Kontrollrummet

Stereo or mono

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
En fråga om vstpluggar eller i övrigt inspelning dito  :)..jo ser att dom finns i stereo o mono pluggar ..Fråga: När använder man vilket eller är det lix lixom?
O är det samma när man lirar in gura tex .. vad blir skillnaden (förstår att det blir stereo mono inspelning Men har inte nåt begrepp om helheten  ) .. Lite banana frågor kanske men ändå intressant o veta för mig  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En fråga om vstpluggar eller i övrigt inspelning dito  :)..jo ser att dom finns i stereo o mono pluggar ..Fråga: När använder man vilket eller är det lix lixom? O är det samma när man lirar in gura tex .. vad blir skillnaden (förstår att det blir stereo mono inspelning Men har inte nåt begrepp om helheten  ) .. Lite banana frågor kanske men ändå intressant o veta för mig  :)

Och en del pluggar som man använder på monospår levererar resultatet i stereo
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack för svar Max :D
Själv spelar/väljer  jag alltid mono när jag lirar in ..Sen har jag hört några nämnt (lägg på en stereoplugg på sången typ därav mina funderingar)o nu sett att det finns stereopluggar ..används dom när man väljer att spela in stereo? .. Jag har köpt lite nya pluggar o det var då jag såg att dom fanns i stereo .. :) Lite snurrigare än vanligt vart jag av upptäckten  :huh: :D
« Senast ändrad: 05.12.2014, 18:16:12 by Marsall »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för svar Max :D
Själv spelar/väljer  jag alltid mono när jag lirar in ..Sen har jag hört några nämnt (lägg på en stereoplugg på sången typ därav mina funderingar)o nu sett att det finns stereopluggar ..används dom när man väljer att spela in stereo? .. Jag har köpt lite nya pluggar o det var då jag såg att dom fanns i stereo .. :) Lite snurrigare än vanligt vart jag av upptäckten  :huh: :D

Jag vet kanske inte så mycket. Om stereo resp mono-pluggar men då jag lägger sång (i mono ) använder jag ofta en widener och en reverb, som båda gör att monosignalen från sång blir i stereo ut, i mixen.


Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

I 9 fall av 10:
- Du spelar in i mono, på ett monospår. På den läger du monoinserttar vid behov (kompressor, eq,..)
- Du lägger din stereoeffekt på en aux vilket bör vara stereo (reverb, delay,..)
- Du skickar via send din monosignal till din aux och resultatet av det kommer ditt inspelningsprogram att skicka till mastern (vilket är stereo så slutresultatet där är stereo)
- Din monokanal skickas också till master, som mono och mixas där ihop med restan av materialet (i detta fall din stereoeffekt)
- På master lägger du en liten komrpessor, i stereo och din hit är klar.

I 1 fall av 10:
Sen blir det överkurs då vissa insertpluggar kräver att man har sin monoinspelning på en stereokanal för att fungera. Många (de flesta) pluggar fungerar på både stereo och monokanaler i dagens läge. Lite överkurs igen, då ett delay i mono inte alltid resulterar i samma som samma delay på en stereokanal. Och så vidare och så vidare. Håll koll på insert och send och föstå vad det innebär.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
I 9 fall av 10:
- Du spelar in i mono, på ett monospår. På den läger du monoinserttar vid behov (kompressor, eq,..)
- Du lägger din stereoeffekt på en aux vilket bör vara stereo (reverb, delay,..)
- Du skickar via send din monosignal till din aux och resultatet av det kommer ditt inspelningsprogram att skicka till mastern (vilket är stereo så slutresultatet där är stereo)
- Din monokanal skickas också till master, som mono och mixas där ihop med restan av materialet (i detta fall din stereoeffekt)
- På master lägger du en liten komrpessor, i stereo och din hit är klar.

I 1 fall av 10:
Sen blir det överkurs då vissa insertpluggar kräver att man har sin monoinspelning på en stereokanal för att fungera. Många (de flesta) pluggar fungerar på både stereo och monokanaler i dagens läge. Lite överkurs igen, då ett delay i mono inte alltid resulterar i samma som samma delay på en stereokanal. Och så vidare och så vidare. Håll koll på insert och send och föstå vad det innebär.
Får inte detta att fungera...säkerligen beroende på att jag rör till det själv.  :)
Så några funderingar från en förvirrad gammal man:
När du säger "aux" - menar du då en FX channel i t.ex Cubase? Eller var hittar jag annars aux?
Har testat med att skapa en FX channel där jag lägger en effekt (t.ex ett stereoreverb).
Jag har spelat in ett gitarrspår där jag anger FX channel:n under SENDS, men
jag hör inte att effekten är aktiv när jag sedan lyssnar på gitarrspåret i mastern...
Något mer man måste tänka på?
I regel brukar jag skapa Group channels med inserteffekter, där jag samlar t.ex sångspår.
Men om man har många effekter som varierar på de olika spåren är ju inte detta någon bra lösning.
/Asti
« Senast ändrad: 07.12.2014, 20:06:17 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra o tack för olika användningsområden Max,Tsalmbe,Asti :)
Försöker sätta mig ini era varianter puhh :D

Själv matar jag på" effekter på den inspelade kanalen sång/gitarr etc .. Har aldrig gjort nån aux eller grupp channel överföring eller nåt sånt tyvärr förrut  :(  Skulle va kanon o kunna sånt för jag tror datorn blir trög o dawen likaså .. Helst för sångspår skulle det va kanon när man har typ dubblerad sång o samma effekter på den..
Tack ånyo för att ni tar er tid ,lärorikt som tusan ..  :)


Utloggad tsmalmbe

Asti: jag vet inte hur grundläggande råd du behöver, men när du säger "lägger på" har du aktiverat din send och sedan dragit i "regeln för send" så att du också SÄNDER något till FX-kanalen. Du skall se mätaren på FX-kanalen röra på sig och såvitt du inte har MUTE på FX-kanalen så hör du effekten.

marsall: Alla vägar leder till Rom, men det är mycket snabbare att ta flyget än att gå. Ditt arbetssätt är analogt med detta. Läs in dig på Cubasens FX-kanaler och spara 95% tid och besvär i framtiden (man kan också argumentera att det är totalt fel men säger jag på det sättet hittar nån det ena fallet av hundra där det inte kanske är så).

Man lär sig varje dag, och det gör det skojigare att pyssla vidare!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Håller helt med där. Liknande med "analog" fotografering. Att förstå hur saker och ting på riktigt fungerar hjälper fortfarande en hel del på traven när man jobbar i det digitala domänet. Problemet är väl att man inte behöver lära sig, utan kan tuta på och köpa fler gigahertz när det tryter på insertfronten istället. Själv märker jag att jag oftast finner "dold kreativitet" då jag tar mig tid att lära mig en ny teknik eller lära mig en ny egenskap i mitt program.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.