Kontrollrummet

MaxB - Have Faith In Love

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tror själv att jag provar en himla massa genrer och former men sitter förmodligen fast med att upprepa samma sak gång efter gång. Min kära fru kallar all min musik 'dansbandsmusik' men där tycker jag hon är lite orättvis. Den här har jag pysslat med tre kvällar i rad. Tänkte ta med den på ett gemensamt jam med flera nya bekantskaper. Men nu visar det sig att det inte ska vara något jam, utan något annat som kan utveckla ens musikskapande. Vilken tur att jag fick reda på det i tid och inte packade med elgura, pod, floorboard och stärkare och baxade mig fram till mötet ikväll, likt den som ensam bär maskeraddräkt, då alla andra vet att det inte är en maskerad i kväll.
Edit måndag 29/12: Har uppdaterat med nyinspelning av sångspår och mixtrixande med körspåren.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_HaveFaithInLove_v5_oz.mp3[/mp3]

MaxB - Have Faith In Love

You are here - I am here
With love, with love

You are a star - you are a queen
In love, in love

you are the king - you are everything
Within, within

You are in me - I am in you
We are together - as one
as one - as one

In love, in love
« Senast ändrad: 01.01.2015, 23:35:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jösses, fint  :)
Dom långa uttöjda orden kanske är lite väl långa :unsure:...smak och tycke :)

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jösses, fint  :)
Dom långa uttöjda orden kanske är lite väl långa :unsure:...smak och tycke :)

Tack! Experiment med uttöjda ord på gång!  B)
Testa att chanta, att sjunga med - vad du vill och hur du vill.
Där kan långa uttöjda ord fungera, liksom en enda stor allsång,

...kanske...  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
DEt är country-sound och det ligger inte långt från svenskt dansband. (Fast det är inte dåligt.
Det melankoliska sound är verkligen amerikansk blueS/country.

SKön refräng och bra låt!


Keep up the good work!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tJOU mAXEN!
Snyggt detta och måste säga att jag gillar dom utdragna orden då kören sköter dom, blir lixåm ett instrument av dom. Solisten kunde sjunga utan "förlängningar"
Och kören e ju så snygg att den kunde du panorera ut lite mer och samtidigt få mer utrymme åt solisten.

Skön lyssningsmusik, lugnt o sansat, gillas! :)

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vadå vart det inget inspel ikväll?
Dina körer är typ världsbäst något du borde packa på tub och sälja - vete fasen hur det skulle gå till men man hör ju här att det är riktigt najs. Låten - tja visst en chanting som du säger i ganska välkända men älskade harmonier :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Snyggt sound, så här ska du sjunga Max, mycket mer naturligt än det där Gurglet du lägger till ibland..
Körerna supersnygga,jajamensan !!
Dom utdragna körerna, har lite 10CC (I'm not in love) känsla när dom bara flyyyyyter iväg, snyggt.
Låten känns bitvis väl lik versen på 'Pigs on the Wing'
Men bra sound och prod, appselut. ;) 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad vintrutarna

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Diggar det här stenhårt! Gillar hur man får känslan av att låten går snabbare och snabbare. Hade gärna velat höra lite mer urspårat trum-ös på slutet.
Glöm vad frugan säger, Country har ingenting med svenska dansband att göra.
VNTRTRN
www.soundcloud.com/vintrutarna
www.facebook.com/vintrutarna


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har uppdaterat första inlägget med nyinspelning och mupptrixande med körspåren.

Jösses, fint  :)
Dom långa uttöjda orden kanske är lite väl långa :unsure:...smak och tycke :)

Tack! Tanken har fått mogna och jag har gjort justeringar...

DEt är country-sound och det ligger inte långt från svenskt dansband. (Fast det är inte dåligt.
Det melankoliska sound är verkligen amerikansk blueS/country.
SKön refräng och bra låt!
Keep up the good work!

Tack Div, det värmer att du uppskattar! Country och dansband kanske kan vara okej, trots allt.

tJOU mAXEN!
Snyggt detta och måste säga att jag gillar dom utdragna orden då kören sköter dom, blir lixåm ett instrument av dom. Solisten kunde sjunga utan "förlängningar"
Och kören e ju så snygg att den kunde du panorera ut lite mer och samtidigt få mer utrymme åt solisten.
Skön lyssningsmusik, lugnt o sansat, gillas! :)

Tack Mahan för vägledning. Jag uppskattar ditt tips och har testat en annan variant på pannkakan enligt dina direktiv, tror jag. Kanske mindre platt pannkaka så här.

Vadå vart det inget inspel ikväll? Dina körer är typ världsbäst något du borde packa på tub och sälja - vete fasen hur det skulle gå till men man hör ju här att det är riktigt najs. Låten - tja visst en chanting som du säger i ganska välkända men älskade harmonier :D

Var ju på musikträff med Airikikr, Jim, Ingmar, Lennart, Jimmy, Stor-Lennart och Mikael i Djembestudion på söndagskvällen. Så jag hann inte med någon inspelning då.
Kul idé med att kränga körpaket! Inte helt fel idé egentligen.

Snyggt sound, så här ska du sjunga Max, mycket mer naturligt än det där Gurglet du lägger till ibland..
Körerna supersnygga,jajamensan !!
Dom utdragna körerna, har lite 10CC (I'm not in love) känsla när dom bara flyyyyyter iväg, snyggt.
Låten känns bitvis väl lik versen på 'Pigs on the Wing'
Men bra sound och prod, appselut. ;) 

Jag försöker omväxla mig även i sången och tydligen lyckas omväxlingen på den punkten. Minns hur jag fått tillsägelser för flera år sen att inte larva mig med gurgel. Men jag kommer fortsätta med det ändå. Nån gång kommer jag få det att fungera. Jag ger inte upp där heller. Tack för kommentar med info!

Diggar det här stenhårt! Gillar hur man får känslan av att låten går snabbare och snabbare. Hade gärna velat höra lite mer urspårat trum-ös på slutet.
Glöm vad frugan säger, Country har ingenting med svenska dansband att göra.

Jag har frågat en trummis hittills men har står över så jag kanske kollar vidare om jag kan få hjälp med trummor för det skulle verkligen ge helheten en dimension till.
Jag glömmer inte vad frugan säger men jag bryr mig inte!  :lol:
« Senast ändrad: 29.12.2014, 21:57:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Crosby, Stills, Max & Young!!!  Nä, jag skojar ;) Det är snarare Lennon:skt ala "Give Peace a Chance"


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Crosby, Stills, Max & Young!!!  Nä, jag skojar ;) Det är snarare Lennon:skt ala "Give Peace a Chance"

Det blev annorlunda att dämpa 10CC-körerna och ha en leadstämma som är fristående. Jag gillar den modellen efter tips av bl.a Mahan.
Kanske skulle ha Djembe-trummor istället för vanliga trummor?
« Senast ändrad: 30.12.2014, 07:39:30 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tycker det sköna flowet blev stört nu, åtminstånde på dom första stroferna när solorösten kommer in efteråt,där känns det lite stressat.
"In love" delarna flyter däremot bättre.
Men det beror ju iof. sig vart man vill ta låten.
Personligen lyssnar jag hellre på den mer vilsamma först varianten.   
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker det sköna flowet blev stört nu, åtminstånde på dom första stroferna när solorösten kommer in efteråt,där känns det lite stressat.
"In love" delarna flyter däremot bättre.
Men det beror ju iof. sig vart man vill ta låten.
Personligen lyssnar jag hellre på den mer vilsamma först varianten.   

Busigt att musik aldrig blir universell så att en variant på musiken passar alla.
Nu gillar i alla fall jag den här modellen men kanske ska leaden sjungas om?
« Senast ändrad: 30.12.2014, 14:39:46 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
lyssnar på versionen i översta ..ähh ..ta bort släppguraackken i början helt o börja låten vid 0.36 ..O kör den sen som du gör i mitten alltså kompa på2 lixom då låter det fint o tillför bra .. O bra att du exprimenterar o kör ditt race o testar .. Bra keep goin" .. :)

Edit: Sången låter fint som snus ..Tycker jag ..
« Senast ändrad: 31.12.2014, 15:42:29 by Marsall »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnyggt Max! Ta för allt i världen inte bort dobron. Den skapar ju tillsammans med de fina körerna den sköna stämningen i låten.
Däremot låter elgitarren som kommer in med 2 toner efter ca 28 sekunder lite "dansband". Ta bort eller lägg på tremolo är mitt förslag!
Den lite distade elgitarren gillar jag, både sound och spel. Du får ett fast och bra ljud på elbasen, vilket jag själv brukar ha problem med.
Snyggt att körerna "hänger kvar". Men låt dom klinga ut i stället för att som på ett par ställen sluta tvärt. Det tror jag blir snyggare.
Använder du maxotronen för att skapa körerna? Snyggt hur som helst! Gillar precis som Bjurte när du inte "gurglar till" leadsången utan sjunger lite mer återhållsamt!
Kanske kunde ett stick någonstans mitt i låten förhöja..? (T.ex några takter i E om låten i övrigt går A - D.)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
lyssnar på versionen i översta ..ähh ..ta bort släppguraackken i början helt o börja låten vid 0.36 ..O kör den sen som du gör i mitten alltså kompa på2 lixom då låter det fint o tillför bra .. O bra att du exprimenterar o kör ditt race o testar .. Bra keep goin" .. :)
Edit: Sången låter fint som snus ..Tycker jag ..

Ditt förslag att hoppa över resonatorgitarren är ett av många förslag. Jag vill ha den kvar.
Bra att du gillar sången. Jag tycker det är okej med sången så här.

Jättesnyggt Max! Ta för allt i världen inte bort dobron. Den skapar ju tillsammans med de fina körerna den sköna stämningen i låten. Däremot låter elgitarren som kommer in med 2 toner efter ca 28 sekunder lite "dansband". Ta bort eller lägg på tremolo är mitt förslag!
Den lite distade elgitarren gillar jag, både sound och spel. Du får ett fast och bra ljud på elbasen, vilket jag själv brukar ha problem med.
Snyggt att körerna "hänger kvar". Men låt dom klinga ut i stället för att som på ett par ställen sluta tvärt. Det tror jag blir snyggare.
Använder du maxotronen för att skapa körerna? Snyggt hur som helst! Gillar precis som Bjurte när du inte "gurglar till" leadsången utan sjunger lite mer återhållsamt!
Kanske kunde ett stick någonstans mitt i låten förhöja..? (T.ex några takter i E om låten i övrigt går A - D.)

Jag gillar vandringen upp vid 28 vill inte ändra det gitarrspelet. Kommer på mig med att jag inte är van att använda tremolo som effekt. Minns inte när jag kan ha använt det, om jag gjort det. Ska kanske kolla upp det alternativet framöver.
Troligen bra ide med körerna. Får se om jag ids arbeta mer med körerna. Jag inväntar ju ett djembespår så något mer kanske jag ska fixa med körerna. Tack för tips.
Använder inte maxotronen. Den ligger i vila men jag har funderat på att fixa med den. Näej det är sångstämmor med nytagning här. Gurgelsång gillas inte har jag förstått. Ändå vill jag fortsätta att öva sån då och då. Jag tycker det är kul och det är huvudsaken (tror jag). Orkar inte fixa ett stick även om det skulle kunna lyfta. Det får räcka med mollvandringen bortåt slutet.

Tack för hjälp med tips på vägen.   
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Snygg utveckling sen först jag hörde den! Gillade den jättemycket då med men detta blev faktiskt skönare, lite bluesigt, och på vissa ställen när soloMax svarar Maxkören så blir det på gränsen till gospel, och varför inte med detta hängivna kärleksbudskap! :D
Plinkar på en låt...