Då är allt på plats. Ny PC, ny DAW hejåhå
Med tanke på tsmalmbe's varning om intels senare chipsets och gamla PCI ljudkort blev det en chansning.
Jag ville inte ge upp mitt M-audio 2496 PCI ljudkort. Ok, det har några år på nacken men jag har bara bra erfarenheter av det kortet. Stabilt och välljudande.
Inhandlade en beg. HP minitower PC från 2012. En äkta kontors slav med absolut minimum av kortplatser och expansionsmöjligheter men precis tillräckligt gör mitt behov.
HP specen är en 2nd generation fyrkärnig i5'a på 3.1 ghz, Q65 Express chipset (legacy pci), 16gig ram och en ok HD på 500gig. Till det installerade jag ett nytt fläktlöst Nvidia grafik kort och en 250gig ssd disk för systemet. 500giggarn blir data disk.
Webhallen garanterade att Nvidia kortet skulle klara att köra tre skärmar samtidigt men det gjorde det naturligtvis inte

Dessutom köpte jag en Display Port till DVI kabel men när jag kom hem visade det sig vara en HDMI till DVi kabel

Heja Webhallen. Löste sig ändå. HP är så fiffiga att man kan dra igång det interna grafikkortet med en drivis samtidigt som man kör på ett PCi Xpress grafikkort. 3 skärmar igång alltså. Skulle tillochmed kunna köra fyra

Ljudkort till nya burken då'rå? Ville egentligen inte slakta min gamla Cubase DAW så jag tog och kikade på Tradera efter beg. PCI kort och skåda, där var en norrlänning som sålde mitt favorit kort M-audio 2496 för 150 spänn. Köpt.
Med betydligt mer CPU och RAM än tidigare fick ju lov att uppgradera mjukvaran också. Windows 7 x64 och kör 64 bitars Reaper på det. Dumpar alltså mitt Cubase. Kommer inte att återvända. Reaper är helt grymt. Var oroligt för att behöva ge upp mina 32bits pluggar och instrument men Reaper x64 bryggar alla gamla pluggar. Kör x86 och x64 plugga blandat utan problem. Najs. Byter alltså DAW mitt i produktionen av två låtar men det finns aldrig någon bra skarv att byta vid. Ligger alltid något man håller på med i musikburken. Lika bra att ta tjuren vid hornen och uppgradera. Dessutom blir det en slags nytändning att behöva tänka annorlunda med ny DAW mjukvara.
Jag är rätt nöjd med hur nya setup'en blev. Billigt också, runt 4 laxar totalt.
Nedan en combo av mina tre skärmar. Mitt i mixen av nya DIY covern Carpet Crawlers (låter skitbra Max

)

« Senast ändrad: 02.05.2015, 05:37:35 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist