Kontrollrummet

Att skapa själv - metoder och teknik - möjligheter och begränsningar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...jag lägger denna tråd i "övriga musikfrågor", då ämnet spänner över alla steg i skapandet,från komposition via arrangering till inspelning till mixning.

Jag vill försöka sporra en diskussion kring att vara renässansmänniska och Jack(ie) of All Trades i musiken. Det förekommer väldigt mycket sådant på KR - även samarbeten sker i respektive "renässansmiljö" vad jag förstår. Kvaliteten på det som skapas är i många fall riktigt hög - en mix (!!) av god kunskap och inspiration och tillgång till bra "redskap"

Lite bakgrund:
I samband med att MIDI-tekniken mognade för sådär 25 år sedan så har jag för egen del främst gjort ”färdig” musik, på egen hand och på bekostnad av att spela med andra.  På vägen har jag hittat mina metoder och maner att skapa och producera, men är samtidigt alltid nyfiken på hur andra gör.

Från början var jag rätt så begränsad av vad tekniken klarade (Atari, samplers, multitimbrala syntar, 7 spår + synk på bandaren) men jag gjorde ett standardiserat upplägg – en mall med ett antal spår förberedda för trummor, bas, keyboards etc.  En lagom svängig hihat som metronom och sedan på med gitarrer, bas, keyboards etc , sedan mixande och… ja, klart! :)  Kul och inspirerade till att börja med, men samtidigt begränsande i ”tänket”...

Kom snart att göra mer ”flummig”, elektronisk och ambient musik, där min standardisering inte fungerade. Att slänga ut bandspelaren till förmån för inspelning i dator även i hemstudion var ett stort paradigmskifte som sporrade nya idéer. Plugins var nästa stora skifte – ut med hårdvaran, syntar, effekter och mixer (på gott och ont). Total Recall på allting! Så många kopior av effekter som datorn pallade!

På den vägen har det fortsatt, med allt mer kraftfulla datorer och program, mer fantastiska softsyntar och effekter och i princip oändliga möjligheter!!

Men är det någon fördel för musikskapande och produktion då? Både ock! För 25 år sedan fanns, förutom eufonin över de nya möjligheterna, också ett antal begränsningar, vilka instrument och ljud man hade tillgång till, hur många kanaler, etc. Idag har jag  ett antal tiotal olika syntar, samplers, orkesterbibliotek, YouNameIt, av fantastisk kvalitet och i ett antal varianter.

Frågeställning 1:
”Idag” fordras en större mängd självdisciplin för att ”komma någon vart” i djungeln av möjligheter. Hur gör ni kontrollrummare? Experimenterar ni med nya ”saker” eller håller ni er till vad ni lärt er och behärskar? Kommer (nya) tekniken ivägen för skapandet snarare än underlättar?

Frågeställning 2:
Har ni ett standardiserat sätt att ”ta er an” inspelning och produktion eller experimenterar ni? Kan ju förstås bero på genren (blues eller visa mot progressive och synt/ambient).

Gärna resonerande reflektioner och utsvävningar snarare än "På 1 svarar jag..."  :rolleyes:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har fortfarande stora begränsningar, till skillnad mot många andra med snabba moderna datorer och kraftfulla mjukvaruinstrument och pluggar.

Ibland tror jag att det är en fördel att ha hårdvarubegränsningar till förmån för kreativiteten - kanske använder jag mig av begränsningarna på ett konstruktivt sätt...
En gammal dator, gammal mjukvara, gammal kunskap, äldre utrustning: gitarrer, mikrofoner, mixer  - allt sorterar under avdelningen lågpris. Jag gillar att spela analoga instrument och så länge jag håller mig till maximalt 16-18 monospår och använder få pluggar fungerar det ganska bra. Begränsningen med antalet spår, pluggar och samtidiga mjukvaruinstrument i datorn, gör att jag får tänka efter vad jag kan och vill göra. Jag tror det är bra för kreativiteten.
« Senast ändrad: 22.12.2014, 20:18:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Frågeställning 1:
”Idag” fordras en större mängd självdisciplin för att ”komma någon vart” i djungeln av möjligheter. Hur gör ni kontrollrummare? Experimenterar ni med nya ”saker” eller håller ni er till vad ni lärt er och behärskar? Kommer (nya) tekniken ivägen för skapandet snarare än underlättar?


Försöker alltid hitta nya saker och metoder prova på olika saker.
Mycket av det man provar är väl pluggar, synthar och effekter, annars blir det inte så mycket hårdvara.

Frågeställning 2:
Har ni ett standardiserat sätt att ”ta er an” inspelning och produktion eller experimenterar ni? Kan ju förstås bero på genren (blues eller visa mot progressive och synt/ambient).



Här blir det ganska mycket experimentering med olika pluggar, testa nya saker (pluggar) även sampla visa föremål kan förekomma också.
Sen gör jag musiken samtidigt som när jag spelar in eller precis innan jag trycker på rec, känns mer avslappnande och fritt att göra så.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Å, äntligen en diskussion som kan bli hur lång å djup som helst  :wub:

1)

Nya tekniken med alla möjligheter kan verkligen sätta käppar i hjulen. "förr i tiden" så var man helt enkelt tvungen att få ner synthbasen på tape för att få plats med fler ljud. Nu kan det meckas in i det oändliga. Detta kan vara extremt hämmande, och ofta sitter man med en tjock 16-barsloop som inte blir en låt.

Jag försöker hela tiden utforska nya sätt att göra saker, men även blanda in lite gammal "som-vi-gjorde-förr-mentalitet" i det hela, fast med en ny twist med ny teknik. Ett exempel: För att få köttigt mysiga tunga och småskitiga trumkomp på 90-talet så spelade man upp kompet 10-15% för högt tempo, och samplade det. Sedan ändrade man pitchen för att hamna ii rätt tempo, och allt blev lagom köttigt.

Detta kan man göra nu, fast det blir enklare med beat detectives etc, men grundtanken finns kvar, i nyare form.

Jag har nog en bas av kunskap jag arbetar utifrån, ochförsöker lägga till nya saker hela tiden.

All mekanik som finns har gjort mig väldigt intresserad av att kombinera syntharna med mänskliga ljud (sång eller bara läten som kompletterar ljuden eller BLIR ljuden...)


Under de 25 åren jag arbetat med hårddiskinspelning har det bara blivit lättare och lättare, så det gäller att ha en röd tråd på någit vis för att inte fastna i all amöjligheter,



2) Två tillvägagångssätt har utkristalliserat sig; Jag utgår från stämningar och ljud, för att bygga soundscape med. Jag vill uttrycka en känsla eller stämning, och så söker jag den med ljud. Under detta så läggs några harmonier till, och jag brukar oftas nynna fram eller spela fram melodi. Text och mera slingor kommer därefter.

Det andra sättet är tvärtom kan man säga. Jag skiver en låt, antingen är den klar med text und alles i huvudet, eller så gör jag den med piano, eller undantagsvis med gitarr. sen slänger jag ihop en otroligt enkel stomme för låten, bas, trummor, svep, piano, och en skrålsång för att bygga vidare på.


Sen finns ju collab...jag minns tex "motion" som wernborg skickade, med en grymt inspirerande distfeedbackglitch jag gick igång på. några vändor senare hade låten i princip byggts runt glitchen, eller iaf kompet :)



https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
1) Tekniken. Jag vill ha en tillräckligt bra dator för att göra det jag vill. Hyfsade pluggar, som låter bra utan alltför mycket nonsens.
Teknik är inte musik. En hjälpreda möjligtvis. Jag försöker istället ta till mig den historiskt väsentliga metodiken för att skapa musik från den tiden.

Det blir roligare att blanda med nyare tongångar då.

2) Produktionen är ointressant, så länge den inte låter skit. Ger mig sällan något att lyssna på 12 minuterslåtar utan komposition.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ny teknik som t.ex pluggar med mer realistiska instrumentsamplingar, syntar med maffiga ljud eller trumprogram som får det att svänga lite extra
är förstås inspirerande. Tekniken får bara inte bli för invecklad så att man lägger det mesta av tiden på den i stället för på själva musikskapandet.
Risken är ju att man i så fall kan tappa bort låtidén och känslan man ville få fram. Men oftast tycker jag ny teknik är positivt och spännande.
Att sitta och leka med nya ljud är en fantastisk inspirationskälla för låtskrivandet. För mig är alltid låten viktigast! Om den inte är bra spelar tekniken ingen roll.

Om jag ska göra en ny visa brukar jag utgå från ett fingerplock på akustisk gitarr där harmoniföljden känns bra. Då kommer oftast melodin av sig själv
eller också får man pröva sig fram till nåt som funkar. Ibland har jag haft melodin i huvudet ett tag och då gäller bara att hitta passande harmonier....
Arret blir då ofta akustiskt fingerplock, akustiskt komp, kontrabas/elbas, sång, ev trummor, steel, piano, tramporgel, stråkar....
När jag gör "poppigare" låtar händer att jag i stället letar upp ett passande trumpattern och försöker sedan hitta sköna harmonier till det med gitarr.
Ett skönt trumpattern kan ofta ge inspiration och idéer till arr och upplägg av en hel låt.
Några gånger har jag börjat med en ackordsföljd på piano. Tyvärr är jag för dålig pianist för att det ska vara ett riktigt bra utgångssätt för min del.
Arret blir här oftast trummor, elbas, elgitarrer, akustiskt komp, sång, ev piano, stråkar, steel i nämnd ordning.
Melodin faller sig oftast naturlig efterhand som jag skapar harmonierna. Sången - och kombinationen med körstämmor - är den klart roligaste delen
att spela in tycker jag. Texterna däremot är oftast en ganska lång och jobbig process med väldigt skiftande resultat. :)

Vet inte om det blev något intressant...? Mest självklarheter för de flesta kanske...

/Asti

« Senast ändrad: 23.12.2014, 23:22:52 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
1. Teknik
Jag blir tokig på allt som går fel med tekniken det ska bara funka .... men det gör det aldrig. Alldeles för en stund sedan tänkte jag köra in nåt i Cubase och då skulle Adobe uppgraderas och därefter var det DivEx som pockade på uppmärksamhet - det tog ungefär en 20 minuter att komma till inspelningsläge och då kan ju all inspiration försvinna eller de nötter man har i huvet vaporisera. Jag vet att det finns såna som har musikdatorn skild från internet men det vill inte jag och hamnar därför i dessa idiotiska situationer.
Ang. punkt 2 återkommer jag
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har verkligen inga begränsningar i min rigg. Mängder med VSTi och pluggar för att kunna göra precis vad jag känner för. Dessutom lyssning som slår det mesta - så jag har ingenting alls att skylla på om det inte låter bra i slutänden, utan det beror bara på min egen förmåga om det blir lyssningsbart eller inte.

När jag skapar en ny låt, så gör jag det dock med väldigt begränsade medel. Det är ett rudimentärt trumkomp, enkel bas och raka ackord på piano (jag kan verkligen inte spela piano, så tack och lov för kvantiseringen! ;)). Melodistämman blir ett flöjtljud. "Allt" detta i gamla lättjobbade (och halvbra ljudande) Hypersonic. Punkt. That's it, helt enkelt.
Jag är av den mycket bestämda uppfattningen, att om det inte låter bra med enklast möjliga komp och utan pålagd kosmetika, så ÄR det inte bra nog att bygga vidare på.
När jag har petat ihop något som jag gillar så långt, så lägger jag på fler instrument - och längre fram så byter jag ut till betydligt bättre instrument från stora samplingsbibliotek o dyl.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
1. Teknik
Jag blir tokig på allt som går fel med tekniken det ska bara funka .... men det gör det aldrig. Alldeles för en stund sedan tänkte jag köra in nåt i Cubase och då skulle Adobe uppgraderas och därefter var det DivEx som pockade på uppmärksamhet - det tog ungefär en 20 minuter att komma till inspelningsläge och då kan ju all inspiration försvinna eller de nötter man har i huvet vaporisera. Jag vet att det finns såna som har musikdatorn skild från internet men det vill inte jag och hamnar därför i dessa idiotiska situationer.
Ang. punkt 2 återkommer jag

Håller helt med här. Kan vara jäkligt glädjedödande, när Sonar plötsligt kastar in handduken och på tok inte vill funka igen. Kanske borde byte till Cubase? Verkar vara mindre buggig?! :-)
www.alatarmusic.com


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
1. Teknik
Jag blir tokig på allt som går fel med tekniken det ska bara funka .... men det gör det aldrig. Alldeles för en stund sedan tänkte jag köra in nåt i Cubase och då skulle Adobe uppgraderas och därefter var det DivEx som pockade på uppmärksamhet - det tog ungefär en 20 minuter att komma till inspelningsläge och då kan ju all inspiration försvinna eller de nötter man har i huvet vaporisera. Jag vet att det finns såna som har musikdatorn skild från internet men det vill inte jag och hamnar därför i dessa idiotiska situationer.
Ang. punkt 2 återkommer jag


Vet inte hur din dator är konfigurerad, alla sådana program kan uppdatera sig själva i bakgrunden och du kan utan problem köra Cubase medan dom uppdaterar sig. Alternativt väntar du med att uppdatera dessa program tills du e färdig med ditt cubasande.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag har aldrig probs med min daw eller uppdateringar - för mig rullar det på...bara att sätta sig och spela in när det pockar på.

Jag börjar oftast med ett, vad jag just då tycker i alla fall, bra komp, riff eller synthslinga. Därefter byggs trumma och en bas som passar söks. Brukar oxå klä mina ideer med guraslingor som jag tycker svänger bra....jag gör bara sådant jag tycker om...nästan aldrig covers (av olika anledningar).

Därefter kommer ibland en fråga på KR om någon vill sjunga.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Jag är av den mycket bestämda uppfattningen, att om det inte låter bra med enklast möjliga komp och utan pålagd kosmetika, så ÄR det inte bra nog att bygga vidare på..

Det där stämmer inte för all musik. Det finns fantastisk musik som princip bygger på en enda ton, där ljudet evolverar under tiden. Sån musik kan tilltala mig massvis, men den låter helt hopplöst ointressant på piano eller gitarr.

Hiphop och mycken experimentell musik är också sånt som inte alla gånger gör sig med tex enbart akustisk gitarr. Eller verk som bara framförs av en oherrans massa trummor och percussion.

god jul!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data

Jag är av den mycket bestämda uppfattningen, att om det inte låter bra med enklast möjliga komp och utan pålagd kosmetika, så ÄR det inte bra nog att bygga vidare på..

Det där stämmer inte för all musik. Det finns fantastisk musik som princip bygger på en enda ton, där ljudet evolverar under tiden. Sån musik kan tilltala mig massvis, men den låter helt hopplöst ointressant på piano eller gitarr.

Hiphop och mycken experimentell musik är också sånt som inte alla gånger gör sig med tex enbart akustisk gitarr. Eller verk som bara framförs av en oherrans massa trummor och percussion.

god jul!
Nu beskrev jag i och för sig hur jag gör - så det stämmer för mig men inte nödvändigtvis för andras skaparprocess. Jag skulle aldrig kunna basera min musik på en ensam ton som utvecklas eller på något speciellt ljud - för då skulle jag tröttna på det innan jag ens kom förbi introt, typ. ;) Gillar inte att lyssna på sådan musik heller - så om jag skulle försöka göra sådant, så hade det inte blivit bra. För mig är alla ljud utbytbara och låtens grund ska gå att köra med bara gitarr eller piano och sång för att det ska kännas meningsfullt. Melodin och ackordsföljden är med andra ord det viktiga för min del.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ah ok, trodde du talade generellt :)

Håller dock med om att en melodibaserad (öh, ja) låt skall låta bra oavsett instrument!

God fortsättning!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Vore hemskt att spela en ackgura version på en drån...
Sådant låter ju hemskt oavsett vilket, så same, same - but different... ;)
- fast då handlar det om musiksmak, så det är bara min personliga uppfattning och inget att bry sig om, om man gillar sådan musik. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vad är en drån?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok då fattar jag - nä finns inget naturligt med en ackegura där :lol:
« Senast ändrad: 26.12.2014, 15:53:00 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...kul med många intressanta svar! :)  Bäst att ta tag i tråden innan den spårar ur  :lol:

Jag har fortfarande stora begränsningar, till skillnad mot många andra med snabba moderna datorer och kraftfulla mjukvaruinstrument och pluggar.

Ibland tror jag att det är en fördel att ha hårdvarubegränsningar till förmån för kreativiteten - kanske använder jag mig av begränsningarna på ett konstruktivt sätt...
En gammal dator, gammal mjukvara, gammal kunskap, äldre utrustning: gitarrer, mikrofoner, mixer  - allt sorterar under avdelningen lågpris. Jag gillar att spela analoga instrument och så länge jag håller mig till maximalt 16-18 monospår och använder få pluggar fungerar det ganska bra. Begränsningen med antalet spår, pluggar och samtidiga mjukvaruinstrument i datorn, gör att jag får tänka efter vad jag kan och vill göra. Jag tror det är bra för kreativiteten.

Ja det kan vara en väg, att begränsa sig mer eller mindre av vilje. Tanken att sitta med alla möjligheter inom räckhåll kan absolut vara hämmande - inte minst när "skissblocket" är tomt. Jag har själv hamnat i det läget alltför ofta, att försöka förbättra "omständigheterna" för att koka den bästa soppan på en knappt imaginär spik! En ny gitarr/synt/plugin/effekt kommer säkert att lösa skaparvåndan.... eller inte?

I andra änden - har mången gång förbannat ens begränsade möjligheter att nå "hela vägen", både m.a.p. kunskap och tekniska möjligheter! Man nådde halvvägs även med de bästa idéerna innan man stupade på sin portastudio eller annat i utrustningen. Har man sedan haft förmånen att jobba på "båda sidor glaset" i riktiga studios så känns begränsningen för egen del än tydligare! Visst har det gjorts fantastiska produktioner med enkel utrustning - men jag vill inte leka 60-70 tal för det om jag kan slippa :D

...så i slutändan är jag överlycklig av den digitala revolutionen, som ger mig möjligheten att skapa färdiga produktioner som matchar vad som överhuvudtaget går att åstadkomma! Möjligheten - vill jag betona! Begränsningen är mig, min talang, kunskap och inspiration!  Att spela med andra - musiker, tekniker och producenter - är fortfarande idealet :)

Vad tycker ni?


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Skulle det inte vara för framgången inom tekniken skulle jag nog inte ens hålla på med musik på samma sätt som jag gör nu.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Skulle det inte vara för framgången inom tekniken skulle jag nog inte ens hålla på med musik på samma sätt som jag gör nu.
Håller med.
Portastadiet hade jag släppt för länge sedan och efter att jag la ner med att spela i band hamnade grejorna på hyllan. Men med den digitala utvecklingen med lättanvända grejor i datorn lossnade intresset igen - annars hade grejorna legat kvar på hyllan.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Håller med!

Och Hasse: Håller med dig också! Digitala revolutionen inom musik gör det hela så oändligt mycket enklare! All nostalgi kring fyrkanalsportor är just nostalgi....den där brusväggen är inget jag längtar tillbaka till :-)


Sen är det kul att höra alla prata om "riktiga" ljud, tex elgitarr som många säger är naturligt. Det är ju i princip inget naturligt alls med en elgura. Den låter ju inte bra utan sladd så att säga, men det glöms oftast bort av rocktards ;)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...en annan vinkling:

Frågeställning 2:
Har ni ett standardiserat sätt att ”ta er an” inspelning och produktion eller experimenterar ni? Kan ju förstås bero på genren (blues eller visa mot progressive och synt/ambient).


Här blir det ganska mycket experimentering med olika pluggar, testa nya saker (pluggar) även sampla visa föremål kan förekomma också. Sen gör jag musiken samtidigt som när jag spelar in eller precis innan jag trycker på rec, känns mer avslappnande och fritt att göra så.

Det finns ett par "skolor" också när det gäller hur man skapar! Jag var inne på det i resonemanget kring att ha ett standardiserat upplägg att skriva ifrån, men att det också kan medföra begränsningar. Hellfog beskriver det motsatta (typ), att låta ljud och klanger inspirera och dessutom i sann jazz-anda iimproviserar fram musiken, snarare än komponerar...

Claes är tydlig med det centrala att komponera något bra med enkla medel och sedan målmedvetet bygga på arret med alla världens möjliga verktyg för att nå det önskade resultatet.

