt på det hela, smak o tycke förstås som alltid. Sen kunde du dra in gurorrna lite närmare mitten, nu jobbar dom på varsin yttre front, men de e åxå smak o tycke. Och gubben börjar inte bli gammal på länge än, här finns betydligt älrde med samma handikap! :lol:
Så vi stämmer o lirar o så stämmer vi om igen!
Och tänkte glömma stämmorna, fina som vanligt , plocka upp dom lite mer.
Bra jobbat Max!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Klart bättre nu och du har en bra bakåtliggande bluesröst som passar kanon till detta. Och du sjunger dom fast det står de i texten :lol:

Då får jag göra om, och sjunga de istället...
Råkade nyss markera inte bara det spår jag ville radera utan också leadspåret, innan jag tryckte Ctrl-Backspace, så nu är den sången som jag var så nöjd med ett minne blott.

Hoppas kunna få till den lagom avslappnade rösten igen, för den gillade jag.  :(

Tjou Maxen!
Du har ju hittat din stil helt klart, bara två takter in i låten och man trycka på svarsknappen! OCh med det menar jag att det är snyggt!
Lite sura guror sa du själv så det ska du fixa.
Mixen då, låter lite väl mycket choruseffekt på det hela, smak o tycke förstås som alltid. Sen kunde du dra in gurorrna lite närmare mitten, nu jobbar dom på varsin yttre front, men de e åxå smak o tycke. Och gubben börjar inte bli gammal på länge än, här finns betydligt älrde med samma handikap! :lol:
Så vi stämmer o lirar o så stämmer vi om igen!
Och tänkte glömma stämmorna, fina som vanligt , plocka upp dom lite mer.
Bra jobbat Max!

Har testat med en nylongura i verserna nu men inte klar med kvällens förändringar ännu. Chorus som effekt använder jag inte alls men ett spår på varje sida sjunger samma sak=chorus.
Gurorna var för långt ute. De är närmare i nästa verre. Ska kanske ta fram delar av stämmorna (=mer chorus)  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu finns helt ny leadsång och ny mix avseende gitarrerna med nylongura i verserna på ena sidan.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mysig låt. Lyssnar i laptop så mixen vet jag lite om, men det låter fint tycker jag.
Versmelodierna känns inte klockrena, det borde det hända lite mer i dem. Känns som du chansar dig fram.

Finfin refräng. Avslappnad fin sång.

Kul med överfall från instrumenten. Jag har några låtar i fingrarna som vill bli till liv, men har tappat lusten till datoriserat musicerande. Tillfälligt hoppas jag.
« Senast ändrad: 04.01.2015, 11:15:29 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mysig låt. Lyssnar i laptop så mixen vet jag lite om, men det låter fint tycker jag.
Versmelodierna känns inte klockrena, det borde det hända lite mer i dem. Känns som du chansar dig fram.
Finfin refräng. Avslappnad fin sång.
Kul med överfall från instrumenten. Jag har några låtar i fingrarna som vill bli till liv, men har tappat lusten till datoriserat musicerande. Tillfälligt hoppas jag.

Versmelodierna är inte skrivna i sten. Kanske får lägga om dem det sista jag, gör innan den är färdig.
Nu har jag lagt om alla gitarrerna så de spelar lite mer konsekvent och städat...
Det är tre elgitarrer, där två kompar lite olika mot varandra på sidorna och en "sologitarr" som gör lite fills å sånt, i mitten.
Finns länk i första inlägget.

Men hör nu att kompgitarrerna kanske ska längre mot mitten och inte ligga så långt ut på sidorna?
« Senast ändrad: 04.01.2015, 20:22:47 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Blev skoj med hunden, då jag sjöng om låten idag och filmade samtidigt. Sången fungerar nog på flera ställen men jag ska väl sjunga om en hel del.
Om det ska bli en liten musikvideo, vad ska man ha med i videon egentligen. Det är ju trist att glo på mig då jag sjunger, genom hela låten.
Men hunden vill jag ha med, han är för go i början och slutet.  :lol:
Ny videorendering i första inlägget och längre ner här!
« Senast ändrad: 06.01.2015, 12:39:17 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Blev skoj med hunden, då jag sjöng om låten idag och filmade samtidigt. Sången fungerar nog på flera ställen men jag ska väl sjunga om en hel del.
Om det ska bli en liten musikvideo, vad ska man ha med i videon egentligen. Det är ju trist att glo på mig då jag sjunger, genom hela låten.
Men hunden vill jag ha med, i början och slutet.  :lol:

Är det hunden i den rutiga skjortan..?  :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

Är det hunden i den rutiga skjortan..?  :unsure:

Enligt kineserna, ja.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Bra låt, kanske lite mer tyngd i trummor alternativt botten i basen?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra låt, kanske lite mer tyngd i trummor alternativt botten i basen?

Har lagt om sången helt efter videon och tycker sången låter bättre så här. Samtidigt har jag pushat upp botten på trummorna och basen och hoppas jag lyckats med det. Men blev sången för krispig med för mycket diskant?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Japp!
Stora framsteg sen senaste lyssning, antar att det är länken i trådbörjan som är "the thing"
Helt klart har du småningom blitt bekannt med själva sången. låter mycket säkrare.
Mixen då, fortfarande hittar jag guror långt långt ut i "periferin", om du inte vill dra dom centrum så kan du sätta lite mer reverb på dom så att dom på riktigt hör ihop med låten.
Om jag skulle mixa så kommer sångvolymen rejält ner, du hörs nog fint ändå, testa på det och ge bandet en chans! :D

Som sagt, det bättrar alla gånger, allt behöver övas... (tyvärr) :rolleyes:
Spaka på o ge int opp,

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skojsigt med jycken bara han slutar släppa sig öh..... tur det inte är luktfilm :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har tagit bort den första videon från youtube och redigerat filmen, så att det är läppsynk med det nya sångspåret som jag sjöng in efter filmandet igår. Inte helt lätt att fixa filmen så, att klippa här och där och dra ut och trycka ihop filmen så att sången ser ut att vara i synk med filmens sång. Om man tittar noga kan man i videon se långsammare och snabbare rörelser mellan sångtillfällena för att få sångsynk på plats. På några ställen har jag även tryckt ihop filmen under själva sången eftersom jag sjöng orden långsammare då jag filmade.



Stora framsteg sen senaste lyssning, antar att det är länken i trådbörjan som är "the thing"
Helt klart har du småningom blitt bekannt med själva sången. låter mycket säkrare.
Mixen då, fortfarande hittar jag guror långt långt ut i "periferin", om du inte vill dra dom centrum så kan du sätta lite mer reverb på dom så att dom på riktigt hör ihop med låten.
Om jag skulle mixa så kommer sångvolymen rejält ner, du hörs nog fint ändå, testa på det och ge bandet en chans! :D
Som sagt, det bättrar alla gånger, allt behöver övas... (tyvärr) :rolleyes:
Spaka på o ge int opp,

Jättenöjd själv med nuvarande version så det är bra att få din feedback från friska öron, som inte lyssnat sönder sig på låten.
Rytmiken är nära vad jag vill ha nu, bara några ställen sången kommer in lite fel, enligt mig.
Vet inte ens om jag kommer orka ändra, får se...
Gurorna är långt ut och min tanke var att de tre gitarrerna ska vara separerade, så att man kan höra vad de gör. Kanske är de för långt ute, jag är inne på samma tanka samtidigt...
Och sångvolymen... det är väl bra att höra vad som sjungs...  B)
Men vid lyssning på hög volym hör jag att det är sången som sticker i öronen på några ställen. Så jag kanske ska lägga på en kompressor för att klippa topparna och samtidigt sänka sången generellt. Den går nog fram ändå. Jag ska kolla på det om en vecka då jag är tillbaka i studion.

Tack för ovärderlig information och tips!

Skojsigt med jycken bara han slutar släppa sig öh..... tur det inte är luktfilm :D

Amstaff-pruttar är vedervärdiga, ya know it, kan få den värsta antagonist att fly fältet.
« Senast ändrad: 06.01.2015, 12:39:53 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Yes, den mådde bra av några vändor till på sången! Det låter mer naturligt så här, och körerna låter också jättebra! Kul med videon med ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst har du bluesröst -också- fin låt och text...snyggt jobbat, du inspirerar.  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter som en bra MaxB-låt.
Låter dansband över det hela vilket gör mig lite allergisk, men det är ju frågan om smak imget annat.

Nivåer ok (men jag tycker inte om guraljudet)

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tycker det låter bra detta. Sköna harmonier och bra sång och text. Leadsången är, i mina öron, lite hårt skuren i basen. Du har en så härlig och djup stämma som inte kommer till sin fulla rätt när all bas är borta. Något lite mycket cymbaler och crash i introt också. Det var mina 50 cents.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sköna övertoner på gitarren på introt. Får lite schyssta Björn Afselius-vibbar av låten. Tycker dock hela låten är lite för mycket stereo, allt slåss i ytterkanterna känns det som. I mitt tycke borde du slopa stereo-spreaden på leadsången och få den närmare och på så vis få mer kontakt med lyssnaren. Bra text som lixom inte får nån kontakt med mig eftersom sången e så distansierad. Har också  för mig att du brukar få till ett mycket tightare basljud än det här, låter lite "fladdrigt"

Skön låt i övrigt som säkert tilltalar i genren.

Micke
« Senast ändrad: 13.01.2015, 14:32:36 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Yes, den mådde bra av några vändor till på sången! Det låter mer naturligt så här, och körerna låter också jättebra! Kul med videon med ;)

Tack!

Visst har du bluesröst -också- fin låt och text...snyggt jobbat, du inspirerar.  :)

Tack igen!


Låter som en bra MaxB-låt. Låter dansband över det hela vilket gör mig lite allergisk, men det är ju frågan om smak imget annat. Nivåer ok (men jag tycker inte om guraljudet)

Så säger min fru också - då är det nog dansbandsmusik jag gör...

Tycker det låter bra detta. Sköna harmonier och bra sång och text. Leadsången är, i mina öron, lite hårt skuren i basen. Du har en så härlig och djup stämma som inte kommer till sin fulla rätt när all bas är borta. Något lite mycket cymbaler och crash i introt också. Det var mina 50 cents.

Ska kolla upp eq:n. Cymbaler och grejer är ju pga av att låten som Lazarus spelade trummorna till egentligen är en annan "A Natural Queen", så dem har jag helt enkelt återanvänt. Han spelar så skönt att det är synd och skam att bara använda trummorna en gång, då de är så bra. Kanske kan trolla med EQ och skära diskant i början för att minska skramlet där?

Sköna övertoner på gitarren på introt. Får lite schyssta Björn Afselius-vibbar av låten. Tycker dock hela låten är lite för mycket stereo, allt slåss i ytterkanterna känns det som. I mitt tycke borde du slopa stereo-spreaden på leadsången och få den närmare och på så vis få mer kontakt med lyssnaren. Bra text som lixom inte får nån kontakt med mig eftersom sången e så distansierad. Har också  för mig att du brukar få till ett mycket tightare basljud än det här, låter lite "fladdrigt"
Skön låt i övrigt som säkert tilltalar i genren.

Övertoner från lite dist och wah-wah i "gråt-läge"  :P
Jag förstår nu att kompgitarrerna långt ut på sidorna, ska närmare mitten. Ska nog fixa det.
Stereospreaden på leadsången - vet du om du menar widener-effekten på leadspåret eller om det kan vara de unisona rösterna ute på sidorna som är med ibland, som du menar?
Basljud - får se om jag kan skruva eq och hitta något bättre. Eller menar du att jag skulle spela om bas och spela den bättre, helt enkelt?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Då är det widenereffekten på leaden jag menar. Vill ha leadsången närmare lyssnaren. Tror även att den är en bidragande orsak till att allt låter så långt ut på sidorna.
Basen är nog bra spelad, har bara för mig att du brukar ha ett tightare sound som sitter bättre i mixen. Mer komprimerad och med mindre "strängljud".