Jag erfar också ett par varianter med dess konsekvenser. Dels snuttsjukan, vilken jag drabbades av så fort jag startat upp min första Atari-sequencer (Creator): Skapa 4-8 takter och loopa, bygg på mer och mer bara för att det är kul att kunna njuta av ett fullödigt arr... på 4-8 takter. Försök bygga vidare med nya snuttar och tappa sugen. Resultat: En diger samling korta snuttar  :P

Fjärilssjukan är besläktad med snuttsjukan. Man har en hyfsat klar idé i huvudet över helheten och börjar jobba fram stycket. På vägen finner man nya "blommor" och efter ett tag upptäcker man att man flaxat iväg långt från sin idé - i det bästa av fall når man oanade höjder, i de sämre fallen hamnar man åt helsefyr och även tvivlande på sin ursprungliga idé. Motmedel är att inte låta sig dras iväg, men hur kul blir skapandet av det  :rolleyes:   

Jag trivs nog bäst i den mer improviserande skolan, även om jag håller med Claes m.fl. (parafraserat) att skit är skit, om än i de vackraste kläder :)

Resonera/debattera gärna kring ämnet - är "skolorna" motsatser i realiteten eller fungerar det striktare och friare i symbios för er?
« Senast ändrad: 27.12.2014, 16:17:10 by HasseFX »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Alla misslyckade snuttar sparar man ju ändå - för man vet aldrig när de eller delar av dem kan kännas rätt som en brygga eller något i en ny låt - eller vara grund för ny inspiration när man får plötslig idétorka. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Spela, spela och spela lite mera brukar funka bra. Om inte annat så kanske det blir nån liten snutt man kan lägga på hyllan och komma tillbaka till.

Själv tar jag en lopp från AD och lirar loss med guror och bas och kommer det inget så tar jag en annan loop och lirar till. Jag gjorde så härom kvällen (när jag sände på youtube live vilket jag oftast gör nu när jag lirar in) och efter ett par gångers trevande och vevande på guror och bas så kom det en liten snutt. Jag saknade dock text och melodi men tog en gammal visa jag gjorde för några år sedan. Det blev en liten utmaning att få till det i och med att visan är i tretakt och det här var ett 4/4 komp men det var nog bara en fördel att behöva tänka till för att det skulle funka tror jag.

Det blev inge färdig brottar hit men en frö som jag kanske meckar vidare med. Här är en snutt av den, mixning och sound och sånt är inte ens påtänkt men det duger allt så länge.


http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=189508&songID=13006117


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter fint Sven. Den borde du göra klar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Tackar får se om jag kör lite på tuben i kväll. Tråkigt nog så funkar det inte att bädda in streamen här bara på studio. Jag tänkte det om nåt att utsätta sig för att göra det live är faktiskt en ganska inspirerande och kreativ grej så det kan jag rekommendera. Det skulle ju passa in i iden med tråden också kanske  :D.

Edit: Kör live här istället
http://vaughnlive.tv/besthockeyplayer
« Senast ändrad: 28.12.2014, 00:52:00 by Burnin_Sven »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jo när jag öppnade Safari på den här datorn så hade jag tydligen mitt lösenord lagrat  :D . Tack


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Stämband, gitarr, penna, papper och mobiltelefon. Dessa verktyg är det jag använder mest. Det beror mest på att de är lättillgängliga i livets pauser. När man sitter och väntar  på att kvällsteet ska koka, väntar på gäster eller när man toksjunger i bilen som exempel.
Jag har ingen DAW uppstartad och redo för plötsliga infall utan måste först elda varmt i musikrummet i garaget och starta upp och koppla in min stationära utrustning. Det kräver som sagt lite mer planering.
Har jag fått ihop nått på mobilen som inspirerar tillräckligt så planerar jag in en sömnlös natt i musikrummet. Jag använder Ableton lives sessionsvy som jag tycker är väldigt kreativt och insiprerande där man lätt testar olika arr och idéer. Ungefär som ett obegränsat antal med mobiltelefoner som man spelar in på och testar mot varandra:)
Ibland händer det att jag bygger en hel låt med utgångspunkt från ett ljud eller beat. Skulle säkert bli oftare om jag hade en mer mobil studio. Gillar att ibland sätta upp regler när inspirationen tryter. Tex så jobbar jag med en låt nu som jag bestämde skulle ha en och samma ackordsnurra genom hela låtens vers, refräng o brygga o stick. SKa försöka få den intressant genom att bara ändra karaktär. Det gjorde det hela mer intressant för mej just då. Och lite av tricket är att försöka hålla intresset uppe för låten genom hela processen, i alla fall för mej.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Samma ackordssnurra är intressant. Ta tex "with or without you" med U2 som är rätt intressant, -och har sålt några ex, trots samma ackorsföljd i vers och reffe utan stick :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Så bygger man hits  :D..Själv diggar jag låtar som nöter samma beat ! B)


Själv kan det poppa upp ett beat i skallen närhelst,i duschen i trappen i hallen framför burken".. Man börjar bearbeta den på knäna (trumtakt)bort till akustiska guran o bygger upp den sakteliga..sångslingor testas o jag försöker fixa vers o reffe komp..trumtakten avgör beatet på det övriga anpassar låten efter det... Lägger trummorna först helt klara o sen fyller jag på med kompet.. Som sagt trumbeatet e oftast det styrande..


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Inte helt ovanligt för mig heller, trummor och nån form av ljudbädd, sen låter man låten komma :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Så bygger man hits  :D..Själv diggar jag låtar som nöter samma beat ! B)

Själv kan det poppa upp ett beat i skallen närhelst,i duschen i trappen i hallen framför burken".. Man börjar bearbeta den på knäna (trumtakt)bort till akustiska guran o bygger upp den sakteliga..sångslingor testas o jag försöker fixa vers o reffe komp..trumtakten avgör beatet på det övriga anpassar låten efter det... Lägger trummorna först helt klara o sen fyller jag på med kompet.. Som sagt trumbeatet e oftast det styrande..
Inte helt ovanligt för mig heller, trummor och nån form av ljudbädd, sen låter man låten komma :)

...jag har jobbat så för det mesta - lägga en grund och bygga på, med endast mindre justeringar i grundspåren. Men när jag lyssnar noga på musik jag tycker är mest intressant så upptäcker jag i samspelet att "grunden" ofta följer med "initiativ" från andra instrument, från små finesser till att hela arret byter skepnad!

En samspelt ensemble jammar och testar fram sådant utan problem - det har jag god erfarenhet av. I en grupp koncentrerar man sig på sitt instrument och sin roll i sammanhanget, men att som "en musiker i taget" tänka in ett antal inbillade medmusikers infall är inte riktig samma sak.  Gissar att man också kan "tänka till" och arrangera tillräckligt detaljerat, men jag har rötterna bl.a. i jazz och vill lämna plats för infall (se övriga diskussioner i tråden).

Som konsekvens - jag tycker detta framgår av många ensamproduktioner (inklusive mina egna), som aldrig riktigt lämnar demostaidet - det rör sig inte om hur väl man behärskar att jobba med de olika instrumenten i sig (arra, spela, vara tight etc), utan hur "samspelet" fungerar. Det kan låta riktigt bra och professionellt. Känner ni igen detta, är jag ute och cyklar eller är det rentav ointressant i sammanhanget?  ;)

Ett annat fenomen som märks med sequencer jfr. livespelad musik är tempovariationer. Var det inte i samband med någon Genesiscover häromåret som ni analyserade rytmen och upptäckte rätt stora variationer? Vad jag märkt är t ex att jag  själv nästan alltid rusar på i trumfills - och att det låter bättre av det :P  Det visar sig att flera favorittrummisar gör så - något jag aldrig tidigare reflekterat över...

Hur som helst - jag testar nu ett annat arbetssätt, som är iterativt. Istället för att låta något/några instrument "cementera grunden" och göra sedvanliga pålägg så tillåter jag mig "upptäcka saker" och gå tillbaka och lägga om övrigt mer eller mindre radikalt. Det tar en massa extra tid och det är lätt att traska vilse - men det kanske kommer att vara värt det! Om inte annat så för att lära mig att skriva/arra bättre från början. ^_^

Varför inte bara göra en demo då, leka klart i den och lira in den "riktiga" versionen, arrad och klar? ;)  Nja, jag mer eller mindre avskaffade begreppet "demo" för egna projekt, i och med att man kunde göra allt själv, utan taxameter, i studion. Jag föredrar att jobba med samma lerklump från början till slut, vis av de tillfällen "magin" från en demo inte gått att återskapa.
« Senast ändrad: 29.12.2014, 12:28:56 by HasseFX »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jag föredrar att jobba med samma lerklump från början till slut, vis av de tillfällen "magin" från en demo inte gått att återskapa.

A.k.a inbilsk och oskicklig romantiker  :lol:


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Något jag har testat då och då (efter att en riktigt bra låt blev till på det sättet av misstag...), är att ta en slinga av något slag - kanske från en tidigare misslyckad låt - och kvantisera om den så att det blir långa ackord av slingan istället. Då kan det bli helt ny ackordföljd som man kanske aldrig hade testat annars. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)